Alla inlägg under mars 2009

Av Natalja - 24 mars 2009 23:15

... hoppas det har hänt lite i alla fall


Av Natalja - 24 mars 2009 22:29

När jag körde till stallet hade jag helt klart för mig hur jag skulle rida. Tänkte ta mig till banan i Jämjö och rida över bommar på volt.

Men... när jag kände ishavsvindarna mot ansiktet när jag klev ur min gnisliga bil, tappade jag sugen.


Började i alla fall med att mocka, tänkte att jag kanske kunde få upp lite värme. Packade hö och fyllde på vattenspannen. Sen tog vi som var i stallet var sin häst och gick in med. Latin hörde en farlig anka och fick bråttom in.

Han är som en buffel när han lägger den sidan till, men jag fick kontakt med buffeln och vi kom in samtidigt.


Gick in i sadelkammaren och tänkte till.

Jag har letat lite tips angående hur jag ska kunna förbättra Latins trav. Ska dela med mig så småningom. En snilleblixt poffade flötsligt fram. Barbacka!! Det var länge sen å det är varmt å skönt ( nä, han är inte speciellt bekväm att sitta på utan sadel ) Tog hopptränset, ett dressyrspö och ylletäcket.

Lindade benen med svarta lindor för värme och stadga.


Kravlade mig upp och red upp på banan. Han var alldeles för pigg och spänd för att skritt på lång tygel skulle ge något. Jag tog kontakten med munnen direkt. Tänkte följa "Jannes" tips från TullstorpsClinicen att skritta 20 minuter och min första tanke var att det kommer ta eeeeeeevig tid.

Men ack va fel jag hade. Så fort jag började jobba min lille brune (han känns väldigt liten efter Mr B) så gick tiden blixterfort!


Jobbade honom i en väldigt låg form och i ett lugnt tempo. Red på en fyrkant och gjorde en kvarts framdelsvändning i hörnen. Han suttade fint på bettet och gillade att jag lät honom gå utan snokrem och lös nosgrimma.

Tog en titt på klockan och vips hade jag skrittat i 25 minuter.


Började trava och fick göra många övergångar till en början. Han sprang iväg och gapade!! Jag ställde honom lite lätt utåt och tog med mig bogarna innanför spåret samtidigt som jag gjorde övergångar trav - skritt - trav - osv

Han lugnade sig och slutade gapa.


Höll mig på en volt en stund och ökade och minskade tempot. När han kändes fin fattade jag galopp, han klev på bra, jag lät honom ha ett ganska högt tempo och höll honom låg i nacken. Han frustade och sökte sig så fint neråt. Gjorde några övergångar till trav och fattade ny galopp igen.


Tog en skrittpaus och sen gjorde jag om volten till en åttvolt. Han var lätt att svänga och höll takten bra. När han tappade bjudning, petade jag på honom ytterbakben med spöet, problemet var att jag varke gång lyckades slå mig själv på låret, å det var ju ISKALLT så det gjorde APont varje gång.


Följde spåret ett varv och red sen snett igenom, försiktigt ökade jag lite lite på diagonalen. Han svarade bra och längde väl en micromilimeter, men han slog inte över i galopp och det var det som var viktigast!


Red på åttvolten igen och fattade galopp precis efter varje omställning, han var kvick utan att springa och så fin i sidorna. Mina ben var helt slut och jag kände att rumpfläsket fick jobba (mitt alltså)


Sen la jag ner honom lite till (trodde inte det skulle gå, vi har ju i hela vårt liv jobbat på att få upp huvudet istället) och då kom en märklig rörelse från Latin. Jag kände hur han böjde framknäna och manken kom upp jättebra = bra sprutt på bakbenen : )

Red bara ett par varv och sen klappade jag Latin och han fick en massa beröm. Hoppade av och skrittade av honom från marken.

Åh va han var fin i ryggen när jag borstade av honom!!

Fler såna här pass!!




Av Natalja - 24 mars 2009 22:24

Måndag  -  Vila

Tisdag  -  Barbacka på ridbanan

Onsdag  -  Uteritt

Torsdag  -  Bommar / Hoppa

Fredag  -  Klättra

Lördag  -  Vila

Söndag  -  Ridhuset

Av Natalja - 24 mars 2009 22:16

Jag har tittat över vårens tävlingar som jag tänkte delta i.


5 april     KLRK  /  Klubb   LB:2, LA:4

11 april   KLRK  /  Lokal    LB:2, LA:4

13 april   Tingsryd  /  Lokal  LB:3, LA:3 

18 april   Olofström  /  Lokal  Div II   LB:2, LA:4

1 maj      Jämjö  /  Lok     LB:3, LA:4

9 maj      Ronneby  /  Lokal  Div II   LB:2, LA:4

13 juni    Mörrum  /  Lokal  Div II  LB:2, LA:4


Av Natalja - 23 mars 2009 22:16

Latin fick vila idag, inte jättebra för hans kropp att stå helt efter ett dressyrpass, men jag tror inte han gick så hårt igår så han överlever nog.


Istället hämtade jag Mr B och tränade hemma för stallägaren.

Han var lite skrikigare idag, det var ett sto på ridbanan när vi kom så vi skrittade fram i skogen istället. Sen blev han lite till sig när vi skulle gå upp på banan efter henne, men det gick bra, han släppte det och lyssnade fint på mig.


Som de flesta friesrar så har han lätt att trycka ihop sig och hamnar lätt bakom lod. Men han är jättelätt att rida fram till handen så jag ser inte det som ett problem. Det som var lite svårt var att få honom stadig i en lägre form.

Förutom den låga formen fick vi jobba med att ta med bogen. Öppna på långsidorna och halt på kortsidorna. Efter ett par gånger behövde jag bara tänka trav och han klev iväg efter halten. Han är så mjuk och fin och jag kan rida med så små och fina hjälper... jag kan rida honom precis så som jag vill rida Latin.


Sen var det galopp. Det är lite knepigare, han är inte tillräckligt stark att galoppera samlat än. Vi fick öva på fattningar och sen avsaktningar där han  snabbt skulle komma i balans i en låg form utan att ta in näsan till bringan.

Det gick KANONbra!

Avslutade med serpentiner och då var han så avslappnad och fin så hans små korta öron guppade i takt i traven.


Skrittade av honom ordentligt på långa tyglar sen. Han var trött och jag hade det fått där löjliga leendet igen ; )


Lastade Mr B och mockade till Latin. Han såg lite sur ut när han tittade ut mot släpet men jag lovade honom mycket mer uppmärksamhet i morgon.


Måste fylla på träningsschemat, det är ju slut nu!!!


en bildserie från igår, framridningen i ridhuset.

 Det syns (speciellt andra bilden) hur jag tar emot Latins rörelse med kroppen.

Han är HEMSK att sitta ner på i traven.



Av Natalja - 23 mars 2009 22:12

Lovade ju att leta upp bilder på Lexie när hon hade ett öra upp och ett öra ner... precis som pappa Lexter.


Här har ni henne, 5 månader



och så här söt var hon när hon var 7 veckor *love*


... 6 år senare



Av Natalja - 22 mars 2009 22:11

"Jag skuttar gärna kring i dans

men jag har tappat takten

jag ser den inte någonstans

var katten har jag lagt den"


Kl 13:17 blåste Bo Åhman i sin visselpipa och jag startade LA:4. Ett program som vi red 7 gånger på tävling förra året.

Tar man ett snitt på dessa ritter så blir det 57,47 % (lägsta 53,3 och högsta 61,9 )

Jag tyckte det flöt på, visade ingen mellantrav, han slog över i galopp båda gångerna, men för övrigt inga missar, ok tempo.


När jag hade ridit klart väntade jag på en kommentar.... det var tyst i säkert en hel minut, Bo skruvade på sig och sa "Jag vet inte vad jag ska säga" och det sa han inte för att vi var så fantastiska.

"Jag gör som jag brukar och börjar med det positiva, tekniskt sett kan han allt men..... " sen blev det tyst igen.  Han letade efter några väl valda ord eller kanske vilket ord som helst.

"Traven är ju SÅ ojämn!!! Han har ingen takt! Man kan tro att han är halt på alla fyra!"

Jag blev ju inte direkt förvånad över denna kommentar, takten är ett stort bekymmer för oss. Han hade inte direkt några råd att komma med men rådde mig att träna på framåtbjudningen, sen skulle förmodligen resten komma!


Sen fick jag trava runt ett par var och något varv i galopp, jag red på  lite mer och han tyckte det var bättre. Jag skulle träna mer så jag orkar, för som han sa, jag har ingen lätt häst! Sen ska vi försöka hitta takten, va katten kan vi ha lagt den ; )


Jag har räknat ihop resultatet och jag fick 59,27 %

Det är jag nöjd med och jag tycker han gick bra, bra med tanke på HUR han gått förr om åren ; )


Roger tog lite kort i paddocken innan vi åkte hem, inne i ridhuset blev det inga bra bilder alls, film kommer så småningom.


Skritt höger varv


Trav höger varv


Galopp höger varv


Skritt, byter varv


Trav vänster varv


Ökad galopp, vänster varv


Framifrån


Snyggnosgrimman


Söte Latin, vädrar han brudar?


Alla tips som stärker takten tas tacksamt emot!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards