Alla inlägg under november 2009

Av Natalja - 6 november 2009 22:55

Äntligen Fredag!!

Ilade iväg till stallet i vanlig tid. Det tog ca 2 minuter att mocka idag för Latin hade lagt högarna så prydligt och fint på ett ställe bara. Jag och Malin hjälptes åt att ta in alla 7 hästarna och byta täcken på de som hade täcken.

Sen packade jag hö.. en massa hö!

Ställde Latin i gången och tyckte att han verkade vara lite tjock i bakbenen. Jag tror att det är som så att när han inte har unga livliga Ture i hagen, så rör han inte alls på sig så mycket som han borde. Han går säkert bara omkring och äter dagarna i ända!

Han såg ganska hängig ut över lag så jag tänkte bara ta en kort runda på fast underlag.

Hade tänkt att köra först men tyckte att det var besvärligt att plocka fram allt... Obestämd


Satt upp och red mot Jämjö city. Det var mycket farligt på vägen men jag satte mig ner och höll i mig i tanthandtaget och skänklade på haren.

Han fick trava med långa tyglar och glo i diket bäst han ville. Jag såg bara till att han gick framåt.

Vilken trav man får fram när man gör så! Ja, han går ju inte i någon form men han bär sig själv och har verkligen schwung i steget.

När jag sen fattade galopp fick jag korta upp tyglarna lite grann. Det gick lite för fort, plus att han skuttade från höger till vänster sida av vägen, lite för ofta.


Istället för att fortsätta runt och förbi Griskolonin så vände vi vid fotbollsplanen och red hemåt igen.

Vänster galoppen kändes väldigt märklig idag. Vet inte vad det var, men det lät annorlunda också.

Traven hemåt fick bli på korta tyglar. Han var väldigt pigg och det kändes som vi hade kunnat trava milavis utan att han skulle bli trött.


När vi sen skrittade hemåt mot stallet, var han så rörlig och fin i kroppen. Ställde tillbaka honom i gången och nu såg benen mycket bättre ut, hela Latin såg MYCKET bättre ut. Han gillar nog att ösa på med långa tyglar.


Borstade igenom honom noga, kammade man och svans och klippte stubbet.

Ställde in honom i boxen och började packa resten av sakerna.

Putsade lite på sadeln (det som är läder) och stövlarna.

När allt var klart, gav jag hästarna kvälls mat och bar in allt i bilen.

Så i morgon är det bara att lasta och åka söder ut!

Allt är packat och klart!


Vart ska vi då? Jo, vi ska till Grevie Hästcenter å hälsa på Aramis, samtidigt passar vi på att träna för hennes tränare, Jari. Jag är både förväntansfull och lite nervös, men jag tror nog vi överlever och förhoppningsvis har vi en massa bra tips och ideér med oss hem på söndag.


I samma stall stå även Birgitta med sin häst och bara ett stenkast bort har Caroline sina hästar.

Det här blir en spännande och händelserik helg, det vill jag lova!!


Liv, snart kommer vi!! Skrattande


tunga  






Av Natalja - 5 november 2009 22:31

Idag var det utbildning i Mental träning, del II på klubben.

Tyckte att förra omgången var mycket givande och intressant. Fick med mig många matnyttiga tips på hur man hanterar stress och spänning. Tror ju faktiskt att det hade en avgörande del i att det gick så bra på klubbtävlingen.

Eller så hade jag bara extremt mycket tur och Latin en bra dag Glad


Den här gången var det mer flummigt. Vi hade i läxa att läsa i häftet och lyssna på CD skivan. Jag har lyssnat på den i bilen... det var kanske inte det bästa. Dumt att blunda och försöka slappna av bakom ratten kanske.

Alla hade inte hunnit lyssna så vi släckte och fick höra första kapitlet. Vet inte hur många som somnade men visst slappnar man av. Frågan är bara när man ska ha tid att lyssna på den.... Tid är en ständig bristvara.

Hon kom inte med något nytt idag, det var mest repition och lite svammel.

3 veckor till nästa gång.. då hinner jag kanske lyssna på den långsamma karl som pratar på skivan.


For hem för att byta om och säga hej till familjen. Vidare iväg till stallet.

Trodde det skulle vara kallt så jag hade hur mycket kläder på mig som helst.

Gjorde Latin redo för en tur i skogen. Det varken regnade eller blåste ikväll så det var riktigt behagligt att skritta iväg. När vi kom in i skogen såg jag att det var ett klokt val att hålla sig inomhus igår. Det låg en massa pinnar och grenar över stigen. Tänk å få en sån i huvudet Förvånad


Hade väl ridit halva rundan när Latin började elda upp sig. Han hade varit framåt och mjuk hela tiden. En härlig trav och en energisk galopp. Sen började han se spöken ÖVERALLT! Jag tänkte först att det var fjant, men när han gödslar hela tiden är det mer allvar. Försökte få honom att koncentrera sig på mig, men det var svårt. Det var något i buskarna, det var han helt övertygad om. Jag varken såg eller hörde något men jag såg att åkrarna runt oss var uppbökade så jag gissar att vi hade sällskap på ridturen.

Försökte hålla mig lugn och bara rida som vanligt. Det var lättare sagt än gjort. Latin travade med korta och snabba kliv. Skuttade iväg för en stock i kanten, kastade sig för en ensilagebale och tvärnitade för en vattenpöl!! När jag gjorde en halvhalt för att få stopp på honom, blev han lite upprörd och reste sig.

När han landade så var det något som lät, typ tyglarna som slog ihop eller något = farligt å så han hoppade han iväg igen!


Visst ville jag ha en pigg och rolig häst men nu börjar det bli nästan FÖR bra! Ingen mer energi nu tack... Vi kan hålla oss på den här nivån eller snäppet under... tycker jag!!!

När vi kom tillbaka till stallet fick han stå i gången medan jag mockade. Tycker redan att pälsen har växt ut och han var ganska svett idag. inte konstigt så som han har stressat. Släppte in honom i boxen när jag tömde skottkärran, stängde inte boxdörren och var hittar jag honom när jag kommer tillbaka? Jo i Dansös kvällsmathink.

Bushäst!!


  




Av Natalja - 4 november 2009 22:20

Jag blir alltid sååå inspirerad till att köra när jag har varit på temakvällarna i Silverhallen. Det är alltid något nytt man lär sig som jag vill prova. Klart att vädret ska sätta käppar i hjulen Rynkar på näsan

Inte nog med att det har varit iskallt hela dagen, det är storm och regnet har emellanåt även förvandlats till SNÖ!

Insåg redan när jag körde till stallet att det hade varit vansinne att försöka rida eller köra ikväll.


Snälla Eva o Sara hade plockat in de blöta hästarna och var i full färd med att packa hö till Tiinen! Det var inte det lättaste eftersom hela ensilagebalen nästan blåste bort tillsammans med soptunnan, dörrmattan och vattenbaljan.

Jag bestämde mig för att skippa ridturen och ge Latin massage istället.
Det var länge sen sist och på sätt o vis är det både bra och dåligt.

Bra för det visar ju att han har hållt sig fin i kropp och muskler.

Dåligt för även om han ÄR fin så är det bra med massage Flört


Tackade för hjälpen innan stallkompisarna smet hemåt. Dom svarade med att säga att jag fick "ge igen" på fredag. Istället för att mocka skit och borsta dammiga hästar.... ska dom till "Ladys Night" och titta på Martin Stenmark och Andreas Johnsson.... Har ni hört på maken!! Välja dessa karlar istället för hästarna Förvånad (nä, jag är inte alls avis!!)


Oj oj oj, vilken skillnad det är på Latins musklatur nu!! Han är mjuk och fin trots att han är i mycket bra form.

Han stod med den starkare nackmagneten och sov medans jag knådade. Hittade ett ställe på vänster sida som var dö-skönt! Han sträckte halsen och såg ut som en giraff. Överläppen var lång som en myrsloks. Söte Latin, han ville inte att jag skulle massera någon annanstans efter det.


Efter massagen fick han stå med BoT värmaren över rygg och rumpa och jag gjorde boxen fin inför natten. Fyllde på vatten i hinken och sopade lite utanför boxdörren.

Släppte in honom och  gjorde klart det sista innan de fick kvällsmaten.

Fick stänga den ena stalldörren helt. Det blåste så mycket att det blir full storm i stallet om man hade båda dörrarna öppna, eller vi brukar ha dom öppna 20-30 cm. Smidigt att sätta upp dom med en sån där lång fönsterhake.


I morgon hoppas vi på bättre väder!




     

Av Natalja - 3 november 2009 22:50

Ännu en trevlig temakväll är avklarad!

Vi började med lite repetition på förra veckans film.

Arne betonade vikten av rakriktning, böjning och avslappning.

Fick se en ny film som var mer tävlingsinriktad.

Sen fortsatte vi prata om mål. På tävlingsfilmen tyckte dom att man skulle sikta på EM inom 2, 4 eller 6 år.

Jag kan nästan lova att ingen av oss som var med har det målet, men alla har vi något mål att jobba mot.

Orvar sa att vi skulle hitta en röd tråd att följa... även om vi har en häst som är 1 år eller 15 år.


Efter lite fika och hästprat fick vi se ett gäng filmer där Orvar och hans härliga nordsvenskar hade huvudrollen.

Han visade när dom körde ett bröllopspar där de hade med en fölsing som bara var 7 dagar gammal. 

Det var en film på hans fyrspann som kallades "Family Four" för att alla hästarna var släkt.

I slutet fick vi även se honom köra ett 6 spann och där var mittenhästarna endast 2 år.

Dom hade varit med sina mammor sen de var små så för dom var det inte konstigt alls att få vara med i spannet.

Inte nog med det... dom var även med i en jaktparad med orkester och sånt!!

Coolare hästar får man leta efter. Orvar sa att det funkar om man litar på sina hästar och om man har ett par stabila ston som man vet tar hand om de yngre. Härligt att se så lugna och harmoniska hästar som älskar sitt "jobb"

Han visade även en film på när han kör brukskörning. Det stoet var laddad till tusen, hon tyckte att det gick på tok för långsamt så hon stod i piaff medans de lastade vagnen. Att dessa ganska tunga och stora Nordisar kan vara så lätta och smidiga!


Nästa tisdag ska vi eventuellt köra till BräkneHoby och titta på vagnar Skrattande

Det ska bli spännande.

Körning för vår del blir den 15:e november.

Vi skulle öva på att välta!! (hoppas verkligen att Orvar skojjade med mig Förvånad)


Nu ska jag lyssna (om jag inte hinner somna innan) på skivan från Horsemind om kroppslig och mental avslappning.

På torsdag är det del 2 i mental träning.


körning vatten  




Av Natalja - 2 november 2009 22:34

Det var så mörkt och tomt i stallet när jag kom. Hälften av hästarnas boxar var klara så jag började med att ta in de fyra hästarna (inklusive Latin) Hängde in hö till honom så han kunde stå och knapra lite medan jag fixade med resten.

Lagomt till att jag plockade fram sadeln så började det regna.

Å det är inte mycket jag kan göra för att få det att sluta... så på med regnkläderna och ut i rusket!


 


Latin fick sitt gula fina reflexländtäcke över rumpan och jag var iklädd regnkläder från topp till tå.

Tänkte bara ta en liten lagom runda. För omväxling tog jag Grisarundan från andra hållet. 

Nu lever den verkligen upp till sitt namn. Latin letar grisar i varje buske!

Åååå, va halt det är att rida i regnbyxor!! Än slank hon hit och än slank hon dit.... Jag fick hålla i mig när han skuttade iväg för en lite sten eller ett löv som rörde på sig.

Jag kände av träningsvärk i både ben och mage, men Latin pinnade på så friskt så han lider nog inte av nått sånt!


Galoppen var lite kantig till en början. Han var rätt spänd men efter en bit mjuknade han och vänstergaloppen var riktigt fin idag. Travade en längre sträcka och kunde konstatera att min häst börjar bli riktigt bekväm att rida. Inga flaxande skänklar (när man rider lätt) och han är inte alls så obekväm att sitta på längre heller.

Han är 100 gånger bättre i munnen, hänger inte alls så i bettet!!


Å så testade han nödbromsen... Den fungerade! Någon hade roat sig med att dra ut en halv toarulle i ett träd. Den var livsfarligt enligt Tiinen Skrattande

Sikten var dålig i regnet, såphalt i sadeln och till råga på allt...Det blir DÖ-varmt i regnkläder...  men va gör det när man har världens BÄSTA HÄST!! Kyss




Av Natalja - 1 november 2009 22:12

Idag sov jag huuuuur länge som helst! Skönt att för en gång skull få litet sovmorgon för en gång skull. Efter en sen frukost gjorde jag mig iordning för stallet. Tog med mig släpet och körde mot jämjö.

Jag var lite sen så det fick gå med vindens fart! Lastade bilen med träns och sånt. Lindade benen och slängde på sadel + ylletäcke. Lastade Latinen och körde mot stan. Ibland blir det många turer på en och samma dag.

Anlände till klubben på tok för sent men jag hann ändå rida fram en stund!! Tur för mig Glad

Jag hade "fusk-snöret" med mig och började rida med det väldigt löst.

efter hand blev det kortade och Helena fick ibland säga till mig när jag hade kortat upp den för mycket.

Det är inte lätt att hålla reda på så många remmar.

Latin var pigg och väldigt mjuk redan från början så Helena fick tänka om! Hon tyckte att han såg ädel ut i sin korta ljusare päls!


Det blev ett pass idag där jag fick jobba mycket på att aktivera bakbenen och få ihop min långa häst.

Öppna och skänkelvikningar följt av förvänd sluta och mycket galopp.

Fick minska galoppen och vara noga med att placera rumpan rätt. I höger varv vill han sladda med rumpan och i vänster faller den in. Han har ju bytt och stökat en del i vänstergaloppen och visst skuttade han en del även idag med oftast var det mitt fel och då gick det ju att åtgärda enkelt.

En volt fick vi till så pass bra att Helena sa att det var en arbetspiruett! Det ni Förvånad


Hon är hård och är på en hela tiden. Förra gången tog det mig ett par dagar att smälta träningen och inse vad hon ville ha fram. Idag kom det redan innan träningen var slut. Hon skällde och tillrättavisade oss efter noter i 40 minuter, sen fick vi så mycket beröm de sista 5 minutrarna så jag nästan blev lite mallig Skäms

-"Fortsätt så här så har du snart en riktigt fin trav i din häst"! sa Helena

Han tappade inte takten en enda gång idag och jag tycker nog att han var väl framme för skänklarna större delen av passet.

Fågan var bara, vem av oss var tröttast?


Roger var med och filmade.

Han har laddat upp tre korta filmbitar än så länge (bor man på landet tar det hundra år per film ca)

Det är ingen "fin" ridning utan det hela går ut på att få ihop och igång bakbenen.

Och JA, jag ska ställa upp i "Smack VM"!









Han blev så pass loss i hela kroppen idag och frustade en hel del. I slutet var han som en geleråtta!!

Av Natalja - 1 november 2009 21:00

Fredag: After work! God middag på O´learys med hälten av arbetskompisarna! När de andra böjade känna av effekten öl och vin, smet jag hemåt via stallet. Eva hade varit snäll och plockat in Tiinen och gett honom kvällshöet som jag hade packat redan i torsdags. Det gäller att planera för att hinna med allt! Mockade och gjorde iordning kraftfodret.

Klockan var redan mycket så hästarna fick sin kvällsmat och jag körde hemåt.


Lördag: Uppe med tuppen. Frukost och ut med vovvarna, sen vidare till stallet och ge hästarna frukost. Dansös och Ari är på besök för att matte är i solen och har det skönt. Det blev lite stimmigt innan alla var ute. Många gnägg och lite spring. Kvar i stallet var Latin som försökte gräva sig ut. Han misslyckades dock och jag ställde honom istället i gången. Funderade på om jag skulle rida bort till banan nere i "city" och kanske försöka hoppa lite, men vädret var underbart och snart är den färgsprakande hösten över så jag valde istället att rida Åbyrundan förbi Boket.


Sadlade och tog reflexländtäcket för att synas OM det skulle krylla av jägare i skogen. Palhamstången för en extra broms om vi skulle möta vilda grisar. Ledde ut Latin på gårdsplanen och blev väldigt glad av att se honom röra sig så lätt och fint, trots att han kom direkt ut stallet. Nu mår han bra i hela sin kropp!!!

Satt upp och skrittade iväg.

Trots att kockan inte hade hunnit bli nio än så var solen redan högt uppe och strålarna värmde oss på grusvägen.


 


Latin skrittade på och när jag sen kortade upp tyglarna så var han så mjuk och fin att jag tänkte... det här blir en underbar ridtur!! Jag sken ikapp med solen och vi var alla tre på strålande humör. Till vår fasa såg vi att vildsvinen har varit på denna sidan av Torhamnsvägen också!! Nu är de överallt. Lika bra att vänja sig, hoppas att även Latin kan det! Efter en lagomt lång joggingsträcka kom vi in i skogen.

Löven skiftade i alla färger och det var så otroligt vackert!


 


Jag travade fram i en lugn och taktfast trav, ställde lite höger och lite vänster. Latin följde med utan problem.

Satte mig ner och samlade traven lite, han svarade fin fint på det och sen framåt. Vek av till vänster ner mot Boket.
Det är en skog full av Bokar som just nu är alldeles oranga. Marken var täckt av löv, det var knappt jag såg stigen.


 


Ju längre in i skogen vi kom, ju närmare kom vi havet och solen.

Det kändes som man befann sig mitt i en saga när solens strålar letade sig fram mellan träden.


 


Här kan man bara stå still och lyssna på tystnaden. Fast idag var det inte så tyst. Det var ett väldans liv på ett gäng fåglar som höll till i viken. Undra om dom bråkade om vilken väg dom skulle ta mot de varmare länderna?

Jag samlade upp tyglarna och bad Latin fatta höger galopp. Han rullade lätt in i galopp och med lätta hovar dansade han fram på stigen blad löven.


 


Stigen svängde och en halvhalt plus ny galoppskänkel gjorde att han bytte galopp precis så där enkelt som man hoppas att han någon gång får visa på en tävlingsbana! Han följde stigen i vänster galopp och när vi närmade oss slutet på stigen saktade jag av och gjorde halt. Vi spanade ut över havet och Latin suckade djupt! Han tyckte nog att jag började bli lite väl sentimental, ha ha


 


Travade vidare och utan ansträngning kunde jag sitta ner medans Latin klev på med friska kliv. Underlaget var perfekt och löven prasslade så där mysigt av hovarna.


 


En sista titt in i skogen innan vi kom ut mellan åkrarna i Åby!



 


Resten av rundan flöt på lika bra som första halvan. Fick jobba lite med vänster galopp. Rumpan vill fortfarande komma in för mycket där! öppna och sen gick det bättre. Skrittade en liten smal stig genom skogen och när vi sen kom ut på nästa grusväg fick han galoppera på i uppförsbacken. Han tog i och när vi var uppe frustade han så glatt! Galopperade vidare och skrämde upp en hel åker med sjöfåglar av något slag. De kraxade och flög iväg precis över våra huvuden. Coola Latin bara galopperade på framåt! Han är ju för härlig!!

Travade sista biten mot stallet och försökte länga traven lite. Då kom det en massa frutningar och det kändes som om han uppskattade att få sträcka ut lite!


När vi var tillbaka i stallet, borstade jag av honom och släppte ut honom i hagen. Han luktade bara på frukosthöet och sen rullade han sig säkert 10 gånger.

Gjorde klart i boxen och kopplade på släpet. Det är ju snart vinter och dax att sätta på vinterhjulen.

Körde hemåt och backade upp på våran uppfart.

Innan sommarsulorna åkte av testade vi att hänga på sadelskåpet. Till min stora förtvivlan passade det inte alls Rynkar på näsan

Roger har funderat och klurat ut hur problemet kan lösas... så snart kanske jag kan börja använda det!


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards