Alla inlägg under november 2008

Av Natalja - 25 november 2008 22:25

Vintern har verkligen överfallit hela Blekinge.

Hur mycket kläder man än tar på sig så är det kallt i alla fall.


Marken var stenhård men det var vindstilla och det snöade så jag gav mig ut på nyskodda Latin. Han var pigg och lite småbusig.

Testade den nya kandarstången som jag köpte på Ullared. Han verkar gilla tungfriheten, får se hur han beteer sig när jag rider lite mer riktigt på det.

Red på en grusväg med gräs i mitten, där är det lite mjukare.

Ville inte sitta och nöta om det var hårt så jag övade övergångar istället.

10 steg skritt, 10 steg trav, 10 steg skritt osv osv till vi var uppvärmda, då la jag även in 10 steg galopp.


Det var en bra övning, han mjuknade bra och tillslut gjorde jag knappt någonting alls i övergångarna, behövde bara tänka galopp så kom den.

Men sen var det ställen på vägen som var väldigt farliga och då kan man ju inte bara kliva förbi (som vi alltid tidigare har gjort) Nä, då måste man tvärnita och hoppa åt sidan : )

Traven var en aning kort men väldigt energisk.

Galoppen var en 10 poängare, jag kunde bara sitta och gunga med. Så skulle det alltid kännas.... men det kanske blir så om 10-15 år!


För att pigga upp lite i vintermörkret, kommer här 2 bilder från en träning i somras.

Av Natalja - 25 november 2008 22:19

Denna har vi fått "tittarbrev" från en flitig läsare i Djurtorp.

Det är Lexies pappa Lexter (även kallad vovvis) som är lite små sur för att han inte fått vara med i bloggen än.

Det måste vi ju genast ändra på.


Så här kommer en sommarbild på Mr Lexter när han var på besök i storstan....


ps. lägg märke till hans charmiga öron

Av Natalja - 24 november 2008 22:11

Burr... va kallt det är!

Ishavsvinden har dragit in genom blekinge och har stannat i mina sturmpor.. ja, det känns så i alla fall : o


Av någon anledning så tar allt mycket längre tid när det är kallt, det är som om blodet fyser och man blir långsam, lite som en sengångare.


Alla hästar var inne när jag kom till stallet och Latin såg inte så farligt frusen ut idag. Han hade 3 täcken (fleece, termo och utetäcke) och det var nog tur det annars hade han skakat som ett asplöv igen.


Jag ville inte låta honom vila dagen efter tävling, för då blir han såååå stel.

Men samtidigt insåg jag snabbt att det var ingen mening att försöka få till någon vettig ridning heller. Det började snöa och marken var stenhård.

Jag klädde på oss så mycket det bara gick och sen skrittade vi ut i en halvtimma. Han traskade på och kändes pigg.

Red på hacket, tänkte munnen kunde vila efter tungans akrobatiska övningar på tävlingen.


När jag kommit halvvägs på rundan så tänkte jag att nu har jag inga ben längre... dom har ramlat av men det var bara kölden som gjorde att jag inte hade någon känsel kvar, då vände jag hemåt.

Även om det var kallt och det snöade så jag såg ju ingenting med min pannlampa, så var det ganska mysigt att skritta där i mörkret.

Det var nästan den där känslan man har när man rider ut på julafton, så lugnt och fridfullt : ) Vi var ganska vita när vi kom tillbaka.


Latin fick stå med ryggvärmaren när jag mockade och han såg nöjd ut med det... även om han helst hade stått i boxen och ätit istället.


Gick igenom protokollen från igår med tränaren och vi kom fram till att det var lika bra att glömma gårdagens tävling.


Hoppas det blir lite mildare i morgon så det går att rida å så ska ju Latin få nya dojjor också.

Av Natalja - 23 november 2008 21:44

När jag kom till stallet idag runt nio tiden, stog min brune mitt i hagen och lyfte ett framben, han hann byta ben innan jag kom fram till hagen.

Gick in och närmade mig honom... då ser jag att han fryser så han skakar.

Lille Plutt så känslig han är mot kyla. Det var -4 grader och helt vindstilla.

Han hade både sitt innetäcke och utetäcke med halvhals och det fanns hösilage kvar i hagen sen frukosten. Ska precis ta honom när han lite kvickt vänder på klacken och galopperar iväg. Får kela med Ture en stund istället och ge honom äpplet jag hade med mig.. till slut kommer Latin fram. Det är ingen idé att jaga honom i en sån här situation... då springer han bara mer. Bättre att vänta någon minut så kommer han själv tillslut.

In i stallet och på med ryggvärmare och yllefilten.

Han slutade ska efter en stund men jag gissade att han skulle vara ganska matt i bakdelen och stum i ryggen.


Det var ont om deltagare och även poäng på dagens klubbtävling.

Jag kom så pass tidigt så jag kunde gå en stund med Latin innan det var dax att rida. Då hade jag också bra möjlighet att följa resultaten från ponnyklasserna och jag var förvånad över de låga procenten.

Tänkte inte mer på det...

Red fram enligt gårdagens tankar och han gick bra. Han var lite ojämn i bjudningen men jag väntade på honom. Han var fin i munnen och verkade vara på ett bra humör.


LB:3

Red in på banan när det var min tur och han gick bra.

Första 10 meters volten flöt på utan att han tappade takten, likaså den andra, men sen red jag fel väg : o

Fick galoppinslag i travökningarna men annars var han duktig.

Jag var nöjd för han hade inte handbromsen i.

Hann inte se resultatet utan fick vara kvar i ridhuset för att vara nr 2 i LAn.


LA:4

Även inridningen av LAn kändes också bra. Fick en 7a på första momentet.

Sen var det bara 5 or och 6 or. Fick inte många kommentarer men jag var nöjd med känslan jag hade i ritten. Skänkelvikningarna flöt på bra, bakdelsvändningarna var hemska. galopp i travökningarna och något jämnfota hopp i galoppen.


Resultatet ser du här

 http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_97604/ImageVaultHandler.aspx


Alla ligger ca 10 % lägre än vad de brukar göra. Tråkigt på en klubbtävling när man ändå förväntar sig högre procent....



Av Natalja - 22 november 2008 22:25

(Latin i sitt nya träns) 


När det är kallt ute och marken är stenhårt, är det skönt att komma in i ridhuset. Jag klädde på Latinus hemma och körde in till Lyckeby. Hann precis lasta ur när de släppte ut ridskolehästarna. Dom har en fålla som leder ner till hagarna och där släpper dom ridskolehästarna så de springer ut själva.... och vissa springer verkligen.

Latin tyckte det såg kul ut och hade nog gärna sprungit med en bit : )


Jag förväntade mig en ganska stel häst, speciellt med tanke på att han vilade igår och att det är så kallt. Men även jag kan ha fel.... Han var jättefin, pigg och framåt. Hann trava och galoppera fram honom innan allvaret började. Fick börja med att galoppera utan stigbyglar i en väldigt smart övning där jag red runt fyrkantspåret, bröt av till skritt när jag kom till kortsidan vid dörren och fattade sen förvänd galopp vid nästa hörn. Fortsatte så, varannat varv "rätt" galopp och varannat varv förvänd galopp.

Det gick riktigt bra, fick jobba lite med att få långa ben, min forna hoppryttarsits kryper fram och drar upp underskänklarna, det enda som oroade mig var den eventuella träningsvärken som förmodligen kommer att dyka upp under morgondagen.


Vi fortsatte med serpentiner och volter. Tog sen stigbyglarna och travade längst lånsidan i öppna, bytte varv och red över bommar och lite annat.

Kom fram till att vi kan skylla nästan 99 % av allt som går fel på mig.

Sits, taiming, känsla, smidighet, kordination... osv.

Fick många matnyttiga tips som jag ska träna vidare på i vinter.

Avslutade träningen med trav utan stigbyglar.... la en 10 meters volt och han tappade inte takten en enda gång.

Jag måste slappna av i benen mer, jag måste lätta av i hande och jag måste följa med i rörelsen mer.

Jag tycker jag hade en härlig känsla genom hela träningen och även om han inte var lika fin som sist vi var i ridhuset så kändes det ändå bättre. Han var inte arg en enda gång, vi hade bara ett litet gräl, och det var igångsättning i trav efter en skritt paus. Han vill helst häva sig iväg eller så händer det ingenting.


Som Christina skrev så är det klubbtävlig i morgon.

Det är ett glest startfält men på sätt och vis är det ju bra, jag kan ju sämst komma fyra : )

http://www3.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_97328/ImageVaultHandler.aspx

Å Christina den tokan ska rida i damsadel (som om det inte är nog svårt att ta sig igenom ett dressyrprogram : )



Av Natalja - 22 november 2008 09:43

Klart att Vovvarna fick varsin leksak från Ullared.


Xera fick en and som lät precis som en and när man tryckte på den.

Det tog ca 8 minuter för Xera att sprätta upp den stackarn och ta ut all stoppning för att till sist få fatt i det där som lät..... sen var den inte rolig längre (men den var himla kul i 8 minuter i alla fall : )


Lexie är inte lika mordisk. Hon fick en söt luddig vovve som piper, den bär hon omkring på och "ooooar" på Husse. Jag får hjälpa Lexie så inte mamma Xera snor hennes vovve och dödar den också.


(ser ni den vilda blicken!)



Av Natalja - 21 november 2008 22:07

Upp tidigt, årets första snö, vildsvin, halka, minusgrader och 14 000 besökare i Ullared!!


Nä, det var inte riktigt så många men det kändes så.

När jag bodde i Värnamo körde vi ofta till Gekås och då kunde man välja dagar då man viste att det inte skulle vara så mycket folk. Nu när man har 20 min till enkel resa och måste välja en dag som passar alla inblandade så är det inte säkert att man kommer dit på "rätt" dag.

Idag var FEL dag..


Vi gick där och lekte radiobilar med våra kundvagnar, plockade åt oss det vi kunde. Jag vägrade ställa mig i provrums kön så jag plockade bara åt mig plagg som jag var säker på att de skulle passa.


Efter någon timma lyckades jag ta mig igenom julsakerna och kom fram till lugnet = hästavdelningen.

Där kunde jag titta, känna och klämma utan att trängas... men som de flesta andra hästägare så har jag redan nu för mycket prylar och behöver egentligen ingenting. Trots detta hamnade det en del saker i min vagn.

* sadelgjordstunnel i fårskinn

* liniment

* bensnören

* pälsglans

* en kandarstång med tungfrihet

* en brun fleece jacka

* 4 st flexilindor


Kikade lite på schabraken men den enda jag föll för fanns bara i ponny.

Hittade ett fint skritttäcke men kom på att jag redan hade 3...

Får väl sälja av lite så jag kan köpa nytt!


Nu ska jag sova så jag är pigg och utvilad till morgondagens träning.

God Natt!


Av Natalja - 20 november 2008 22:49

Ni vet hur spagetti är när den är okokt.

Hård och rak, väldigt oformbar.

Det går att böja lite men tar man i för mycket går det sönder.

Sen lägger man spagettin i kokande vatten och vad händer?

Jo, den blir mjukare och mjukare och till slut är den alldeles hal och slingrig.

Det är nästan svårt att få med den på gaffeln, den vill gärna smita iväg.


Precis så var Latin idag!!

Han har länge varit stel som en okokt spagetti (eller som jag brukar säga, ekplanka) Men idag var han kokt.... han var så mjuk och fin när jag red iväg från stallet att jag nästan trodde jag fått med mig fel häst.

Fuskade lite och red på jaktkandaret. Mina armar behövde vila efter gårdagens dragkamp.

Jag kunde bara sitta där i sadeln och njuta av ridturen. Lite slingrig var han allt men det gick att få fatt i honom. Jag behövde knappt hålla i honom eller driva honom, han bara flöt.

Försökte få honom att länga lite mer på steget men han är nog själv inte van att vara så mjuk så han hade full upp med att hålla ordning på sina spagettiben.

Tog rundan fram och tillbaka till Åby och efteråt kunde jag stretcha frambenen hur mycket som helst. Nacken tänjde vi på med hjälp av en banan. Latin ÄÄÄÄÄÄLSKAR bananer.


Har fått banta inköps listan till Ullared... för jag fick ett brev från Polisen idag.

Jag har tydligen blivit medlem i någon fotoklubb ( ja det var två bilder på mig och en bild när jag körde TokFet) men medlemsavgiften var lite väl hög tycker jag.... 2000 kr!!!


Ett tips, AKTA ER FÖR FARTKAMEROR!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards