Direktlänk till inlägg 22 oktober 2009

Nästa man till rakning!

Av Natalja - 22 oktober 2009 22:40

Det var 8 grader i luften, helt vindstilla och ett stilla duggregn gjorde allt som befann sig utonhus blött.

Perfekt dag att klippa Latinen på!

Jag kom lite senare än vanligt till stallet för direkt efter jobbet körde jag till ridklubben.

Utbildning i Mental Träning, tänkte att det måste passa mig perfekt Skrattande 

Jag vill ju kunna rida likadant på tävling som jag gör på träning, inte tappa andan och vara kräkfärdig!


Det var en psykolig som höll i utbildningen och den kommer att vara i 4 delar. Vi pratade om mål och hur kroppen reagerar vid stress och rädsla. Förhoppningsvis kommer vi få lära oss HUR man påverkar kroppen att reagera positivt på tävling istället för spänt och kantigt! Det var inte speciellt många med och vi 15 st som var där var var väldigt olika. Jag var väl äldst dessutom Tungan ute

Lite intressanta diskitioner hade vi men inget nytt under himeln om man säger så.

Andningen ska vi ta upp nästa gång, det kanske ger mer!!


Hur som haver... jag körde förbi hemma för att byta om innan jag körde vidare till stallet.

Någon hade varit snäll och mockat åt mig, Tackar tackar!!

Så jag packade bara hö och fyllde på vatten.

Tog in Latin och påbörjde klippningen. Tog på mig regnkappan, perfekt om man inte vill ha hela fleecetröjan full av hår. Ställde pojken i gången och satte igång maskinen. Den låter som ett flygplan eller något liknande, jag måste ha hörselskydd. Otroligt att Latin står still! Det gjorde han inte för några år sen, då fick man klippa hela honom med en sån där liten maskin som är till ansiktet å sånt.

Han stod med den starka nackmagneten och det höll honom lugn och stilla.


Det gick ganska fort att klippa idag.

Ja, jag var väl inte petnoga i kanterna, men jag hade inte ork att putsa för länge. Nu är han i alla fall naken och med tanke på högen hår så hade han samlat på sig en hel del. Tycker att jag är lite sen att klippa men nu hade han fått en tjock och bra päls. Förr om åren har han bara fått lång päls men väldigt tunn, Då blev han nästa kal när jag klippte honom och frös naturligtvis väldigt lätt! Första året han fick Erlichias växte inte den klippta pälsen ut. Jag klippte honom 1 gång innan behandlingen i oktober... å behövde inte klippa honom mer den säsongen.


Suddig Latin i gången


  


Man kan nästan tro att han tyckte det var skönt att bli av med pälsen idag Flört


  


Mycket hår blev det....


  


Men OJ va han var stövig på rumpan. Hur borstar du egentligen Matte??


  


Fin blev han (efter en noggrann rykt) Nu kan vi rida utan att bli sjöblöt varje kväll!!


Å så en liten hälsning till min kära körlärare Christina:


  

(bild från Mixin)




För att ingen ska tro att det bara är svarta Friesrar som orsakar benbrott kan jag försäkra att det inte fanns en enda häst i närheten av Christinas arm igår... den gick av i alla fall Gråter

Håller tummarna att du läker snabbt och enkelt utan komplikationer!





 
 
Ingen bild

Den skadeskjutna kråkan

23 oktober 2009 19:09

TACK!
Jag förstår inte hur du klarade att vara utan ridning så länge! Jag har varit lugn i 1 dag och blir nog tokig(are) om jag skall ta det lugnt i några veckor!
Ha det gott!

 
ARamis

ARamis

23 oktober 2009 21:16

Åhh så fiiin Tinen blev :o) Mina har idag också blivit av med sin tjocka pälas! När de är klippta så ser de så fina ut tycker jag :) Spännande med mental träning - ska bli intressant se vad du får ut av kursen! Kram och trevlig helg!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

25 oktober 2009 20:37

Kråkan: Hum... vet inte heller hur jag överlevde 7 veckor på marken! Vi (jag och Malin) gissar att du snart är uppe på Wouter och rider LA:6 på enhandsfattning : )

Läk väl! kram

Aramis: Jaaa, visst blir dom fina i sammetspälsen. Upptäckte sen i dagsljuset att jag missat en stor bit på halsen : o
Det måste genast rättas till, hi hi!
Lovar att dela med mig av värdefulla tips från kursen.
kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards