Direktlänk till inlägg 21 februari 2010

Man skulle kunna tro att det är skottdagen idag!

Av Natalja - 21 februari 2010 21:50

Ja, här står det... hästsläpet.


  


Det var bara att ta fram skyffeln och börja skotta   


Efter 30 minuter


  


Pust, det svåra var att få undan snön.


   


Tung blötsnö igår, kall hård snö idag...


Sen var det bara det där med att koppla på släpet också...


    


Jag kunde kanske ha skottat liiite till där bilen skulle vara eller?   


  


Det tog "bara" 1,5 timma att skotta fram släpet och dra loss det med världens minsta bil. Silver är bra på många sätt men någon bra dragbil vintertid, det är han inte. Innan jag lastade Latin skottade jag även bort snölagret på taket.

Dels vägde det en hel del. Vill inte lägga mer kg på det släpet då bilen inte får dra med är 1300 kg. Hade denna snömängd kasat ner från taket under körning så hade Latin garanterat fått spunk i släpet och vi hade säkerligen hamnat i diket...


Jag tog det säkra före det osäkra och körde mot stan i god tid. Det var väldigt halt på Torhamnsvägen. Hamnade bakom saltbilen på E22:an och låg där lugnt och fint i 60 km/tim. Självklart var det en och annan irriterad bilförare som tyckte vi sniglade fram och körde om oss i en hiskelig fart.


Äntligen!! Karlskrona   


  


När det är vinterväglag är jag glad att jag bor nära en stor väg och att även ridklubben ligger längst samma stora väg   


  


Då är halkrisken minimerad och man tar sig lättare från punt A till B


Vi kom lagomt till att ridskolehästarna skulle släppas in. De springer lösa in i en fålla och det brukar gå undan. Lastade ut Latin för att han inte skulle bli rädd i släpet. Han reagerade ingenting på att de dundrade förbli i fullt ös. Ibland är han en cool kille   


Jag började rida med fusk-snöret (gramanen) Latin var pigg och aningens stark. Ville gärna springa ifrån istället för att börja jobba. Jag kände mig ganska matt i armar och axlar. Lite dumt kanske att skotta snö en timma innan träning, he he


Efter galoppen kändes han bättre och jag tog av ländtäcke och gramanen.

Han värma upp lite till innan det var vår tur.


Oj oj va det var svårt att sitta ner idag. Jag hade absolut ingen kontroll på armar och ben och än mindre på mellangärdet. Alla dessa kroppsdelar rörde sig samtidigt utan minsta lilla sammarbete. Jag kom inte ner i sadeln utan stod lite vingligt på tå. Spände säkerligen fel muskler i benen och alla mina hjälper blev klumpiga och starka (fast på fel sättI)

Ett par varv i mitten av träningen tyckte jag att jag satt någolunda, men resten av passet var det katastrof!!! Jag får något konstig pucken också och så skjuter jag fram huvudet precis som det stod i dressyrprotokollet från klubbtävlingen.


Galoppen blev min räddning! Där kunde jag sitta rätt så bra! Men mitt val av tröja var ingen höjdare. På benen hade jag de nya svarta ridbyxorna och på överdelen den ljusblå fleecetröjan som jag fyndade på Ullared. I den såg jag ut som ett bergatroll!! Stor och pluffsig   


Latin gick riktigt bra idag trots urusel pilot. Dock retas han lite, tex när vi skulle rygga och han ville inte alls först...

Galopparbetet funkade bra och Helena sa "Det där börjar bli samlad galopp"!

Red ett par serpentiner i förvänd med ett enkelt byte. Han skötte sig perfekt men jag planerade vägen dåligt och sista bågen blev jätteliten.


Avslutade träningen med öppna och sluta.

När jag slutade att försöka sitta still och började rida i öppnan så fick jag helt plötsligt en böjning i bålen!!

Likadant i slutan sen... jag har en tendens att bara slänga in rumpan och sen rida rakt fram på en rak häst men när jag gjorde som jag skulle så kom böjningen i bålen även där.


Helena var nöjd med vår insats och det var jag också tills jag såg eländet på film. Dressyr ska vara fint men det var INTE fint att se en sprattelgubbe i blå tröja.

Latin var inte ens trött idag men jag höll på att trilla av pinn bara efter 20 minuter. Ju tröttare jag blev i kroppen desto svårare hade jag att hålla ordning på armar och ben. Jag gissar att jag inte kommer att kunna ta mig upp ur sängen i morgon pga träningsvärk.
Den som påstår att ridning inte är jobbigt kan få prova min häst   

All ridning i snön har gjort honom stark som en oxe och mig till en säck potatis.

Vet inte ens om jag vågar lägga upp en kort film från träningen....


Summan av kardemumman blir att jag är dundernöjd med träningen och Latin men jag accepterar inte det som sitter i sadeln.


Vi har ca 5 veckor till MSV debuten, då kan det INTE se ut så även om jag inte kommer att ha den ljusblå tröjan då  

 
 
Aramis

Aramis

21 februari 2010 23:43

Låter som att ni haft en superträning! Jag är säker på att du är alldeles för orättvis och kritisk mot dig själv!! Ska bli superroligt se film! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

22 februari 2010 06:45

Wow! Att Du orkar!!!!? (släpskottningen)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Therre

Therre

22 februari 2010 09:53

Nu tror jag att du är lite för kritisk mot dig själv, såg säkerligen jättefint ut :) Nu hoppas jag på film!
Kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

E-K

22 februari 2010 14:12

Äh du hittar på ni är så mycket bättre än du tror.
Ni klarar ALLT!! *spark i baken*

 
ylle

ylle

22 februari 2010 15:25

Det ska va´en HÄSTMÄNNISKA till att ge sig ut sådär... -när SMHI har utfärdat en klass 2 varning... men det låter ju som om ni hade en bra träning, trots den blå fleecetröjan (skit i hur Du tycker att Du ser ut, gå på känslan Du får istället!!!!!!!)

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Fi

22 februari 2010 22:57

du är ju så dum!!! Det såg ju jättebra ut! =)

 
Ingen bild

Natalja

23 februari 2010 22:50

Aramis: Du ska få se "gammelsmurfen" på film sen så förstår du vad jag menar ; ) Kram kram

Therre: Nä, jag lovar, det var allt annat än fint... kramis

E-K: Nu har du visst gått o blivit tokig!

Ylle: Ja TOKIGA hästmänniskor skottar i timmar och ger sig ut för att skumpa på en hästrygg. Normala hästmänniskor stannar hemma med en kopp kaffe i soffan framför TV ; )

Fi: Du måste ha glömt att sätta in linserna eller nått för det var ingen vacker syn!

 
ponnymamman – Nytt på bloggen: Bloggbiblioteket –

ponnymamman – Nytt på bloggen: Bloggbiblioteket –

24 februari 2010 12:59

Haha
Ja, vi r nog som vi r! Fast beslutsamma att genomföra vad vi föresatt oss! ;)
Som min dotter sa när vi var på väg t klubben förra lördagkvällen strax före melodifestivaltime o dt snöade som tusan o vi fick möte nere vid vår lilla korsning:
- Men herregud - var ska folk egentligen så här dags utan hästtransport?! :D

Åh - msv debut snart? Kul!!! Håller tummarna!

Såg att din häst har haft Erlichia - skulle vara jätteintressant att läsa mer om. Har du skrivit mer om dt på bloggen?

http://envanligponnymamma.blogg.se

 
Ingen bild

E-K

24 februari 2010 19:41

Behöver jag säga mer är ARNE?? Jo ni klarar ALLT!! :D hehe

 
Ingen bild

Natalja

24 februari 2010 23:03

Ponnymamma: Ja, vi är ett tokigt släkte ; )
Jo, vi ska försöka oss på MSV C:2 (gamla LA:5) Spännande!!
Tackar för alla tummar.

Om du söker på Erlichias och Anaplasmos i bloggen så hittar du det jag har skrivit om det.

E-K: ha ha, jag förstår vad du menar ; )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards