Direktlänk till inlägg 28 oktober 2009

Fusksnöre

Av Natalja - 28 oktober 2009 22:16

Det märks att vi snart är inne i november månad. Med minusgrader på morgonkvisten och mörker redan när man kör hem från jobbet.

Jag planerade för ett pass på banan ikväll,Det är träning till helgen och Helena tyckte jag kunde stärka Latins form genom att rida honom inspänd någon gång då och då. Jag gillar ju inte hjälptyglar och sånt så jag har väldigt sällan ridit honom inspänd med någonting.

Tycker inte att jag rider tillräckligt bra för att bli hjälpt av en graman tex.

I vilket fall som helst så klädde vi oss för att klara ett pass i kylan och jag hängde dit gramanen.

Skittade fram på lång tygel i 10 minuter och sen jobbade jag honom i skritt på korta tyglar i 10 minuter till. Han kändes väldigt fin i både mun och kropp och han hade så mycket energi så hälften hade vi kunnat sälja på Blocket.


Började trava längst spåret och oj vilken trav han hade. Full fart men det var ändå inte springigt utan helt balanserat och taktmässigt. Tänkte på vad Nicke Pålson hade sagt på bandet vi kollade på igår. Använd hörnpasseringarna för att lösgöra hästen. Går det i körningen måste det gå i ridningen och visst gick det.

Jag hade inte garamanen alls spänd men Latin var ändå ovanligt lättjobbad och lätt i munnen. Han försökte inte ens hänga sig i handen Skrattande

Tog en liten skrittpaus sen började jag jobba honom i galoppen. Funderade på LA:4an där han alltid byter i uppsamlingen efter ökningen i vänster varv. Började med att galoppera längst fyrkanten och lägga 20 meters volter på varje kortsida. När galoppen var ok, gjorde jag volterna mindre och ökade på långsidorna.

Han svarade jättefint och bytte inte en enda gång!

La in ett par svängar i förvänd galopp också och inte heller där fick jag något ofrivilligt byte. Till o med 10 meters volterna satt som handen i handsken! Pausade ett par varv efter galoppen och sen gav jag mig på traven. Den är både jobbigast och obekvämast. Red en 15 meters volt på kortsidan sen red jag diagonalen i skänkelvikning och så vidare. De sidförande rörelserna fungerade OCKSÅ perfekt!!


Sammanlagt red jag nog en timme men jag hade med lätthet kunnat rida i 5 timmar!! Det var inte jobbigt och han var bara glad och framåt, gjorde precis som jag bad honom göra Kyss

Är det bara min häst som går dunderbra, eller gör alla det just nu??


Jag har i alla fall bytt namn på Gramanen till Fusksnöre. D

et var ju nästan FÖR enkelt att rida idag.... ja som om jag hade fuskat!!


 

 
 
Jannike

Jannike

28 oktober 2009 23:24

Nej det är nog inte bara du, min tant går också super just nu, mkt har släppt och vi jobbar också på med hjälp av "fusksnöret" inser dock att en i läder bör nog införskaffas för min bekvämlighet och att den nog glider lättare. Lycka till resten av veckan :)

http://www.jannikejd.blogg.se

 
Ingen bild

ylle

29 oktober 2009 06:29

Det låter ju som om ridningen går sanslöst bra just nu! Vad härligt!

 
Ingen bild

Izza

29 oktober 2009 10:07

Va roligt att läsa att det går så bra för er nu!! Häng i o rid fint :)

 
Madde

Madde

29 oktober 2009 15:49

Det är inte fel att ta till lite hjälp ibland :) Tyvärr ser det inte ut som att vi åker till blekinge i helgen :( Tyckte mig läsa någonstans att du ska till skåne? var hur o när? :)

http://panaccea.blogspot.com

 
Aramis

Aramis

29 oktober 2009 20:43

Så häääärligt att Latin och du är inne i ett riktigt flow!!! Visst är det kul när det går så bra :o) Man vill aldrig sluta rida ju! Är sååå glad för er skull! Kramisar!

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

29 oktober 2009 23:14

Jannike: Va härligt att det är fler som går bra nu!! Är det höstluften eller vad är det som har hänt? Ja, vi får se till att njuta så länge det varar : ) Tack tack och lycka till själv!

Ylle: Ja, sanslöst är rätta ordet : )

Izza: Ja det är dunderskoj. Ja hänger på å rider så fint ja kan : )

Madde: Hoppas ni kommer hitåt en annan helg! Skåne ja, vi ska till trakten runt Lund nästa helg : )

Aramis: Vad kan ha hänt!! Det blir ju bara bättre och bättre! Jag hade med lätthet kunnat rida resten av veckan Non-Stop liksom! Tack å kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards