Alla inlägg under december 2009

Av Natalja - 9 december 2009 23:23



Ha ha, han är ju för härlig!

Av Natalja - 9 december 2009 22:32

Igår var det bara min dag   

Tänk, både namnsdag och födelsedag på samma dag!

Visserligen ett märkligt namn men det passar väl mig, ha ha

Det är jag och Pippi Långstrump som har långa krångliga mellan namn.

För 33 år sen föddes alltså jag, Natalja Alina Virgina Kotoneva, på Värnamo BB.

Har varken känt av ålderskrämpor eller någon ålderskris.

Lite ont i vänster arm har jag visserligen men det det beror snarare på att jag firade dagen med att vaccinera mig mot Baconfebern!

Av mig själv fick jag fyra nya vinterdäck, eftersom jag körde punktering i måndags. Av Roger fick jag Robbie Williams senaste, en blomma från Erica och av Pappa och Carina kom det ett fint litet paket.  

Det var en ny häst i min samlig i form av ett hänge på ett armband (från Baglady) 

Jättefint är det! Tack SÅ mycket!!!!


  


Till Helgen blir det lite mer festligheter och kanske någon mer present  


Latin fick vila igår och det märktes idag.

Han var stimmig och aningens odräglig.

Jag tänkte rida "snällt" och struntade i sporrarna.

Det resulterade i att jag fick slita som ett djur istället.    


Han börjae passet med att få sin matte att hänga löst. Nä, det var inte på grund av att jag sjöng dåligt och fick få röster utan för att han plötsligt fick syn på något och handlöst kastade sig till höger. Jag som satt på långa tyglar och filosoferade höll på att kasa av   

Fortsatte sen att skritta på korta tyglar!


Märkligt att han kan vara så kvick när det gäller sånt men när jag lägger till skänkeln kan det både gå 5 och 10 minuter innan det händer något.

Jag jobbade honom mycket med övergångar, sidförande rörelser och tempoväxlingar.

Till slut när jag red på en 20 meters volt och fokuserade på att ha en rak häst, fick jag ihop honom bra. Red övergångar hela tiden, skritt-trav-galopp-trav-galopp-skritt osv osv höll ställningen lätt utåt och när han började mjukna i innersidan, ställde jag om och formade honom runt innerskänkeln.


Han blev helt loss till slut och jag var helt slut när han var loss   


  








Av Natalja - 7 december 2009 22:42

   Att jag har lagt så mycket krut på körningen i höst har verkligen gett resultat!

Latin har blivit stark som en oxe och har en kondis utan dess like.

Jag däremot blir ju helt förslappad av att bara sitta där på vagnen och åka med. Det märktes idag!


Jag kände det visserligen redan i gårkväll att jag var mör i ryggen.

Idag har jag träningsvärk i magen, ja mellan revbenen, armarna och ryggen.

Men när jag satt upp i sadeln..... upptäckte jag att även rumpa, insida lår och vader hade blivit drabbade!

Jag kände mig som en överkörd daggmask!


Latin då? Det var ju för hans skull som jag tänkte ta en lugn tur i skogen! Han var piggare än piggast och jag märkte absolut symtom på träningsvärk där inte!

Ja, han har nog aldrig gått så bra och varit så lätt att rida som ikväll   

Men vi tog det i alla fall lugnt runt grisarundan... för JAG behövde vila   


Idag, när tävlingen har fått sjunka lite.. så är jag faktiskt ännu mer nöjd med Latins insats i helgen! 


En av husets datorer glöder just nu. Tekniken är bra (när den fungerar)

Filerna från den digitala videokameran blir grymt stora plus att det verkar vara omöjligt att redigera dom   Jag överlämnar det arbetet helt till Roger... tror det hade fungerar ännu sämre om jag hade försökt göra något. Dessutom hade jag bara blivit ARG! Mitt tålamod är bra men väldigt kort!







Av Natalja - 6 december 2009 21:41

Ibland går tiden snabbare än man tror   å trots segt "på-landet-bredband" så har Roger fått in tre korta filmer från gårdagens träning.


Kvar att ladda upp är filmerna från Skåneresan och dagens tävling.

Håll ut lite till... så lovar jag att dom snart kommer!






Galoppen är väl helt ok men oj oj oj va jag har svårt för traven   

Även om formen är betydligt bättre än vad den har varit och takten är i princip helt ren så blir han fortfarande öppen i formen, förböjd, ostadig plus att han har dålig energi bak. Det är jag som ryttare som ska fixa till så det här blir bra...


(Undra om jag nååååågonsin kommer att bli en bra ryttare??   )


Av Natalja - 6 december 2009 20:35

Jo då... vi överlevde dagen   


Åkte i god tid till stallet, packade ut sakerna i bilen och flätade Latin lite snabbt. När det är klubbtävling vet man aldrig hur lång tid det kan ta, så det är lika bäst att vara där tidigt så man inte plötsligt ska in eller så...


Latin var väldigt tjock i benen. Han har nog haft cirkulationspumpen avstängd i natt. Jag hade kunnat underlätta för hans korta ben och haft han lindad i natt men så långt tänkte inte jag.

Lastade ut lille djuret och gick med honom i 10-15 minuter.

Sen satt jag upp och skrittade ytterligare 20 minuter så när vi till slut gick in i ridhuset för att värma upp, var benen smala och fina igen.


Jag fortsatte att skritta ganska mycket, sen gick jag direkt på galoppen. Det var en sån dag idag... Vi var båda lite möra efter gårdagen.

Han var framåt och ganska mjuk redan från början. Lite seg i reaktionerna (men det var jag också) Försökte rida så bra jag kunde med fjärilar i magen och vatten i knäna!  Han ville inte riktigt gå fram för skänklarna i traven så jag fick ryta till på honom en gång och böja igenom honom ordentligt. Efter lite sidohopp och några grymt så blev han mycket lättare och jag kunde trava på framåt, dock i lättridning. 


Å vips var det vår tur att rida LB:2. Tog ett djupt andetag och så sen satte vi igång. Till min förvåning gick han kanon! Han lyssnade på sin gamle matte och tog till och med tag i travökningarna. Jag blev helt paff,  ha ha! Det hade jag inte väntat mig!

Protokollet bestod av 6 och 7 or rätt igenom och summan slutade på 64, 67 % och en Gul Rosett!


Fick bland annat en 7a på den andra volten och 7or på både gångarter och ryttarens sits   


Jag lullade omkring i ett lyckorus tills det var dax att rida LA:4.

Kände bara på honom ett par varv innan jag red in, han var väl uppvärmd och jag ville inte trötta ut oss.

Han kändes ok även i denna klassen men jag var lite mer ofokuserad och han var också lite okonsentrerad. På det här protokollet fick vi både en 4a och en del 7 or! Bakdelsvändningarna var sämst! Han bara skruvade och blev öppen i formen.

Summan blev 59, 03 %, en hel procent sämre än förra gången.

Men men, jag var ändå nöjd med ritten för det som inte funkade igår, gick mycket bättre idag.


Sist men ABSOLUT inte minst kom vi fram till LA:6!

Eftersom detta bara var en programridning, så valde jag att rida med spöet.

Jag var rätt slut i kroppen, min rygg tackade för sig och sa att den minsann hade jobbat klart för idag. Benen var med på att rida ett program till och Latin han var helt klart på G! Han visste inte vad som väntade.... he he


Jag fattade galopp och red upp på medellinjen, den var (i mina ögon) samlad och bärig. På pappret står det 5, Dubbla spår ojämn framridning...

Hoppsan!

6a på öppnan och 5 på slutan

Fick en 6a på mellantraven med kommentaren BRA TAKT!! Dom orden gör mig alltid lite extra glad!

sen en 5a på vänster öppna och 6a på vänsterslutan.

7a på galoppfattningen och 6a på den förvända.

Sen skulle vi göra 2 enkla byten, men då tyckte Latin att jag gjorde något tokigt. Han ryckte först tygeln ur handen, sen skuttade han lite, hotade att resa sig, men jag släppte tygeln och då blir det bara skutt.

Fick honom att sluta hoppa och fattade galopp igen. Olydnaden gav en tvåa på det första enkla bytet och en 5 på andra.


Resten av programmet bestod av 6or och 7or! Räknade ihop alla siffrorna och fick det till 243 poäng, 56,51 %

Helt ok med tanke på klass och förutsättningar!


Extra kul var det att träffa "enarmade banditen" Christina och lilla Tilly!

Världens bästa hejjarklack!!!


Dagens snyggaste ekipage var ju helt klart "jul-pyntade" Malin och Nelson.

(Bilden lånade jag från KLRKs sida)


  



och här finns dagens RESULTAT




Av Natalja - 5 december 2009 21:53

Visst är det toppen att lyckas få träningstid i ridhuset när vädret är som värst! Blött och kallt *burr*


Det var mörkt när jag lastade Latin och körde mot stan.

Han hade sina nya fina lindor från Ullared men inte det schabraket som jag hade i tankarna när jag köpte dom. Som som vanligt tror mitt färgsinne att det är EXAKT samma färg, men när jag sen kommer hem och jämför så är det inte ens i närheten   

Jag tog istället det bruna schabraket som även det kommer från Ullared.


Idag var jag ute i god tid och hann värma upp i 20 minuter. Latin kändes fin och mjuk. Ja, otroligt nog kändes allt toppenbra från steg 1!

I början av träningspasset fick vi hålla oss på 20 meters volten och jobba på att korta yttersidan och bara ställa i nacken, inte böja halsen. Det hade jag svårt för men när det väl funkade, fick jag igenom böjningen i bålen och inte i halsen (som det ska vara med andra ord) Fick visserligen passa rumpan så den inte ramlade inåt.


Helena tyckte han var jättefin. Hon sa att han var mycket bättre igång bak men behöver bli mer rörlig fram. Där är han fortfarande lite kort och oelastisk.

Galoppen sen var ännu bättre och det var inte ens jobbigt att sitta ner, varken i trav eller galopp!!


Innan tiden var ute, fick rida igenom programmen.

LB:2 skippade vi för den kan jag ju utan och innantill.

Började med LA:4 och det sket sig redan i galoppfattningen. Vet inte vad som händer i min hjärna, kortslutning eller något liknande verkar det vara.

Jag KAN INTE RIDA PROGRAM!

Kan väl inte skryta med att jag kan rida annars heller.....  men hur bra det än har funkat innan,,,, så funkar det inte i ett program.

Jag rätar ut armarna, spänner benen, stutsar ur sadeln samtidigt som jag inte kan driva eller samla!! ILLA! Påminner mest om en fågelskrämma!

Inte konstigt att jag inte kan prestera bra på tävling när jag inte ens kan rida igenom programmet för min tränare!?!?!?


Jag beskriver LA:4n bäst genom att skriva Bedrövligt!

Helena försökte lägga fram det lite fint att vi kanske inte skulle hoppas för mycker i LAn, än mindre i LA:6an... för vi var inte riktigt på den samlingsnivån än. Hon anar inte hur rätt hon har!

Frågan är om vi rent tävlingsmässigt är redo för en LB ens   


När vi tragglat oss igenom LA:4n och vi fått göra om en del delar, så gick vi vidare på LA:6an. Det programmet flöt på lite bättre. Jag släppte iväg honom lite för mycket ibland men över lag höll vi oss "på mattan"


Som avslutning fick jag trava på volten igen, just för att hitta tillbaka till det som faktiskt var bra (Det är min gissning i alla fall)

Jag blev ju aningens irriterad på mig själv för att jag bara Vimsar omkring i programmet och inte gör det jag ska   


(Kanske kan det hända att det någon gång under våren 2014 kommer upp en film på eländet!)


Nu ska jag försöka komma underfund med hur jag ska lyckas RIDA på tävlingen i morgon och inte bara åka med i ett undertempo och få ett protokoll med 34 %

Jag ska nog plugga programmen också, för jag fick hjärnsläpp ett par gånger idag.

Trodde LA:4an satt men nej, inte när det börjar strula.... för då fungerar ingenting.


Åååååh....  varför har jag så svårt för att rida program!!??   



I morgon är det:


JAG


glad latin  


MALIN


Malin o nelson  


och FIA


Fia  


som ska in och nosa på LA:6


(bilder från klubbtävlingen i April)


Undra vem av oss som svimmar FÖRST!?



Av Natalja - 5 december 2009 14:00

Strax är det TRÄNING för Helena Warme-Erlandsson


I morgon är det KlubbTÄVLING KLRK, LB:2, LA:4 (plus programridning LA:6)

 

å i hallen saknar vi golv och har ett hål i taket   



Av Natalja - 3 december 2009 22:05

  


Hur då? Klura på det en stund så återkommer jag till ämnet så småningom   


Efter jobbet rusade jag iväg för att hinna kasta i mig lite skräpmat för att hinna till utbildningen i "Mental träning" som började kl 17.

Det var en mager skara som var på plats och Lekledaren verkade inte ha något direkt planerat utan tyckte istället att vi skulle träffas efter helgerna, när folk har lite mer tid. 

Trots detta satte vi oss ner och pratade en stund (en hel timma till o med)

Trevlig att ventilera ämnet en stund men det var inget nytt som kom upp.

Hon uppmanade oss att lyssna på CD skivan och läsa häftet.

Får väl försöka ta mig tid till det någon dag.


Körde sen hemåt för att byta om. Möttes av en styck Roger som var i röjartagen. I morgon kommer snickarna och ska börja riva tak och golv i hallen för att se hur mycket fukt som gömmer sig där.

Vidare iväg till stallet. Alla hästarna var redan inne så jag kunde direkt börja att packa hö och mocka. Planen var ju att köra på banan men där motionerades både Bella och unghästen. Tyckte att det blir lite väl trångt med en vagn också. Å alla vet ju vid det här laget hur pass duktig jag är på att köra ner koner och träffa stenar, så svänga är inte min starka sida   


Istället klädde vi oss för uteritt.

Jag tog hoppetränset idag också men inte fullt lika mycket kläder på mig. Det var inte alls lika kallt ikväll.

Skrittade iväg och möttes av en stark byggsol hos grannen. Den plus en kap såg oerhört farliga ut. Latin tänkte vända!!! Jag skulle stoppa honom på momangen men oj... spöet!? Det var kvar i sadelkammaren    

Fick istället använda tygel-änden för att daska till honom. Han skuttade iväg, i rätt riktning som tur var. Sen steppade han ett par steg... och det var väl i princip det enda som strulade på hela rundan.


Vi skrittade iväg mot "Hammarby" och så fort vi kommit över Torhamnsvägen började vi trava. Från steg 1 var traven fin fin! Han var lätt och mjuk i hela kroppen. Hade inte alls den där konstiga känslan som jag hade i början igår när sadeln känns "hög bak". Han liksom höjer ryggen på fel sätt när han blir för springig och spänd. Vi mötte en gammal dieselMerca som brummade men han tittade mer på en grindstolpe som stod aaaaaalldeles stilla och helt tyst!


Passerade en större gård och genade mellan ladorna. Ut på en mindre väg mellan åkrarna och det var där jag hittade dom, halmbalarna!! Dom stod i klungor om 3 spridda över åkern.

Så där ägnade jag en stund med att galoppera runt runt. Först i ena varvet och sen i andra. Bytte och växlade mellan en större volt och en mindre.

Han var lätt och väldigt bekväm. Jag kunde sitta på min rumpa och bara klämma lite med mina ben beroende på vad jag ville åstakomma. Red i stövlarna idag för att slippa spagettibenen!


Tragglade inte för länge utan klappade Tiin och galopperade vidare på vägen. Han gick kvar i samma fina tempo utan att dra iväg. Bytte galopp och även vänster var toppenbra. Han var fin i munnen och jag behövde inte alls kämpa för att undvika att han hänger sig i bettet.

Försökte länga travstegen lite på hemvägen men idag gick det inte. Är han inte samlad så går det inte att länga honom. Fick inte ihop honom lika bra som igår. Månen lös upp vår väg och jag kunde släcka pannlampan. Red inte så länge idag, det behövdes inte! Som Ylle säger "Less is more"


Väl tillbaka i stallet öppnde en ny påse med Gurkmeja. Har faktiskt märkt stor skillnad på honom i jämförelse med nyponen. Ja, han rör sig lika obehindrat som när han fick Glukosamin, men Gurkmeja är 100 gånger billigare! Eftersom jag tyckte han var lite seg i kroppen i helgen, började jag ge honom en kur Echinacea igen. Jag ser redan skillnad på bakbenen.

Cirkulationen är bättre på bara ett par dagar!

Otroligt effektivt på honom. Tack för att du har visat mig örternas värld, Åsa!   


I morgon tar vi en vilodag.... Båda två!


  

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards