Alla inlägg under december 2009

Av Natalja - 2 december 2009 22:15

Läste DENNA uppmaning på KLRKs hemsida.

Blev full i skratt idag när jag red... för jag tänkte precis så.

Får sätta in en egen efterlysning:

Är det någon som råkat gå hem med min bruna Pålle? Ja ni vet han som kan vara lite stel i benen på morgonen. Ett annat kännetecken är att han kan vara aningens seg och tung att rida, ja man ser honom ofta i en låg form på bogarna, travandes i en ponnytrav!  

Kvar i stallet står det en vacker dressyrhäst som är pigg och allert!!

 

Jag valde att rida ut i månens sken eftersom det kommer att bli intensiv ridning i ridhus i helgen. Planerar att köra honom i morgon och vila på fredag.

Det var kallt i luften så jag packade på mig hur mycket kläder som helst. Tänkte testa att rida i kängorna och short-chapsen. Iklädda ett dussin reflexer gav vi oss iväg på Grisarundan. Det var så pass ljust ute att jag inte ens behövde tända pannlampan.


För att kunna rida i Fleecevantarna tog jag hoppetränset. Tyglarna som tillhör det tränset har invävda gummitrådar. Perfekt om man inte vill att tyglarna ska halka ur handen. 


  


När jag kortade upp tyglarna för att börja jogga lite, så kom turbo-Latin fram! Han tyckte att vi skulle rida rundan på kortast möjliga tid! Jag med mina vingliga ben hade fullt skå med att bara rida lätt. Det funkade faktiskt men jag hade inte tackat nej till en lugn och fin trav     


Jag fick bryta av till skritt var 10:e meter för att samla ihop alla kroppsdelar, både mina och Latins. För varje igångsättning tog han nya tag och traven blev bara luftigare och större för varje gång.

ÄNTLIGEN kom jag fram till asfalten och fick skritta en stund, ha ha!!

Självklart hade jag på tok för mycket kläder på mig, jag ångade som en finsk bastu   


Efter den korta skritten var det galoppdax! Givetvis skuttade han iväg som ett fullblod på Jägersro! Jag vill ju inte sitta och tjuvhålla honom när han är framåt men samtidigt får han inte älga iväg och bli lång som ett ösregn.

Även om han är pigg och framåt, så är allt läsigt så han går inte ärligt fram, ja man kan väl säga att han är inte framme för skänkeln utan pga stolletyg!


Vi överlevde galoppen och skrittade förbi den läskiga bäcken. Sen fattade jag vänster galopp och den var lättare att kontrollera.

Växlade mellan trav och galopp och gjorde vad jag kunde för att hålla honom inom ramen. Sista biten i trav gick lite väl fort... Det var bara skjutkraft, ingen bärighet alls. Högerbogen smet när jag försökte samla honom. Ställde då honom ordentligt till vänster, lättade på höger och petade ett par gånger med det korta spöet på höger bog. Wiii!! Han skuttade ett par gånger sen travade han iväg som en PRE hingst!!! Han var hög i nacken, sänkte korset och böjde benen så knäna kom upp! Har aldrig kännt något liknande på honom!!   


Bara för att testa, la jag till skänklarna lite lite grann, höll kvar stödet i munnen och YES han bara längde traven som om han vore gjord av gummi!!

Jag klappade honom, saktade genast av och lät honom skritta hem på långa tyglar. Massagen måste ha gjort underverk  


  

Av Natalja - 1 december 2009 21:37

Det är väldigt lätt att bli lite för ivrig i ridningen när allt känns toppen!

Man vill liksom inte sluta utan bara prova mer och mer!

Men då måste man stanna upp och tänka på att det är ju faktiskt ett djur jag jobbar med, en levande varelse, inte en sportcyckel!


Jag kände att Latin kändes lite, ja aningens seg i kroppen i helgen!

Det har blivit mycket träning och en hel del tävlingar i höst/vinter och därför fick han gå två härliga turer i skogen i helgen. Det ger både huvud och muskler omväxling. Igår ville jag känna hur han kändes på banan. Han var väl inte så seg då men lite långsam i reaktionerna.

För att motverka överträning så valde jag att massera honom idag och bara skritta ut en sväng barbacka. Det är ju inte bara fysikst dom anstränger sig när man tränar utan huvudet ska vara med också. Därför är det viktigt att dom VILL träna.


Jag ställde Latinen i stallgången och började på hans vänstra sida. På rumpan la jag BoT värmaren. Lite spänd var han i överlinjen och det märktes att han hade använt sin hals. Trots det så var han finare i musklerna än vad han varit på länge, ja någonsin till och med!! Jag var noga och kände igenom honom överallt.

Han tyckte det var dö-skönt runt manken och även den stora muskeln som (jag tror) heter Serratus Thoracis. Det är den muskeln som ser lite ut som en fettvalk, kan om den är stor putta bak sadeln och om den är i princip obefintlig... kan sadeln kasa fram istället. Den sitter bakom bogbladet en bit ovanför armbågen. När jag knådade där fick Latinen en låååång hals med tillhörande lång-mule, hi hi!

Han har biffat på sig där de senaste två veckorna, säkert på grund av att jag har lagt sadeln längre bak = mer plats för bogarna plus att han har kommit upp sig mer fram och blivit mer rörlig i bogen över lag.


När båda sidorna var klara från öron till manke. Flyttade jag ryggvärmaren och försökte fästa fast den i grimman så att halsen blev inbäddad, så fortsatte jag med rygg och rumpa.


Om jag ska jämföra höger och vänster sida så var han mjukare på vänster sida hals, men höger sida rygg och rumpa!

Det mesta går diagonalt på en häst, det svåra är istället att hitta ursprunget!!


När jag stod där i kylan och masserade, tänkte jag tillbaka till det året jag började min utbildning hos Axelsons. När jag kom tillbaka och skulle jaga praktiktimmar så var det jättesvårt. Folk var skeptiska för massage, ja nu var det ju hösten år 2000 så inställningen har ändrats radikalt sen dess!

Jag vet att jag funderade på att satsa på detta och kanske jobba lite mer aktivt som massör... men jag märkte att massage var någonting hästägaren bara unnade sin häst när den ansåg sig ha råd. Det var mer vardagslyx än en nödvändighet.

Blekinge är för häst-glest för att man skulle kunna jobba heltid som hästmassör ( på den tiden i alla fall )


Tankarna gick då vidare kring det här med att lägga pengar på "lyx" åt hästen och vad man snålar in på om det blir ont om pengar.


Vad snålar du in på om pengarna inte räcker?

 

Du kanske....

.... låter hästen gå en eller två, ja kanske tre, fyra veckor längre mellan skoningarna.


.... drar in ett kilo eller två på höet


.... tar bort kraftfodret


.... snålar in på försäkringen eller vaccinationskostnader


.... drar in på träningar / tävlingar


eller tänker du alltid på hästen i första hand och


.... lever på bröd och vatten i 2 veckor


.... köper eventuellt nya saker till hästen, aldrig till dig själv


För vissa är det självklart att man lägger pengarna på hästen i första hand, men inte alla. För många år sen var jag med en ponny på djursjukhuset i Helsingborg. Då kommer det in en karl som har en unghäst med sig. Denna har fått ett pinne igenom ögat och ser alltmänt HEMSK ut, långa hovar och mager.

Mannen säger att de ska göra så lite som möjligt för att hästen inte var försäkrad!! Det fick alltså inte kosta för mycket.... Varför har man häst när man inte kan/vill ta hand om den?? 



Jag har själv varit i den situationen då pengarna inte räckte till allt jag önskade. Självklart fick Latin den mat han behövde, han skoddes var 8:e vecka och stallhyran betalde jag. Däremot fick jag avstå från bil, jag kunde inte träna på ett tag och jag köpte absolut ingenting nytt, till varken mig eller hästen. Hundarna fick naturligtvis också mat och husrum. Det var en period i mitt liv då det krävdes att jag vände på varje liten krona, men jag lyckades spara och jobba mig uppåt. Jag är INTE rik som ett troll idag, inte ens lite. Men det räcker till!! jag kan både sko, mata och träna min häst! Jag har inte årets nyaste hästsläp, det behöver jag inte, jag har inte heller den dyraste utrustningen men jag kan med gott samvete säga att hästen skos regelbundet, vaccineras och får den mat han behöver för att vara frisk. Blir han akut sjuk, så behöver jag inte säga som mannen i Helsingborg... 


Hur resonerar ni?


Tillbaka till dagens massage.

När hela Latin var knådad så skrittade vi ut på lång tygen, barbacka på ylletäcket med reflexer och pannlampa. 

Rundan tog 20 minuter och när Latin såg SÅÅÅÅÅ nöjd ut när vi kom tillbaka. Det här var precis det han behövde!


Massage-bilder från i maj!


nacke   somnar   aj punkt   hals   rumpa   rygg   manke                       










Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards