Direktlänk till inlägg 30 november 2009

LA:6, premiär på söndag!

Av Natalja - 30 november 2009 23:02

Jag är verkligen helt urkass på att träna program innan tävling.

Den här gången tänkte jag faktiskt lära mig det i tid OCH rida genom det både en och två gånger! Det är ju visserligen "bara" en programridning men det är lika bra att det på allvar (en vacker dag kanske det är på allvar!)


Gjorde Latin klar för ett dressyrpass. Tog sporrar men inget spö.  Kom på en genialisk idé när jag skrittade fram. Om jag rider programmet i skritt så lär jag mig vägarna. Så gjorde jag och det var faktiskt ganska bra! Nu hade jag bara pluggat in det fram till de enkla byterna (första pappret) så jag hann skritta igenom programmet dit både två och tre gånger.

Han kändes mjuk och fin och bättre blev det med hjälp av öppnorna och slutorna. Skrittade ganska länge så istället för att börja trava, tog jag galopp direkt istället. Vissa dagar funkar det fakstiskt bäst att göra så.


Tyckte nästan att allt funkade lite FÖR lätt!! Inget motstånd någonstans, så jag började fundera på vad haken var. Kom fram till att det var tempot, jag red honom i ett undertempo och då är det ju inte konstigt att allt fungerar lättare. Han behöver ju inte ta i någonting   


Så jag vred igång tempot ett snäpp och nu böjrade det hända lite med hästen!! Han blev lite sur på mig för att jag avslöjade hans maskande!

För att minimera risken att jag skulle göra fel nu, så la jag upp stigbyglarna. Då rider jag mjukare och får genast mjukare hand. Jag kommer också ner i sadeln bättre. Min list vann över Latin och ganska snabbt var han kanonfin!

Det var inte ens jobbigt att rida (Joooooo, det var det men inte så jag var helt död!!)


Jag testade alla tänkbara krumelurer och det blev mycket galopp! ALLT fungerade oförskämt bra, trots att jag gasade på lite extra. KUL!!

Det bådar gott inför helgens träning och tävling!


När passet var klart och han fick skritta på lång tygel, då var han så loss och fin i hela kroppen! Han hade ett övertramp som heter duga   

Jag satt av och ledde honom de sista varven.

Sen fick han stå i gången en stund medans jag mockade. Självklart hade han BoTs ryggvärmare och nackmagneten på sig!


tävling  

 
 
ylle

ylle

1 december 2009 05:53

Ja vad kan man annat göra än att ropa GRATTIS! till ett, som det verkar, ganska så hellyckat ridpass!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis

Aramis

1 december 2009 13:51

Wiihiiii!! Kan bara hålla med Ylle! Grattis! Nu tar ni A6:an med storm! Kram kram :)

http://aramise.bloggagratis.se

 
Tessan

Tessan

1 december 2009 21:57

Hej Liv! Jag foljer din blogg och den är super!
Har jag fattat saken rättg att du bor i lund??
Jag ska till Lödderöd eller något sånt heter det och kolla min häst där på stationen..Vet du om dom vetrinärerna är bra? Stefan eller Staffan tror jag han hette...
Denna vetrinär station ska tydligen ligga innan Lund eller något sådant sa min hovslagare?!
Har du en aning?

http://roxette

 
tessan

tessan

1 december 2009 21:58

nejjj fan ser att jag skickade fel, men skit samma!
Du kanske också har hört om dom är bra?

http://roxette

 
Ingen bild

Natalja

1 december 2009 22:46

Ylle: Tack tack, tusen Tack!!

Aramis: Tack du med!! LA:6 kommer att gå kanon!! (Hoppas jag : ) kram kram

Tessan: Hi hi, va rolig du är som skriver här när du ska till Liv.

Staffan Lidbeck är landslagsveterinär, ja en av sveriges bästa veterinärer!!
Hans mottagning heter Löberöds Hästklinik och jag med många andra kan varmt rekomendera honom!
Är det Roxett som ska dit? Är hon fortfarande inte bra i benet? : (
Jag håller tummarna att hon blir frisk och kry snart!!

 
tessan

tessan

2 december 2009 05:25

Nej hon är inte 100 än.. hon haltar inte eller ömmar men hon är fortafarnde lite stel!
Herregud, har inte sovit många timmar i natt.. Legat och vridit och vänt!
Sist jag åkte till en vetrinär va för ca 5 år sedan då vi fick beskedet att det inte fanns någon hopp kvar för vår förra häst (spatt)..
Självklart är man orolig att man ska få samma besked, men micke trordet rör sig om ett liggament som fick en smäll eller något.. Ska ringa dom idag vid halv 9. Håll tummarna!!!

http://roxette

 
tessan

tessan

2 december 2009 21:13

Nej hon är svullen på ett ställe på fram benet så lika bra att kolla upp det..
Nu har både du och Liv sagt att dom är bra så bara att hoppas.. Ska till en tjej som heter Lisa

http://roxette

 
Ingen bild

Natalja

2 december 2009 23:24

Tessan: Skönt att du fick tid så snabbt. Jag vet hur många som helst som har varit hos Staffan och Lisa, så du kan vara lugn. Jag känner på mig att det inte är något allvarligt! Snart är ni på väg mot tävlingsbanorna igen : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards