Direktlänk till inlägg 31 maj 2009

Storstädning och uteritt

Av Natalja - 31 maj 2009 16:41

Nu är sommaren här!! Vilket väder alltså!

Jag begav mig ganska tidigt i stallet för att få lite ordning på alla mina prylar. Eftersom jag inte har kunnat klättra på stolar eller liknande så har jag inte kunnat plocka undan de tjocka vintertäckerna osv.

Det var ett berg av täcken, utetäcken, ländtäcken, reflexer, ylletäcke schabrak och ikea kassar om vart annat.

Jag vill ha ordning så jag vet var jag har alla saker så jag rensade upp och ordnade till berget. Blev riktigt fint faktiskt.... men det tog en stung!


Passade på att tvätta 3 schabrak och benskydden. Hade tagit med mackor och en flaska vatten så när jag sopat runt fodret och i sadelkammaren åt jag med god aptit. Sen gick jag ut i stallet och fortsatte arbetet där. Rensade i min borsthink, hängde in det fodrade regntäcket och tog ut det ofodrade istället. Mockade och packade hö. Sen gjorde jag ett försök att ta med två dunkar vatten i en skottkärra till hagen, det gick också men ååååå va allt tar tid. En snigel springer med lätthet förbi mig när jag är ute och går.


Tvättade ur vattenbaljan och tog med Latin in. Han gick lika snälls som han brukar trots att jag körde den skramliga skottkärran.

Han hade rullat sig idag! Skönt i solen utan täcke. Borstade och borstade och borstade... sen var nästan allt damm borta.

Eftersom benskydden var blöta efter tvätten tog jag fram ludd-skydden. Mina favoriter som han bara har när han ska vara hoppefin (å det är han ju nästan aldrig nu för tiden)



Jag passade på att byta järn i sadeln också. Han har breddat sig så mycket nu när han har vilat så att sadeln är lite trång. Det var det blåa järnet som satt i och nu är det ett rött i stället. Smidigt att kunna ända sadeln när hästen växer/krymper.


Idag ville jag inte tråckla in alla bett i munnen på stackarn så jag tog ett liknande alternativ, pelhamstången med två tyglar. Då kan jag rida honom som jag gör på kandaret.


Eftersom jag hade all tid i världen och vädret var uuuuunderbart, bestämde jag mig för att försöka rida Grisa-rundan. Jag klättrade upp, hängde av stiglädrerna och red iväg.

Latin blev glad när han märkte att vi skulle till skogen istället för banan.



Underbar Blekinge Natur



Allt är så grönt nu och skogen lever! Latin var pigg och framåt och jag både travade och galopperade en bra bit. Traven var toppen emellanåt, höger galopp perfekt men vänster var sämre. Hängde inte upp mig på det utan fortsatte rundan runt och kände att mina ben har fått sig ett regält träningspass. För ett halvår hade jag aldrig tänk tanken ens att rida grisarundan utan stigbyglar ; )


Tittade på klockan när vi var hemma och blev förvånad, vi hade varit ute en TIMMA!! Tänk va tiden går fort när man har roligt!



När Latin var avklädd och utsläppt i hagen igen, plockade jag ihop det sista och kopplade på släpet. Det ska med hem och byta däck.

Jag måste vara redo om det blir träning snart... för det borde jag väl klara av nu ; )

 
 
Ingen bild

Caroline

1 juni 2009 11:22

Javisst är det skönt med värmen! Kul att du kommit igång mer med ridningen =) Förstår att Latin är glad! Nästa vecka kommer jag hem. Du måste ju hitta lite tid till oss också ;) Behöver all hjälp jag kan få hihi Kram kram!

 
Aramis

Aramis

1 juni 2009 22:32

Så vackert ni har!!! Ser ut som en riktig drömskog :o) Så kul att han var så pigg och framåt och glad! Jisses så flitig du har varit idag :o) Duuuktigt! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

1 juni 2009 23:11

Åhh, kommer du hem nu Caroline! Va roligt, ska bli kul att se Pepsika, hon ser jättefin ut på de senaste ridbilderna : )
När Maria har börjat rida igen, axeln gör visst fortfarande ont : ( så vill hon också ha lite hjälp. Ses snart! Kram kram

____________________________

Ja du Aramis, det tog på krafterna att vara igång så. När jag väl tog mig hem var jag mer död än levande. Däckade i soffan i flera timmar, hade ont ÖVERALLT!!
Tur att jag bloggade så tidigt, annars hade det inte blivit något! Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards