Alla inlägg under augusti 2009

Av Natalja - 6 augusti 2009 22:27

Tåligare häst får man nog leta efter : )

Av Natalja - 5 augusti 2009 22:17

Ätit god rabarberpaj och är 650 kr fattigare : )


Va mycket burkar, skålar, kannor och till och med muffinsformar det finns att handla på dessa PlastPartyn. Jag köpte en spagettiburk, en låda för att ha frukt o grönt i kylskåpet och en påläggsburk som var liksom två i ett.

Dessutom vann jag en annan burk, lift up eller något liknande hette den.

Siv som sålde alla dessa burkar är en fd sjuksköterska och har jobbat på akuten. Så jag bad henne kika på min fot (man får inte vara dum ; )

Hon tyckte inte den såg så ok ut som den borde. Den är ju fortfarande svullen och det kommer fram blåmärken lite då och då.

Jag har mailat ortopeden idag för rådgivning. Har lättare för det än att sätta mig i telefonkö under arbetstid. Jag svara ju i växeln, kan inte prata ben då inte. Ja, häromkvällen när det ringde hemma svarade jag så artigt "Välkommen till Ik... eeeh jag menar det är Natalja!! " Pinsamt!


Så jag landade i stallet lite senare än vanligt. Mockade och packade hö, fyllde på vatten både ute och inne. Sen blandade jag maten och plockade in Pojkarna. Dom hade hört att jag hade kommit så båda stod så snällt vid grinden och väntade på mig.


Latin fick ha sin vilodag en onsdag denna vecka. Ombyte förnöjer som det heter. Han såg fin ut över rygg och rumpa, gårdagens massage gjorde honom gott. Vila på det blir toppen!!


I morgon blir det träning. Tänkte be om takt-träning! och ökning-minskning.

Tror jag ska börja med att rida utan stigbyglar och sen med. Behöver ju träna med också även om det är lättare utan.


Det är fullmåne ikväll. Undrar om vargen ylar lite extra då? Bara han inte kommer hit, Lexie har precis börjat löpa och vilt-experten har sagt till tidningen att vargen letar efter en lämplig hona!!


I månskenet kan till och med E22an se trevlig ut : )



Jaaa, så har jag hittat min nya dressyrstjärna!!

Kommer någon ihåg att jag har fastnat för rasen Finnhäst?

Nu har jag hittat en fölsing till salu. Det är bara två saker som hindrar mig.

Ingen eget stall = gratis stallplats och att det är ett sto!


Visst är hon dunder söt!? "lilla" Mango Kivi

Av Natalja - 4 augusti 2009 21:58

Jag var ganska säker på att idag, då ska jag ta ett pass på banan med kandaret. Ville fortsätta på jobbet vi gjorde igår fast på banan istället för i skogen.

När jag pratade med Nina på jobbet ville jag prova att rida honom barbacka på banan. Känna lite om han tappar takten lika lätt utan sadel.

Men då ska jag nog inte ha kandaret....


Sen kom jag till stallet, det var ett konstigt klibbigt väder. Alla verkar vara så trötta (inklusive mig själv)

Tog in en brun som gärna hade stannat bland gäset ett tag till.

Han var sååååå långsam och när lindor, träns och hans svarta huvua var på plats försökte jag släpa ut honom utanför stallet.

Huvan köpte jag för ca 45 år sen till min förra häst Max. Den kostade inte många kronor men den har hållt flugorna borta från öronen måååånga gånger. Den ser också lite antik ut (passar bra ihop med stigbyglarna)


 


Han ser lite ut som en älg med dom långa öronen, hi hi


 


Jag kravlade mig upp och även om han är väldigt rund och fin över ryggen så är det inte speciellt bekvämt där uppe utan sadel. Tog ett par skritt steg och jag tyckte nästan att att det var lite otäckt att inte ha någonting att hålla i sig i! Latin hade ingen vidare energli så jag skrittade ut en runda innan banan... men när jag kommit en bit bort tyckte jag att det var så mysigt att strosa omkring på grusvägen så vi vände aldrig.

Jag red istället rundan runt masten och travade lite på en äng som någon har glömt inne i skogen. Fick till lite galopp också men Latin var inte riktigt på hugget.


När vi kom tillbaka till stallet så red jag aldrig upp på banan. Ingen av oss hade lust med det... istället gick vi in jag masserde igenom hela honom.

Det behövde han!! Speciellt uppe på rumpan höger sida. Kan den stela skinkan ha någonting å göra med den kantiga vänster galoppen??


Så det blev inte alls som jag hade tänkt och planerat.....

men jag tror ingen av oss är lessen för det.


På torsdag ska vi träna!!!! TJihoooooo : )

Av Natalja - 3 augusti 2009 22:49

När jag i början på förra veckan insåg att jag inte kunde rida tävlingen utan stigbyglar, fick jag snabbt komma på HUR jag skulle kunna rida med dom.

Latin har alltid varit extremt svår att sitta på och mina ben brukar flaxa åt alla håll och kanter. Ja, ska jag vara helt ärlig så är det faktiskt lättare att rida honom utan stigbyglar eller barbacka (Nu är det trav jag pratar om, galoppen är mjuk och fin... för det mesta)

Varför är det så, frågade jag mig!?!


Använde mig av ett mycket bra hjälpmedel nämligen GOOGLE

Där kan man hitta en massa bra tips och idéer.

Ofta hittar man svaren på ens funderingar i hästforumet Bukefalos. Ja, man får ta råden lite med en nypa salt ibland, det finns en hel del självutnämda experter.

Jag brukar göra så här när jag får en tanke:
*PLOPP* tanken kommer upp...

Jag funderar!

Googlar på det aktuella ämnet.

Läser och plockar ut det som kan tänkas fungera, det som fungerar på en häst kanske inte alls går på en annan!

Sen testar jag!

Funkar det eller inte?

Har jag verkligen förstått vad det stod (jag har ibland lite bråttom när jag läser och eftersom vi inte har någon skrivare hemma så kan jag inte skriva ut det heller)

Om det funkar, så funderar jag lite till och kanske finslipar det hela lite.

Fungerar det inte, testar jag igen fast lite annorlunda, läser på igen och kanske diskuterar det med en annan ryttare eller någon av mina tränare.


Vad hittade jag då för matnyttiga tips angående stigbyglar?

Mitt största problem var att jag tappade den vänstra hela tiden eftersom jag var tvungen att ha så långa läder. Kortade jag dom ett enda litet ynkligt hål gjorde ont i foten. Ja, ibland kändes det som om någon slog AV mig foten!!

Skrev "tappar stigbyglarna" på GOOGLE

Hittade en tråd på Buke och läste snabbt igenom de olika inläggen.

Många tog upp att man spände sig och det stämmer helt och hållet på mig!

Man skulle slappna av och komma ner i sadeln.

Någon rekomenderade Sally Swift bok "Ett med hästen"

Hittade sen en annan tråd där en klok människa skrev att man inte skulle träna sitsen utan stigbyglar utan lära sig rida MED stigbyglarna.


När allt det här var istoppat i mitt huvud, var det dax att testa.

Tror det var när jag red i fredags som poletten ramlade ner.

Då red jag ju ut på pelhambettet och jag kunde koncentrera mig enbart på sitsen. började utan och satt avslappnat med lååånga ben.

När jag kände att jag inte störde Latin och inget maginnehåll var på väg upp... testade jag att ta stigbyglarna. Det gick inte först, jag fick göra ett par övergångar innan jag kände att NU, nu fungerar det!!! Ja, det var visserligen bara ett par meter och rakt fram, men det är ett steg i rätt riktning i alla fall.


Försökte tänka så även på tävlingen (kanske var det därför jag glömde banan) Kan ju inte tänka på HUR mycket som helst samtidigt : )

Var det kanske därför det faktiskt gick bättre att rida än vad jag hade hoppats på?!?

Jag kunde ju faktiskt sitta rätt ok även om det ibland såg ut så här



Vad är det som sticker ut?? Inte är det ett par långa avslappnade dressyrben inte! Det mest märkliga är att vänster (det trasiga) är bättre än höger som inte har några krämpor.


Tror att jag får Latin att tappa takten när jag tappar sitsen och balansen.

När jag väl får till det där ett par steg är han till och med framåt : )


Idag fortsatte vi jakten på den perfekta sitsen. Jag tog på mig stövlarna, tränsade Latinen och red rundan runt Boket.

Till en början var han stel och otäck, det gick inte alls att sitta ner. Jag kan ju knappt rida lätt än så jag undviker det i början av passet. Bättre att spara på krafterna och sen rida lätt på vägen hem.

Jag höll mig i sadeln och lät honom både trava och galoppera på långa tyglar. När vi korsat Atlanten... nä, jag menar Åkern, och kom ut på en grusväg, gjorde jag så att jag travade medans jag räknade till 10, fattade höger galopp - räknade till 10, saktade av till trav - räknade till 10 igen, fattade sen vänster galopp osv osv.

SÅ höll jag på hela rundan runt Boket. På stigen (där vi körde i torsdags) samlade jag honom lite mer och kortade ner räknandet till 5.


Han gick bättre och bättre för varje övergång och när jag saktade av till skritt för att gå ner för en hal, ganka brant backe. DÅ var han så avslappnad och bara slängde fram benen framför sig : )


Kortade upp honom och körde lite tempoväxlingar på vägen hem.

Latin kan inte länga traven, det har jag aldrig lärt honom (för att jag vet inte hur man gör : /)

På tävling kör vi järnet på diagonalen och får ofta kommentaren "ingen längning"


Så nu är det längning/kortning av en styck Latin som gäller ett tag framåt, samtidigt som jag jobbar vidare med sitsen.

Ja men först måste jag GOOGLA "hur man rider en travöking"


Men det gör jag inte ikväll... för nu ska jag sova!!


ps. Ikväll på hemvägen, tyckte i alla fall jag att jag satt som gjutet i sadeln ; )

Av Natalja - 2 augusti 2009 20:04

Nu finns resultatlistan  från tävlingen i Yxnarum HÄR!

Av Natalja - 2 augusti 2009 18:46

Vissa hästar får vila efter tävling.... inte min Brune!!

Istället har han fått gör det han gillar bäst : )

Jag har efter många år tillsammans med Latin (ja, vi är faktiskt inne på vårt 13:e år ihop) lärt mig att han INTE bör vila dagen efter tex träning eller träning. Det gör bara att han blir mer stel! Skritt kan fungera men den bästa medicinen mot eventuell träningsvärk är mer jobb.


Jag gick upp med tuppen och åkte till stallet för att morgonfodra och släppa ut djuren. Tänkte att Latin kunde få gå en stund i hagen innan vi körde. Han var ju som en sågbock att leda ut igår och är förmodligen inte bättre idag, tänke jag.

Han gick sakta men var inte lika stel som igår. Tävlingen (eller andra framridningen rättare sagt) gav lite effekt : )

Hann med att koppla släpet, packa selen och min nya långa pisk, mocka, slänga in 2 schabrak i tvättmaskinen, fylla på vatten och packa hö. Ja, det tog inte många sekunder för Latin hade inte ätit upp mycket från gårdagens kvällsmat. Gräset är väl så mycket godare, gissar jag!


Gick ut för att hämta mitt djur och självklart går dom läääängst bort i hagen. Han följer med lite motvilligt men när jag viskar att vi ska till Christina stegar han på lite bättre : ) Antingen förstod han vad jag sa, eller så ökade han för att Ture gick honom i bakhaserna!

In och borstade Tiinen. Igår var han så blank och fin, nu var han svart av torv och hade kissefläck på ena låret : /

Lindade benen och la på BoT över manke och sadelläget. Sen gick vi ut och han knatade som vanligt snällt in i släpet och jag stängde bakom honom.

Så duktig har han varit sen han var 3 år, men han hade en trots period som 2 åring. Han kastade sig ut en gång och jag slog sönder pannan i bommen. Det blödde och jag höll på att svimma, nä inte för smällen eller att det rann ut för mycket blod... utan för att jag trodde hjärnan skulle rinna ut (det gjorde den inte!)

Efter det kom han på att man inte behöver gå in om man inte vill. Han var inte rädd utan bara en dum och trotsig. Min dåvarande tränare löste det genom att fästa två elband (de tjockaste) på var sin sida. Sen ställde vi Latin mellan, framför lemmen. Höjde banden och ingen häst vill väl ha ett vitt elband i rumpan (även om det inte är el i) så Latin gick in!! Sen räckte det att ta fram dom, eller en longerlina om han funderade på att stanna.

Nu går han alltid in själv : )


Vi landade i skogen (Fjärdsjömåla) strax innan 10. Hade hoppats på att se vargen på vägen men var tydligen redan i Jämjö, på väg mot Torhamn. Trevligt med en egen Blekinge-Varg!


Latin kände sig hemma denna gången. Han hade ju gjort det här förr liksom. Stog nästan helt still när jag spände för honom. Ja han tog några smygsteg, tror han var ivrig att komma iväg. När alla remmar var på plats och alla passagera ombord, körde vi grusvägen bort till Hembygdsgårdens parkering. Pisken var i perfekt längd men sista flärpen (eller vad den kan tänkas heta) är lite sladdrig, undra om man kan stärka den med sånt som man använde förr och stärkte kragar, eller bara doppa den i sockerlösning. Det brukar ju få saker att styvna ganska bra när det torkar.


Christina placerade ut konerna, och vi började trava fram. Latin gick direkt bättre än sist och visade inga knackiga framben i svängarna (som han gjorde igår på tävlingsbanan) Vi svängde och vände och svängde lite till. Han gick kanon och jag hade en härlig kontakt med honom genom tömmarna. Det var inga äggvolter och jag körde bara omkull 2 koner den här gången (rätta mig om jag har fel Christina) När den gamla övningen satt som rinnande vatten, testade vi galopp. Han fattade höger på momangen och gick i en mycket trevlig form. Höll en fin galopp med lugna jämna språng. Jag la inga volter i galopp, tyckte det var aningens för svårt. Vänster galopp gick lika bra men startsträckan var lite längre.


Det vi idag hade svårast med av avsaktingarna och halt. Latin lägger in handbromsen och tvärnitar. Som Christina sa "-Hade det suttit ett brudpar där bak så hade dom satt champanjen i halsen!" Jag tänkte "ägg i baksätet" men dom blev bara äggröra : )

Det fick vi i hemläxa till nästa gång, annars vi MYCKET beröm!! Ja, Latin kan ju det här å jag börjar lära mig ; )

Efter 45 minuter på parkeringen körde vi hemåt. Latin visade då inga tecken på att vara trött men de sista varven runt konerna ville han gå i en alldeles för låg form. Han hamnade då på bogarna och blev genast rak i frambenen och jätteknackig!!


Lyckliga Latin stannade på gårdsplanen och sträckte på sig! Svampade av honom innan han gick in i släpet och vi vände hemåt.


Väl hemma stegade han ut till Ture med långa kliv. Genast började han smaska på det goda gröna gräset.

Jag plockad iordning allt och hade så pass mycket ork och energi kvar att jag mockade ut 3 kärror skit ur hagen. Inkomster ger utgifter kan man säga.


Eftersom jag inte hade någon lillebror med mig idag så blev det inga kort.

Måste ändå lägga in denna bilden från förra gången för att visa hur det INTE såg ut idag : )

(en alldeles rak häst i en öppen form plus en mycket spänd kusk)



Idag var han istället som en geleråtta att köra, så mjuk och lätt att ställa / böja! 


Inatt sover vi gott, båda två!



Av Natalja - 1 augusti 2009 18:24

Då  var vi tillbaka på tävlingsbanorna, jag och min käpphäst Latin.

Latin fick gå från boxen till släpet, det brukar vara döden för hans stela ben. Han fick ha BoT på vägen till Yxnarum för att börja värma upp lite.

Det var ganska långa avstånd för min fot att gå på tävlingsplatsen så jag hann börja halta innan jag ens hoppat upp. Skrittade länge på långa tyglar så Latin kom igång med hela kroppen. Sen gick jag direkt på galoppen.


Framridningen i Yxnarum var en gigatisk äng, så det var perfekt att sitta där och galoppera i låg form. Det var lite trixigt att hålla stigbyglarna på plats, ja höger strulade mer än aj aj foten, märkligt! Jag har lite svårt att komma till ridning när jag sitter och tänker på stigbyglarna hela tiden, men jag kände mig ändå nöjd när jag red varvet runt banan.


Inridningen gick bra, Latin undrade när vi skulle stanna och hälsa : )

Sen kom vi till höger sväng. Den hackade vi oss igenom och gjorde så lite här och där i programmet. När jag inte bär Latin runt i svängarna så tappar han takten och ser minst lika halt ut som jag! Vänstersväng gick bättre för där hade jag en fungerande ytterskänkel. Latin är ju känd för att inte göra något gratis! På honom måste man RIDA!


Tävlingen gick på gräs och det var lite lite halt. Tror mest det är halt för att våra dressyrhästar är inte vana att gå på gräs, jag såg inte en enda av de hopphästar som var med som halkade!

Glömde banan gjorde jag också... en volt innan skritten struntade jag helt i... vilket resulterade i -2 poäng, och hade jag fått dom så hade jag varit placerad 3:a. Nu kom jag 4a och utanför placering med 61,85 %

Men jag var lika glad för det!!! Jag kan ju rida å jag kunde tävla!!!


Sen var det LB:2... jag skrittade fram igen en lång stund. Tyckte inte att Latin hade lossnat utan var fortfarande lite kantig och knackig. La upp stigbyglarna och red fram utan. Då gick han riktigt bra!! Han skummade i munnen som aldrig förr. När jag väl tog stigbyglarna igen försökte jag rida likadant.... men det är svårt! Jättesvårt!

Jag tyckte han flöt på bättre i LBn. Lite hack i hörnen var det än men med mycket bättre bärighet. Vi fick 59 % och hamnade precis utanför placering, IGEN!! 5a denna gången. Låg på placering ett tag tills Malin med Nelson petade ner oss. Det gör inget för det var deras "Come Back" också. Han blev ju halt nästan samtidigt som jag bröt benet. Nu är vi båda, eller alla fyra på go väg tillbaka!


Dagens bästa från protokollet:

  • Mjuk i sidorna
  • Galoppen mjuk för det mesta
  • på rätt väg i överlinjen
  • Rak fin linje
  • Bra form
  • 7 på Ryttarens inverkan!!!
  • Rak halt


Dagens sämsta och det vi får jobba på:

  • Travar ej helt rytmiskt
  • Tappar takten
  • korta språng i galoppen
  • på bogarna
  • öppen i formen
  • ingen mellantrav (hoppsan)
  • ibland något raka armar
  • tappar bakbenen i volterna
  • mer energi önskas

Jag är JÄTTE nöjd med hela tävlingen. Ritterna, hästen, tävlingsplatsen, vädret osv osv... Nu jobbar vi vidare inför nästa tävling!


Min snälla jobbarkompis Nina tog massa kort på oss. Tusen Tack!!

Här kommer några...


Jag och Latin



Travar på framridningen



Ett litet trix Latin kan och utnyttjar, lägga huvudet på sne!



Sitter utan stigbyglar



Halt - Hälsning



Världens bästa Latin!!!



Tjihooo! Jag är  glad idag : ) 


Av Natalja - 1 augusti 2009 10:23

Första klassen avklarad! Fick 61,85 % och precis utanför placering!

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards