Direktlänk till inlägg 25 november 2009

Bra kompromiss!

Av Natalja - 25 november 2009 21:56

När jag och Latin var i skåne för ett par veckor sen, fick jag se en ny sida av min häst och han fick uppleva en ryttare som verkligen kunde rida honom Skrattande

Sen vi kom hem, har jag försökt att göra likadant... (å det kan ju vilken dåre som helst förstå att det inte är så lätt som det låter!)

Att Latin dessutom blev dödens arg på det smala korta bettet tillsammans med den tajta nosgrimman i kombination med mina klumpiga händer och skänklar som konstant är två-tre minuter efter alla andra hjälper.... gjorde ju inte saken lättare.

Det blev en hel del hopp och stuts men där emellan gick han som en kung!! så något rätt gjorde jag i alla fall Tungan ute


Hum... Jag kunde ju inte fortsätta att bråka med honom, så jag fick helt enkelt kompromissa! Latin fick välja, bett eller nosgrimma och han valde det första.

Av alla tusentals (nje inte riktigt SÅ många) bett vi har provat så är det faktiskt de ihåliga han har accepterat bäst! Det går inte att förneka, oavsett vad alla andra tycker om dessa lätta bett. Ja, jag kan hålla med om att de ofta är onödigt tjocka men till min glädje hittade jag ett ihåligt bett på Ullared som inte är tjockare än ett vanligt. Jag köpte det (som tur var) på vinst och förlust och faktiskt.... Latin har funkat fin fint på det sen dag 1!


  


Latin valde bett och jag valde nosgrimma, så remonten får hänga med ett tag till. När han inte kan gapa så mycket så lägger han ner den verksamheten och blir mycket lugnare i munnen. Jag har den inte så hårt nu när han faktiskt inte lägger sig på bettet längre. Det är en fröjd att se benen skummiga efter ridpassen nu för tiden Glad


Ja ni har väl redan räknat ut att dagens ridpass gick alldeles lysande!

Latin stod redan i sin box när jag kom. Hängde in höet till honom så han fick äta lite medans jag gjorde iordning kraftfodret och bar ut utrustningen.

Trots regn och geggväder var han ren och fin... smidigt med halstäcke Flört

När allt var på plats gick vi ut för att röra lite på oss.

Skrittade upp på banan och Latin var riktigt på tårna idag.

Hann inte mer än två varv på långa tyglar sen kastade han sig iväg i en svävande trav! Oj, vad hände liksom! Något farligt smög ute på åkrarna. När han stod och letade farligheter fick han syn på en helt ofarlig hund på gödselstacken. Han var helt övertygad om att det var en vildsvin!! Trots att hunden lugn och stilla gick in i stallet var Latin fortfarand uppjagad och kunde inte alls skritta i den bortre delen av ridbanan.


Ingen mening att ge honom lång tyglar igen, då hade han sprungit hem!

Så jag började jobba honom i skritt. Red längst medellinjen och la 10 meters volter ut till spåret längst hela medellinjen, varannan till höger och varannan till vänster. Jag var noga med böjning och ställning, sen skulle han vara helt rak innan den nya ställningen påbörjades. Jag satt tungt på rumpan med långa ben (utan sporrar) Hade spöet i handen men behövde inte använda det alls.

Efter ett par vändor började han slappna av lite mer och då kom jag på en annan övning. Skrittade fortfarande och red snett igenom i skänkelvikning. Även då var jag noga med ställningen i nacken och att han svarade direkt när jag la till skänkeln. När han började kännas bekväm i den rörelsen, kortade jag diagonalen så jag kom ut tidigare på långsidan och fattade galopp där. följde långsidan ut och kortsidan, saktade av till skritt och sen en ny kort diagonal i skänkelvikning.

Den här snurren var väldigt bra för honom idag. Kort sträcka i galopp och en lösgörande övning i skritt. Han växte framför mig och överallt på marken såg jag vitt skumm från allt bett-suttande. Sen höjde jag ribban och satte igång i trav i skänkelvikningen och travade ett par steg innan jag fattade galopp. Då blev han ÄNNU finare och jag avslutade den övningen ganska snabbt.


Vid det här laget hade han eldat upp sig lite till. Han var snabb och tittig och han hoppade till för minsta lilla prassel!

Jag valde att lägga mig på en volt i den änden av ridbanan där han var minst stirrig. Satte mig tungt i sadeln med lååååånga ben och fattade galopp.

Inte ofta jag får sitta och försöka lugna Latins galopp, jag vet knappt hur man gör!! ha ha!


Försökte "hinna med" så mycket som möjligt runt voltspåret, ställde utåt, rakställde, flyttade rumpan innanför, ökade och minskade tempot. Bytte varv och idag var vänster varv bäst. Gjorde snabba övergångar och höll honom aktiv hela tiden. Han blev lite mer avslappnad efter lite galopp men nerverna hade han fortfarande på utsidan och rätt som det var, hoppade han minst 3 meter åt sidan!! Jag tog en titt på klockan och såg att jag redan hade ridit i 30 minuter så jag avslutade passet med trav, lättridning. Han flöt fram men det var ingen bekväm trav när han var så spänd. Hade jag försökt sitta ner så hade jag garanterat stutsat av!!


Upplägget skritt-galopp till en början passade oss jättebra idag, en annan dag kanske det inte alls gör det. Man får pröva sig fram helt enkelt.

När jag skrittade av honom gav jag honom inte helt långa tyglar. Vill inte hamna i backen om han tar ett kängruskutt åt sidan. Hoppade av och ledde honom ett par varv runt garaget innan jag ställde in honom.

Han var hur kelig som helst när jag borstade av honom. Jag fick ta hela huvudet och han blundade och njöt! Skönt att vara inne i trygga stallet när det smyger omkring monster utomhus, ha ha!!


Nästa helg, den 6 december, då är det klubbtävling igen. Jag ska rida LB:2 och LA:4 men den här gången har klubben ordnat så att om man vill kan man få rida igenom LA:6 som en programmridning. DET ska jag göra Förvånad 

Har jag tagit mig vatten över huvudet? Nä, det tror jag väl inte... Cool


nya täcket  






 
 
Therre

Therre

27 november 2009 14:04

Jag tycker LA:6 är roligare än LA:4 den känns lite mer som en utmaning och har lite roligare vägar osv. Så passa på och prova tycker jag :)

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

29 november 2009 23:56

Jag håller med om att den verkar betydligt roligare än LA:4an : ) men hur ska jag kunna lära mig ett program till!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards