Direktlänk till inlägg 26 december 2008

Sovmorgon

Av Natalja - 26 december 2008 00:10

Idag sov vi hur länge som helst. Kom visserligen i säng ganske sent, var ju bara tvungen att se Jack Sparrow och död mans kista : )

Skönt att vakna riktigt utvilad utan att ha bråttom till något.


Det var kallt i Blekinge, minusgrader och något som liknade en milimeter snö. Vi tog på oss regält med kläder och gick ut med vovvarna. Lika bra att passa på att röra på sig så mycket man kan när det är ljust och man dessutom är ledig. Tränade lite lydnad på en närliggande åker, innan vi gick vidare. Xera var jätteduktig. Inkallningarna funkade fint och Lexie pep när hon fick sitta still och vänta. Det är inte riktigt hennes grej det där med att sitta still.
Sen bytte vi och det var Lexies tur. Det var inte lika kul när inte mamma Xera skulle vara med. Hon gjorde sitt bästa även om hon gärna tog en sväng förbi mamma på vägen när vi körde inkallning.


När klockan började visa eftermiddag körde jag ut till stallet. Klockan var runt tre och jag började med att rida. Hade en fundering på att köra in till ridhuset men latmasken tog över och jag skippade det. Tänkte istället bara köra bort till banan i jämjö, men när jag stannade för att känna på underlaget så strök jag även den idén. Gummiflisen var hård och hela asfaltsplanen var ishal.


Tog in Latin från hagen och tog en tur i skogen istället. Det var stenhårt på grusvägen och luften var så kall att det bet i i kinderna. Hittade en oanvänd hage där det var mjukt. Red ett lättare dressyrpass där, ca 15-20 minuter. Det var lite knepigt för jag hittade inte ett enda ställe där det inte lutade. På vissa ställen var det mycket gräs och Latin fick jobba på. Vi tog stigen genom skogen till ängen men eftersom det började bli mörkt så valde jag cyckelbanan hem. Red på det tredelade sprenger bettet idag med remontgrimman. Han gick oväntat bra på det. Inte alls tjafsig eller stark. Ska nog ha det på träningen på söndag (om det blir någon träning)


Klockan var inte så mycket när vi var tillbaka i stallet så jag släppte ut Latin igen. Han blir bara orolig av att stå själv i stallet nu. Mockade och packade hö, sen tog jag tag i min stövlar som såg ut som "hej kom o hjälp mig"  

Det märks att det var länge sen det var tävling : o

När dom var svarta och fina igen, hann jag även med ett träns och mina stallskor. Resten tar jag tag i någon annan dag.


Tog med mig en dunk vatten till hagen och hämtade in häst nr 1, fyllde på dunken och hämtade in häst nr 2. Måste vara effektiv om man vill spara tid.

Gå aldrig tomhänt är vårt motto i stallet ; )


(bild från sommaren 2007)


 
 
Primo

Primo

27 december 2008 22:01

Åhhh tackar och bockar för gratulationerna!!

Må så gottigt

Svanselivift!

http://www.ackebus.se

 
Tessan och pälsbollarna

Tessan och pälsbollarna

27 december 2008 22:06

Det var ett tag sedan jag var här inne och läste...har nu skrollat ner och läst lite. Blir återigen så himla sugen på att få rida...och pussa på en varm och mjuk hästmule!

Kramis

http://www.ackebus.se

 
Ingen bild

Natalja

27 december 2008 22:34

Synd att du bor så långt borta, annars hade du fått pussa på Latins varma mule.

Säg bara till om du är i Blekinge någon gång : )

Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards