Alla inlägg under september 2009

Av Natalja - 30 september 2009 22:32

Burr va kallt det har varit idag. I morse när jag och flickorna gick vår runda var det 1,4 grader!! Jag hade både mössa och vantar för att inte frysa ihjäl Förvånad


Trots att Christina förvarnade mig om att man inte längre kan anmäla sig som vanligt...

glömde jag bort detta och försöker anmäla mig i sista sekund!

Man måste nu regga sig i "Tävlingsdatabasen" på Ridsportsförbundets hemsida.

Jo då, till slut lyckades jag att anmäla mig men till min fasa upptäcker jag att jag ska betala in anmälningsavgiften till Ridsportsförbundet och att det kan ta ett par dagar innan pengarna är registrerade.

Det innebär att min anmälan kan räknas som en efteranmälning Rynkar på näsan för det finns ju ingen chans i världen att just mina pengar skulle skutta in på Deras BG på momangen.

Så snälla Ann (om du läser detta) Jag har anmält mig och jag har betalt... men det blev bara liiiite för sent!


Tävlingen är i Karlskrona den 10 oktober med LB:2 och LA:4 lokal och sen LA:6 och MsvB:4 regional.

Ponnyerna kör sitt rejs på söndagen den 11:e.


Kom lite sent till stallet tack vare mitt anmälningskrabb och jag hade tagit på mig en massa kläder för att hålla värmen. Hämtade Latin och började göra iordning honom. Tänkte först rida bort till ridbanan mitt i Jämjö, men när klockan började närma sig 20 valde jag att bara rida Grisarundan.

Han gick illa in, undra om B-vitaminerna bara har runnit ner i höger ben, för det rör han mycket mer. Vänster ben ser ut som om det helst skulle vilja vara still.

Malin berättade att han var väldigt stapplig i morse. Hu... hoppas han mjuknar snabbt!


Ledde ut honom och gick en liten bit innan jag satt upp. Han gick med korta, spända steg och såg ganska motvillig ut. Jag lät honom gå i sin takt och efter bara 5 minuter gick han på riktigt bra.

Skrittade vidare en bra bit till innan jag började trava. Jag hade förväntat mig en stelbent sågbock men nej, han travade på så mjukt och fint!!! Jag blev helt paff.


Inga tendenser till att hänga i handen idag, istället fick jag jobba på framåtbjudningen.

Han bromsade varje gång jag tog tyglarna och tänkte inte alls framåt.

På någotvis tycker han det är onödigt att vilja gå framåt av sig själv, när jag kan göra det!

Red en massa övergångar längst grusvägen och när han inte svarade snabbt, fick han ta ett par snabba skänklingar.

Förbi Folkets Hus och sen var det vidare mot fotbollsplanen. Hade väl hunnit rida ca 35 minuter och nu började Latin bli stark. Han vill hellre springa ifrån allt arbete. Fortsatte med övergångar även i galopp och visst blev han bättre. Jag fick checka framåtbjudning ganska ofta. Han stänger gärna av motorn och rullar på tomgång.


Ibland blev han seg i munnen, jag försökte "ruska loss" honom men han blev bara tjurig på mig.

Tror rundan var lite för kort idag för jag kände att jag var på väg att få ihop honom men hann inte riktigt med.

Han var inte svettig idag heller, märkligt.


Smörjde hovarna och lät honom stå med BoT medans jag mockade osv.

Å så blev det kväller å dax att sova. Zzzzzzz....


Latin som 3 åring


Latin 3 års test  




Av Natalja - 29 september 2009 21:43

Det blev en låååång dag i stallet. Körde direkt dit efter jobbet och hann precis byta om innan Hovis kom körandes på gårdsplanen!

Perfekt, jag gick och hämtade Latinen medans han kånkade in alla prylar.

Jag är glad att jag inte är hovslagare, visst hade det varit superskoj att få umgås med hästar hela dagen. Men tänk va slitigt det är att asa runt på världens tyngsta järnklump och sen stå och hålla upp tunga ben!

Latin är väl inte Bengts värsta "patient" men han gör inte mycket för att hjälpa till.

Han får ha nackmagneten när han skos och den har faktiskt hjälpt till att få Latin ännu mera avslappnad och tung i benen, hi hi. Nä det var inte det jag tänkte på även om det stämmer till viss del.

Nä, sen Latin fick Erlichias har han varit väldigt ljudkänslig. Det visar han väldigt tydligt när Bengt formar skorna på städet, då blir Latin jätte arg! Han slickar öronen bakåt och ser ut som han kan huggas när som. Så fort Bengt slutar att banka, kommer öronen fram och han är glad igen. Nackmagneten har fått honom lugnare med ljudet. Idag la han bara öronen bakåt, såg inte alls ut som en eldsprutande drake längre!


Jag frågade Hovis var han tyckte om böjligheten i Latins ben och om han var bättre/sämre än sist.

Han var stel men inte så stel som han var för 2 gånger sen.

jag berättade att jag tycker Latin känns öm och stel i benen. Nästan som om han hade ont i hovarna.

Bengt var nästan säker på att det var pälssättningen som gjorde honom sån.

Han hade skott många hästar som kändes likadana nu.

Jag frågade även om "svullnaden" på framsidan av vänster ben. Han trodde att han hade slagit i där och det var lite galligt. Ingen fara på taket då han varken ömmar eller är varm.


När skorna var på plats skyndade jag mig att klä på Tiin för en tur i skogen.

Även om det var ljust så tog jag reflexer och pannlampa för säkerhets skull, det mörknar fort.


  


Sen gav vi oss iväg mot Färskesjön.

Skrittade en bit och korsade Torhamnsvägen 2 gånger. Först över och sen tillbaka Tungan ute

Började trava på långa tyglar och sittanders tungt på mina sittben (läs: hållandes krampaktigt i handtaget för att inte skumpa av)

Det är ett mycket märkligt fenomen.

När han går där utan någon form alls på långa tyglar och han får sätta fötterna vart han vill och i vilket tempo som han tycker passar bäst, så är han helt taktmässig, han parerar varenda liten sten och tuggar på bettet.

Plockar jag upp tyglarna tappar han framåtbjudningen och han lägger sig i handen plus att hela han stelnar till.

Vad gör jag för fel?


Travade längst stigen som är som en hinderbana på Boda Borg. Det går upp och det svänger höger sen ner och vänster plus att det är stenar i olika storlekar utspridda lite här och där.

Han klev på och ändrade inte på något trots att jag ibland fick lägga mig över halsen för att ducka för grenar.

Duktig var han Kyss


Sen kom vi ut på Färskesjövägen, asfalt. Skrittade där en bit och kom sen in på grusvägen mot Medelhavet.

Där tänkte jag galoppera. Uj uj uj, vilken träbock jag plötsligt satt på!!!

Han kunde knappt galoppera. Han sa mina ben är av betong och jag kan omöjligt båda galoppera OCH gå i form på samma gång ( han snackade något om karlar men jag lyssnade inte så mycket)

Fick tala om för Herr Latin att ta stöd på bettet INTE betyder att man ska bära upp 600 kg häst i tyglarna.

För att lösa vår konflikt fick jag bryta en liten ynklig pinne och peta två gånger på rumpan.

Då plötsligt var det inga som helst problem att fatta samlad galopp från skritt och sen fortsätta utan att Latin la hela sin tyngd i mina händer.


Galoppen var varken specielt fin eller bekväm men det var åtminstone galopp hela vägen fram till vattnet.


  


Vi klev ner i vattnet och doppade tassarna. Latin tyckte att det var lite läsigt. Jag tror att han är en precis lika stor badkruka som hans matte.

Efter fotbadet fortsatte vi in i skogen. Passerade en traktor och såg en halv åker vara nyligen uppbökad av våra kompisar, vildsvinen! Ställning, ställning å ställning... och till slut fick jag igenom den!


Galopperade vägen tillbaka mot vattnet. Höger galopp var riktigt fin. Vänster gick på tvären och kändes lite halvdan.

Försökte tänka öppna då rumpan ramlade in i vänster galoppen.


Red lite skänkelvikning efter galoppen och då var det som om någon hade bytt min pigga Pojk mot en ovillig brun ridskolehäst. Han tappade all framåtbjudning. Jag fick skojja igång honom, men jag misstänker att det bara var jag som tyckte det var skoj Skrattande


Travade sista biten hem och var noga med att ha en lätt häst med en tydlig takt. För att hjälpa honom med det red jag lätt och smackade lite då och då i takt med traven.

Konstigt nog så var han inte ens svettig när vi var tillbaka i stallet.

Var det SÅ kallt ikväll??



Av Natalja - 28 september 2009 21:58

Heeeelt otroligt va fort tiden går!

Tänk att det är ett år sen jag tog steget från att fundera på att börja Blogga tills att verkligen göra det.

Märkte att när jag sökte info eller tips och idéer så hittade jag ofta svaren i olika Bloggar där man kunde läsa om en mer personlig erfarenhet av tex ett visst bett osv.

Tänkte då att om jag skriver om våra bekymmer och även framsteg, så kanske vi hjälper någon på traven.

hoppas det i alla fall Glad


idag kom hösten....


  


Det är kallt, blåsigt och mörkt!

Jag som fullkomligt bubblade av ridlängtan efter gårdagens tävling, klädde på oss varma kläder, en massa reflexer och utrustade med pannlampa gav vi oss ut i skogen.

Latin var jättepigg och han tittade och fjantade en hel del på alla troll i skogen.

Fick en liten AHA upplevelse när jag red Lilla Lina. Märkte då hur stum och hård jag är i handen.

Så det jobbade jag på idag, men då såsade Latin istället till och blev lika framtung som Dolly Parton.

Kämpade med att han skulle sätta under sig mer och komma upp fram.

Jag hade inga sporrar och inget spö, hade gett mig katten på att fixa det utan hjälpmedel... och det gick till slut!

Sista biten gick han till och med MYCKET bra, trots att vinden ven i nacken och regnet piskade vår vänster sida.


Han var ju pigg idag men jag fick mer känslan av att han rörde sig som om han hade bråttom. Skumt...

Hur som helst, ridturen var lyckad trots regn, blåst och svart svart svart omgivning.

I morgon kommer hovslagaren.


jaaa! Höll på att glöma. Måste anmäla oss till dressyrtävlingen på hemmaplan den 10 Oktober också Skrattande 



Av Natalja - 27 september 2009 22:39

Upp tidigt igen Förvånad Det här är verkligen inte bra för skönhetssömnen.

Fodrade och släppte ut hästarna innan jag susade vidare mot Angöringen och parkeringen vid Statoil.

Där lämnade jag Silver och klev ombord på Christinas vrålåk!

Vet inte riktigt hur det gick till men vips var vi i skåne och på dagens dressyrtävlingar i Willands.


Oj oj oj, va många fina ekipage överallt. Här kommer vi från världens ände och kände oss som turister.

Anmälde Wouter och gick för att göra i ordning honom.

Det gick bra tills sadeln skulle på. Då upptäckte den "förvirrade" att sadelgjorden hängde hemma Skrikandes

Tur att det finns snälla och förstående medtälvande. Wouter fick låna en gjord av en snygg skimmel och framridningen kunde påbörjas.


Vet inte vad det hade tagit åt denna svart häst idag. Trot många timmar i ridhuset igår med en gigantisk Fotboll och en massa barn så var han hur pigg som helst! Han la i turboväxeln men efter ett tag fick Christina tag i detta ånglok.


När de sen skulle in på banan skärpte de sig båda två och det gick riktigt bra. Han hade ett avbrott i galoppen, annars inga missar eller dundertabbar.


  


  


  


  


Nu var det någonting med ritten eller med Wouter som domaren inte gillade och det blev väldigt låga procent.

Men men, vi gillar ju Wouter och det är ju huvudsaken Skrattande


När vi har parkerat honom i släpet ser vi en mörk audi rulla in på parkeringen.

Är det inte? Jo det måste det ju vara... eller?

 Ja visst är det Linda och Chocco!

Självklart överfaller vi dom omgående och sen blir hon inte av med oss, ha ha!



  


Söt liten arab!


Vi rycker in som hästskötare och det går väl rätt bra, förutom att Chocco tycker det är fullständigt onödigt att göra som jag säger. Han bara drev med mig och gick iväg, ha ha.


Ekipaget hamnade snabbt på framridningen bland de andra STORA hästarna.

Otroligt vad denna lilla vita häst kan trava! Man ser knappt att han nuddar marken i ökningarna.


  


  


In på banan och de blev bara finare och finare för varje steg de tog.

I en amatörs ögon såg allt perfekt ut och vi var inte ensamma om att tycka det,

Linda och Chocco vann MsvB:3 på nästan 67 %

Grattis grattis!!


  


Samtidigt som Linda red fram, fanns det en annan ryttare som imponerade enormt.

Har bara sett henne plus häst på film på datorn. Verkligheten var ÄNNU bättre!

Bara 21 år och segrare i MsvB:5 Malin Nilsson på Patrick


  


  


  


Dagens RESULTAT


Vi smet hemåt efter Malins ritt så vi såg tyvärr inte MsvB:5

Annars var det väldigt intressant att se dessa ekipagen som har kommit MYCKET längre än jag och Tiinen.

Man lär sig alltid något och man får en massa inspiration Tungan ute


Latin fick vila idag, hann inte rida.... men i morgon, DÅ ska vi rida MSV! Ha ha



Av Natalja - 26 september 2009 18:08

Klubben hade medlemsdag med korvgrillning och om jag fattade det hela rätt, en tävling i att så många som möjligt red och klarade Ridborgarmärket.

Jag hann bara sticka in näsan inför ridhusdörren så haffade Christina mig och fick ganska lätt upp mig på hennes gigantiska sto, Lilla Lina. Det namnet passar absolut inte till en långbent svart häst på MINST 175 cm.


Jag var allt lite nervös att sitta på en annan häst än snälla Latin, men Lina var rätt snäll och hittade inte på några dumheter. Hon tyckte dock att jag var lite jobbig som både höll i tyglarna för hårt och sen dessutom klämde med benen. Det gick faktiskt bra att rida i ridskorna och jag kunde rida lätt utan större bekymmer.

Som tur var klarade jag märket, det hade ju varit pinsamt om ridläraren hade visslat ut mig *asg*


Efter ridborgarmärket var det HÄSTFOTBOLL!

Christina tyckte ju självklart att jag skulle testa, men nej, det såg aaaaaalldeles för farligt ut!

Vill inte bryta några ben.

Hästarna verkade tycka det var dö-kul!


  


  


  


Klubbens yngsta ryttare ville också prova. Lilla Lina ställde naturligtvis upp även där.


  


Ja det var action så det förslog! Jag höll mig på läktaren och försökte dokumentera detta med min braiga mobil.


Latin då, jo jag har varit i stallet och jag har ridit min bruna.

Hade morgonfodring och utsläpp och red Latin innan jag släppte ut honom.

Han var väldigt konstig när jag skrittade iväg, vinglig och stum i hela kroppen.

Det tog nästan 10 minuter innan han började gå någolunda normalt.

Mellan manke och hals, precis framför bogbladen, där brukar ju hästar normalt sett smalna av något.

Latin också men inte idag. Han var jämntjock och hade halsen rätt fram.

Såg väldigt stel ut och tyckte det var jobbigt att ha mig på ryggen.


Efter ytterligare 10 minuter kortade jag upp tyglarna för att börja trava. Han trillade framåt och ville att jag skulle bära honom. Nä he, det gör jag inte! Istället ger jag honom långa tyglar och sätter mig tungt i sadeln. Lite bakåtvikt sen tar jag tag i tant-handtaget i sadeln och ber om trav igen. DÅ kommer han bakifrån, lyfter upp framdelen och travar iväg i en märklig flytande trav som jag knappt aldrig kännt tidigare. Han blir väldigt tittig och vaksam samtidigt och hoppar lite från sida till sida. Jag sitter där tungt i sadeln och väntar ut honom. Han går på långa tyglar och jag försöker bromsa farten med sitsen.


Vi skrittar förbi Folkets Hus, där det är loppis med massor av besökare trots att klockan bara var 8:45!

Sen kom det grusväg igen och vi travade vidare i samma trav.

Efter den lilla övergången över bäcken fattade jag galopp. Fortfarande tung i sadeln och långa tyglar.

Han frustade cch stutsade fram i en väldigt energisk galopp.

Bytte galopp lite längre fram sen travade jag en bit innan vi vek av in på en stig.

På den stigen som går hit och dit och upp å ner, ville jag att han travade utan att springa på långa tyglar. Jag vill att han själv håller koll på sina framben och fötter. Det gick bra. Han bromsade sig när det gick neråt och han tog det försiktigt i nerförsbackarna tills vi kom till sista biten. Då gick det så fort att jag tänkte "nu måste jag nog stoppa honom innan".... pang, han är i sån framvikt så han snubblar på en liten upphöjning och stupar. Ja, han går ner på knäna och det känns otäckt. Då blir han arg på MIG för att jag inte bar upp honom!!!! Stannar och kastar med huvudet med öronen bakåt och skuttar lite.

Jag daskar till honom med tygeländen på bogen för att visa att nu går vi framåt UTAN att göra några kullerbyttor.

Kortar tyglarna och försöker få honom att komma upp och under sig. Låter honom gå så ett par meter, sen får han långa tyglar igen.


Inga skrubbsår, det var ju en mjuk grässtig vi landade på.

Hoppas Mr Tiiiiin kan lära sig att lyfta på tassarna lite bättre.


Av Natalja - 25 september 2009 23:03

Ja, det är väl ingen som har missat att det är den 25:e idag, Lönedag Glad


Jag har alltid gillat lönedagen men sen den 25 maj har jag gillat den dagen ÄNNU mer.

Det var då jag blev av med gipset!!

Lite snabbt uträknat så är det 4 månader sen dess.


Hur går det då med tjocke-foten? Ja, den är inte så tjock längre.

Jag kan fortfarande inte springa eller hoppa, men att gå i bra skor på bra underlag i 1,5 timma går utmärkt.

Jag kan rida med stigbyglar även om det är lite jobbigt/svårt att rida lätt.

Jag får ner foten i de flesta skorna men jag kan inte gå i klackskor, då skriker foten efteråt!


Förra UPPDATERINGEN gjordes den 17 juni, det är lite mer än 3 månader sen...


Visar lite då och nu bilder så ni ser skillnaden.

Klicka på dom för att få större bilder.


               DÅ                                       NU


Framifrån

fot framifrån    


Utsidan

Fot yttersida          


Bakifrån

fot bakifrån       

                                        Eum... är det inte för många fötter här?


Rätt bild bakifrån

  


Insidan

Fot insida       


Liiite svullen är benet fortfarande men den är ju åtminstone inte lika blå-brun längre.


(jag borde nog ge mina fötter lite skönhetsvård ser jag och damsugaren måste fram jaga hundhår i helgen)

Av Natalja - 25 september 2009 22:02

Latin fick ha på sig sitt fleecefodrade regntäcke idag. Hösten är här och det är riktigt kallt både på morgonen och sen på kvällen. Han var lite kall igår när jag tog in honom och jag vill absolut inte att han ska bli stel nu.


I morgon är det ridning igen, då har han vilat i 4 dagar. En perfekt höst-semester Glad


Sista filmen från Kerstins träning är äntligen uppladdad!!


Denna film visar övningen hon hade för att stärka traven på volterna och förhoppningsvis får vi bort taktproblemen då.

Jag ska inte ställa om när jag byter volt och jag får inte hålla i och bära upp för mycket. Han ska sköta det där själv.

Det syns väldigt tydligt att han har svårt för det. Med andra ord.... DET SER HEEEEEMSKT UT!!

men det blev bättre och bättre Tungan ute (som tur var)

Det syns också vilka problem jag har i höger varv, han vill bara flyta ut i den volten och mitt förlamade vänsterben kan inte göra så mycket åt det....




Av Natalja - 23 september 2009 23:10

Här får vi öva på att bli kvickade, många snabba kommandon!!


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards