Direktlänk till inlägg 28 maj 2009

Bålstabilitet

Av Natalja - 28 maj 2009 22:01

Vad är det?

Är det när man har blandat till en god bål med lagomt mycket frukt i?


Det händer ibland att jag loggar in på BUKEFALOS och läser allt från skvaller till matnyttiga tips.

En mycket klok användare som kallas lektra har nyligen lagt ut en tråd om ryttarens sits och just bålstabilitet.


Så här skriver hon i början av tråden...


"Utifrån den lodräta sitsen ska ryttaren fånga upp signaler från hästen och kunna påverka hästen med sina hjälper som är följande:

1. Skänkeln (ryttarens ben) påverkar hästen i sidan så hästens bakben förs framåt. Detta är en naturlig reaktion från hästen men genom utbildning en förstärkt reflex.

2. Sätet får energi från hästens bakben. Energin flödar från bakbenen över hästens lår och över ryggen. Sätet kan tillåta, blockera, hindra eller förstärka det flödet.

3. Handen tar emot energi från sätet för ryttare då de är anslutna till sätet via ryggen, armar och armbågarna som är fästa vid höften. Detta ger plats ett direkt inflytande över munnen på hästen. Via munnen på hästen kan ryttaren kontrollera hals och huvud, och dess ställning i förhållande till resten av kroppen. Detta ger direkta konsekvenser för bakbenen som återigen måste styras upp med hjälp av skänkeln.

Allting rör sig i en cirkel, som varken har en början eller ett slut."


Trots sin ringa ålder har hon ett brinnande intresse för dressyr och har många kloka tankar om sits och ridning.

Läs gärna vidare i hennes tråd HÄR


Ryttarens sits är ju A och O! och det är inte så lätt som man tror.

När jag för ca ett halvår sen var med på en kurs i "Centrerad ridning" insåg jag att min balans och kroppskontroll var katastofal.

Marie kunde placera mina kroppsdelar där de skulle vara i sadeln och visa vart jag skulle spänna mig och vart jag skulle slappna av. Ah, inga problem, verkar superlätt... tänkte jag! Sen tog Latin ett steg, sen tog han ett par steg till och så vidare. Å inte satt jag kvar där i den korrekta ställningen.

Nä jag flaxade runt som en trasdocka!


Har hunnit tränat en hel del sen dess och nu innan jag satt upp igen hade jag helt klart för mig HUR det skulle se ut... Sen satt jag upp och det såg INTE ut som jag ville och framför allt kändes det INTE som jag ville.

Idag, 4:e dagen i sadeln börjar det kännas ok i alla fall.


Trots att jag har tappat 8 kg så har jag en rumpa som är aningens för stor.

Det gör att jag gärna svankar = inte bra.

Lika besvärliga är mina finska ishockey-spelar-lår... dom är inte gjorda för att rida dressyr med!

Dom är ivägen och gör att tårna står ut som charlie chaplin!

Så jag har lite att jobba på. Säger som Sickan, jag har en plan!

Än så länge har jag ju inte kommit så långt... måste läka lite mer först!


Idag följde jag och Latin med Malin och Bella ut på en skritt runda.  Latin var pigg och skrittade på med långa kliv. Han ville inte alls gå i form... så jag fick tvinga honom att korta sig lite i alla fall. Den hästen ger mig ingenting gratis!


När vi nästan var hemma igen fick Bella Bus syn på två Bambisar.



Latin såg dom också men brydde sig inte speciellt mycket.



Dom var inte särskilt rädda för oss heller, stod bara där i gräset å "moonade" fniss!


Frågade stallägaren om en "handikappsträning" nästa vecka. Det får väl bli mest skritt men jag känner att jag behöver ha någon som tittar på mig nu när jag börjar komma igång igen.


Jag ska ju rida MSV till hösten... glöm inte det ; )


ps. om jag siktar mot msv så kanske jag åtminstone får på mig stövlarna


 
 
ylle

ylle

29 maj 2009 07:14

Heja Natalja, det är så roligt att läsa att Du satsar friskt och med gott humör! Centrerad ridning är verkligen en aha-upplevelse, man får tänka i bilder, och avspänning är nog det viktigaste en ryttare kan träna på.. har ridit för Lotta Månsson, en fantastisk och behaglig lärare, och hon betonade att man tränar EN del i taget (av sig själv) för att känna in hur den ska kännas när den är avspänd. Min häst gillade övningarna som var ena motsatsen till stressad töltträning. Go for it! Självklart kommer Du att komma in i ridstövlarna, så småningom!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggagratis.se

 
Aramis

Aramis

29 maj 2009 11:39

Alltså du skriver så ini vassens roligt att jag skrattar högt varje gång jag läser din blogg :o) Du har en så fantastiskt härlig självdistans och bjuder på dig själv på ett enastående sätt! Det är sååå viktigt med självdistans och självkritik - det är det som gör att man kommer vidare och utvärderar sin egen ridning hela tiden! Är helt säker på att du och Latin snart rider in på er första MSV-start :) Kraaam

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

30 maj 2009 00:22

Jag bubblar av glädje Ylle. Det är SÅ roligt att kunna göra något igen... att känna sig bättre varje dag.
Det är en ENORM lycka!
Nu är det bara att jobba vidare mot nya mål.
Tack för fina ord, trevlig helg!

____________________________

Taaack snälla Aramis!
Det känns bra att du tror på oss, att vi verkligen kan nå MSV : ) Vi har några små saker att finslipa innan (egentligen är dom väldigt stora) sen galopperar vi in i samlad galopp längst medellinjen och hälsar på domaren.. som förmodligen ganska snart visslar och ber oss lämna banan! *fniss*
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards