Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Stulen säng och knubbiga ben

Av Natalja - 28 januari 2009 22:02

I morse var det så svårt att vakna... Det gick bara inte att ta sig upp ur sängen. När jag till slut tvingade mig upp kom det en liten luddig hund och STAL min säng! Nä hon får inte ligga i sängen egentligen men tydligen var det en undantagsdag idag enligt Lexie!



Jag lydde "Aramis" och "Ylles" råd att rida ut idag!

Knycklade ihop mina knubbiga dressyrben i hoppsadeln och tog hacket för att munnen skulle få vila.

Det var ganska kallt och marken började bli hård.


Jag tog favoritrundan fast baklänges. Istället för att nöta i en kantig trav utan framåtbjudning så tog jag galopp tidigt på rundan. Jag ställde mig i fältsits och lät honom lugnt jogga fram i lätt galopp utan krav. Det funkade bra och han frustade så nöjt. Men den höll inte i sig så länge...

När Latin ser någonting farligt (tex en hög med timmer, en ljus sten, en lövhög osv) så är det inte säkert att han tvärnitar, men han kör ner båda frambenen samtidigt så det blir ett jämfota hopp och sen går han vidare.

Kan säga att det är INTE bekvämt å risken att fara över huvudet är STOR. Speciellt när man har korta stigläder (å inte är så van vid det : o )


Vi har diskuterat det här förr, jag och Latin och jag morrade på honom när han skuttade för något. Han tog tillsägningen och galopperade vidare, men vi kom inte så långt innan nästa farlighet låg och lurade i diket!

Hann alltså gräla på honom två gånger innan vi ens hann in skogen.


Travade in på en skogsväg och han fick lyfta benen högt bland alla boklöv.

Galopperade på stigen och gasade på lite extra när vi kom ut på vägen igen.

Latin är ingen häst som rusar iväg i fullt sken. Man får verkligen övertala honom att springa fort. Ett litet pro... å han tvärnitar. Säkert men inte så kul alltid (skyll på ryttaren som har tränat honom sen "fölben")


Skrittade på asfalten genom Åby och travade sen in på vägen som tar oss hemåt. Fattade galopp och IGEN såg han något som gjorde att det blev en microtvärnit. Tryckte på honom och oj va det gick! Vilken kraft han plockade fram, tyvärr var vägen inte så lång så jag fick sakta av och rida in på stigen. Travade i lugnt tempo och försökte samla honom en aning.

För varje halvhalt gick han bättre. Det är minsann inte lätt att rida ihop honom på hacket. Sista biten innan stallet gick han jätte bra. En bärig trav och låg inte på någonting, men så hade jag nästan ridit i 1 ½ timma : )


Stretchade benen och gav honom en turbomassage innan han fick på sig pyamasen. Han gäspade när jag knådade halsen och var ganska nöjd med dagen.



Sötmulen!



I mogon kommer Caroline och hälsar på!

 
 
Ingen bild

Åsa

29 januari 2009 08:05

Hade jag varit Lexie hade jag haft undantag varje dag :-)

Åh vilken mule. Pussa den från mig.

Helt rätt med en runda i skogen.

Stor kram Åsa

 
Ingen bild

Åsa

29 januari 2009 08:06

Glömde...
vi har likadana sängkläder.
Så härligt blå-vita :-)

 
Ingen bild

Natalja

29 januari 2009 22:52

Latin ska få massor av Åsa-pussar!

Visst är de sängkläderna underbara, lite "Hästens sängar" känsla ; )

Kram kram

 
Aramis

Aramis

31 januari 2009 12:07

Ååh vilken sötismule :o)

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards