Alla inlägg under maj 2009

Av Natalja - 13 maj 2009 22:08

Ååååh vilken komplicerad häst jag har!!

Så fort jag tror att jag kommit på en lösning, så dyker det upp något annat problem.

Det är som att äta en medicin och få biverkningar....


Tyckte det var en toppenbra idé att ta av Latins bakskor när han ändå skulle vila och låta fossingarna få andas och känna närheten till marken. Han har varit superfin i benen och allt har sett bra ut.... tills jag blev så pass stabil på ett ben att jag kunde lyfta fötterna (förra veckan) och se hur de såg ut undertill.

Då ser det inte lika bra ut... jag ringde, nä förresten, Hovis ringde mig : )

och jag bokade en tid för skoning.


Idag tyckte jag att dom såg ännu värre ut!!


Höger tass


Vänster tass... värre än höger : (


Så vad ska man välja? Smala fina ben med bra cirkulation och trasiga fötter eller skor och tjocka ben? Pest eller kolera?


En annan liten detalj som passar in på ämnet är Chambonen.

Efter noga funderande så har jag kommit fram till att det är den enda hjälptygel som funkar på Latin MEN idag visar det sig att han blir dunderspänd i nacken av den. Han har inte varit så öm och spänd i nacken någongång innan. Vad ska jag välja... pest eller kolera?

Ska jag låta bli att jobba honom i lina på volt, för utan chambon går han som en kratta. Eller ska jag jobba vidare och sen försöka lösa nacken... vet inte om jag vågar det (gissar så här i efterhand att det var därför han skakade på huvudet igår för att få bort trycket, han kände obehag helt enkelt)


Massagen var väldigt välbehövlig, jag fick ta i regält! Hela nacken, halsen och manken var spänd. Ryggen öm och väldigt stum över rumpan. Ägnade lite extra tid på den där spända Triceps brachii. Oj, va det var stängigt och dant där inne.


Kan ni gissa vart det kändes värst?


Han slappnade inte av lika bra som han brukar. Tror hans kropp har fått en smärre chock. Först denna plötsliga vila, sen inga skor, mindre mat, ingen glykosamin och ett, två, tre så sätter vi igång å då ska kroppen gå på en volt i en korrekt form. Även om jag bara har jobbat honom ett par gånger i lina och bara korta stunder så var det nog för mycket för honom i alla fall. SÅ känslig är han... "tack vare" Erlichian!


Läste förresten på Bukefalos i en tråd om just Erlichias, där en anvädare skrev att det var en överdiagnostrerad sjukdom och att det inte finns någon kronisk variant... ( Läs här ) Det är TantEster som påstår detta medans Alexandra_W har en häst med liknande symton som Latin.

Ja, ibland kan man nästan fundera på om det inte är en "Galopprande djungelsjuka".


Hur som helst... i morgon ska jag ta Latin i linan igen men utan Chambonen.

Och vi ska nog hålla oss till skritt...


Får jag vara lite EGO ikväll och lägga in en bild på mig själv?

Jag hade ju såna funderingar på det här med hårfärg och frissyr. Nu STORMTRIVS jag i detta mörka korta : ) Var bara tvungen att fota håret!

Bonusroligt är Lexies lysande ögon i bakgrunden, hi hi

( å jag ser lite skev ut *fniss* )




Av Natalja - 12 maj 2009 22:51

Chambon-dag nr 2


Inget regn i sikte så jag klädde på Latin diverse snören och tog med honom upp på banan. I min vänstra hand tillsammans med kryckan höll jag i pisken.

Jag tog den kortare varianten, körpisken. Longerpisken är onödigt lång för oftast räcker det att jag har med den så blir det mer fjutt i de vita bakbenen.


Började i vänster varv. Konstigt men på något vis börjar jag till 99 % i det varvet. Han gick framåt med mer energi än igår. Hade ett regält övertramp och såg finare ut i sidorna. Lät honom trava korta stunder, men idag var det svårare att få stopp på honom. Han ville inte sluta trava. DET tar jag som ett mycket gott tecken.


Något ser fel ut i vänster varv, vänster framben. Han spänner muskeln Triceps brachii så det blir en spänd sträng mitt i "droppen" (den muskeln sitter framför arbågen och ser ut just som en droppe).

Han ser inte halt ut men stel och ojämn. På en större volt i ett frisk tempo försvinner ojämnheten men när jag tar in honom på en mindre volt så blir ojämnheter allt tydligare.



Bad honom galoppera lite och så syns ingenting.
Byter varv och där går han bra.

Har dock ingen broms i detta varvet heller. Han ville inte sakta av!!



Spände chambonen lite mer och nu har börjar Latin förstå vad den är till för. När han sätter upp huvudet så trycker det i nacken och för det mesta kommer manken och ryggen upp när han välver halsen och sänker huvudet. Men ibland sätter han upp huvudet och skakar på det... precis som om han kan skaka bort trycket! Tokhäst, hi hi



Byter tillbaka till vänstervarvet igen, vill se hur traven ser ut när han är lite mer varm i pälsen. Han är jämn på stor volt, ja man kan nästa skymta ett litet sväv i steget!!

Vad gör den där muskeln som ser knölig ut då?

Jo, den hjälper till att böja bogleden och sträcker armbågsleden.

Latin hade stora problem med bogarna förra året och jag kan tänka mig att han sitter lite fast här igen.



Så i morgon blir det massage igen, ingen longering. Kanske bara en stillsam promenad : )



Av Natalja - 11 maj 2009 22:22

Måste säga att jag börjar bli en hejjare på att mocka nu, det går nästan lika snabbt som innan gipset ; ) Fyllde på torven med en ny bale. Nu får Latin sova riktigt mjukt. Bytte vatten i hinken och hängde upp hönätet.


Hoppade ner till hagen för att ta in Lille Tiin. Han hade fått syn på något längre bort och envisades att titta ditåt hela tiden. Något svårt att leda en häst med kryckor som hela tiden försöker vända sig om för att glo på något som jag omöjligt kunde se!! Han är så duktig annars. Jag behövde bara be honom vänta på mig en enda gång.


Märkte att det började droppa lite från den mörka himlen men lite regn stoppar inte oss. Bar ut alla prylarna i en påse, mycket behändigt. På med träns och kapson, tog en täckesgjord och spände fast chambonen.

Gick upp till banan. Latin såg inte jätteglad ut när han märkte att han skulle ut i regnet men väl uppe på volten gick han på bra.


Hann få upp kameran innan det började regna för mycket. Det var lite för mörkt och jag lyckades väl inte stå helt still så bilderna blev såååå suddiga.


Två blev ok, man ser i alla fall vad det föreställer : )




Tog inte med någon pisk, tänkte mest skritta idag och han gick på riktigt bra ändå. Efter 10 minuter med många väldigt korta travinslag började han sutta på bettet och kom under sig med bakbenen. Hans långa rygg såg inte längre så lång ut och han vinklade in bäckenet precis som jag hade hoppats på.



Men jag fick passa honom, för höll jag inte koll på honom så slöade han till och då gör inte Chambonen någon nytta. Märkte att jag fick igenom ställningen mycket bättre i kapsonen, och han uppskattade att jag inte hade linan i munnen. Chambonen var väldigt lös spänd, ville liksom börja lite försiktigt med honom.


När jag tog in honom på en mindre volt så spårade han inte längre, bakbenen hamnade utanför frambenens spår. släppte jag ut honom på en större volt spårade han perfekt. Han sitter nog lite fast i sidorna. Det är svårt för mig att lossa det just nu men jag ska ta en pisk i morgon och se om jag kan få till ännu bättre bakbensaktivitet i morgon. Förhoppningsvis hinner jag med en ryggmassage också.


Vi höll nog på ca 20 minuter, hade behövt en stund till men regnet skrämde in mig. Foten och gipset började kännas blöta, inte bra!


Får nog ta och ringa Ortopeden i morgon. Gipset känns stort nu och då skulle jag höra av mig så dom kan byta gips. Det ska ju sitta tajt för att ge stöd.


Förresten.... idag är det BARA två veckor tills gipset ska bort : )





Av Natalja - 10 maj 2009 22:19

Ju roligare man har kvällen innan... ju sämre mår man dagen efter.

OM man har varit ute och festat kanske, men jag var ju bara på en lokal dressyrtävling!!!


Vaknade med lite huvudvärk och tog en Ipren efter frukost. La mig i soffan och där stannade jag hela dagen. Runt middag var huvudvärken olidlig och jag mådde riktigt illa. Slumrade och sov till kvällen.. ja klockan var halv sju när jag vaknade! Tror jag åkte på ett regält migränanfall. Det är inte ofta jag får migrän, vart 3:e år eller nått, men när jag får det blir jag helt utslagen. Sömn är det enda som hjälper och när jag kom upp ur soffan mådde jag något bättre. Lyckades få i mig lite middag innan jag masade mig iväg till stallet.


Hade tänkt att longera Latin idag också men jag klarade knappt att mocka, jag blev helt slut av ingenting så det blev ett kort stallbesök.


Planen var alltså att longera Latin i kapson med chambon.

Jag har dammat av min gamle "hoppbok".



Nu tror ni att jag har blivit helt tokig!! Det är ju en dressyrhäst jag har,

men detta är en oerhört välskriven bok som innerhåller mängder av tips.

Har också sökt info på internet hur man bäst jobbar hästen i lina. Longering är inget vi normalt anväder oss av men just nu är det ju den enda form av motion som jag kan ge Latin.


En häst som är bygd som min Brune, lågt ansatt hals, korta framben och en låååång rygg, måste man få igång bakbenen på för att den inte ska hamna på bogarna. Vanliga inspänningstyglar fäller bara ner huvudet på honom.

Chambonen tvingar inte ner huvudet på något vis utan är mer en fingervisning hur hästen ska jobba.


Boken visar med bilder hur den fungerar.






Det svåra för mig blir att driva Latin men som det också står i boken:

"Under longeringen ska man göra så många övergångar som möjligt från skritt till trav och från trav till skritt. Ett monotomt springande runt i en volt gör på sin höjd hästen trött, men inte smidig och elastiskt som vid ett ständigt byte av gångarter."


"Tempot får inte vara för snabbt i trav utan taktmässigt och energiskt. Samma sak gäller för galoppen, där ska man nöja sig med högst två - tre varv."


Även om detta är riktat till en oinriden unghäst så tror jag det kan vara nyttigt för Latin. Jag hoppas även att det blir ett bra sätt att börja sätta igång honom på. En Chambon trycker aldrig på hästens laner, det är också ett plus nu när jag försöker få Latin att bli mjukare i munnen, därför tänkte jag sätta longerlinan i kapsonen så jag inte håller honom i munnen.


Återkommer med fler bra tips från den här innehållsrika boken!

Av Natalja - 9 maj 2009 23:03

Jag packade ner husets största regnrock inför resan till Ronneyby. Tack vare den slapp vi regnet men istället har det varit väldigt blåsigt i Blekinge idag.

Kl 10 kom "Kryck-taxin" och hämtade mig. Det var vår toppen-braiga lagledare, Christina som var chafför.


Vi kom fram strax innan prisutdelningen i första klassen, LB:1

Glädjande nog såg vi två KLRK:are på prisutdelningen.


Susanne på Maya kom 3:a



4:a kom Evelina och hennes underbara Pachá

Hon tävlar visserligen för Ronneby men eftersom hon är så snäll och trevlig så får hon vara med här ändå ; )



Det var Debut för båda två och Evelina hade inte räknat med att bli placerad så hon hade redan hunnit släppa ut manen, men det gör inget om man har manen lös när man är av spansk modell!


5:a kom Sandra och Lura



För att vårat Lag med hejjarklack skulle synas idag hade Jessica fixat jätte-snygga T-shirts. Vi såg ut som ett gäng smurfar sen när alla var blåa!



Jag tog på mig min utanpå Fleecetröjan så jag har sett ut som en stoppad korv hela dagen *fniss*

Det syntes vilka som var KLRK:are.

Här hejjar alla på Helena och Rosinante.



Susse red sin andra klass, LB:2. Maya gick inte lika bra som i första, tyvärr.
Det var ju så klart i andra klassen som poängen till laget togs.



Pluto gick också LB:2



Och det gick så pass bra att han på 67 % blev 3:a



Det blev ingen placering till varken Maya eller Lura i den klassen,

men båda fick samma procent, 60 %!


Första starten i LA:4 hade Liselotte Waaler på Bernstein avkomman, Beatrice.

Hon bara flööööt fram. Inte så konstigt att det går bra när man har en pappa som är norsk mästar i dressyr typ 184 gånger!!!

 WAALER FARM 

Det var lite extra roligt att Per kände igen mig trots att det är över ett år sen jag red för honom.



Christinas lilla dansk/svenska gårdsvovve var med och satt i Anns knä ett tag. Plötsligt fick hon syn på något och .... ja,  jag vet inte vad hon gjorde riktigt, ha ha



Efter en låååång väntan var det ÄNTLIGEN Christinas tur att rida LAn.

Wouter såg otroligt fin ut! Inte alls lika springig som i Jämjö.



Äkta Frieser-galopp!!!



Hela ritten gick så pass bra att Christina och Wouter och hamnade på en 4:e plats. Tror dom slog personbästa i LA resultat!! Hela 66 %

Vinnaren Karoline och Alex hade 70 % och hon rider normalt sett Msv!



Hur gick det då för laget?

Jo, vi vann inte... Men vi är lika glada ändå för vi har så kul och alla är så trevliga, både ryttare, hästar och hejjarklack! Och ett STORT tack till världens bästa lagledare! Hon tänker på alla och mutorna är mycket uppskattade : )


1:a Karlskhamns Ridklubb

2:a Mörrums Ryttarförening

3:a Karlskrona-Lyckå Ridklubb


och vi ligger nu 3:a inför sista omgången. Den går i Mörrum den 13 juni.

Är jag och Latin igång tills dess tros?



RESULTAT LISTOR

Var väl inte hemma förrens runt 19, åt lite och åkte vidare till stallet.

Latin är så duktig på att "gå fot" nu. Han tar ett steg i taget och stannar jag, så stannar han!


Borstade av honom och sen tog jag linan och gick upp till banan.

Longerade honom i skritt i 15 minuter. Han var MYCKET bättre i kroppen idag. Klev på bra och såg inte alls lika stel ut som sist.

Halsen var också bättre men inte bra. Får jobba vidare med den i morgon.


 

ps. förra året var det jag och Latin som stod på prispallen tillsammans med Christina och Wouter








Av Natalja - 8 maj 2009 21:10


Tidigare i veckan fick jag ett nyhetsmail från Hearts & Horses

De tipsade om en artikel i tidningen Hästfocus där de var med.

Självklart var köpte jag ett exemplar när vi var och handlade idag. Det fanns mycket spännande att läsa, bland annat tipsade Ulla Håkansson, denna supertant! om hur man bäst tränar galoppombyten. Det passar ju mig nu när jag ska rida Msv : ) (in my dreams)


Det har regnat i Blekinge idag. Allt var blött... både mark och hästar.

Det fick bli mysfredag med Latin idag. Jag borstade honom och såg att hans päls börjar se mer levande ut igen. Han roslade lite, undra om han är lite hostig än? Knådade halsen lite till idag, bara lite skönt på ytan för att han inte ska spänna emot för mycket.


I morgon är det tävlingsdax för KLRKs Div II lag i dressyr. Det går inte bra för oss i år... nä inte resultatmässigt, vi ligger ju faktiskt 2:a!!

Från början var vi 8 ekipage och vi anmälde 2 lag.

Först var det en häst som inte var helt igång, sen bröt jag benet och Nelson blev halt. Då var vi nere i 5 ryttare och bara ett lag. Helena avstod och resten red första omgången i Olofström. Nu inför omgång två har Fias lilla Fullblodsdam gått och blivit krasslig. Hon ska till farbror veterinär på tisdag.

Sandra med Lura får hoppa in i laget och vi är 4 ryttare igen.

Jag ska vara hejjarklack och fotograf i morgon.

Å i morgon ska vi VINNA!!!


Här finns STARTLISTORNA







Av Natalja - 7 maj 2009 22:23

Strax efter frukost hoppade jag bort till Bredgatan för att få en välbehövlig massage. Trodde att det skulle vara ett katastrofområde i nacke och axlar nu efter allt kryckhoppande och stillastittande... men å va jag hade fel.

Visst att jag var lite spänd men det släppte så fint. Jag var helt jämn och det onda i nacke och hals var helt borta!! Tänk att en bruten fot har något gott att ge.

Jag hade muskat mig bra utan att få spänningar. Förra gången blev jag rekomenderad att byta sovställning. Har alltid somnat på magen med huvudet till höger... då somnar jag på 3 sekunder å det är såååå sköööönt, men det är inte alls nyttigt för kroppen. Om jag sover så ett par timmar blir allt väldigt snett.

Har inte somnat på magen en enda gång sen sist och det har gett resultat. Tänk att det går att ända på 30 åriga gamla vanor!


Med mig till stallet hade jag en påsen med 1 kg torkad djävulsklorot. Eftersom Latin rörde sig som en vandrande pinne igår så tänkte jag att nu är det ett perfekt tillfälle att testa denna ört.


Har även pratat med Hovis idag, nu har det gått 8 veckor och det är dax för nya dojjor. Latin ska få bakskor igen så han inte blir öm när vi ger oss ut på grusvägarna igen. På fredag nästa vecka kommer han, egentligen en vecka för sent men skorna var inte så slitna (märkligt!!?! *not*) och hovarna har inte växt speciellt mycket, så han kan utan problem gå över tiden en vecka.


Fick hjälp med att ta in Tiinen, han hade rullat sig lite idag också men jag brydde mig inte om att borsta. Tänkte försöka massera honom istället.

Ställde kryckorna utanför boxen och hoppade in till Latin.


Började med hans vänstra sida. Svårt att beskriva hur han kändes, han var mjuk men spände emot när jag gick lite djupare i musklerna. Ryggen var mjukast och rumpan var stum. Finast var han över bogarna och manken såg lite omusklad ut.

Gjorde ett försök att fota lite men det var inte lätt att visa massagegreppen och hålla i kameran samtidigt : o


Först ett bildbevis på att det faktiskt finns lite vinterpäls kvar.



Sen en bild på bakbenen. Dom ser kanske helt normala ut och det är dom också, men Latin har i hela sitt liv varit ganska tjock i bakbenen. Nu är dom så smala och fina. Om det beror på att han är barfota eller om det är för han får mindre kraftfoder, det vet jag inte. Hovis trodde det var kraftfodret. Vi får väl se om det blir någon skillnad sen när han får på skorna igen.



När jag masserar området runt manken och överdelen av bogbladen, sänker Latin huvudet och får en lååång överläpp. Kan tänka mig att en sån häst som han, lite lång i kroppen och som lätt hamnar på bogarna, har massor av spänningar just där.



Ryggen där sadeln normalt ligger, är en svag länk på Latin. Han har en lång länd och blir lätt "låst" där när man rider. Ofta spänner han emot här när jag masserar men idag gjorde han inte det. Det beror väl på att han inte har använt dessa muskler på över en månad. Sen jag bytte till en luftstoppad sadel ( som jag från början var väldigt anti mot ) har han blivit mycket bättre i ryggmusklaturen. Förr kunde han kännas som ett ek-plank.



Rumpan var också oanvänd. Annars när jag sätter fingrarna mot musklerna, reagerar han mycket starkt och höjer ryggen, men nu gungade han bara med och njöt. Rumpan har varit på semester, dax att ta den tillbaka till arbetslivet : )



Jag väntade med hals och nacke till sist, för jag visste att det skulle finnas bekymmer där. Jag såg det igår när jag försökte longera honom.

Titta på halsen här... ser du konturerna av spända muskler mitt på halsen?



Värmde och mjukade upp halsen med stora drag med handloben. Han känner så väl igen det här och slappnar av så bra. när han känns mjuk så känner jag längst mankammen vart han är mest spänd. Jag kommer till mitten av halsen, där spänner han emot.



Använder mig av fingertopparna och kör lite pressur på de spända punkterna. Först spänner han emot men släpper efter lite efter hand.

Musklerna låter mig komma ganska djupt, han har nog inte haft det här så länge, kanske busat med Ture i hagen och "munnhuggts"



När det börjar släppa så blir han så avslappnad. Han somnar nästan...



Sen har jag bara sista biten kvar, nacken och området bakom öronen.

Där sitter det oftast en massa spänningar. Jag knådar och värmer, får ta det lite piano till en början för att han inte bara ska spänna emot, sen kan jag ta i mer och mer.



Hittar en riktig AJ punkt!!! Nu ser han inte lika avslappnad ut längre!!



Efter lite till pressur avslutar vi med avslappnande öron och pannmassage. Det gillade han inte alls från början men jag har "tvångs-masserat" öronen ett par gånger och nu älskar han det!!


Han var inte ren min lilla Bruna, jag var helt dammig och alldeles svart om händerna när jag var klar. Borstade av honom, la på täcket och sa god natt.

I vanliga fall vill jag att ha rör sig lite efter massagen, det hjälper till att få bort slaggprodukter, men idag skippade vi den promenaden. Han hade bara fått gå så sakta brevid sin halte matte att han hade somnat!!




Av Natalja - 6 maj 2009 22:27

Jag kunde inte hålla med mer...

Nu sätter vi igång! Inga brytna ben kan stoppa mig längre ; )


Började som vanligt med att mocka, packa hö och fylla på vatten. Nu går det riktigt bra och det tar inte lika lång tid längre.

Sen tog jag tag i borsten och gav mig på lermonstret Latin, han måste ha rullat sig minst 20 gånger idag!!

Hur jag än försökte så blev han inte dammfri : o


Sen tog jag Latin i lina och hoppade upp till ridbanan.

Det är inte lätt att ta foto på en häst som bara vill kela.



Sen bad jag honom att traska runt mig så jag kunde se hur han rörde sig.

Han är stel i hela kroppen och går inte framåt frivilligt.



Latin tillhör verkligen inte kategorin "Vild-Hästar" men det är väl tur det. Jag hade ju aldrig kunnat hantera en tokstolle i mitt tillstånd.

Nä, Latin är mer som tjuren Ferdinand "Jag trivs bättre här, där jag kan stå stilla och lukta på luften"



Sen bad (eller tvingade) jag honom att trava på en volt. Uh, han rör sig som en 43 årig mulåsna!!! Kanske inte så konstigt med 4 veckors vila (å han som blir stel av att vila EN dag) inga bakskor plus att han inte har fått glykosamin.



Han hostade ett par gånger, lät inte så alvarligt, hade väl lite slem kvar att hosta bort bara!



När han hade travat i båda varven stannade jag honom och började syna honom noga. Ser att halsen har växt. Rumpan är så rund och fin men på låren har han tappat lite massa. Ryggen är ok och magen får inte bli större.

Han ser lite tråkig ut i pälsen och det finns fortfarande lite vinterpäls kvar.



Nu ska jag lägga upp en nogrann planering på hur vi går vidare.

Åååå det är så kul!! Äntligen säger jag bara, längtar verkligen tills jag kan rida igen!



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards