Direktlänk till inlägg 20 oktober 2009

Hoppsan! Var det SÅ mörkt?

Av Natalja - 20 oktober 2009 22:43

Svart som natta var det tidigt i morse när jag klev in genom stalldörrarna och fodrade ett gäng hungriga hästar.

När jag sen 12 timmar senare kom tillbaka, funderade jag på om jag såg i syne eller nått!

Jag var nästan säker på att att jag släppte ut Latin i den vanliga hagen... Men när jag skulle hämta in honom gick han MELLAN hagarna! Visst att det är mer gräs där, men det blir ju en väldigt långsmal hage Förvånad

Latin såg lite fundersam ut, precis som om han inte hade en aaaaaning om hur han hade hamnat där... skyllde naturligtvis på mig!


När täcket var bytt och maten framplockad, satte jag mig i bilen igen och körde mot Nävragöl. Jag stannade och plockade upp E-K på vägen. Det var dax för Tema-kväll = Körning igen!

När vi kom in i ridhuset hade Gubbarna ställt fram två träningsvagnar och selar, bett, draglinor osv osv


  


Vi fick en genomgång som heter duga!! Fick lära oss skillnaden på loka, coller och brösta.

Varför man i körningen har en fast nosgrimma (jag speciellt fick känna på hur hästen upplever ett körbett med kindkjedja OM man inte har en fast nosgrimma)

Det gjorde ont kan jag säga!


Vi fick lära oss skillnaden på en parsele och enbetssele.

Fick de olika betten visade och med en funktionsbeskriving.

Orvar dissade de tjocka ihåliga betten, dom kunde man lika gärna slänga! Det skulle vara tygnd i ett bett...

Gissa vad jag kör på? Precis.... ett ihåligt Tungan ute


När vi var lite lagom frusna, gick vi in i värmen och fick kaffe med bullar och fick se en film om inkörning och körning med 4 spann.

Sen pratade vi en stund och avslutade med en videosnutt där Orvar körde med två Nordsvenska ston i par med varsin fölsing vid sidorna. Sen stannade han stona och klev av vagnen. Gick fram till första fölet och ledde bak det till en specialgjord vagn bakom vagnen, fällde ner en lem och lastade fölet, gick sen för att hämta det andra fölet och gjorde lika dant. Där stod de sen och tittade i en vagn utan tak.

Han skuttade upp i vagnen och körde iväg, fölen efter på släp. På så vis kunde han köra en bra bit utan att fölen blev trötta. Man kan väl säga att hans ston hade inte "mamma-ledigt" men samtidigt fick han föl som det aldrig var några problem att köra in sen. Dom var vana vid det mesta!


Det är väldigt intressant att höra dessa gamla hästkarlar berätta om alla hästar dom kört och allt dom har upplevt.

Efter att ha sett Orvars träningsvagn (den svarta på bilden här över) så är jag ännu mer sugen på en ny vagn.

Har ikväll tittat på dessa tre:


  


  


  


Jag gillar den sista mest.... å det är ju självklart den som är DYRAST!!!

Får väl ge mig ut och leta upp en sponsor med onödigt mycket pengar, ha ha!


 
 
Ingen bild

E-K

20 oktober 2009 23:37

Ola ska börja bygga vagnar nu. :) så kan vi sälja dom tillsammans med våra importerade hästar! *finns*
Här ska minnsan smidas planer!!
Det ser ut som om du tagit paparazzi kort på herrarna ju! haha tack för i kväll!

 
Ingen bild

Natalja

20 oktober 2009 23:45

Åh va bra!! Vilken affärsidé vi har kläckt! Nu kommer vi att bli storm-rika! ha ha
Japp, jag smög i kuliserna med kameran i högsta hugg : )
Tack själv. Det var roligt att du hängde med.

 
ylle

ylle

21 oktober 2009 09:37

DEN filmen skulle jag vilja se! Fölen på släp i egen kuppe, helt otroligt! De gamla hästkarlarna, de kan de!

Håller med om att lätta, ihåliga bett suger! Fast jag gillar å andra sidan att köra med ett sk Mullenbett, oledat och svagt böjt. Min islandsgosse trivs allra bäst med det. Han blev helknollrig när jag försökte använda körbett (liverpool, ledat och oledat) så det fick jag sluta med omedelbums....
Är inte tredje vagnen en Drive Out-vagn???

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

21 oktober 2009 11:42

Sötaste Latin som går mellan hagarna :) Han kanske har gått där hela dagen - det kanske var så mörkt när du släppte ut honom*fniss*. Nåväl, han tror säkert det i alla fall :) Dessa djur! Men oj så kul ni verkar ha det på er roliga körkurs! Och att få höra härliga gamla hästhistorier av gamla gubbar är verkligen underhållande! Kram kram och lycka till i kommande vagnköp! Jag slår också ett slag för den sista :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

21 oktober 2009 17:23

Ylle: Ja, det är fantastiskt att se dessa hästgubbar!
Latin gillar de ihåliga betten! men så är han ju inte som alla andra ; )
Den sista vagnen är en Tidsholms Rockard nr 201, kostar ca 20 000 kr ny!
Drive Outs är den i mitten och den översta är från Equus Driving.

Aramis: Tror du jag fumlade runt i skummet och släppte ut honom där!! Ha ha, ja det hade inte förvånat mig, jag var knappt vaken : )

Visst är den sista vagnen finast! Å helst vill jag ha stora stålhjul... men jag vet inte hur praktiskt det är!
kram kram

 
Ingen bild

ylle

22 oktober 2009 15:24

Det är mycket mjukare med pumpade gummihjul, om Du inte jämt tänker köra på bana förstås.. men på en del ridbanor är det så mjukt, så järnhjulen sjunker ner mer än gummihjulen. Jag rekommenderar alltså gummihjul!

 
Ingen bild

Natalja

25 oktober 2009 20:39

Ylle: Hum... ja det lutar helt klart åt lufthjul trots att det är finare med stålhjul : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards