Direktlänk till inlägg 26 december 2009

Trevligt återseende!

Av Natalja - 26 december 2009 20:26

Idag har jag och Latin haft besök av Madde!

Vi räknade ut att det nog är 4 år sen vi sågs. Det var på en Buketräff nere i skånelandet. Madde skulle lämna tillbaka sin dåvarande foderhäst och hade en ny stjärna på G.

Det visade sig vara Berend, den vackra svarta som jag kasade av i våras.

Världen är bra liten, speciellt hästvärlden   


Efter en fikapaus körde vi till stallet och plockade in Latinen.

Han följde snällt in men tyckte att det var alldeles för kallt utan sitt tjocka täcke. Lilla Frys-kyckling stod och huttrade när han gjordes iordning för ett pass på ridbanan.

Den har tinat upp bra så den var perfekt att rida på!

Jag börjde värma upp den brune men idag tror jag det var jag som behövdes värmas upp.

Latin var lite på tårna och letade farligheter lite här och där. feg som jag har blivit lät jag honom inte skritta på helt långa tyglar. Vill inte hamna i backen igen. Har dålig erfarenhet av det.


Red mest omkring planlöst och försökte få lite ordning på mig och hästen. Jag hade träningsvärk och han var mest skuttig idag. Fast inte fram utan bak! Ja, han kickade ett par gånger!! Får nog lägga upp en plan på hur jag ska rida mer effektivt och konsekvent. Behöver även träna mer kroppskontroll och fortsätta "jakten på den perfekta dressyrkroppen"   


Lilla kameran var med och Madde försökte fånga oss på bild.


    


   


   


  



   


   


Sen bytte vi pilot och jag höll i kameran.


    


  


  


  


Jag gissar att det var som natt och dag att rida Latin i jämförelse med de drömhästar som Madde normalt sett rider! Latin skötte sig bra bortsätt från att jag hade retat upp honom så han skuttade lite när Madde red honom också. Han brukar annars hålla sig på mattan när han har en ny ryttare på ryggen.


Det är alltid kul och intressant att se en annan ryttare på sin häst. Man ser sånt som man aldrig ser själv när man sitter på.

Jag kan konstatera att Latin är mer ihop och uppe i formen nu för tiden men han behöver korta sig ännu mer och komma upp fram. Han ser mer tillfreds ut i munnen och nacke och hals är på rätt väg. Han är inte lika öppen i formen.

MEN han är lika "jobbig" att rida och sitta ner på i traven. Det är som om han har en inbygd katapult i ryggen. Hur still man än försöker sitta så flaxar armar och ben både hit och dit.


Efter ridturen blev det mockning, höpackning och insläpp innan vi körde mot Hiet igen. Timmarna flög iväg och Madde fick köra innan ishalkan slog till.


Tack för ett MYCKET trevligt besök!! och Välkommen åter!


ps. nu ser jag vart julmaten/godiset har satt sig.....   PÅ RUMPAN! (min alltså)

 
 
Aramis

Aramis

28 december 2009 00:52

Håhå, trevligt med besök! Så snygg Latin är, ser så lätt ut i framdelen! Han ser pigg och glad ut :o) Kramisar i massor

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

28 december 2009 22:42

Åh, jag ska hälsa Latin det : )
Han var fin att rida, kändes inte så lätt som han faktiskt ser ut men visst är han på väg åt rätt håll!
kram kram

 
Madde

Madde

3 januari 2010 16:24

Tack för fikat och en trevlig dag!! :) och tacka Latin för ridturen ;) har inte sett förren nu att jag blev "outad" här :D ser ut o vara 150cm lång Tänk vad mkt ett par cm på hästen kan göra! Kram!

http://panaccea.blogspot.com

 
Ingen bild

Natalja

9 januari 2010 21:38

Madde: Jag skulle kanske ha förvarnat dig ; )
Nä, SÅ liten ser du inte ut att vara! Du får komma fler gånger. Latin har gått superbra sen din ridtur å tack för tipset med byterna. Han skuttar inte alls lika mycket när jag byter med "fram" skänkeln! kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards