Direktlänk till inlägg 24 juni 2009

Har tar livet av mig!!

Av Natalja - 24 juni 2009 22:11

Borde ha misstänkt att det skulle bli en kantig ritt när jag fick baxa in en ekstock med fyra ben från hagen....

Det fanns inte en led i hela Tiinens kropp som frivilligt böjde på sig.


Jag tar dagen som den kommer för tillfälligt och har inget bestämt planerat för hur jag ska rida. Valde idag mellan massage, uteritt eller banan (eum.... finns det fler alternativ förresten?)

Tar nog massagen på fredag istället och uteritt i stormen är lite riskabelt utan stigbyglar. Även om han är snäll så kan även han skutta iväg, speciellt när det blåser i buskarna!

Det fick bli banan. Började med att gno igenom honom med den mjuka gummiskrapan. Den är kanon, man får upp allt damm och skräp ur pälsen plus att jag känner/ser hur musklerna mår.


På med sadel och träns (inget kandar idag) och dagen till ära hade jag lyckats få ner tjockefoten i mina vanliga ridskor : ) så shortchapsen satt direkt mycket bättre.


Skrittade upp på banan och lät honom skritta på framåt med långa tyglar.

Efter 10 min kortade jag upp tyglarna och ja, jag hade rätt! Han var stel som en pinne och ville inte alls forma sig åt något håll.

Jag letade igenom mitt arkiv jag har i bakhuvudet för att hitta en bra övning att börja med.


Det blev serpentinbågar med halt på medellinjen. Fick vara vaksom hela tiden för han såsade gärna till och rätade ut sig i bågarna. Jag börjar känna skillnad på honom i vänster och höger varv mer och mer. Får snart be en tvåbent rida igenom honom innan han blir helt skev!!

Efter ett par stycken serpentiner övergick jag till skänkelvikning längst långsidan fast en bit innanför för att han inte skulle få för mycket hjälp av staketet. Uh, det tyckta han var jobbigt. Korsa benen, va ska det vara bra för. Höll honom rak i kropp och hals för att inga bogar skulle smita. Växlade håll och varv många gånger.


Kände att det var inte ens någon mening för mig att trava, det skulle bara bli pannkaka av det hela, såg att jag sammanlagt skrittat nästan 25 minuter så jag fattade galopp och jobbade vidare i höger galopp. Den var lättare att påverka och stundtals kändes den riktigt fin, ca 1 steg av 4!!

Gjorde många övergångar till skritt och halt, ryggade galopp igen, förvänd galopp osv osv...

Pustade en sekund sen tog vi vänster varv. Där har jag ett STORT problem... han tar ju inte min vänsterskänkel på allvar (vem gör det förresten) Försökte ta hjälp av mitt lilla spö, men han stuntade fullständigt i det.

Åh va jag kämpade, ibland fick jag göra en övergång till skritt bara för att överleva.

Han är verkligen inte lätt att rida, min "lastbil"!


Vi hade sällskap av Ture med ryttare på banan och det ekipaget svävade fram, vi däremot, plöjde fram i gruset!!

När Ture var klar skulle han gå en runda i skogen för att varva ner... jag följde med. Jag orkade inte rida en meter till på banan,jag var helt slut!!

Han tar helt enkelt livet av sin gamle matte!!


Så ikväll blir det ingen Crosstrainer hur mycket den än ropar på mig.

Jag tänker lägga mig vägrätt under mitt duntäcke och hoppas att livet återvänter till mig.....



Avslutar med en stillsam bild för att lugna alla nerver och mjölksyreangripna kroppsdelar.


 
 
tessan

tessan

24 juni 2009 22:44

Glöm inte att Latin också kan har en dålig dag..
Åh vad possitiv jag lät nu till skillnad från mej själv.. Men jag har varit ute och sprungit nu oj oj oj så mycket beröm jag gett mej själv nu har jag inte gjort på hela året ihop!!!

http://roxette

 
Ingen bild

Natalja

24 juni 2009 23:02

Exakt!!! och jag vet ju så väl att jag ska låta bli ridningen de där knackiga dagarna... dumma mig : /

Va duktig du är då.... ute och springer!!
Har du blivit helt galen eller : )

 
tessan

tessan

24 juni 2009 23:27

Men Roxette var hur lugn som helst idag när jag gjorde iorning henne men sen var hon halv galen ute.. tycker du att jag ska träna den 5e?
Ja jag tror jag blivit galen.. höll ju på att dö idag så tänkte att jag var tvunge att chocka kroppen lite till;)

http://roxette

 
Ingen bild

Fi

25 juni 2009 00:04

Det låter inte lovande det här du....du vet väl att DM:et går i LA:6 o MSV:B i år. Då gäller det o va fit for fight. Kanske jag skulle ta o rida igenom honom, jag menar jag har ju världens längsta ben=) Hahahahaha...NOT. Nä, men du, min häst vill faktiskt ha massage nån dag snart...kram

 
Aramis

Aramis

25 juni 2009 09:30

Visst är sådana pass rena döden! Man får helt enkelt tänka positivt - det kan ju inte gå bra varenda dag! Jag håller med föregående talara; Latin kanske hade en dålig dag! Du ska se att han kommer gå mycket bättre idag! Kram kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Jennie

Jennie

25 juni 2009 22:43

Hmmm,de blir nog svårare att gömma en europaväg...haha=) Ett plank och klätterväxter......=)
Latin har säkert än bättre dag i morrn....eller dagen efter de...=) Jobbigt för både folk och fä att röra sig värmen oxå....=)
Kram från Jennie i Mora

http://jennieleee.blogg.se

 
Jessica

Jessica

25 juni 2009 23:05

Han var ju duktig igår! Kanske lite träningsvärk??

Jag är nästan lite sugen på att rida Tinen! Ibland längtar jag efter en häst som har sina fyra hovar på jorden och det verkar ju Latin ha!! ; ) Haha! Sen så verkar han faktiskt kunna en hel del också!!!

Lycka till på nästa pass, då går det säkert bättre igen!

Kram kram

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

25 juni 2009 23:59

Jaa, Lilla Fi kan komma och rida!
Dina korta ben kanske gör lite nytta i alla fall ; ) Vill din dam ha massage? Ja, det borde jag nästa klara av snart, kan ju både stå och nästan gå nu. Kram

____________________________

Åh tack Aramis, du har alltid något uppmuntrande att komma med : ) Det behöver man efter ett sånt pass. Kramis

____________________________

Det låter som en bra idé Jennie. Humle kanske?
Värmen påverkar säkert Latin, det tänkte jag inte ens på igår!! kram kram

____________________________

Du är välkommen Jessica men skynda dig innan magen blir för stor ; )
Han har garanterat alla hovar i marken å han kan bara han vill!
Ni får ta en sväng förbi Blekinge på semestern. Kram kram

 
Ingen bild

Natalja

26 juni 2009 00:14

glömde ju.... Tessan!
JA, jag tycker du ska träna den 5:e : )

 
Jessica

Jessica

26 juni 2009 10:13

Hihi, magen är ganska behändig än så länge så kanske kikar förbi när vi ändå åker neråt!! ; ) Kram

http://dromdansaren.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards