Alla inlägg under juli 2009

Av Natalja - 25 juli 2009 19:49

Jag har massor att skriva om men just nu har jag skallabank (huvudvärk) av värsta sorten.


Bjuder på två bilder så länge så skriver jag mer sen.... ska lägga mig ner och vila lite först : /



Undra vad jag tittar på?



Idag var det VM i omatchande färger... å va är det för en bylsig T-shirt jag har hittat?

Av Natalja - 23 juli 2009 22:51

Måste börja med att visa vår vackra Hortensia som pryder vår framsida.

Vilka underbart härliga färger!!



Till höger om den har jag planterat en rosa Pelargon och en luddig växt (tror den kallas "lammöra" ) i en kruka.



Köpte denna söta blomma i måndags, den kikar fram över verandaräcket.



Sotöga heter den och vill den så får den klättra vidare upp på räcket.

Än så länge är den lite blyg och tycker att det blåser för mycket : )


Nog om blommor... klart det skulle regna när jag körde till stallet.

Tog in Latin direkt och han såg lite vingbruten ut idag. Ställde honom i gången med nackmagneten och BoT värmaren. Där fick han stå och sova en stund så passade jag på att skura 2 av väggarna i boxen. Med en hink vatten  med en klick grönsåpa i och en rotborste gick jag loss! Det blev så rent och fint, nu har jag bara en vägg kvar!!


Ylle är en klok kvinna. Hon skrev igår en fråga som jag faktiskt inte kan svara på. VARFÖR kör jag inte Latin oftare? Förmodligen för att jag inte tycker det är lika roligt som att rida, men Latin mår bra av det och fram för allt, HAN tycker det är kul. På den korta tiden jag har över mellan nattsömn och jobb försöker jag hinna med att rida så mycket som möjligt.

Men jag tror nästan att jag får tänka om där, det kanske inte är lösningen till framgång....

Undra om det går bättre på tävlingarna om jag rider på banan 7 dagar i veckan? Nä, snarare tvärtom.

Om Latin istället får göra det han tycker är roligast 1-3 gånger i veckan så kanske det kommer att gå superbra!!

Vem vet, jag har ju inte testat.


Valet blev då självklart vagnen före sadeln idag. Jag var helt själv i stallet och tycker inte om att köra över Torhamnsvägen själv eller ta Grisarundan med diverse motorfordon i hög fart. Så jag bestämde mig för att köra på banan, träna på det Christina lärde mig.

Selade Latin och ledde ut honom. Han stod HELT stilla under hela tiden jag spände för honom, duktiga pojk!!


Det var minsann inte så lätt att köra på banan. Koner kan man köra över om man kommer för nära, det kan man INTE göra med paddockstaket!

Den nya pisken var lång och till bra hjälp när han inte böjde sig.

Körde nästan en timma och förutom alla elaka blodsugar-odjur så gick det superbra!! Han var energisk och arbetsvillig, å jag hade fullt skå att hålla tungan rätt i munnen ; )

Jag fick till ställning lättare idag men böjningen kunde ha varit bättre.

Testade att öka aningens på diagonalen, det gillade Tiin men sen tyckte han vi kunde hålla det tempot,  liiite trixigt att svänga i 290!

Han fick gå utan skygglappar idag, det finns inte så mycket att glo på där. När jag kände mig nöjd, skrittade vi av runt garaget. Latin trodde nog att jag hade hakat upp mig när vi traskat runt 5 varv, ha ha.


Trött men nöjd Latin




Han fick liniment på de stora musklegrupperna och svampades av där han var mest blöt. Sen fick han stå kvar i gången medans jag mockade och hängde in hö.


I natt sover vi nog båda mycket gott!


ps, det slutade regna när vi gick ut ut stallet, redo att spänna för. Turen är på vår sida idag.






Av Natalja - 22 juli 2009 23:41

För varje dag som går blir Latin rundare och rundare.

Idag fick jag kämpa fem minuter för att få sadelgjordsstropparna att nå sadelgjorden. Latin behöver komma ut och galoppera i skogen... länge!!

Det var länge sen vi red min favorit runda förbi Åby. En snabbcheck i Bloggen visar att det var den 6 april, bara en vecka innan jag bröt benet.

Jag har inte vågat mig ut på så långa rundor utan stigbyglar innan men idag tänkte jag chansa.

Det började droppa lite smått, lagomt till att jag hade sadlat. Hämtade regnjackan och stövlarna. Satt upp från pallen och lät stiglädrerna sitta kvar. Tänkte att om dom blir jobbiga kan jag lägga upp dom framför sadeln.


Skrittade iväg och Latin kändes lite seg. Det är klart, han är ju fullproppad med gräs från hovarna till öronen. När vi kommit in en bit på grusvägen så provade jag att trava, lättridning. Nä, det går fortfaranade inte. Å det är jobbigt att knipa med benen och hålla i sig bara för att jag ska komma upp ur sadeln. Så jag satte mig ner och höll i mig i sadeln. Då kan jag trycka mig ner istället för att skumpa av!! Probelmet då blir ju att jag inte kan hålla i tyglarna. Det fick istället bli långa tyglar. Sannolikheten att Latin skulla springa iväg är minimal. Han travade på i ett friskt tempo och jag fick hålla i mig med båda händerna samtidigt. Jag passade på att prova hur jag skulle sitta i sadeln för att kunna ta rörelsen bäst. Spände magen, slappnade av i benen och tvärtom osv.

Tror det kan vara en bra träning, lite som att bli longerad.


En bit in i skogen ser Latin något läskigt!! Någon har grävt i vägkanten och lite längre fram har dom ställt ut gigantiska rullar med kabel!

Latin tvekade, jag skrattade åt honom, sen stannade vi och fotade den farliga, som plötsligt inte alls var farlig. Latin kunde till och med gå fram och ta ett par torra löv utan att rullen åt upp honom : )



En bit till hade dom grävt och de nya stenarna som grävmaskinen hade hittat i kanten såg lite skumma ut, men det gick att galoppera förbi dom trots allt.

Vi tog genvägen över en äng, galopperade och skrämde en hare på flykt.

Sen hittade jag inte stigen som leder till vägen, istället för att vända satt jag av och ledde in Latin genom snåren. Under ett träd och över ett dike men det gick bra. Sen hittade jag en mindre kulle så jag kunde sitta upp igen. Å jag kunde sitta upp från RÄTT sida!!!

Skrittade en lite bit sen var det galopp igen.

Latin hade en härlig och luftig galopp men det gick lite på tvären när han såg spåren efter grävmaskinen.

Passade på att njuta lite av utsikten.

Trots att det regnade så var det en vacker kväll i Blekinge.


 


Hela rundan bestod nästan av galopp på långa tyglar. Latin var alldeles sjöblöt när vi skrittade sista biten och han flåsade ganska bra! Vi får nog ta en tur till saden snart.

Nu är det i alla fall rättvist, vi behöver ha bättre kondis både jag och Latin.

Klockan var nästan 10 när jag satt av och ledde in Latin i stallet.

Då hann vi inte med någon nackmagnet idag. Svampade av honom och lät honom gå in i boxen.


I morgon fortsätter forskningen OM jag möjligtvis kan tävla den 1 Augusti i Yxnarum. I så fall ska jag anmäla oss till LC och LB. Tror inte jag fixar ett LA programm med endast ett fungerande ben. Å jag har aldrig ridit någon LC på Latin, vi gav oss på LB direkt.

Av Natalja - 21 juli 2009 23:27

Ja, och med den rubriken behöver jag knappt skriva att dagens ridpass gick bra : )

Plockade in Latin (som börjar likna en tunna) och han var svart i pälsen idag igen!!! Det är nog så att torven är så pass torr att han blir så dammig av den. Ska ge den en dusch i morgon så blir det nog bättre.

Satte på nackmagneten medans jag borstade honom.

Hi hi, det är roligt att se.. han somnar nästan när han får den på sig. Effektiv? Ja, det verkar nästan så!

Sen hämtade jag sadeln och ett nytvättat shabrak. Eftersom jag hade en blå T-shirt på mig så blev det ett champanjefärgat med blått kantband.

Även om det bara hade varit stallkatten som såg oss så är det viktigt att matcha som dressyrryttare : )  Latheten gjorde dock att jag skippade lindorna. TROTS att jag har 4 oanvända liggande. Jag får skärpa mig!!


Skulle tränsa men såg då att jag hade tagit med mig två höger handskar.

Snurrigt.. gick till sadelkammaren och parade ihop rätt handskar med varandra. Väckte Latin och bad honom gapa. Väl ute fick jag kämpa  med att spänna sadelgjorden. Satt upp och hängde av stiglädrerna.

Vi skrittade ut en runda till att börja med. När jag skrittat 19-15 minuter, började jag trava, på långa tyglar och så höll jag i mig i mitt handtag.

Jag fick trycka mig ner i sadeln annars hade jag skumpat av. Latin var pigg och tog det längsta av hans taxben först. En fågel flaxade upp framför mulen på honom men han reagerade inte nämnvärt mycket.


Ja när vi kom tillbaka till stallet tyckte ju självklart Latin att vi var klara.

Nä hä, vi ska upp på banan å snäll som han är löd han sin matte.

Jag började med att galoppera. Han lossnar lättare och fortare då.

Följde fyrkantspåret till en början och bytte ofta varv, sen la jag in lite serpentiner med förvänd galopp. Han knorrade lite i den vänsta förvända, den var jobbig!!

Han kändes väldigt fin i munnen och halsen, lite väl rak i sidorna men det blev bättre för varje varv. Lät honom gå i en ganska låg form men han fick inte hänga sig i handen för då fick han gå på i ett raskare tempo. När han bar sig själv, gjorde jag en halvhalt (eller ca 10 000 st) och dämpade tempot igen. Det är ju aningens obekvämt att sitta på i den farten utan stigbyglar.

Galopperade på en stor volt, gjorde övergångar till trav och fokuserade på att han inte skulle stanna upp i övergången. Fick gå på honom lite i avsaktningarna, han ser det som ett avslut när man går ner en gångart.

Han började bli svettig på halsen och öronen började guppa lite lätt. Så avslappnad var han!! Han frustade och verkade helnöjd.

Traven i vänster varv var helt ok men höger är lite kantig och otaktmässig.


Jag avslutade när han gick som bäst och red ut en sväng som avslutning.

Tog grusvägen ner bakom stallet och testade bara att trava honom en bit rakt fram.

Vet inte vad som hände men han gick kanonbra! Han bara svävade!! jag kunde utan problem sitta på honom och jag fick nästan känslan av att han hade mjuka fjädrande gympadojor på sig. Han var lätt i munnen och jag bara log!! Vilken känsla, den "överröstade" till och med träningsvärken från igår, ha ha.

 Lät honom skritta hem resten av rundan på helt långa tyglar och jag tror nästan Latin var lite trött.... men bara lite : )


Ställde honom i boxen och under tiden jag mockade en kärra skit i hagen fick han stå med nackmagneten och BoT ryggvärmaren.


Sen var det kvälls mat och idag har jag börjat ge Latin torkade nässlor.

Får se om han blir pigg av det eller om han får nässelutslag. Jag gissar på båda två!


Lägger in en bild som jag tog i Falsterbo på Kerstin Brusewitz på Dandy

Dom kom 5:a i 7 års finalen.

Tycker den utstrålar en sån härlig känsla av harmoni.

 


Kerstin var på förslag som tränare för KLRKs nya lagsatsning, kan ju bara hoppas på att det blir hon för jag blev väldigt imponerad av hennes ridning.



Av Natalja - 21 juli 2009 22:40

Slutet på Patrik Kittel - Scandic ritt i Falsterbo.

Det gick så pass bra att han vann Grand Prix Kür Nations Cup med 76,15 %


filmat av Matilda Månsson

Av Natalja - 20 juli 2009 23:17

2 veckors semester har varit härligt men ack va snabbt kroppen fallerar!

Lite för mycket mat, lite för lite motion och godis i mängder motarbetar min dressyr-ryttar-kropp. Jag anade att midjemåttet hade ökat en aning och vågen visade att mina aningar var riktiga.

Har visserligen bara gått upp lite, lite men det måste stoppas direkt annars fyller det på snabbt...  Å det vill jag ju inte nu när jag börjar nå mitt mål.


Hur som helst, jag testade ridstövlarna idag och jag fick på mig dom, tjihoo

Ville ju prova att rida med de nya stiglädrerna och stövlarna ger betydligt mer stöd för fotleden än va gympaskorna gör, ha ha!

Tog in Latin och ställde honom i gången med nackmagneten på.

Vet inte vad han har sysslat med idag.. men han var svart i pälsen!!!

Jag borstade och pustade och till sist var han brun och blank igen.

Slängde på sadeln och fick med nöd och näppe ihop stroppar och sadelgjord (det är alltså inte bara jag som har ökat midjemåttet under semestern)


Ja, så klart har jag lyckats köpa ett cob pannband : (

Tittade väl inta så noga på lappen igår utan upptäckte det först idag.

Tur i oturen var det stort i stoleken, kanske tack vare att det var svängt, så det passade perfekt trots allt.



Han blev så snygg min lille Pojk *love*



Jag klättade upp och full av inspiration gick vi upp till banan.

Efter många timmar vid dressyrbanan på Falsterbo vill man ju så mycket. Det ser ju så enkelt ut när proffsen rider!! Varför kan inte jag rida så?


Hum... efter att ha skrittat fram en stund kortade jag tyglarna och Latin kändes ganska mjuk och fin. Det gick bra att ha stigbyglarna i skritt men inte i trav. Testade att korta lädrerna ett hål... mja, då gick det lite bättre. Jag fick nästan känslan av att de var svikt i stiglädrerna!! Gjorde inte alls så ont, däremot har jag ingen styrsel i foten. Kan liksom inte använda den till något vettigt...

Satte mig ner i traven och tappade stigbyglen direkt : (

Galoppen funkade bättre men jag får kämpa för att inte tappa den och då blir det ingen bra ridning.

Nä, det får bli utan ett tag till.

Tänkte försöka vara med på den lokala dressyrtävlingen i Yxnarum om två veckor... men då måste jag söka dispans för att rida utan stigbyglar. Undra hur man gör det?? Får tyvärr skippa hoppningen, det är ju en kombinations tävling med dressyr på lördagen och hoppning på söndag.

Hur gärna jag än vill så kan jag inte hoppa en banan på 80 cm utan stigbyglar : (


Red inte så länge idag, kroppen kändes matt och ovillig (min alltså)

Latin däemot var pigg och rörlig.

Fick dock inte riktigt igång honom i galoppen, vilket resulterade i en konstig fyrtaktsgalopp. Får jobba vidare i morgon utan stigbyglar och i gympaskor, då fungerar det säkert bättre : )


Tills dess ska jag drömma om dessa hästar och deras ryttare... en dag kanske vi också svävar fram i en ökad trav eller lägger en perfekt samlad galopp piruett....


Maria Andersen - Lux Stensvang


Ebba von Essen - Yantuge


Ebba igen


Jan Brink - Roosevelt


Jan Brink - Briar


Christa Laarakkers - Ovation


Sune Hansen - Blue Hore Rush Hour


Patrik Kittel - Scandic


Katarzyna Milczarek - Don Winsor


Maria Andersen - Lux Stensvang igen




Av Natalja - 19 juli 2009 22:57

Det blir bara ett liiiitet kort inlägg idag... för min energi är helt SLUT!


Körde söderut kl 06:00 i morse och var väl framme runt halv tio.

Vi hade tur med vädret hela dagen och hann precis sätta oss i bilen innan regnet kom. Landade här hemma vid 21, det blev en heldag i skåne.

Självklart shoppade jag : )


Stigläder, pannband, luddigt nackskydd och en nackmagnet (som jag förresten testar själv just nu) och en låååång körpisk.



Vi tackade av Briar, inte ett öga var tort!



Å så sist men inte minst.

Jag träffade ARAMIS!! och fick se hennes underbara skulpturer i verkligheten. Det var nästan dagens höjdpunkt : )


Nu ska jag sova, för tro det eller ej.... i morgon ska jag jobba.


ps. JA, jag har varit och pussat på Latin. Han var glad å se mig och såg ut att må som en Prins.



Av Natalja - 18 juli 2009 22:42

Ja, nu är vi på plats igen.

En vecka går fort, speciellt när man har roligt....

men visst är det en speciel känsla att komma hem igen!


Jag har packat upp det mesta och nu ska jag skynda mig i säng för i morgon ska jag upp tidigare än tuppen. Sista dagen och sista chansen att besöka Falsterbo är i morgon.... å den chansen tänker inte jag missa i alla fall!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards