Direktlänk till inlägg 26 januari 2009

Smart häst...

Av Natalja - 26 januari 2009 22:25

Idag hade jag lite svårt att välja om jag skulle rida ut eller ta ett pass på banan. Eftersom han gick så bra i lördags var jag sugen på att fortsätta arbetet på banan. Ole dole doff.... det blev banan!


Han var framåt men inte jättepigg. Lite stel i halsen och stum i munnen. Jag red fram lugnt och mjukt, försökte få honom att börja jobba lite mer av sig själv. Han mjuknade men det blev inget tryck i honom. Gjorde väl en 100 000 övergångar och 2500 halvhalter. Ingenting fick igång honom...

Förvänd galopp då? Jag provad och han galopperade precis som jag ville fast lite segt och med lite raka bakben. Travade igen och tänkte att vänster varv får jag aldrig ordning på. Han vill inte böja sig i sidan och jag får inte med bogen... men så upptäckte jag att det var ju inte vänster varv! Det är ju HÖGER! Har han bytt sida? Eller är det jag? Konstigt blev det i alla fall, det var plötsligt som att rida en annan häst.

Egentligen skulle jag ha nöjt mig med ridningen efter galoppen men jag var dum och tänkte att lite skänkelvikning hade suttit bra nu.


Började trava men Latin hade redan lagt av, han ansåg sig nog vara färdig tränad. Så om jag tyckte att han hade oengagerade bakben innan galoppen så var dom ännu värre nu. Han får ju inte hänga sig fast i bettet och det fick jag kämpa med i lördags.


Men jag tror att Latin är så pass smart att han hänger sig fast för att jag ska släppa! Han är en liten latmask (det har han ärvt av sin matte) Jag fick inte till ridningen alls. det enda jag var lite nöjd med var att jag hade ett helt knippe tålamod med mig, jag höll ut länge men till sist brast det. Ja, jag daskade till honom med änden på tygeln och skänklade till honom. Det fick honom att skärpa sig och gick faktiskt bra ett halvt varv eller så, sen hängde han sig i handen och vi var tillbaka på ruta ett igen.


Jag gav upp... skrittade ett tag och flyttade honom i skänkelvikning. Inte ens det kändes bra. Jag skulle ha ridit ut istället.


Det som fick mig på lite bättre humör var när jag tog av sadlen och såg att han faktiskt har lagt på sig lite mer. Rumpan är rund och som Helena sa så börjar man skymta en halsmuskel nu : )

 
 
Ingen bild

Therese

27 januari 2009 05:59

Hejsan! Vart har du köpt tränset som Laton har på kortet!? va jätte snyggt!

 
Ingen bild

Natalja

27 januari 2009 22:26

Hallo du.
Tränset är ett HdR träns och jag har köpt det på Stallboden i Fågelmara. Hon beställde det till mig genom Hansbo.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards