Alla inlägg under oktober 2008

Av Natalja - 23 oktober 2008 22:09

Det finns dagar som man nog ska låta bli att klättra upp i sadeln....

Men å andra sidan, tar man inte tag i problemet på en gång... så finns det kvar nästa dag.

Mjukheten igår var utbytt mot en stelhet utan dess like. Latin var pigg och framåt men hade inga planer på att mjukna en tum. Han påminnde väldigt mycket om en ekplanka. Efter skritten började jag trava... oj, skritt igen och jobbade honom i öppna åt båda hållen. Gick över till trav och han ville inte alls som jag : ( Ville inte böja i sidorna alls. Ner i skritt igen, lite skänkelvikning och mer öppna. Nja, lite bättre blev det... Väl inne i skogen utnytjade han dikerna så jag inte kom åt honom (han är en slug liten rackare) Fortsatte att flytta honom i skritt och trav och han blev bättre och bättre för varje meter.

Skrittade på stigen och kom ut på en grusväg igen....

Då kunde han plötsligt inte trava på korta tyglar, "jag vägrar" sa han helt enkelt...  Tryckte på honom, vet ju av ganska lång erfarenhet av just hans små påhitt att man får inte ge sig.... Tryckte på lite till men gav inte efter så mycket på tyglarna. Nä, fortfarande ingen trav *suck* Då hade jag behövt en "tålamods-påfyllning"

Ett sista försök och ja, det slutade i ett jätteskutt, förmodligen tack vare sporrarna : ) och sen gick det jättebra att trava på korta tyglar.

Galoppen var mycket bättre, vi jobbade med fattningar, måste få bort de där tassande fattningarna. Nu var vi på hemväg och Latin smygökade farten hela tiden. Övergångar och tempoväxlingar och lite mer galopp.

Nu funkar nog allt, äntligen kan jag börja känna mig nöjd, tänkte jag men då möter jag en bil och måste klättra ut på åkren bland potatishögarna. Tillbaka på vägen och då funkade inte traven igen. Mitt tålamod var då helt slut och lite snabb galopp transporterade oss framåt en bra bit. Inte ens ett par rivstarter fick honom att bjuda framåt... Jag gav upp. Ville inte pressa hans kropp mer och speciellt inte när han är nyvaccinerad.

 Idag hade jag verkligen inga mjuka ögon, idag är jag ingen stolt ryttare...



Har ikväll kikat igenom Latins släkt på http://www.blup.se/

Uppdaterade namnen på hans mamma Lamis föllista http://www.blup.se/sv-SE/horses/8800-lami


Latin har 11 syskon.

Hans mamma Lami var född 1974 och är efter den gamla svenska hingsten Lansiär, han var född 1954 så det är en vääääldigt gammal stam.

Lamis avkommor:

1978  LaMour e Krevad

1979  La Pal e Nepal

1980  La Fenne e Nepal

1985  Laramie e Gassendi

1987  Lascaux e Bordeaux

1989  La Salle e Hubertus

1990  La Sanne e Judex XX

1991  La Pan e Amiral

1992  Labamba e Amiral

1993  La Cost e Amiral

1994  Kastade fölet e Tamburin

1995  Latin e Tamburin

1996  Millington Greyleg e Highlight


Undra om Latin har ärvt sin besvärliga gen av mamma Lami eller kanske pappa Tamburin?

Av Natalja - 22 oktober 2008 22:19

Äntligen har jag fått fatt i en hoppsadel. Den kom med posten och jag skyndade till Ica för att hämta ut paketet. En ljusbrun Wintec cair : )

Den låg bra och jag var ju bara tvungen att ta en test-tur.

Tog bara en liten runda, pga vaccinationen. Med tanke på att Latin vilade igår så gick han väldigt bra idag. Han brukar bli stel och seg men nu klev han på så bra och var inte alls stel, jo lite i halsen fortfarande...

Sadeln var helt perfekt. Jag satt helt rätt i den, ingen bakvikt eller stolsits som i Zaldin och Latin tog långa avslappnade kliv så han trivdes i den också. Fick med det röda järnet och den var lite för vid för honom, det fixade vi lätt med fårskinnspadden.

Det bästa av allt var att det var EXAKT samma färg på sadeln som på hopptränset *ler*

När man är dressyrryttare måste allt matcha trots att det är hopp-prylarna!


Av Natalja - 21 oktober 2008 22:10

Det var skönt att se en pigg och glad Latin i hagen idag. Han mådde bra igen, det var väl bara en liten känning av vaccinet igår.

Han följde snällt med in i stallet och åt sina äpplen. Hängde in höet till honom och la på ryggvärmaren under täcket. Planerade att skritta en runda bara så han fick röra på benen... Gick in i sadelkammaren och tog ut handskarna ur skåpet.... Konstigt, det var musbajs på den nya burken med Glykosamin. Tittade på hyllan under... MER musbajs. Jag började plocka ut alla dressyrschabraken... lindorna... paddarna. Det var massor med bajs! Fortsatte med hyllan under med hoppschabraken. Kom till ett som ligger kvar i påsen t o m. Såg att plasten var sönder tuggad, lyfte på den och oj... där fanns 5 nakna musbäbisar! Drog försiktigt ut schabraket och mamma mus flydde ut ur skåpet. Att en så liten mus kan bajsa så mycket är ju helt otroligt. Jag är ju ändå i det där skåpet och rotar varje dag så hon måste vara väldigt nyinflyttad. Bäbisarna var inte gamla heller.

La de små i en hink med papper och bommul. Städade ur skåpet och la in alla schabrak igen.

Gick ut i stallet en sväng och när jag gick in i sadelkammaren igen för att lägga in handskarna i skåpet, satt mamma mus och väntade. Hon kastade sig in i skåpet för att leta reda på sina barn.

Ut med allt igen och kvar satt den lille söte i ett hörn. Lyckades fånga henne under en liten hink.


Nu är skåpet och sadelkammaren musfri och mamma mus med hennes fem barn har det bra i mushimlen....


Uppdrag MUS tog lite för lång tid så jag ställde in skritt rundan.

Latin fick vara helt ledig istället!

Av Natalja - 20 oktober 2008 22:10

Så var det då dax för den årliga vaccinationssprutan. Den trevliga Norska veterinären ringde på förmiddagen och sa att han kommer ut till stallet mellan 14 och 15. Inga problem, jag tog min snabbe "Silver " (bilen) och kom fram precis samtidigt med Veterinären. Jag tog ett äpple i farten och gick till hagen. Latin lät sig fångas och följde gärna med till stallet. Veterinären kände igenom honom, ställde en massa frågor och jag tror jag svarade på alla : ) Norskan är ett härligt språk men det kan bli lite svårt att hänga med när tempot blir för högt! Sen fick han ett litet stick i halsen, Latin reagerar inte nämvärt och fick gå ut i hagen igen. Jag tackade för hjälpen och skyndade tillbaka till jobbet.


Efter ett par timmar var jag tillbaka i stallet igen, denna gången iklädd hästkläder : ) Började med att mocka och gick sen för att hämta honom i hagen. Blåsten gjorde att det fanns lite spöken här óch där men vi klarade oss in hela vägen.... utan att bli överfallna, hi hi

 Jag märkte direkt att något var fel. Han skakade och var stel i halsen.

Hämtade sadeln för en kort skrittpromenad får honom förhoppningsvis lite varm och pigg. Gick ut på gårdsplanen och han ville inte ens ta upp huvudet. Han var öm och svullen på halsen där han var stucken : (

Han vinglade och såg väldigt fundersam ut. Vi gick ut en sväng och det tog nog nästan 10 minuter innan han gick normalt igen.

Var ute i ca 20-30 minuter i bara skritt.  Han åt bra när han kom in i boxen igen och verkade må mycket bättre, så jag körde hemmåt. Har informerat stallägaren att han var hängig. Hoppas han mår bättre i morgon....



Av Natalja - 19 oktober 2008 22:30

Ingen sovmorgon idag heller. Vaknade strax innan åtta av att grannarna hade börjat bygga på huset. Hade jättesvårt att hitta några ridkläder att ta på mig. Konstigt för jag har massor av tröjor och ridbyxor men allt kändes fel. Till slut var klockan så mycket att jag hann inte välja mer. Jag tog ett par svarta ridbyxor och en fleecetröja och körde i ilfart till stallet.

Kopplade på släpet och hämtade in Latin från hagen. På med grejerna och in i släpet. Tur att man har en lättlastad häst när man är ute i sista sekund.

Jag hann in till Lyckeby i tid och dom var lite sena. Hann rida fram precis lagomt mycket och vi diskuterade vad vi skulle hitta på. Jag hade ett önskemål om att få fart i bakbenen. Tränaren var med på samma linje och vi började med öppna längst långsidan, en meter innanför spåret. Efter det öppna på medellinjen med volter och halt. Sen blir det vänster galopp men den var inge vidare. Han var ganska stum i vänster bakben och helt rak i kroppen. Ner i skritt och ett dussin bakdelsväningar. Till en början var de stela och han vred "duktigt" på benen. När det till slut fungerade, fattade jag galopp ur vändningarna och då fick vi fjutt på vänster OCH höger bakben. Jobbade vidare på galoppen med volter, tempoväxlingar och förvänd galopp. Gjorde många övergångar och fattningar, försökte få bort de där tassande små stegen han tar innan galoppen, funkar bäst i fattning från halt. Tiden gick fort och 45 minuter var slut. Jag la ner honom och han klev på som aldrig förr, viken takt! *love* Latin är verkligen på väg tillbaka till sin forna toppform!!!


Han fick många äpplen när vi kom hem igen, min goa pojk!

Av Natalja - 18 oktober 2008 22:07

Det blev en tidigt morgon igen, det går illa med min skönhetssömn ; )

Kallt var det också, fick skrapa rutorna innan jag körde till stallet.

Tyckte nog att hästarna var lite morgontrötta idag. Det blev kanske en sen fredagskväll, hi hi


Jag tog en svängom med grepen i boxen och fortsatte sen en tur i hagen.

Tog med Latin på vägen tillbaka från hagen. Vågade inte ut i skogen pga av alla grönklädda män med gevär. Tog istället fram däckeln och tömmarna, det var ett tag sen jag tömkörde. La på Back on Tracks ryggvärmaren under däckeln istället för körtäcket, det var fortfarande ganska kyligt och han behöver värme, mycket värme. Skrittade några varv runt banan, Latin gick på bra framåt och såg ovanligt fräsch ut med tanke på att det var så tidigt på dan. Travade igång och oj va bra han gick. Ytter bak var lite lat och doppade tån men det var lika i båda varven så jag hängde inte upp mig på det. Bytte varv, gjorde ett par övergångar och tempoväxlingar. Fattade galopp och även den var helt ok. Han var inte stark eller springig. Höll väl på i 20-30 min sen tyckte jag det räckte. Det är spännande att se honom från marken, hur han rör sig, hur han använder sin kropp i de olika rörelsena, hur han kompenserar när han tycker det är jobbigt! Han blev snabbt avslappnad utan att tappa motorn. En mycket lyckat pass från marken : )


Han såg så nöjd ut när han fick gå ut i hagen igen...

Av Natalja - 17 oktober 2008 22:22

Visst är det skönt när jobbveckan äntligen är slut!!

Jag körde förbi Granngården på vägen hem. Latin hade ätit upp all mat nu igen : ) Det blev 3 säckar havre kross, och den var verkligen krossad. Den var så dammig!! Får nog ringa bonden i Öljersjö igen, han har verkligen kanonfin havre. Men det kräver lite planering, måste ringa två dagar innan och det där är jag inte så bra på!


Tänkte rida bort till banan idag så jag skyndade på lite för att komma iväg innan det var kolsvart. Det var bara Latin och shettisen ute så insläppet gick fort. På med allt och så var vi på väg... men det hade hunnit bli mörkt.

Red på långa tyglar till en början i lätt sits, det får igång ryggen och han blir så mycket mer avslappnad. Det känns i vaderna men men, det är ju bara ett bevis på att jag faktiskt inte i så bra form som jag trodde ; )


Väl framme på banan tog jag fram två "sockerbitshinder" och satte upp dom som en stuts. Började trava över det ena i både trav och galopp.

Han hoppade fin fint men kändes stel i sidorna. Jobbade en stund i skritt med skolor. Det gjorde susen, han blev betydligt mjukare.

Sen tog vi båda skutten och växlade mellan höger och vänster varv.

Till sist ställde jag sockerbitarna på varandra, la dit en galoppbom sen var det bara att klättra upp och hoppa. No Problems!


Han var piggare än piggast på vägen hem. Trodde inte det gick men jag hade tydligen fel. Han tog visserligen ut steget, så han fick gärna vara framåt. Jag var helnöjd.... tills jag släppte tyglarna, han kastade sig då iväg för något. Gamle häst, hoppa i luften för ett prassel i buskarna, hi hi


Nä, nu måste jag sova..... Zzzzzzz.. för jag är trött nu! God Natt!


Av Natalja - 16 oktober 2008 22:08

När man envisas med att irra runt i skogen mitt i natten på en halvtokig häst så behöver man ha lite ledljus.

Förr använde jag en orienteringspannlampa som lös upp jättebra. Men batteriet var lika smidig som en tegelsten. Då köpte jag en billig pannlampa på Biltema och visst, den funkade. Hade kanske inte lyckats blända någon med den men den var lätt och smidig... tills jag red i ös regn med den. Något med det elektriska gillade inte vatten och den började strejka. Slocknade rätt som det var (inge kul när man susar fram i galopp) Hittade då en enklare variant av pannlampa hemma i en låda. Den lös men till och med sämre än Biltema lampan. Så idag gick jag till The Stadium och köpte en ny pannlampa för 199 kr! Den var "schysst" sa killen i butiken : )

Den var helt ok, lös upp precis lagomt mycket. Det bästa var att den även hade ett rött sken bakåt, då syns vi från alla håll.

Latin uppskattade nog att se marken framför fötterna för han gick bättre än vad han gått på länge.


Jag smet en stund från jobbet idag för att få lite massage. Det var såååååå skönt! Å visst behövde jag det... var väldigt spänd i axlarna och nacken. Jag hade tydligen en väldigt hög smärtgräns för normalt brukar folk skrika i högan sky när hon tar i så som hon gjorde på mig. Jag tror mina stackars axlar har stoppat ner spänningarna djut nere i musklerna så nästa gång kommer jag garanterat att känna mer.

Jag är lite öm i musklerna nu så en lätt släng av träningsvärk lär dyka upp under morgondagen. Om en månad är det återbesök och tills dess fick jag hemläxa : )



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards