Direktlänk till inlägg 24 februari 2010

Gaaaaahh, jag blir så ARG!

Av Natalja - 24 februari 2010 22:30

Först och främst är jag arg på min häst och sen är jag ganska arg på mig själv också   


Eftersom alla kusar var ute när jag kom till stallet började jag med att mocka och packa mat. Bjöd Latin på en hink ljummet vatten när han kom in (alltid lika uppskattat) sen klädde jag honom i benlindor, sadel och kandar.

Tänkte ta Grisarundan och skrittade iväg. Han var inte lika kvick och tittig som han har varit de senaste veckorna men rörde sig bra framåt.

Det var lite halt trots broddarna, men vi tog det försiktigt.


Traven var rätt ok, lite väl framtung och "på" så jag red bara ett par meter i trav, sen saktade jag av till skritt och började trava igen. Upprepade detta 395 gånger och fick bättre form på honom.


Var väldigt nöjd med ritten fram till fotbollsplanen. Där var allt lite läskigt.

Kom till skogsvägen och försökte följa stigen som alla fotgängare trampat upp.

Latin har mycket mindre fötter och är dessutom ganska mycket tyngre så han sjönk en bra bit i snön. Provade att gå brevid stigen och där skönk han ännumer.

Snön var lite för hård så det gick inte att "släpa" benet i snön utan där han satte ner benet, där fick han dra upp det igen.


Det blev jättejobbigt för honom att gå där. På vissa ställen når snön upp till armbågarna   Jag vände innan vi stod på huvudet.... .


När vi vände hemåt la Latin i bulldozer-växeln och tyckte att vi bara skulle skynda hemåt, gärna med så all vikt på bogarna. Jag slet och jobbade för att få lite ordning på djuret...

Helt plöstligt var han totalt okänslig överallt. Reagerade knappt för sporrarna och ignorerade alla halvhalter.


Då tog mitt lilla tålamod slut.... Tog tag i honom och flyttade honom snabbt för vänster skänkel, Då sätter han väl sig i snödrivan så vi höll på att hamna i backen båda två. Det gjorde väl inte mig mindre arg, snarare tvärt om...


Försökte bara ta mig hem utan att kivas för mycket men egentligen kokade jag av arghet!!! Jag tycker inte han ens försökte göra det jag bad om.

Antingen är han trött i kroppen och orkar inte gå korrekt, eller så har han en låsning eller liknande, eller så kan jag inte rida....

Mest arg var/är jag på mig själv som inte löser såna här situationer på ett enkelt och fredligt sätt. Jag vill inte bli irriterad på min häst, han är ju min kompis.

Jag skulle verkligen behöva rida igenom honom ordentligt någonstanns där det inte är så mycket snööööö...


Kände igenom ryggen när vi kom tillbaka och han har absolut inga som helst problem att böja och tänja åt alla håll. Han markerar inte heller att gör ont någonstanns.

Märkligt.... nu får jag sätta mig ner och fundera hur jag åtgärdar detta.


Visst behövs det en sommarbild idag?


  

 
 
Caroline

Caroline

24 februari 2010 22:56

ååå nedrans! vet precis hur det känns. man vill slita av håret på sig själv OCH hästkraken! kram kram

http://superselma.bloggsida.se

 
ylle

ylle

25 februari 2010 07:59

Natalja, det ÄR ju dödsjobbigt att pulsa genom all snö, och att då lydnaden ibland försvinner för längtan hem till vila och box och foder, det måste Du nog förlåta Din Latin.
Gör som Kalle Anka när Du blir arg, räkna till tio, och tänk sen på vilken bussig häst Du har som ändå bär Dig genom snödrivorna.. tränings och tävlingsivern kan ibland fördunkla omdömet... jag vet ju att Du älskar honom!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

25 februari 2010 10:47

Först! ENASTÅENDE skrivet av Ylle! Jag kunde inte sagt det bättre själv :o) Efter att ha läst ditt inlägg var det precis exakt den tanken som slog mig - tänk att pulsa genom den där snön - och sedan ska han arbeta när han äntligen tagit sig igenom. Här snackar vi mjölksyra! På hög nivå! Är övertygad om att han inte har någon låsning! Och inte du heller! Låt inte en ynka dag förstöra er supervåg av framgång nu! Go for it girl! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
ylle

ylle

25 februari 2010 11:02

Ååååå .... *rodnar* tänk att vi tänkte i samma banor Du och jag, Liv... kramar till er båda

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Jessica

Jessica

25 februari 2010 13:50

Ibland har man sådana dagar som ryttare! Jag förstår dig precis, ibland har man dåliga dagar, så är det bara! Du ska se att du snart får ett superhärligt ridpass igen och då glömmer du den här ritten!

Kram på dig!

http://dromdansaren.blogg.se

 
Moa ♥

Moa ♥

25 februari 2010 23:07

vilken fin häst du har (:

http://justanothername.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

25 februari 2010 23:33

Caroline: Åh, då kan man se om någon ryttare har varit arg, det saknas en bit av manen! Hi hi. Tur att det inte bara är jag som tappar tålamodet då och då. Kramar

Ylle: Du har helt rätt och jag ska verkligen använda mig av Kalle Anka-Metoden i framtiden : ) Tack för fina ord!

Aramis: Vi jobbar vidare utan att låta ett pissepass dra ner humöret : ) Tack för ditt pepp! Kram kram

Jessica: Tack snälla du! Det är bara att bita ihop och gå vidare utan att ha orimliga krav på varken sig själv eller hästen. Kram kram

Moa: Tack tack! Nu blir Latin glad : )

 
Johanna

Johanna

27 februari 2010 10:35

Min tränare brukar säga "Johanna! Le och andas!!" och det hjälper faktiskt. Det gäller bara att komma ihåg att göra det när man sitter där och ångar upp sig för ett skruttpass som man tycker man kan vara utan...

Kämpa på! Ni verkar vara så himla ambitiösa och duktiga och i vår ska du se att du kommer sitta med ett stort leende när du tar emot förstapris på en dressyrtävling! ;-))

http://jottis.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalja

27 februari 2010 16:58

Tack Johanna!
Jag ska försöka le OCH andas (men hur ska jag då kunna rida samtidigt, ha ha)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards