Direktlänk till inlägg 29 augusti 2009

Välbehövlig skrittrunda

Av Natalja - 29 augusti 2009 16:05

Eftersom Latinen kändes matt i bakdelen igår, tänkte jag ta en låååååång skrittrunda idag. Det är bättre än att vila dagen efter träning men det är inte ansträngande.

Även om det till 90 % är bättre att röra på Latin när han på något vis känns "erlichias"-knackig, så måste jag vara noga med vilken sorts knackighet det handlar om. Är han stel och motvillig funkar värme och rörselse bäst men är han matt och trött är vila ett måste. Får han jobba i det läget blir han istället sämre och väldigt motvillig till fortsatt jobb.


Han är alltid stelare på morgonen men i sommar har det faktiskt funkat bra att rida även när han går direkt ur boxen. Den ena dagen är aldrig den andra lik ; ) I bland bättre... å i bland sämre.


Jag körde tidigt till stallet för att fodra och istället för att släppa ut, sadelade jag Latin och gav Ture lite hö. Tog mina shortchaps idag, tänkte se om det funkade att rida i ridskorna igen. Inget spö, inga sporrar och det milda ihåliga eggbettet. Lät nosgrimman vara väldigt löst spänd och ledde ut en ganska stapplig brun häst. Satt upp från pallen och skrittade iväg.

Han fick gå i sitt egna tempo på långa tyglar och när vi gick över gårdsplanen tänkte jag HJÄLP!! va illa han går. Korta korta skrittsteg med en låååång hals. Klockan var ju bara åtta och var kan väl säga att jag var inte heller särskilt smidig : o


Men jag behövde inte vara orolig så länge och tänka att nu är han slut! Vi kom bara en meter utanför gårdsplanen så frustade han till och klev på precis som vanligt. Han tog i ordentligt i uppförsbacken och sen skrittade han med en härligt gung i kroppen och kikade på ditten och datten. Han luktade lite på den farliga oranga vägskylten, tittade in på en tomt som brukar ha en läskig vattenspridare på och för att inte tala om de gigatiska trådrullarna som någon (E-on) har ställt ut längst vägen!!  

Nä, nu var det ingen stapplighet kvar, men jag följde min plan och fortsatt skritta. Tog vägen över ängarna och förbi masten. Han gick med höga ben på stigen och genom det höga gräset. Frustade och snodde ett grässtrå.

Det var inga problem att ha skorna när jag red, men när jag provad att resa mig ur sadeln och lägga tyngden i stigbyglarna, gick det inte lika bra. Vristen var alldeles för vek för det, stövlarna behövs som man ska rida i en snabbare gångart än skritt.


När vi kom till skogsvägen som leder ner till den vanliga grusvägen, bad jag Latin om lite trav. Jag satt ner och höll mig i mitt tant-handtag och lät honom trava iväg på långa tyglar. Då kan jag direkt känna OCH höra om han är ojämn eller ovillig i någon kroppsdel.

Det var han inte!!! Han travade på med stora kliv och rörde ryggen precis som han ska. Skönt! Saktade av efter ett 10 tal meter och skrittade hem.

Vi var ute i 40 minuter och benen, som var ganska tjocka när vi red iväg, var smala och fina.



I morgon är det Hästens dag borta på ridbanan vid Valleverken.

Missa inte det, ni som bor i närheten ; )


 
 
Emma

Emma

29 augusti 2009 20:38

Hej!
Har inte varit in på din blogg på ett tag. Hur går det med foten din? Krånglar den mkt? Man får ju iaf grym sits utav all ridning utan stigbyglar ;) Låter som gårdagens pass var riktigt lyckat! Kul :) Jag sitter på Svalbard & har inte ridigt sedan i juni, "bara" 5 veckor till jag sitter i sadeln igen- huuh!

Ha det bra!

http://spirans.blogg.se

 
Jenny

Jenny

30 augusti 2009 10:19

Hej Natalja! Intressant & läsa om hur Latin är när han är erlichia-knackig! Har ju en liten häst som har fått samma hemska sjukdom konstaterad... jättesvårt & veta hur man ska lägga upp träningen. Hon är också väldigt olika från dag till dag.. hon är alltid stel som en pinne när jag börjar rida men det brukar släppa efter några varv. Hur mycket tror du att man kan rida? Är det rimligt att ha samma mål med ridningen som innan, tex att nån gång kunna rida Msv? Jag tycker att det är jättesvårt & veta hur hon känner sig, men man kanske lär sig... Ha det bra!

http://jennyelisabet80.blogg.se

 
Aramis

Aramis

30 augusti 2009 10:56

Åhh vilken härlig runda! Och nu vet jag ju precis i vilken underbar natur du befinner dig i *loooove*! Så skönt att han blev så fin! Kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

30 augusti 2009 23:55

Hej Emma.
Foten börjar bli bra, vissa dagar märker jag knappt att den varit dålig ens, andra dagar är det sämre : /
Förstår att du är ridsugen. Gissar att det inte finns så många hästar där uppe, kanske inga alls eller?
Håll ut, du är snart hemma igen ; ) Kram

____________________________

Hej Jenny.
Jag läste att din Loppan hade fått diagnosen Erlichia också. Det är inge vidare men jag tycker absolut inte att du ska ge upp med målet Msv. Man får bara vara extra lyhörd och lyssna till sin häst. Jag lovar, man lär sig : ) Det är 9 år sen Latin fick Erlichia så jag kan ge dig många tips och idéer. Fick du något matnyttigt av veterinären. Oftast får man inte det, tyvärr. Ha det bra du också, kram

____________________________

Yes! Det var lika fint som när du var här : ) Är SÅ glad att han var så fin! Blev lite orolig de första stegen : /
Kram kram

 
Jenny

Jenny

31 augusti 2009 21:55

Hej igen!
Nä jag fick inga tips eller råd av veterinären... bara att jag ska ge henne tid i ridningen om hon känns stel. Känns bra att du har erfarenhet av det!! Någon tävling snart? Jag har inte hittat så många.. Löste bara lokal licens i år eftersom det är Loppans första år på tävl.banorna =) Kram

http://jennyelisabet80.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

31 augusti 2009 23:27

Typiskt! Veterinärerna vet så lite om Erlichias, ska man få några vettiga tips måste man hitta någon expert och det är inte det lättaste.
Värme och rörelse har funkat bäst på Latin.
Back on Track och Glukosamin har räddat oss många gånger.

Har inte heller heller något tävling inbokad. Får väl gå igenom kalendern och se om någon kan passa : )
kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards