Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Joggingturen som blev till svettigt dressyrpass!

Av Natalja - 26 oktober 2009 22:35

Så här dagen efter en lång tuff dressyr-helg, tänkte jag att Latin kunde få ta en lugn och avslappnad joggingtur i skogen.

Eftersom vi har ställt om klockan nu så var det bläcksvart när jag kom till stallet. Började med att plocka iordning det jag inte hann med att få ordning på igår. Gillar inte när det är stökigt bland hästsakerna Tungan ute

Sen mockade jag och tog in Bella och Latinen.


Klädde Latin i reflexer och gjorde oss klara för en tur i mörkret.

Satt upp och han stegade iväg med låååånga kliv.

Efter en bit stannade han för att gödsla. Bra tänkte jag, det kan jag ta om han inte lägger en hög i boxen när vi kommer tillbaka. Började trava och ville bara att han skulle gå relativt lågt med nosen och bara röra på ben och rygg.

Han var lite för pigg för det så jag fick minsann börja rida i alla fall. Kortade upp honom och försökte rida lätt med en bra och tydlig takt. Jag tror att jag lyckades ganska bra, för takten var väldigt markant och traven nästan lite svävande!!

Kom in i skogen och genast blev allt mer farligt. Ormbunkarna såg otäcka ut. Stenar kan anfall för att inte tala om vattenpölarna!! Nå väl, jag kan inte bli arg på honom för att han är lite på tårna när jag tidigare tyckt att han är långsam och lite småtråkig!


Fattade galopp när stigen blev till väg igen och den var kort och spänd!

Tänkte fortfarande inte att vi skulle göra mycket mer än bara jogga. Ställde honom till vänster för att lösgöra honom i öppna, jo visst! Han flög åt höger för att komma undan och blev vrålstark i hals och mun. Detta fick jag kämpa med resten av rundan. Han ville INTE ge med sig och ju mer jag försökte ju mer gick han emot! Så utnyttjar han diken och stenmurar, kliver ner i kanten för att jag ska ge efter och släppa. Men se det gör inte jag! Jag kan vara envis... bara jag vill!

Mycket riktigt... trägen vinner och när jag kunde göra bra övergångar galopp-trav-skritt i öppna utan att han for iväg eller hängde sig i handen eller raknade, fick han långa tyglar och vi skrittade hemåt.

Han var plötsligt väldigt loss och lösgjord i hela kroppen! Att han bara måste kivas med sin gamle matte!


Han la ingen hög i boxen så för att kunna skicka färsk bajs till MASKKOLL blev jag så illa tvungen att köra förbi högen som Latin la tidigare. Det såg säkert inte alls konstigt ut. En bil stannar och lyser på en STOR hög med hästskit, en människa hoppar ut med en hundbajspåse och plockar upp två "bollar".

Tur att det var mörkt så ingen kunde se oss!


maskkoll  


Förra veckan hittade jag ett sadelskåp på HästNet.

Nä, inte ett sånt som man ställer i släpet utan ett sånt som man hänger på utsidan så man slipper ha sadel och sånt i baksätet! Det kom med posten idag... så nu ska jag bara komma på hur man hänger dit det!



 




 
 
Ingen bild

ylle

27 oktober 2009 05:37

Ha ha, jag kan se folks miner om de såg Dig där Du stod och plockade hästbollar från vägen........

 
Aramis

Aramis

27 oktober 2009 09:11

Hi hi :o) Kan se det framför mig, halvskumt och mörkt, stannar och plockar upp hästgödel *asg*. Ja men visst är de konstiga de där djuren - man tänker; är det inte jobbigare att stå emot än att bara "arbeta" snällt????? Hmmmm?? Kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

E-K

27 oktober 2009 14:41

Dom kommer alltid på något att jäklas med. Härom dagen när det regnade kunde Angelo inte ta vänster galopp. Men höger blev så smalad att man kunde krypa ifatt han. Där fårstår jag inte alls hur dom tänker. Det blir ju bara jobbigare!
Med det sadelskåpet på kommer ni se ut som proffs på tävlingar :D

 
Ingegerd

Ingegerd

27 oktober 2009 19:07

Måste verkligen ha sett kul ut när du plockade hästbajs med hundpåse:-) Kan se det framför mig! Härlig bild på dig o hästen!

http://hovsing.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

27 oktober 2009 22:44

Ylle: Jag hoppas verkligen INTE att någon såg mig när jag stor där och valde ut de finaste bollarna : )

Aramis: Ha ha, Ja det var nog en syn. Min skugga i billyserna syntes säkert lång väg över de öppna åkrarna!
Ja, visst är våra djur märkliga, sätter dom sig på tvären bara för att eller?
Kram kram

E-K: Ja ha, en till "göra-tvärt-emot" häst! Visst blir det bra med skåpet! Måste ut å testa det snart : )

Ingegerd: *fniss* Ja man tager vad man haver å som hundägare finns det alltid minst en svart påse i någon ficka. Funkar lika bra till hästbajs (i alla fall när man bara ska ha lite av högen, ha ha ha)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards