Direktlänk till inlägg 25 januari 2010

Kandar-ritt

Av Natalja - 25 januari 2010 22:17

Hade en liten fundering på om Latinen skulle få en omgång massage till eller om vi skulle ta en tur i skogen... Termometern visade -6 grader i bilen (som för övrigt ÄNTLIGEN lever och mår bra igen) och i stallet var det - 3 grader. Nje, inte så lockande att stå å massera i, varken för mig utan vantar eller för Latin utan täcke. Jo visst, jag hade ju kunnat massera med vantar och täcke på... men det hade nog inte gett så mycket   


Istället dammade jag av kandaret och beslutade att vi skulle ta Grisarundan i slow-motions. Ja, det är en ide jag har och tänkte prova. Att vissa ridturen rida så lååååååångsamt det bara går fast med energi och takt. Det blir mitt sätt att öva samling eftersom vi inte är så bra på det på ridbanan.

Det är ju lite klurigt att jag, 33 år har som mål och dröm att tävla MSV när jag aldrig ens har varit i närheten av det. Plus att jag har en häst som är 15 år och dessutom är en fd hoppehäst. Ingen av oss har varken erfarenheten eller kunskapen och jag vet inte riktigt om någon av oss har fysiken för att klara att ligga på MSV nivå. Men men, provar vi inte får vi aldrig veta   


Sadlade Tiinen och trixade på kandaret med alla tillbehör. Det ser verkligen inte ut som om allt får plats. Tror inte Latin är gjord för att ha kandar.

Ska testa den tjocka stången ett par gånger, sen den tunne för att se vad han föredrar.


Vi skrittade iväg och jag undrar om inte minusväder och kall luft gör hästar tokiga. Latin var enormt hoppig och fjantig fast inte på ett stimmigt sätt utan mer på ett komiskt vis.

När vi skrittat en bra stund började vi trava, långsamt långsamt. Han hade en bra och taktfast trav. Jag var noga med att han skulle vara rak, inte hänga i handen och hela tiden lyssna på nya signaler. Det var lättare sagt än gjort. Han ville gärna öka farten, han glodde överallt och inte hade jag en sytråd i handen inte... Men han var lätt att påverka. Jag kunde flytta och böja honom utan protester och jag hade varken spö eller sporrar. Det gör mig glad!!! Att jag kan få lite ordning på honom utan pistolhot.

En annan sak som jag kom att tänka på när jag sadlade var att det är vinter.... och jag har inte behövt att byta till den smalare bommen i sadeln!!! Det gjorde mig ännu gladare   


När det var dax att galoppera var det en fiolsträng jag satt på, eller möjligtvis en sprängladdning. Jag valde att galoppa i 5-6 steg, sakta av och skritta ett par steg, ny galopp 5-6 steg sen skritt igen. Upprepade detta många gånger och så småning mjuknade han och jag fick lite rörelse genom ryggen.

När vi kom ut på ängarna fick han galopperar lite längre sträckor och det sa han inte nej till. Jag fick jobba lite för att hålla honom kvar honom i form.

Tänkte avsluta rundan med lite mer av den där långsamma traven men inlägg av korta ökningar. Det funkade väldigt bra!! Han samlade sig och tjoff i väg i en längning... Skrittade när vi kom till nerförsbacken och sen trav igen.

Passerde en vedhög och prassen i busken. Vänta nu.... PRASSEL!! Latin tvärnitade... vad var det som prasslade i busken??? Jo ett vildsvin i storlek L

Jag gissar att den var 15-20 meter i från oss. Snön lös upp marken runt den och jag såg den klart och tydligt. Latin också! Grisen stannade och grymtade till. Sen pinnade han iväg på sina små smala ben. Vi skrittade resten av vägen hem och även om Latin blev lite uppjagad så var det inte alls som förra gången.


Hemma i stallet igen fick han stå med BoT värmaren medans jag mockade. Tror att den gör susen för återhämtningen. Har en tanke att den gör mer nytta efteråt eftersom då är hästen varm och den reflekterar kroppsvärmen.

Den gör säkert stor nytta innan ridpasset också men jag tror den hade behövt ligga på mycket längre då. Inte 10 minuter som i mitt fall...


Efter vissa påtryckningar från fotografen har jag laddat upp galopp-ombyte-filmerna från i lördags    

Detta är alltså bra demonstrationsfilmer på hur man INTE ska byta galopp.

Om hästen inte vill galoppera fort och byta, utan hellre vill sitta under en korkek och lukta på blommorna, så gör inte så här... det blir bara jämfota Grodhopp! ha ha ha 




Å efter att ha sett dessa två filmerna så förstår ni alla hur låååång väg vi har till MSV   


Har förresten kommit på 3 fördelar med kall och vit vinter.

  • Inga leriga ben och dammiga täcken
  • Behöver knappt rida med pannlampa, snön lyser upp skogen
  • Man kan ha mössa för att dölja den snygga hjälmfrissan

Å appropå kandar vill jag avsluta kvällens inlägg med några sommarbilder från Kristianopel


    

  


 
 
ylle

ylle

26 januari 2010 06:52

En sån härlig ritt! Men att träffa grisen verkar ju inte så KUL.. fast bra att det gick så lugnt till denna gång!
Jag undrar också hur i all fridens en häst får plats med alla de där järnskrammeltingesterna i sin lilla mun, som utgör ett kandar....
Härligt att Silver är "back on track"!!!!!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Martina

26 januari 2010 16:57

Ellens spontana kommentar om sommarbilderna... en prinsessa :) KRAM

 
Aramis

Aramis

26 januari 2010 21:34

Härligt - nu är ni redan på MSV :) Så skönt att det inte bar av till "skogs" när ni mötte ett vildsvin :-o Aramis hade garanterat suttit i en trätopp och Rigoletto - han hade nog varit i Kalmar på ett par minuter :) Hi hi! Vilka söta filmer - fullt ös medvetslös :) Wow vilka läckra foton på dig och Latin! Vilken klänning! Ni ser ut att komma direkt från någon adlig familj på 1700-talet :) Kramar i massor

http://aramise.bloggagratis.se

 
Therre

Therre

26 januari 2010 22:05

Jag tycker det är skitsamma hur "gammal" eller duktig man är, jag tycker huvudsaken är att man faktiskt har ett mål med sin ridning oavsett om det är att rida MSV, LC, LA dressyr eller bara kunna rida ut i skogen själv.

Så jag tycker du har ett jätte bra mål :)
Jätte fina avslutningsbilder!

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

26 januari 2010 22:23

Ylle: Hu ja! Grisarna börjar bli lite väl närgångna nu tycker jag. De kan hålla sig djupt inne i skogen, men med tanke på hur pass mycket bättre det gick att mötas denna gången så kanske dom inte är så farliga trots alls (enligt Latin, jag är fortfarande livrädd!!!)

Martina: Åhhh, va gulligt sagt av Ellen! Kram till er alla

Aramis: Japp, vi har bytt släkt och århundrade! ha ha, om jag har klänningen på mig i skogen så kanske jag skrämmer undan alla vilda djur : ) Tro det eller ej, jag har sytt klänningen själv : o
kram kram

Therre: Mycket kloka ord!! Tack Snälla!


 
sandra

sandra

26 januari 2010 23:02

wiiiiiehooo vad snabbt det gick :)

http://lookie.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards