Direktlänk till inlägg 26 juni 2009

Dammat av selen

Av Natalja - 26 juni 2009 22:55

Det var en envis storm.... Idag blåste det visserligen åt andra hållet, tur med lite variation i alla fall.

Innan jag körde till stallet svängde jag förbi Ica och hämtade mitt paket med nyponpulver, denna gången har jag beställt från Borgeby istället för T&A. Nu ska han få det under lite längre tid så vi hinner utvärdera om det ger någon effekt eller inte. Ja sen fick jag tanka också för bensin lampan lös argt på mig.


Mockade och fyllde på med mer torv. Hästarna gick på gräsplätten idag också men kom snällt när jag ropade på dom.

Ställde Latin i gången och la på BoT ryggvärmaren över rygg o rumpa.

Sen började jag massera nacke hals och bog på vänster sida, bytte sen och tog höger sida. Den var mycket mer spänd och jag fick ta i ganska mycket för att komma ner ordentligt i musklerna.

När jag var nöjd där, flyttade jag ryggvärmaren till halsen och fortsatte med rygg, länd och rumpa. Här var han liksidig, rumpan var rätt oberörd av gårdagens sandträning men ryggen var ganska spänd. Kom inte riktigt åt honom, tror han behöver få jobba lite med ryggen avspännt, ska bara komma på hur jag bäst gör det.


När han var genomgången från topp till tå kan jag konstatera att han tar sandträningen väldigt bra. Jag trodde det skulle "slita" mer på honom, men det verkar bara vara positivt än så länge.


Jag borstade av honom sen gick jag in i sadelkammaren och hämtade selen.

Den har hängt där ett tag och samlat på sig en hel del damm.

På med alla remmar och upp en sväng på banan.


Han gick såååå fort idag så jag hann knappt med! Å idag som foten har gjort extra ont : /  Hade lite svårt att hålla honom på en mindre volt så det blev bara ett par varv i trav sen fick han skritta bara för att röra på sig.

Det var väldigt stor skillnad på varven. Höger varv var han helt rak och stapplade fram och i vänster jobbade han i form och ville nästan förböja sig.

Märkligt fenomen det här med sidbyte....





Undra om vi ska damma av vagnen i morgon : )

 
 
tessan

tessan

27 juni 2009 04:21

Tur att du alltid är så posetiv!!!
Det har nog smittat av sig lite granna på mej och min polle:)

http://roxette

 
Jessica

Jessica

27 juni 2009 09:17

Göran pratade faktiskt om liksidighet, eller snarare oliksidighet under en av lektionerna igår. Han menade att till och med "världshästarna" oftast är oliksidiga. Att de blivit någorlunda liksidiga är på grund av mångårigt arbete med just det. Han menade att det endast finns ett fåtal hästar som är helt liksidiga "av naturen". Så misströsta inte! Han är nog bara helt normal! =) Kramar

http://dromdansaren.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

29 juni 2009 23:36

Det är ju toppen Tessan!!
Positivitet är en bra smitta, hi hi

____________________________

Så är det säkert Jessica, men visst är det märkligt när det byter sida : o
Vi är ju inte heller liksidiga och det påverkar garanterat dom mycket.
Tack för uppmuntran : ) Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards