Alla inlägg under juli 2009

Av Natalja - 8 juli 2009 11:49

Finns det något mysigare än att åka till stallet tidigt och rida innan dagen har kommit igång på riktigt!? Ja, visst finns det men det är en speciell känsla att komma först till stallet, fodra hästarna och släppa ut dom.

Gör man sen sina stallsysslor så är det klart och man har hela dagen framför sig. Han man inget att göra framåt kvällen så gör det ju inget om man åker till stallet en gång till : )

Men det ska jag inte göra idag, vi hade tänkt att köra till Malmö och titta på bilar men det verkar som det regnar även i skåne idag.


Hur som helst. Latin klev ur boxen lika pigg och fin som en vältränad unghäst! Inga krämpor där inte... (värre är det med mig som har träningsvärk i skinkorna och överarmarna!!)

Mockade och fyllde på vatten i hagen sen hämtade jag in lille Latin och sadlade honom.

Tänkte ta en liten tur i skogen sen ett par varv i galopp på banan.


När jag skrittade iväg så testade jag att ha stigbyglarna. Det är inte bekvämt men det känns ändå bättre än förra gången jag testade. Kan ju liksom inte få ner hälen på vänster fot, det känns istället som jag står på tå!


Provade att trava och ja, det gick!! Jag fick visserligen hålla i mig och jag grimaserade ganska illa men det gick. 

Klarade säkert 50 meter, sen satte jag mig ner en bit. Fattade galopp och ja det funkade mycket bättre. Har visserligen svårt att han en bra kontakt med stigbygeln med vänster så jag tappar den lätt. Nästa gång ska jag testa om det blir bättre med stövlarna (OM jag får på mig dom)


Vi blev jagade av elaka gråa vispor! Dom ville bita både mig och Latin.

Som tur var så hängde dom inte med till banan och jag kunde rida i fred ca 15 minuter i galopp. Han var pigg, ja jättepigg!! och så mjuk och fin.

Gårdagens pass framför vagnen fick igång och loss honom fin fint!!

Skönt att känna att det inte gav honom träningsvärk eller gjorde honom stel på något annat vis. Extra kul är att han var så pigg, ja nästan lite busig : ) Vi var på gott humör både jag och Latin!


Hemma igen starx efter nio och åt frukost med Roger och Lillebror.

Nu ska vi åka till den stora staden... Karlskrona. Kanske blir det en glass på Glassiären... IGEN *mums*


en till bild från igår!


Av Natalja - 7 juli 2009 17:13

... och det var nästan samma känsla som att övningsköra med bil : )


Jag, Lillebror och Latin styde kosan mot Fjärdsjömåla där Christina bor.

Äntligen ska jag få lära mig att köra "på riktigt". Å vem kan vara bättre lärare än Christina som har sett honom in action på tävlingsbanan, både i körning och dressyr.


Jag lastade ur Latinen och började sela på honom. Maratonvagnen rullades ut och allt förbereddes för en tur.

När alla remmar var på plats och alla passagerare var ombord, rullade vi iväg mot hembygdsgårdens parkering. En perfekt plan att köra lite dressyr på.


Jag värmde upp medans konerna placerades ut. Sen var det bara att börja.

Hum... det var inte världens lättaste kan jag säga. Släppte jag iväg yttersidan så föll han inåt, och lirkade jag inte med inner så svängde han inte alls! Pisken min (budget variant från Granngården) var minst en meter för kort. Den dög bara till att vifta flugor med : )


Tack vare tydliga och bra instruktioner fick vi till ett par bra volter men så tappade jag yttersidan och då vet jag inte hur många koner jag körde omkull, ha ha! Latin var mycket duktigare på det här än vad jag var.

Fick hemläxa till nästa gång men nu vet jag åtminstone hur jag ska göra.

Det var svårt men JÄTTEkul!! Christina var en toppenbra instruktör (men det visste jag ju redan innan : )


Lillebror agerade fotograf och fångade oss på många bilder.

Lägg märke till min lille Groom på höger sida : )


På väg mot parkeringen



Vi började i skritt



Hoppsan!!



Åååå sväng!



Yes, vi klarar konerna (visserligen är avståndet typ dubbelt så brett som om det hade varit tävling)




Duktiga Latin *love*





I slutet fick jag ihop honom i en bra arbetsform. Han jobbade på med ryggen och trots att bara vagnen vägde närmare 400 kg så travade han på så snällt hela träningspasset. När jag travade av honom så sänkte han huvud och hals och frustade så belåtet.

Vi skrittade tillbaka mot stallet och där fick Latinen en välbehövlig dusch!


 

Må tro va han kommer att skryta för Ture i hagen i eftermiddag ; )


En härlig dag med fint väder, trevligt sällskap och en duktig häst!

Tusen tack Christina (jag kommer garanterat ha träningsvärk i morgon för jag har använt muskler som jag inte hittat förr)



Av Natalja - 6 juli 2009 23:18

Första riktiga semesterdan och ett väder som kräver både långbyxor och skor!! Men va gör det ; ) Då får man lite gjort i stället.

Vi gick upp tidigt och efter en mastig frukost med bla ägg åkte jag och lillebror till stallet. 

Vi skulle hjälpa till att stängsla så vi kan släppa hästarna på hövallen. Det gick snabbt och enkelt, jag skötte spettet och släggan och fick ner trästolparna på en ovanligt vinglig linje ; )

När allt var på plats så fick pojkarna gå in och dom blev helt öööverlyckliga när dom fick se allt nytt gräs.

Han inte mycket mer än att fylla på vatten så var det dax att ta in Latin igen. Han skulle få nya skor. 7-8 veckor går fort!


Denna gången blev det skor med enkla tåkappor på alla fyra. Jag frågade inte varför, har ju haft samma hovis i 10 år och litar på att han vet vad han sysslar med. Lite kul var att han bytt upp sig bilmässigt, även han kör numera Volkswagen... silverfärgad (modell Caddy)


Det kalla regniga vädret försvann och istället tittade solen fram så när dom nya dojjorna var på plats fick Latin springa på ridbanan en stund.

Jag valde att tömköra honom  men han var lite stökig till en början och skulle springa ifrån mig!  

Men till slut fick jag ordning på honom och vänster varv funkade riktigt bra. Höger var han inte lika bra i, såg ut som bak var lite efter. Ja han var ganska stel enligt Hovis....

Hoppas han är finare i morgon, då ska vi KÖRA dressyr ; )


Vadå långa öron  : )



Av Natalja - 5 juli 2009 21:14

När vi kom hem från sista jobbedan så låg det ett paket i brevlådan. Det var adresserat till Xera och naturligvis öppnade hon det sjäv. I paketet fanns det ett brev och en vit fin pipleksak!! Det var snälla Carina som hade skickat en ny eftersom den röda numera är ett minne blott.

Xera blev som tokig och gick runt hela kvällen och pep och pep och pep...


Här är den fortfarande ganska vit men just i denna stund har den fått en mer grå ton och den är ganska hårig, men va gör det. Piper gör den fortfarande och Xera är såååå lycklig. Tusen Tack Carina


Semestern började med underbart varmt och soligt väder i lördags.

Jag klev upp ganska tidigt och körde till stallet. Det var näst intill vindstilla och hettan var tryckande. Jag hade tänkt att ta en tur med vagnen igen men när jag såg Latin i hagen så lät jag bli.


Han stod där och såg allmänt kokt ut : )



Jag kände också att det var lite i varmaste laget att låta honom släpa på sin tunga matte. Fyllde på vatten i baljan och skurade en av vägg i boxen istället. Tittade ut efter en stund och hästarna stod fortfarande och sov.



Latin trött?



Till och med Ture såg trött ut, denna outtröttliga ungdom : )



Åkte hem och åt lite snabbt, sen var det bara att sätta sig i bilen igen och köra in till stan. Lillebror Kenny var på väg med tågbussen från Emmaboda/Värnamo och jag fick skynda mig för att hinna fram i tid.

Vad passar bättre en solig dag än en glass på Glassiären?

Vi tog oss till torget och köpte varsin gigatisk glass, min innehöll Lakrits / Blåbär och Kenny tog Banan-Choklad/Persiko-Hallon. Mums...!


Sen handlade vi lite på vägen hem och landade på Hiet någon gång under eftermiddagen. Då gick solen i moln... vi hade handlat för att grilla men det gick inte att grilla i det vädret! Det öste ner och åskan mullrade över våra huvuden. Vad skulle vi då hitta på att äta?

Pizza fick det bli... det är ju trots allt semester : )


Jag och Kenny kastade oss ut i bilen och innan vi körde till Pizzerian så svände vi förbi stallet och jag tog in hästarna. Ingen ville frivilligt gå mot regnet, Ture ville BACKA in!! Tillslut var båda under tak och vi var alla tre helt genomsura.

Hämtade Pizzorna och det smakade så gott när jag väl hade fått av mig allt blött.

Kvällen flöt på framför TV medans regnet smattrade mot rutan.


Dagens aktiviteter har gått i snickarens tecken. Vi har tillverkat en grind och satt upp staket mot E22an så att hundarna kan vara lösa. Med hjälp av byggproffset Roger fick vi till en regäl och stabil grind. Slog ner en stolpe och skruvade upp två hästskor som upphängning och det blev kanonbra!!
Hundarna blev så glada! Nu kan dom busa och springa som dom vill... ja på framsidan i alla fall : )


Tog med lillebror (ja han är ju inte så liten längre. Har hört talas om han han både övningskör och snart fyller 18) till stallet. Idag var det betydligt svalare i luften och vi spände för Latin för en tur.

Det visade sig bli en spännande tur med både mopeder, galna fyrhjulingar och gubbar med grästrimmers, men vi överlevde allt och Latin var jättefin idag! Han hade sån taktfast trav och ryggen riktigt gungade fram.
Det är bra när man sitter bakom och kan se precis hur han rör sig.



Efter turen fick han gå ut i hagen en stund till, behöver ju inte stå i stallet när det är fint väder.

Grillningen tog vi idag istället. En flinta stek och kyckling filé med sallad och grill-potatissallad. Gott gotti gott gott!!

Vi hann precis äta klart.... sen kom regnet igen!!


I morgon ska vi sätta staket igen, fast häststaket ; )


Av Natalja - 4 juli 2009 10:05


Vi firade in semestern igår med att vila.... ALLIHOPA!! och bara njuuuuta.


Av Natalja - 2 juli 2009 23:01

Då måste jag ju ha gjort något rätt igår : )

Kände det i benen, magen och överarmarna när jag satt upp på Latin idag.

Ja han gick ju rikigt bra och jag satt helt ok, så visst använde jag ett par slappa muskler lite extra.


Funderade om jag skulle låta Latin vila idag eller kanske tömköra men vädret var så härligt och jag var på sånt toppenhumör så jag sadlade min brune och red iväg i kvällssolen.

Skrittade en bra bit på långa tyglar och lät honom skritta på ordentligt genom hela kroppen. Sen tog jag tag i mitt fina "handtag" i sadeln och kom fram i trav, fortfarande på långa tyglar. Höll mig fast så jag inte skumpade utan följde med i rörelsen istället. Han kom igång oerhört bra med ryggen och var inte alls så springig som jag trodde han skulle vara.

Vi travade på en bit tills vi kom till kohagen. En stor svart glodde på oss och Latin valde att skritta förbi den, sen började han trava helt själv, lugnt i en bra takt.


Kom till en höåker och fattade höger galopp i kanten. Lät honom gunga fram på långa tyglar och han sänkte huvudet och frustade. Bytte galopp och tog några språng i vänser galopp också. Han var så fin och så mjuk.

Vi kom så småning om fram till fotbollsplanen och travade på grusvägen som går förbi. Då fick Latinen syn på en stor vattenspridare, vi stannade och tittade på den. Han inbillar sig att den är farlig på något vis. När den inte ens gjorde ett försök att anfalla oss, gick Latin med på att gå vidare. Istället var då en gatubrunn, en slang i kanten och ett däckmärke i grusen farliga!!

LarvPotta! Två snekliv (ett åt vart håll) sen full fart framåt igen...


Sista biten hem gick superbra. Han var framåt och lätt att sitta på. Lite snubblig när vi gick genom en åker (den ligger i träda så man får traska över den utan att det kommer en arg bonde)

Får nog ut i skogen och träna lite "lyfta-på-fötterna"


Han var inte så farligt svettig trots värmen. Borstade av honom och hällde ut en sträng gift över ryggen.



Vi har inte alls många elaka flygfän eftersom hagarna ligger så nära havet, men mygg och de där avlånga grå som bits så illa finns här och dom gillar inte switch. Undra om jag ska ta mig en skvätt också ; )


Sen smörjde jag hovarna och upptäckte att vänster baksko börjar ge med sig. Tur att hovis kommer på måndag!

I morgon är det sista jobbdagen innan min första halva av semestern.

Skönt, hoppas jag hinner få lite vettigt gjort under ledigheten.


Å idag har jag varit på mini-Buke-träff.

Glass på Glassiären är aldrig fel ; )



Av Natalja - 1 juli 2009 23:25

Den blir alltid för kort och jag blir aldrig nöjd med den... likadant varje gång. Men va gör det, den ligger ju inte still på en sida mer än MAX 5 minuter.



Latin blir alltid lika glad när han ser ut som en välkammad skolpojk



Toppade den enorma pannlugen för att få lite mer form på den, syns det?

*fniss* sen flätade jag den igen för att slippa öronvift under ridturen.


Vädret var ganska kvavt och vi började turen i skogen. Skrittade och travade 30 minuter innan vi avslutade på ridbanan. Han var superfin från början till slut. Pigg och framåt och inte alls tung. Nu fick jag mest kämpa för att sitta kvar i traven. Finns en risk att man stuttsar ur sadeln när han har sån fart i bakbenen. Tyckte inte jag red så länge men när jag väl avslutade och skrittade av en sjöblöt Tiin så hade jag ridit sammanlagt 1 timma och 15 minuter.


Gjorde inga avancerade trix idag utan fokuserade på att ha honom väl framme och vara noga med att han INTE skulle hänga sig i bettet.

Hade spöet vinklat uppåt och jag behövde knappt ens vifta på det.

Är ganska trött och mör i ryggen, det är aningens rörligt där uppe när han får upp farten.

Det är ett riktmärke man kan ha, ju obekvämare han är, desto bättre går han ; )


Jag svampade av Latin och sen fick han följa med upp på banan och plocka upp det han hade lagt där. FÖrsökte få honom att hålla i grepen men han vägrade, typiskt tonåringar... vill aldrig hjälpa till!

Sen blev det puss på mulen och kvällsmat!


Det här är andra sommaren i Latins liv som han inte går ute dygnet runt på bete med en flock hästar. Har alltid tyckt att dom ska få vara hästar på sommaren men ju fler hästar i samma hage och ju större hage, desto större skaderisk är det. Förra året var det FÖR många hästar som jag känner som skadade sig, vissa så illa att de inte finns idag. 

Vill man som jag, träna och tävla under sommaren så funkar det inte så bra att ha en trött uppsvälld gräshäst.


Jag tänkte naturligtvis att Latin skulle bli jättelessen över att behöva gå in varje kväll men trots att dom fick äta gräs (han och Ture gick på hö-vallen och tuggade i sig grönt gräs långt in i oktober) ville båda gärna följa med in på kvällen och sova inomhus.

Latin funkade fin fint förra sommaren (förutom låsningen i bogen, men det berodde ju inte på inomhusnätterna) 

Han var pigg att rida och fick inte den där gigantiska magen som annars alltid satte käppar i hjulen när man försökte rida med dressyrsadeln. Den kasade fram så jag hamnade på halsen till slut. Nu slipper jag såna problem!

Dessutom trivs dessa två pojkar väldigt bra tillsammans så då behöver dom inte gå i en flock på 10-20 hästar och springa benen av sig.


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards