Direktlänk till inlägg 26 februari 2009

Jag har nog valt fel sport!

Av Natalja - 26 februari 2009 22:14

Jag passar inte som dressyrryttare, skulle göra mig mycket bättre som kulströterska!



Jag är för stark och klumpig och har absolut ingen känsla för någonting.


Tänkte att det var dax att ta ett pass på banan nu när vi flaxat runt i skogen. Ville vara snäll mot Latin och hans mun så jag lät nosgrimman vara jättelös. När vi travade glodde han på ALLT, hoppade och stannade om vart annat. Jag behöll lugnet och gjorde 300 övergångar till skritt på vägen bort. Han växlade mellan bärig dressyrhäst och skenande flodhäst.


Kom fram till banan och började skritta honom runt två hinder. Ville inte ta så mycket i honom utan försökte med sitsen så gott det gick. Märkte jättestor skillnad på höger och vänster varv. Trampade ner i inner stigbygel när jag skulle svänga och upptäckte då att jag hade svårt att trampa ner "onda" foten ordentligt. Jag kunde inte lägga tyngden i den stigbygeln, då gjorde det ont.


Satte igång i trav och oj... saktade av igen. Han la sig på bogarna och blev helt stelopererad i hals och mun. Fattade galopp istället. Travat hade vi ju gjort på vägen bort. La en 20 meters volt och böjde honom innåt med en lös yttertygel, han fick balansera upp sig själv. Trampade ner i inner stigbygel för att han skulle forma sig rund inner skänkel. Ytterbog smet då istället. Tog i yttertygeln, la mer vikt i sadeln bakåt för att samla. Då rätar han ut sig och blir så kantig. Nä, han ville inte slappna av och jobba, det kom inte ens ett litet frust : (


Skrittade två varv och gjorde likadant i vänster varv. Det svåra varvet med tanke på min fot. Konstigt nog gick det bättre, kan bero på att han var mer igång och mer uppvärmd.

När han tillslut spårade även på en mindre volt utan att ramla inåt eller läggs sig på bettet, så saktade jag av. Han var alldeles vit runt munnen, det är bra, då har han inte varit helt passiv i munnen.


Jag gav honom långa tyglar och skrittade hemåt. Ville inte sätta mig i traven efter detta galopparbete. Gick över parkeringen och in på stigen, något var farligt och han kastade sig till vänster. Jag tog tag i tyglarna och han blir skitarg på mig och lättar fram. Jag blir arg för det var faktiskt han som började. Skrittade förbi busshållsplatsen på korta tyglar och hela asfaltsvägen bort till fyllevägen. Han tjabbade och ville inte böja sig alls. Ju mer jag försökte ju mer uppjagad blev han. Han märkte väl att jag var irriterad på honom.


Satte mig djupt i sadeln och började trava. Första biten gick bra men sen började han tappa bärigheten. Han började häva sig framåt och la sig i handen. Jag tänkte... "inte bromsa, inte bromsa" utan red skänkelvikning istället. längst nästan hela vägen är det stenmur eller staket på båda sidorna så det hjälper till att hålla linjen. Men Latin tyckte det var för jobbigt. Istället för att trampa över började han trippa och blev väldigt obekväm. Lättade och red framåt för ytterskänkeln. Då var han jättefin. Nacken och manken kom upp. Bytte och red skänkelvikning i andra "varvet" Det var jobbigt där också plus att när matte ställer en så man glor ut i skogen, kan man som häst inte bli annat än livrädd för snövallarna!!

Han försökte stanna men jag var beredd och stoppade honom.


Efter ett par skänkelvikningar började det lossna. Han tog ut seget och trampade över istället för att muppa sig. rätade ut och lät honom trava på rakt fram. Mmm.. skönt att det åtminstone kom några vettiga steg, annars hade jag nog hoppat av och gått hem.

Saktade av till skritt och ville böja lite till innan vi var hemma. Tog i vänster tygel och böjde... nä han var inte lösgjord. Andra sidan gick bättre... sen vänster igen och då kom det en sån där otäck snödriva igen. Han skulle inte gå fram, och mitt tålamod var ju slut för länge sen. Han lättade ett par gånger, jag väntade, sen reste han sig följt av ett par snabba kliv bakåt/sidan. Höll på att hamna i ett gäng brevlådor. Åh då insåg han att det var ALVAR, å äntligen börjar han lyssna istället för att gå emot.

Då kommer HEMGLASS i fullt ös och är nära att köra över oss.... *suck*


Stenhuggare... kan det vara något för mig?





 
 
Aramis

Aramis

26 februari 2009 23:16

Nu är det du som får upp med hakan! Han hade säkert bara en dålig dag. Jag skulle kunna sätta en hundring på att han och Aramis har något fuffens ihop :-/

http://aramise'

 
Ingen bild

Caroline

26 februari 2009 23:56

Då har vi haft liknande dag idag. Fast jag red ut, vilket gick jättebra men jag märkte också att Pepsika var stel i höger sida. Helt omöjligt att få henne att ställa. Sen ville hon inte gå förbi ett jakttorn så jag var tvungen att hoppa av och leda tanten förbi suck.. Jaja, bättre lycka nästa gång!
Men jag föredrar hellre att du är dressyr ryttare än kulstöterska hihi

 
Ingen bild

Martina

27 februari 2009 10:38

Kan inte låta bli att små le... låter precis som Tolgan när han hade 'sina dagar' Han struttade runt och jag försökte hålla god min hihi! Går nog bättre att rida idag ska du se! KRAM

 
Ingen bild

Natalja

27 februari 2009 21:22

Tack Aramis, tror du våra pojar har kokat ihop något för att reta deras mattar!

____________________________

Var Pepsika OCKSÅ stökig!!??
Det måste vara något som hänger i luften.

____________________________

Ja dessa hästar... dom sliter på våra nerver ; )

Kram till er alla 3

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards