Direktlänk till inlägg 30 juli 2009

Efter regn kommer sol

Av Natalja - 30 juli 2009 23:01

I eftermiddag kom det en regnskur som blötte ner allt och alla i hela Blekinge. Typiskt, tänkte jag, för jag och Latin skulle ju få sällskap ut i skogen.

Vi hade tur den här gången, solen började titta fram strax efter fyra, sen försvann alla svarta moln ganska snabbt.

Istället fick vi strålande solsken och en ganska behaglig temperatur.


Vi tog fram selen och vagnen, Latin blir lika glad varje gång!! Ja, det är ju inte så att han hoppar runt och viftar på svansen som en hund, men jag ser på hela hans minspel att han gillar det! Han stod som ett ljus när jag spände för honom, ja han stod till och med still när jag klättade upp i vagnen.


Sen körde vi mot Byafallet och Åby. Grusvägen var så där perfekt efter ett regnväder, mjuk men inte klafsig. Latin travade på trots att han från början var ganska stel. Vi fick till en riktig fin vänstergalopp på vägen bortåt.

I en sväng mötte vi en moped. Latin blev så paff att han tvärstannade. Ja, mopedkillen blev nog ännu mer överraskad!! Vi fortsatte runt och tänkte testa om det gick att köra på stigen genom boket. Ja, det var lite guppigt över stock och sten men det funkade. Vi kom fram överallt med vagnen.

På vägen hem försökte vi oss på högergaloppen, på tredje försöket blev det rätt!!


Latin var mycket nöjd med dagens tur, vi var ut ca 1 timma och han hade gärna varit ute ett par timmar till : )



Jag var hemma ganska tidigt från stallet (innan det var mörkt) så jag tog med mig Roger och hundarna på en kvälls promenix. Ja, vi var nästan ute en timma och foten började inte protestera en enda gång!!!

Ingen är gladare än jag : )


snart tävling.... dax att bli nervös!


Tror jag ska byta till detta dressyrprogramet


DRESSYRPROGRAM FÖR TOKSTOLLAR

Programmet rids utan halvhalter, över tygeln och med smackningar vid behov!
  Medtag gärna karta och kompass och göm dig under bylsiga kläder och GPA-hjälm.
 

A Inridning i serpentiner på medellinjen 

X Första försöket till halt, andra försöket, jogga lätt på stället skrik, "God dag" kom fram i trav

C Gena till höger 

M-K Snett igenom i mellantrav med galoppinslag i minst vart tredje steg, över tyglen 

A  På äggformen, dubbla spår 

F-H  Snett igenom i vinglig slängtrav (obligatoriskt att tappa sadelkontakt och stigbyglar) 

C  Ellipsformad volt , lätta på ytterskänkeln så bogen åker ut 

R Gärna senare, vänd höger, halt helst före nästa långsida 

X Framdelsvändning med skruv och schuwfull bakåt-bjudning, åk iväg i trav 

B  Sväng till vänster 

E  Ramla in vid E, stå så still du kan vid X, efter några steg skritt, framdelsvändning  

C centrerad mitt under hästen, försök hålla dig inom fem meters radie, kom fram i trav
 Sakta av till skitt och kasta tyglarna snabbt om du vågar 

M Parvla dig in på diagonalen, snett igenom i fri skritt med serpentiner och blandade gångarter 

K Ta tyglarna så snabbt att hästen förlorar ev fart och form, eller taktar 

A Fyrfotagalopp på dubbla spår 

B  Volt, försök hålla dig inom ridhuset  

H  Gena genom nästa hörn, försök hitta diagonalspåret, snett igenom i sken

A  Försök stanna, klappa och uppmuntra hästen och leta reda på stigbyglarna du tappade i första traven, såga hästen bakåt mot ridhusmitten, givetvis över eller under tygeln, kort  trav, helst före... 

E-S   Galoppfattning, se till att hästen slår upp huvudet 

E   Volt, ställ hästen utåt i volten, minst fyra avbrott, far förbi läktaren, vinka till kamraterna, om hästen är trött låna ett spö 

M-K Snett igenom i korsgalopp med byte och avbrott före nästa långsida, trava 

A  Vänd snett upp vid sidan av medellinjen 

G  Påbörja avsaktningen, som bör vara avslutad före... 

C  Rätta till sitsen, släpp båda tyglarna och vifta med vänster hand til domaren


Ta dig ut från ridhuset!  
 
Ingen bild

ylle

31 juli 2009 06:50

Se där, vilken härlig körtur ni verkar ha haft!

Natalja, det DÄR dressyrprogrammet tänker Du väl INTE rida på lördag?? Hi hi

 
Ingen bild

Ulla

31 juli 2009 08:52

Haha, nu fick jag mig ett gott skratt på fredagsmorgonen! Gillar din blogg skarpt, du har HUMOR:)) Lycka till på lördag!

 
Jessica

Jessica

31 juli 2009 10:02

Hahaha! Lycka till i morgon!!! =)

http://dromdansaren.blogg.se

 
Jenny

Jenny

31 juli 2009 11:19

Haha! Vilket dressyrprogram!! =D tror jag stjäl det om det är ok.. =) Lycka till imorrn om vi inte ses innan första klassen, jag skriver i LC:1 =)

http://jennyelisabet80.blogg.se

 
Aramis

Aramis

31 juli 2009 11:58

HA ha ha :) Har läst den innan - men den är så klockrent roligt! Det hade passat mig och Aramis - i synnerhet inridning i serpentiner på medellinjen, hi hi :) Vilken fin runda ni verkar ha haft! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards