Alla inlägg under mars 2009

Av Natalja - 8 mars 2009 22:12

Hela veckan har svärfar jobbat och slitit med en vildvuxen syrénhäck. Vi har pratat om den där häcken många gånger men tiden har aldrig riktigt räckt till. Den står längst tomtgränsen mot "grannarna i det rosa huset" (fast det är gult nu) och dom har också två tikar, shäfrar. Vi vill INTE ha dom hundarna på besök, är dom ute så är dom alltid lösa. Vi har aldrig våra hundar lösa på tomten eftersom E22an går förbi precis utanför och det är alltid mycket trafik.


Häcken var nog 1-2 meter bred och tog upp alldeles för yta.

Svärfar tyckte det var en bra tid att ta tag i problemet nu, dels har den inte börjat växa än i år plus att grannarna håller på att bygga om sitt hus så dom bor inte i huset för tillfället = inga hundar lösa på tomten.

Han har sågat och klippt och sågat lite till. Det blir kanonbra och plötsligt har vi en mycket bredare tomt.


Igår slog dom ner stolpar till staketet och idag eldade Roger allt ris.

Det var ganska mycket grenar och kvistar så ikväll när vi kom hem var det fortfarande en stor glödhög.


Plötsligt blev någon av oss väldigt sugen på korv? (Å det var inte jag ; )

så trots att klockan var 21:45 så hämtade Roger korv och bröd!!



Det var varmt och skönt vid elden och korven blev snabbt klar.



Vovvarna var naturligtvis med ute och Xera var väldigt sugen på en korv : )


(hon har tassarna på den blivande garageväggen)


Lexie såg mest förvånad ut, hon förstod INTE vad vi gjorde ute i mörkret.



 men efter en korv tyckte hon också att det var en trevlig tillställning!

Av Natalja - 8 mars 2009 17:21

Idag ville jag bara ta det lugnt.

Jag är helt slut både i huvudet och i kroppen efter gårdagens träning.


Red en mysig runda vid Färskesjön på pelhamet. Han var lite seg men så mjuk och fin.

Vi behövde verkligen komma ut i dagsljus båda två och bara njuta av lugnet.


Hittade färska vildsvinsspår och förstår nu varför han är så stimmig när vi rider där i mörkret. Förhoppningsvis håller han sig lugnare nästa gång när jag vet vad det är han reagerar för.


Inga Latin-bilder idag heller... men så här ser hans namnskylt ut.


Han ska få en ny i sommar när jag åker till Falsterbo : )


En detaljbild från stallet


Nu är middagen klar!


Av Natalja - 7 mars 2009 16:38

Det var länge sen, ja hela 6 veckor har gått sen jag tränade för Helena och det här blev den 4:e träningen.


Jag plockade in Latin och gjorde honom fin i gråa lindor och sitt ylle täcke.

Han visste att vi skulle iväg för han la en hög i stallgången, det gör han aldrig när vi "bara" ska rida hemma.

Snäll som han är klev han upp i släpet och vi körde mot stan.


 


Det blev inga fler bilder idag och tyvärr ingen film.

Roger var fullt upptagen med staketsättning hemma i trädgården. 


När jag gick in i gamla ridhuset för att värma upp, trodde jag att jag var sen. Men så var det inte, träningen var ca 30 min sena så jag hade gott om tid att värma upp. 

Skrittade länge och böjde honom utan att plocka ihop honom.

Han kändes rätt ok men lite fast i bogarna.

Jag hade tagit med longerlina för att vi pratade om sitsträning förra gången.


När det blev vår tid sa jag att bogarna inte kändes ok plus att jag var lite besvärad av vänsterfoten.

Jag började rida och det gick riktigt bra! Hon tyckte inte ens att jag behövde någon sitsträning.... Gissa om jag sträckt lite extra på ryggen!


Latin var riktig fin, pigg och lyssnade på allt. Öppna längst spåret och skänkelvikningarna flöt på bra. Fick sen rida halva diagonalen i skänkelvikning och resten i sluta. Latin försökte men jag var SÅ sen med mina hjälper! Där kom jag ner på jorden igen...

Sen galopp, lika fin den. La 8 meters volter och saktade av/fattade galopp. När jag fick alla mina flaxande kroppsdelar där dom skulle vara, kunde jag svänga på en femöring.


Nästa övning var förvänd galopp längst långsidan, halt, två steg och sen bakdelsvändning, förvänd galopp igen osv osv...

Första gick bra, galopperade bortåt, gjorde halt, vände på bakdelen åt höger, fattade höger galopp, ökade - samlade, halt. sen bakdelsvändning som slutade med ett VAD GÖÖÖÖR DU! Jag gjorde som jag brukar och det var helt fel. försökte igen och Latin vägrar att gå!!! Jag satt där och kände mig som Lisa 8 år som precis lärt sig galoppera...

 -"där får du skylla dig själv, det är du som gör fel" och visst var det så!
När jag gjorde som Helena sa så vände han på bakdelen!!

Undra vad hon kommer att upptäcka nästa gång. Förra gången var det skänkelvikningarna, nu bakdelsvändningarna.


Jag var ganska liten när vi fortsatte på volten i trav. Trött var jag också och kände min som en trasdocka. Ville hålla i både mig och Latin i yttertygeln och fick åter igen bannor! Jag fick INTE hålla i mig i den, när jag släppte den blev det ett helt annat flyt i traven. Han böjde sig i bålen, fick sväv i frambenen och spårade perfekt. När jag tog i yttertygeln så rätade han ut sig, bakdelen föll in och bogen ut....

Att det ska vara så SVÅRT! 


Vi avslutade träningen med att Latin fick en massa beröm, han var så ambitiös och gjorde allt jag bad om. Han visade när jag gjorde fel, å fortsätter han så kan vi lära oss en massa nytt och förhoppningsvis rätt.


Det var med blandade känslor jag körde hem. Glad för att Latin var så fin och PIGG! Nedstämd för att jag kände mig värdelös... men men jag lär mig väl så småningom. Helena är tuff och och lindar inte in orden i bommul, men hon har ju helt rätt och man lyssnar verkligen. Hon förklarar också varför man gör fel och hur man ska göra istället. Men det är lätt att tappa modet, man kommer ju bara ihåg det där negativa, det är ju likadant med tävlingar.


Man lär så länge man lever! 

Av Natalja - 6 mars 2009 23:00

Den kom idag! Nosgrimman med stort N.

Ja, jag blev väl idiotförklarad minst 5 gånger på jobbet för att jag hade beställt en nosgrimma när jag redan har en hel hög med träns och nosgrimmor.

Jag har letat och tittat och letat lite till men inte hittat någon som denna (Jo, svindyra Döbert visserligen). Trodde ju att HdR tränset hade ett fast aachenfäste, men nu var det bara bra att det inte hade det, för den nosgrimman har jag satt på kandaret.


Den här nosgrimman har ALLT och jag hoppas verkligen att Latin gillar den också : )


Var ju tvungen att testa den idag å den satt perfekt (den är måttsydd efter Latin)

Red ut en kort runda i skritt och trav. Han kändes mer stel i nacken idag och ganska stum i munnen. Smekmånaden med det nya bettet är redan slut och det är som ett i mängden. I morgon på träningen tror jag tar det tjocka ihåliga, rider jag som jag ska är det bettet det som han gillar bäst.


Sen red jag upp på banan en stund. Där märktes det ännu mer att han var stel. Ökade tempot en aning och la inga små volter. Skänkelvikningarna gick mycket bättre idag. Han höll taktern och klev över så fint. Höger galopp var jättefin men vänster.... nä, den var kantig. Han vill ju ogärna böja vänster bak, han håller det rakt och trampar ofta ut med det tex i bakdelvändningar.


Fick tips igår på hur jag får det smidigt och även hur jag ska stärka höger bakben (det är bara fördelar att ha hästen installad hos en dressyrtränare)

Han blev bättre i munnen efter en stund men var fortfarande orörlig i nacken.


När jag tyckte allt funkade, saktade jag av. Måste spara på krafterna till träningen i morgon. Skrittade en stund på långa tyglar, så tyckte jag att han gav sig iväg i skritten så. Gjorde halt och sen en framdelsvändning, va lätt det gick å inte höll jag i honom heller. Testade det några gånger åt båda varven, sen för skojs skull gjorde jag en bakdelsvändning, med bara sätet och skänklarna. DET GICK! Det trodde jag aldrig : o


När vi kom ner till stallet igen masserade jag nacken med liniment. Stretchade inga ben eller nacke. Han var riktigt spänd i nacken på vänster sida. Hoppas det är "lösbart"


Ja det var väl allt för i dag... Nä förresten.

Ylle frågade ju om glitterklistret. Jag köpte det på "Simsalabim" i stan, en pysselbutik som har mycket Panduro saker.

Det finna en mängd olika färger och en tub kostar ca 30-40 kr


Tanken är väl att man "skriva" text på kläder, men det fäste fint på läder också.


Här ser ni träningstiderna för i morgon


Nä he... Nu är det nästan sovdax igen.

Trevlig Helg!









ps. Ville ni se nosgrimman eller?

Klart ni ville ; ) här kommer några smakprov.

Ska ta bättre bilder i helgen när det är dagsljus.







Förstår ni nu att jag inte kunde låta bli : )



Av Natalja - 5 mars 2009 22:48

Idag linkade jag bort till Apoteket på lunchen. Hade en fundering på att gå till Marinmuseet och höra om dom hade ett träben över, men dom var slut!

Istället hittade jag ett elastiskt fotledsbandage. Fick ställa mig mitt i lunch-rusningen och mäta min svullna vrist.

Nu hoppas jag att den ska bli bra igen.

(ignorera mina håriga ben *fniss*)


Det var stallmöte/fika ikväll kl 18, så jag fick verkligen skynda mig iväg till stallet för att hinna.

Vi gick igenom bland annat avmaskning, stallmiljö och sommarbete.

Det är så skönt att hästen i ett litet stall med bara ett par stycken hästägare.

Annat var det när jag en box i Lyckeby, stall med 20-30 hästar. Då var det minsann livat på stallmöterna, å inte var det någon som bjöd på fika heller!

Nä, vi trivs som fisken i vattnet i stallet i Jämjö. Även om ett eget stall är högt uppe på önskelistan (mest för att jag ALDRIG är hemma) så är det här det bästa alternativet.


Jag har införskaffat ett nytt bett...  igen : ) Det kom med posten idag.

Köpte det begagnat på HästNet.


Kom på att det är träning på lördag och jag behöver nog trimma Latin lite på banan innan. Har ridit ut väldigt mycket sista tiden och då blir det mest full fart framåt. Vi var i skrikande behov av att böja och svänga. Det börjar dra ihop sig, snart tävlingssäsong!


Han var väldigt pigg även på banan. Tror han tyckte bettet var ok, han gick riktigt bra på det. Jag tycker nästan det är fusk för han blir så väldigt lättriden på det. Jag kunde sitta där i lugn och ro och bara styra, nje inte riktigt... men nästan : )

Vi tränade på ALLT! Det brukar inte funka, vi brukar mest fokusera på en sak i taget, men idag hann vi med öppna/sluta, skänkelvikning både längst långsidorna och över diagonalen. Förvänd galopp och ett 10 tal galoppbyten. I höger varv med huvudet utåt, tog det emot i skänkelvikningen, men bytte jag varv med huvudet inåt gick det bra!!??! Skumt! Märkte att jag har lagt mycket tyngd i höger stigbygel, för han ville ha mig på höger sidan hela tiden, det får jag ta tag i omgående! Jag red honom i en ganska låg form idag, ville få honom avslappnad och mjuk. När han börjar vila lite i steget och inte häver sig framåt, har han väldigt trevliga gångarter. Det svåra är bara att få honom dit!


Red effektivt i ca 30 minuter plus 10 minuter gånger 2 ( igång och avskrittning). Var mycket nöjd när jag gick ner till stallet igen. Både jag och Latin var svett, vi hade jobbat på  duktigt.


Stetchade benen och nacken, han sitter fast lite till vänster. Ska försöka massera loss det innan träningen.


Har blingat ett gammalt pannband. Skulle klistra dit pärlor men hittade inget klister som tålde att man böjde pannbandet så jag la på en sträng med glitterklister istället.

Visst blev det fint : ) (syns kanske inte så bra på bild)



ps. I morgon kommer nog nosgrimman

Av Natalja - 4 mars 2009 21:38

Nu vet jag varför jag vissa kväller är hemma till nio, men ibland hinner klockan nästan bli tio innan jag är hemma, JO jag pratar bort tiden!!!


Ikväll var jag helt själv i stallet. Det gick på ett ögonblick att mocka, höet hoppade nästan ner i påsen av sig själv. Kraftfodret gick på ett naffs.


Jag hade insläppet och började med Bella. Hon blir så stimmig annars och springer som en tog i hagen. Hon hade nog redan hunnit bli stimmig för hon var genomsvett under täcket...

Sen var det Tures tur, han skuttade till och ville springa in. Lite övertalning fick honom lugnare och vi kom in tillsammans. Latin var den sista i hagen, han försökte GRÄVA sig ut!

Han var också stimmig att ta in. Försökte först vända, sen ville han springa in. Han fick stå och spana en stund för att se om det verkligen var något farligt men ingen av oss hittade någonting.


Hästarna i skogshagen var mycket lugnare. 1 åringen följde snällt med in, trots att jag snubblade på vägen ner och höll på att slå ihjäl mig. Vänster fot bara vek sig, ja det gjorde lite ont i den, trodde inte jag skulle kunna gå in, men det gick över snabbt.


Jag tog tränset med jaktkandaret på idag, valde även att inte rida åt samma håll som igår för där finns det tydligen hästätande monster.

Vilken runda passar då bäst om inte favoritrundan förbi Åby.


Han var pigg och ganska tittig, men inte alls så som igår.

Började trava på andra sidan Torhamnsvägen och försökte få honom att trava på med lite tryck i steget utan att bli springig, just för att han skulle tänka på annat än snödrivor. Han gick bra och vi kom riktigt bra överens.

Galopperade en bit in i skogen, det valde jag att inte göra igår och då kanske alla kan gissa att han var lite FÖR pigg och vaken igår.

Ja, han var helt vild!!! Rädd för allt och SÅ lättirriterad. Tålde ingenting... lite som jag var igår. Hum... vilket märkligt sammanträffande ?!?!

Jag var i alla fall på mycket bättre humör idag, om som vanligt märker jag inte symtomen på varför det blir så ARG varje månad! Tur att vi kvinnor inte alltid är såna : )


Hela rundan gick bra, han var på hugget men höll sig på mattan hela tiden. Den sista galoppen var helt otrolig. Jag försökte mig på lite byten och från höger till vänster gick det bra, men åt andra hållet funkade det bara ibland.

Galoppen var kort och energisk, precis sån som jag vill ha den på tävlingsbanorna, men den brukar istället bli lång, på bogarna i för högt tempo!


Stretchade alla benen hemma och tänkte ta nacken. Höger sida gick bra men vänster ville han inte. Jag masserade öron och nacke en stund, sen gick det lite bättre.


Nu ska jag skynda mig att sova (är SÅ trött)


GodnattKram till er alla

Av Natalja - 3 mars 2009 22:16

Det första Mikkel sa i söndags var " ha inga förväntningar, hästar har inga förväntningar" så kan ni få gissa om ridningen gick bra eller inte.


Under tiden ni funderar så visar jag lite gamla bilder från tiden då Athena / Windy bodde hos mig.


Jag hämtade Windy utanför Karlshamn i slutet av sommaren 2005.

Latin var utlånad som körhäst och den hästen jag skulle låna, den skulle ägarna helt plötsligt sälja istället.

Windys dåvande ägare hade stora problem med henne, hon var i princip oridbar. Första gången jag satt på henne gick det bara att rida 20 steg sen stannade hon eller vände eller backade eller hoppade osv.

Jag började om med henne som om hon var oinriden.

Det gick ganska bra till en början, hon var hetsig men det funkade.


Jag kunde inte rida ut på henne, försökte en gång med det var för farligt. Bäst gick hon i ridhuset om vi var själva. Den lilla flisbanan fungerade om man stängde, lät man det vara öppet smet hon ut! Jag kunde inte sitta upp vid stallet och rida till banan utan fick gå med henne.


Det som funkade bäst var ett jämt stöd i munnen, rakt gummibett utan aacheremmen och sen rida "likadant" varje dag. Längst spåret var hon trygg men red jag över banan eller la en volt blev hon direkt stressad och uppjagad. Galopp var ofta helt uteslutet, hon kastade sig iväg och jagade upp sig så hon knappt var kontaktbar. Det gick inte att ta henne i munnen eller lägga till skänklarna, hon var otroligt känslig och ibland undrar jag hur vi överlevde.


Vissa dagar gick det jättebra, hon var lugn och försökte göra det jag bad henne om, men andra dagar var det omöjligt.

2 dressyrtränadre avrådde mig att ens sitta på henne. 1 western tränare försökte hjälpa till både i ridningen och från marken men gav upp efter en termin.


Vi bytte stall våren 2006, där blev hon mycket lugnare. Jag kunde rida ut med sällskap och hon var mycket snällare i stallet. Högg inte efter folk och trivdes i hästflocken.

När Latin sen kom hem i juli, kunde jag rida ut på henne bakom Latin.

Där kände hon sig trygg och Latin accepterade henne som svans.

Som jag har skrivit tidigare så hade jag inte någon möjlighet att ha båda hästarna, tiden räckte inte till helt enkelt.

Det såg mörkt ut ett tag, inte lätt att någon som vill ta sig an en sån här speciell dam men så kom lösningen. Hon fick ett nytt hem hos Åsa i skåne.

Jennie tog över henne i december 2006 och lät henne få bli mamma till Wilja. Efter mamma perioden flyttade hon hem till Åsa igen och till sist hamnade hon hon helt rätt!! Mikkel fick henne den 26 december 2008. 


Här travar vi i flisbanan på KLRK



Skritt, ser ni det spända ansiktet och de hysteriska tänderna.


Träning för westerntränaren Ida Ljungkvist



Hon är nog en av världens vackraste hästar


Jag har två korta filmer från en träning för Ida, hon är väldigt stressad och jag försöker bara få henne att följa volten utan att hon ska vända, stanna, resa sig eller slita tyglarna ur händerna på mig.

Jag är lite högljudd, använde rösten då det var det enda hon inte blev värre av.


Film 1


Film 2


Sen har jag 3 filmer där hon är lite lugnare.


Film 1


Film 2


Film 3


Så nu kanske ni förstår lite mer vad det är för en häst Mikkel har jobbat med och vad han faktiskt har lyckats med!





Av Natalja - 2 mars 2009 22:27

Efter den HÄR läckra middagen

gick jag ut till bilen för att köra till stallet.

Jag hade förväntat mig att det skulle regn men inte att det skulle blåsa och vara dimmigt! Plötsligt försvann allt mitt ridsug och jag bestämde mig för att Latin får en vilodag till. Tänkte frissera honom lite och kanske massera igenom honom. Nu var han så pass lerig och tovig att det tog hela kvällen att få honom fin. Hann helt enkelt inte med någon massage. Fast jag tror han var ganska nöjd med en puts kväll, han sov när jag ryckte manen.


Så har jag laddat upp lite fler bilder från helgens äventyr.

Har visserligen sovit på saken men jag vet inte om jag får med all fakta rätt. Så om det är någon som kan det här bättre får ni gärna rätta mig om jag har fel.


Mikkel pratade om hur hästarna, som är ett flockdjur, ser oss människor, som faktiskt är ett rovdjur. Hästarnas naturliga beteende är att fly från rovdjuret. Hästen vill inte bli uppäten. Det är vår uppgift som rovdjur att bevisa för hästen att vi inte äter hästar... så ofta!


Läs HÄR lite kort om NH (Natural Horsemanship)


Det första Mikkel gjorde när han började med skimmeln var att byta den breda lädergrimman med det korta grimmskaftet till en repgrimma med ett långt rep. Han vill inte vara "nära" om hästen far iväg.

 


Han hade inte riktigt tålamod att vänta medans Mikkel pratade så han smakade på repet lite istället. "Använder tänderna" visar att han använder vänster hjärnhalva.


Som jag skrev igår så blev den läckra Spanjoren rädd första gången vi klappade händerna, han ville fly!


Sen visade Mikkel hur hästarna hälsar på varandra. Vi stegar oftast in till hästen och tar den på huvudet. Hästarna nosar lite försiktigt på varandra för att sen lukta och röra vid kroppen, inte huvudet.



Sen flemar han, också ett tecken på att det är vänster hjärnhalva som används.


Han travar iväg


och till en början är allt lite läskigt. Den oranga "sticken" och bollen och tunnorna och pallen.. ja ALLT!

Mikkel gör som med applåderna och han lugnar sig snabbt.

Det tar inte lång tid innan han kan svinga sticken över honom utan att det blir full fart. Han lägger ingen press bakom.


Sen är det bollens tur. Skimmeln är redan så pass lugn så han reagerar inte så mycket på den.


Å sen tar han en repa i full fart, fast den här gången är det en lugn galopp där han har koll på allt. När han första gången rusade runt så var det höger hjärnhalva som styrde, sen lärde han sig "tänka" och vänster tog över istället.


Mikkel leker "sätta nosen på" och får skimmeln att sätta nosen på just de sakerna han ber om. Han lyckas till och med att backa honom in mellan två tunnor brevid pallen, bakom bollen. Det är något som kräver mycket tankeverksamhet.


När han sedan är klar med skimmeln, så är det en helt annan häst som står brevid. Häftigt att se!


Bonusbilder:


Den lille gnäggar


Rider Athena som går med sänkt huvud = trygghet


Vackra hästar


Nu är det sovdax... måste smälta lite till : )

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards