Direktlänk till inlägg 29 juni 2009

En dag efter (pga strömavbrott)

Av Natalja - 29 juni 2009 21:56

Jag hade precis pluggat in kameran i datorn igår och börjat titta på korten... när allt plötsligt blev svart.

Stömmen försvann!! Klockan var någonting mellan 19 - 20 och den var inte tillbaka förrens sena natten (när jag sov som godast)


Så vi får helt enkelt låtsas att det är söndagkväll och inte måndag.


Som jag har nämt innan börjar Latin bli mer och mer skev. Han kräver mer ridning för varje pass och jag sliter snart ut mig. Kände ett STORT behov av träning och vi fick ihop planeringen så bra att jag kunde rida efter Emelie och Nella.


Jag började med att rida fram min bruna och det var inte mycket som funkade!! Gjorde en massa övergångar och försökte flytta honom för skänkeln. Det blir en väldigt klumpig och hård ridning, inte alls som jag vill ha det egentligen. Han ville rusa men tog jag en förhållning så stannade han istället... Han flyttade sadeln och kändes allmänt kantig och rak i bakbenen.

Till slut fick jag igenom lite böjning i sidorna, först vänster, sen höger.

Då hade vi ett par trevliga travsteg men det tack vare att JAG bar 600 kg häst! Det känns inte som jag löser det här problemet själv utan bad tränaren sitta upp istället. Ville att hon skulle känna problemen inte bara se dom och förhoppningsvis hitta en lösning.


Till en början stretade han emot, konstig takt i galoppen och traven var inge vidare. Det enda som fungerade från början var framåtbjudningen. Kom den ut Latin eller kan de ha varit två fungerande ben med sporrar??


Hon jobbade honom utan att "trixa" som jag gör. Hon satte sig på rumpan och väntade på honom (det där får mitt tålamod öva på!!)

Hon lät honom ta stöd på bettet utan att hänga. Hon ställde honom utan att låta honom förböja sig och så lät hon honom få bära sig själv.

Latin blev lite arg då, han vill att man ska göra jobbet åt honom. Han vill att man ska hålla upp huvudet och styra honom överallt och när han inte fick den hjälpen la han öronen bakåt och viftade på svanen, hi hi. Vildare än så blir han inte.


Till slut, efter 30 minuter var det en mjuk och spänstig häst som droppade av svett.

Jag var naturligtvis flitig med kameran (det är alltså INTE jag som rider)

Här kommer några av de bästa bilderna...  


Skritt



Trav


Kolla in vänster bakben!!

 


Detta kort är från slutet av passet! Han flyger fram!!


Han är låg i formen utan att bli framtung eller hänga sig i handen


Lite öppen i formen men väl framme för skänkeln


Inget huvud på sne eller några bogar som smiter trots högervarv!!


Oh, jag känner knappt igen honom!!


KOLLA HALSEN!


Han ser så lätt ut!! (och ganska liten ut, hi hi)



Alla var vi nöjda och glada efter detta välbehövliga pass.


Latin var trött, men väldigt fin i sitt nya pannband : )


Nu gäller det bara att jag slutar joxa och bära honom...

och DET är ju inte det lättaste!



 
 
Ingen bild

Martina

29 juni 2009 22:59

Hej! Va fin Latin är. Vilken skillnad det är på honom :) Måste kännas kanon bra att ni kommit så långt ihop nu!! Och va liten och smal du har blivit då :)
KRAM

 
Ingen bild

Natalja

29 juni 2009 23:32

Tack Martina : )
Ja, det är en helt annan häst nu för tiden, å det är verkligen jättekul att vara igång igen.
Eee... nu är det ju inte jag som rider på dessa kort (om det var där du tänkte "liten och smal" ; )

kram kram

 
Aramis

Aramis

30 juni 2009 10:47

Åååååååååhhhh så fin han är!! Känner inte igen honom!! Hi hi - så trött han ser ut :o) Krama Latin från oss här i skåne :) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

30 juni 2009 23:06

Ja, han blev lite trött!! Det är jobbigt att springa när man har så korta ben säger Latin ; )
Han tackar för kramen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards