Alla inlägg under augusti 2009

Av Natalja - 31 augusti 2009 23:14

Idag fick med sällskap ut i skogen av Malin och Bella. Latin sträckte lite extra på sig när han hade en brunstig fux brevid sig på vägen.

Å så blev han lite extra beskyddande när Bella tryckte sig mot honom när vi gick förbi kohagen.


Vi tog en ganska kort runda vid Färskesjön. Travade på den slingriga stigen genom skogen och Latin jobbade på jättebra. Han trav var toppenfin idag. Jämn och taktfast, ja jag fick känslan av att det var en hel del "power" i bakbenen. Jag kunde sitta långa sträckor utan att han tappade ryggen, takten eller att jag blev för trött och då hade jag stigbyglar hela tiden : )

Galoppen var lite kantig, hade behövt gasa lite mer men vägen tog slut och jag lät problemet finnas kvar tills i morgon. Då tänkte jag rida bort till Boket och klättra i backarna där (om inget oförutsett händer)


En bild från "Hästens Dag" i Jämjö

Kadrillj med Nordsvenskar



ps. pga en styck Kräftskiva på Långö i lördags kväll, sov jag aningens för länge i söndags och missade i princip hela jippot.

Hann bara se Nordisarna (bland annat Mulle från stallet) och Gymkanan.

Så kan det gå och då åkte jag ändå hem tidigare (läs ca 02) efter att en brud hade klivit på min onda fot med klackskor : (

Av Natalja - 31 augusti 2009 16:33

Så, då var jag redan inne på den sista semesterveckan!! Å jag har ju så mycket kvar... : /  men men, jag gör så långt jag hinner utan att storkna.


Idag har jag möblerat om i hallen... Ja, vi har faktiskt en hall till.

Det är ett utrymme som man mest går igenom och ganska svårmöblerat. 

För att göra saken värre så är det väldigt ont om väggar eftersom rummet består av 1 dörr, 1 fönster och 3 valv.


Så här gjorde jag.


Vid fönstret före:



Fotöljen har ju fått flytta upp en våning och nu ser det ut så här:



I andra änden av hallen mot vardagsrummet såg det ut så här innan:



Jag har alltså bytt plats på de båda byråerna, så nu ser det ut så här istället:



Det blev mer plats... och framför allt blev det ljusare.

Jag blev lite allergisk mot den lille gröne byrån med spegeln och stolarna... får se om det går över!


Jag har ju självklart sparat det svåraste till sist, vardagsrummet.

Det ska jag börja med i morgon : )


Av Natalja - 30 augusti 2009 23:03

Då var det dax! En körtur med den nya selen : )

Det tog en stund innan jag ordning på alla remmar och spännen.

Latin är en tålmodig häst och stod så snällt när jag drog och spände hit och dit. Med mig i vagnen hade jag bästa Groomen Malin. Vi körde över Torhamnsvägen och mot Byafallet. Det var näst intill storm så Latin var lite skeptiskt till allt som fladdrade i vinden, plus att jag fick skrika på honom för att han skulle höra : )

Väl inne i skogen, Bokskogen, var det vindstilla och vi kunde bara njuta av turen.


 


Selen är perfekt och vagnen är kanonbra nu!! Latin gick superbra hela rundan. Det blev låååånga sträckor i trav men det var inga problem för honom. Han traskar på med kraft i steget. Skippade galoppen eftersom det var lite blåsigt och han var lite på tårna.  

Han tuggade på bettet så det yrde skum överallt.

Skritten hem var energisk och övertrampet var enormt!

Däremot måste jag ha en mjukare dyna att sitta på... fick sån gräslig träsmak i där bak, ha ha!


Selen (hum, va rund Mr Tiin ser ut i den här vinkeln)



Ska flytta fram ryggstycket på bakselen lite, den tippade visst bak lite.

SÅ smidigt att spänna för/av med snabbkopplingarna. Behöver ju inte ens lossa bukgjorden för att få dän skaklarna!

Att jag inte har bytt sele för länge sen....



Vagnen är inte vidare vacker men nu känns den riktigt bra att köra.

Drömmen om en fin Gigg lever kvar....

På onsdag kommer "Kör-Skole-Läraren" Christina och hjälper oss här hemma. Det ska bli spännande!!

Av Natalja - 30 augusti 2009 22:59

... eller har han gått och blivit TOKIG?



Av Natalja - 29 augusti 2009 16:05

Eftersom Latinen kändes matt i bakdelen igår, tänkte jag ta en låååååång skrittrunda idag. Det är bättre än att vila dagen efter träning men det är inte ansträngande.

Även om det till 90 % är bättre att röra på Latin när han på något vis känns "erlichias"-knackig, så måste jag vara noga med vilken sorts knackighet det handlar om. Är han stel och motvillig funkar värme och rörselse bäst men är han matt och trött är vila ett måste. Får han jobba i det läget blir han istället sämre och väldigt motvillig till fortsatt jobb.


Han är alltid stelare på morgonen men i sommar har det faktiskt funkat bra att rida även när han går direkt ur boxen. Den ena dagen är aldrig den andra lik ; ) I bland bättre... å i bland sämre.


Jag körde tidigt till stallet för att fodra och istället för att släppa ut, sadelade jag Latin och gav Ture lite hö. Tog mina shortchaps idag, tänkte se om det funkade att rida i ridskorna igen. Inget spö, inga sporrar och det milda ihåliga eggbettet. Lät nosgrimman vara väldigt löst spänd och ledde ut en ganska stapplig brun häst. Satt upp från pallen och skrittade iväg.

Han fick gå i sitt egna tempo på långa tyglar och när vi gick över gårdsplanen tänkte jag HJÄLP!! va illa han går. Korta korta skrittsteg med en låååång hals. Klockan var ju bara åtta och var kan väl säga att jag var inte heller särskilt smidig : o


Men jag behövde inte vara orolig så länge och tänka att nu är han slut! Vi kom bara en meter utanför gårdsplanen så frustade han till och klev på precis som vanligt. Han tog i ordentligt i uppförsbacken och sen skrittade han med en härligt gung i kroppen och kikade på ditten och datten. Han luktade lite på den farliga oranga vägskylten, tittade in på en tomt som brukar ha en läskig vattenspridare på och för att inte tala om de gigatiska trådrullarna som någon (E-on) har ställt ut längst vägen!!  

Nä, nu var det ingen stapplighet kvar, men jag följde min plan och fortsatt skritta. Tog vägen över ängarna och förbi masten. Han gick med höga ben på stigen och genom det höga gräset. Frustade och snodde ett grässtrå.

Det var inga problem att ha skorna när jag red, men när jag provad att resa mig ur sadeln och lägga tyngden i stigbyglarna, gick det inte lika bra. Vristen var alldeles för vek för det, stövlarna behövs som man ska rida i en snabbare gångart än skritt.


När vi kom till skogsvägen som leder ner till den vanliga grusvägen, bad jag Latin om lite trav. Jag satt ner och höll mig i mitt tant-handtag och lät honom trava iväg på långa tyglar. Då kan jag direkt känna OCH höra om han är ojämn eller ovillig i någon kroppsdel.

Det var han inte!!! Han travade på med stora kliv och rörde ryggen precis som han ska. Skönt! Saktade av efter ett 10 tal meter och skrittade hem.

Vi var ute i 40 minuter och benen, som var ganska tjocka när vi red iväg, var smala och fina.



I morgon är det Hästens dag borta på ridbanan vid Valleverken.

Missa inte det, ni som bor i närheten ; )


Av Natalja - 28 augusti 2009 16:14

Gick och la mig tok-sent igår. Upp tidigt och släppte ut hästarna. Hem och äta frukost och rasta vovvar, tillbaka till stallet. Ta in hästarna igen. Göra iordning Latin för träning och allt detta innan kl 10!! Men jag hann precis bli klar, hann visserligen bara skritta fram men då hade vi mer energi och krafter kvar till själva träningen.


Vi började i skritt, sen trav och idag var traven 10 gånger bättre än förra träningen. Latin var pigg och framåt men lite spänd i nacken. Jobbade på med några övergångar till skritt, sen gick vi direkt in på galoppen. Det brukar mjuka upp och få igång Latin med sina vita bakben. Vänster varv och oj va han var kort i språnget och verkligen sköt upp mig ur sadeln. Jag fick ha is i magen och bara vänta ut honom. Ja då, han mjuknade och efter ett litet tag i båda varven med lite övergångar så var han riktigt fin i galoppen. Alla övergångar till trav fungerade idag och nästan alla fattningar också.


Sen fick vi ta lite förvänd galopp och det gick också mycket bättre än sist. Jag hade mer kontroll på honom och han var mer konsentrerad.

Han lossnade fint och när vi sen fick fortsätta med travarbetet så gick han kanonbra. Vi red ett par diagonaler i skänkelvikning, och med bättre resultat än förra gången. Däremot hinner vi inte riktigt med när man ska vända upp på medellinjen och sen rida skänkelvikning mot långsidan.

Volterna (de få vi gjorde) funkade bra, han tappade faktiskt inte takten en enda gång!!

Men i slutet blev han ganska matt och trött i bakbenen/rumpan. Han har kanske lite träningsvärk sen i Tisdags. Vi avslutade innan han dog ut helt och jag skrittade av honom en lång runda i skogen.

Jag red hela träningen utan stigbyglar. Lite märkligt, nu märker jag inte att jag rider utan, innan red jag inte gärna utan över huvudet taget. Latin har ju alltid varit så SKUMPIG! Något har hänt!


Ännu en gång är jag jättenöjd med träningspasset och det tror jag att Latin också är. Att han inte tappade takten en enda gång är GULD värt!

Det skulle Bo Åhman sett ; )


Bilder från Programmridningen för Bo den 22 mars


Av Natalja - 27 augusti 2009 23:04

Latin fick sin utlovade vilodag och jag passade på att ta med Älsklingen till IKEA i Kalmar.

Jag hade i minsta detalj skrivit ner vad vi skulle handla. Normalt sätt åker vi bara dit, handlar en massa som inte ens behövs och det kostar skjortan. Nu blev det istället så att jag såg allt med väldigt kritiska ögon och strök säkert hälften av sakerna på inköpslistan. Det blev inte så mycket skräp denna gången och inte kostade det så mycket heller.

En ny kudde till mig, en matta i "hallen" uppe och en liten röd lådhurts i plåt till Roger. Några ljus, en lampa, en vas, bajspåsar, lågenergi och halogenlampor, skärbrädor, några ramar och sist men inte minst, toaborsten för 7 kr som jag ALLTID köper och slänger den gamla.

Vi har i alla fall lite idéer till vardagsrummet och hallen nere nu. Ska ta tag i det i morgon.... tror jag : )


På vägen hem, körde vi förbi Ramdala och direkt till Lyckeby. Jag hittade en fin fin sele på HästNet och den hade kommit till Bussgods-ombudet EU-moppen. Det var en stor kartong och vi hann knappt ut till bilen innan jag hade slitit upp den för att kika!

Den var precis så fin som jag hade hoppats på men den behöver en omgång smörj. Latin kommer att bli dunderglad (hoppas jag) 

Skillnaden på denna och min gamla är snabbkopplingarna för skacklarna och att den är något grövre.  



Så nu har jag en styck bröstsele till salu (om någon är intresserade : )

Brösta, däckel, skakelöglor, draglinor och baksele för 2000 kr.


Innan kvällens stallbesök hann jag med att sitta av lite mer än 2 timmar i Klubbhuset vid Ridskolan.

KLRK (Karlskrona-Lyckå Ridklubb) har beslutat att dom vill göra en satsning för att få ett Div I lag i både hoppning och dressyr, ponny och häst.

Hoppryttarna har kommit en bit på vägen och i helgen som var hade dom sin andra träning för Leif Nilsson. Vi dressyrryttare hade det lite värre med att få tag i en tränare som var villig att vara med på denna satsning men nu har vi fått ett JA från Kerstin Brusewitz och första träningen kommer att bli den 19 september. 

Hela mötet i princip handlade om Hoppe-folket och då mest Ponnyerna.

Det är väl bara att konstatera att vi dressyrtanter är mindre besvärliga och tar hjärtligt emot denna satsning utan större protester. Men så har vi inte kommit igång än så vi har ju inget att gnälla på heller ; )

Vi ska ju naturligtvis även ha ett Div II lag om vi nu får ihop tillräckligt med ryttare som ställer upp utan att bryta ben eller så...

Klubben har tagit fram ett dokument för att göra det hela lite mer seriöst.

Förr har ryttare ofta lovat att vara med, men droppat av allt eftersom.

Det vill man undvika och vill därför att vi skriver under detta DOKUMENT

Ja, och naturligtvis blev det en hel del snack om det, men efter en noga redogörelse om VARFÖR det skrevs, blev de lite mer vänligt inställda.


Jag tycker det ska bli spännande och se om vi kan få ihop ett lag i Div I.

Tänk om vi, Jag och Latin är med nästa år : )





Av Natalja - 26 augusti 2009 21:43

Jag vet inte om jag inbillade mig men jag tyckte faktiskt Latin såg rundare och finare ut i musklaturen idag. Han hade sin lilla grop (området mellan rygg och rumpa) som bara kommer fram när han är avslappnad och fin i musklaturen.


Måste erkänna att jag var väldigt sugen på att rida på ridbanan idag, bara för att känna om det där satt kvar från igår. Men för Latins skull tog vi en runda i skogen istället.

Vi tog rundan förbi Färskesjöns Naturreservat. Det är en varierande runda med både grusvägar och slingriga stigar. Det har regnat ganska mycket i natt och i förmiddags så grusvägen var helt perfekt.

Försökte börja rida lätt i traven och det gick faktiskt ganska bra. Han var väldigt pigg och ganska tittig. Det är alltid ett bra tecken!!

Han kändes väääldigt fin. Jämn framåtbjudning och på toppenhumör.

Ja, han var som en dröm att rida.


När vi kom in i skogen där man får gå en bit på en väldigt stenig stig, samlade jag ihop skritten och ville att han verkligen skulle se vart han satte fötterna. Han lyssnade på mig och gick utan några problem fram bland stenarna. Har han lite för bråttom när man rider här snubblar han på allt!

Sen kom vi till asfaltsvägen och han fick skritta en bit. Den här rundan är inte jättelång så jag tog en avstickare bort till medelhavet. Galopperade nästan hela vägen dit och tillbaka i en frisk galopp. Försökte få ner näsa med tillhörande huvud för att han skulle komma upp med manke och rygg.

Det var en del farliga saker i skogen så han stod emot något, jag såg dock inget farligt, märkligt!


På vägen tillbaka mot asfalten drog vi på lite extra, Latin tog i och så luften gick ur! Han frustade säkert 10-20 gånger!

Sen skrittade vi stigen genom skogen och tog en avslutade trav innan vi var på hemma plan igen. ÅÅÅåh va han gick bra! Jag satt och jag satt bra medans han travade på med power  i steget. Skrämde två joggare som trodde att Latin var en älg, hi hi.

Han fick en massa beröm och klapp när vi skrittade hemåt.


I morgon ska han få vila å på fredag är det träning!!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards