Alla inlägg under februari 2010

Av Natalja - 9 februari 2010 22:12

Är du som jag, medlem i en av sveriges alla ridklubbar?

Då har du i dagarna kanske fått tidningen Häst&Ryttare i brevlådan.


Jag brukar lite slarvigt ögna igenom den och titta lite på bilderna (gör så med det mesta jag läser) Men idag fastnade jag på sidan 28.

Eckart Meyners har i tre nummer gett tips hur man som ryttare förbättrar sin sits. Dagens tidning innehöll den sista delen (så klart!) men ordningsam som jag faktiskt är, hade jag gömt de andra i en hög på övervåningen.

Jag letade upp artiklarna och tittade igenom dom.

Matnyttiga tips minsann och när man sitter hemma på en stol verkar ju inget speciellt svårt... men försök sen på en brun häst som har en inbyggd stutsmatta i ryggen! Ja det kanske går om han står still, men inte när han rör på sig.


För er som inte har tillgång till tidningen så lovar jag att återkomma med dessa tips för att jag själv ska försöka nöta in dom   

Rubriken på den här sista artikeln är

Höften är motorn - håll den vältrimmad

Visst låter det spännande!! Undra om jag kan få liv i mitt stela höftparti som passar bäst som ankare åt någon större båt!


Kan ni tyska?

Jag tycker det låter som gröt men man kan ju i alla fall titta på filmerna   




Hur som haver... någon sitsträning blev det inte idag i alla fall.

Jag och Latin fick sällskap av damerna Malin o Bella idag.

Vi tog Grisarundan och det gick ovanligt lugnt och sansat idag.

Ja, hästarna var nästan lite sega.

Inga hopp eller skutt och Latin var tung och långsam i reaktionerna.

Han rörde sig visserligen bra så ingen ko på isen än!


När vi passerat fotbollsplanen (å hör på detta!!! Fotbollsfolket är ju knasigare än vi ryttare, för i -3 grader springer det runt ett gäng killar och gör diverse övningar. I djup snö? Nä då, dom har SKOTTAT hela fotbollsplanen!! Kan dom inte ta en vända på ridbanan också!!) så tänkte vi ta en härlig galopp i djupsnön.

Jag är först med Latin och Bella är tätt bakom.

Ser en snöklump lite längre fram och skulle just säga att Latin tyckte den såg skum ut, men jag hann inte avsluta meningen innan Latin lägger in en tvärnit!!

Det var bara rena turen att Bella hann väja, ha ha. Annars hade vi blivit en meter kortare   


Rundan slutade lika lugnt och avslappnat som den började och vi kom helskinnade hem allihopa.

Tillbaka i stallet följde de vanliga stallgörorna.

Mocka, bära vatten, packa hö, blanda mat osv


I morgon hotar dom med mer snö!! Hur mycket kan det komma egentligen?

Skicka det till vinter-OS vet jag! dom verkar ha brist på minusgrader.

Istället för att forsla bort snö, får dom köra dit snö!

Märkligt....



Av Natalja - 8 februari 2010 22:46

Jag har ett anteckningsblock i stallet.

Där skriver jag upp med en månad per sida, datum och dag.

Sen fyller jag i hur mycket hö Latin får, när jag köper foder och hur många torvbalar som går åt. Mest för att hålla koll på hur mycket som går åt...


Jag skriver även upp lite kort om jag har ridit och vart i så fall, om jag har masserat, longerat eller kört. Vilodagarna finns med och alla skoningar,

Onödigt vetande eller en bra tillbakablick?


  


Tack vare dessa anteckningar kan jag ganska snabbt räkna ut att Latin under 2009 åt:

2483 kg hö/hösilage 

7 säckar betfor (25x7=175 kg)

27 säckar havrekross (15x27=405 kg)


Det har gått åt 38 balar torv


Jag har under år 2009 ridit min häst 199 gånger.

Då har jag inte tagit med longering, tömkörning eller körning.

Det är 365 dagar på ett år. Rider jag 199 av dessa dagar så är det 166 dagar kvar på året... Inte behöver min häst någon inplanerad vila direkt   

Han jobbar ju bara halvtid!

Hur många gånger rider du?


I bland får jag känslan av att jag rider mer på en månad än vad andra gör på ett år     Å då hade jag ändå en låååååång ofrivillig vila på 7-8 veckor när jag bröt benet.


Nu behöver inte alla hästar ridas så mycket, vissa kanske inte bör ridas alls.

Alla hästägare har inte häst just för ridningen. Huvudsaken är väl att alla tar hand om sina djur och ser till deras bästa!


Jag har i alla fall ridit idag, trot kallt väder och mycket snö.

Skrittade fram på den vita grusvägen där det är plogat.

Gick sen upp på den snötäckta banan och red i det fina fyrkants-spåret som vi gjorde i fredags. Travade och la in korta skrittavbrott. Var noga med att han svarade direkt och inte hävde sig iväg bara för att det var lite tungt.

Red tempoväxlingar och många många övergångar.


Galoppen var mycket bättre idag än i fredags. Han jobbade bättre och sprang inte bara iväg. Men han kändes lite seg i kroppen idag. Det har varit en aktiv helg med mycket snöträning.

Jag red nog 15-20 minuter på banan sen skrittade jag av honom på vägen. Vill inte att han ska gå tungt hela tiden.


Han fick stå i gången en stund med BoT värmaren och den starkare nackmagneten medans jag mockade och försökte få igång vattnet i vattenkoppen. Den hade frysit precis som de andra plus kranen i gången.

Då är det tur att man kan gå å hämta varmt vatten i sadelkammaren!



Av Natalja - 7 februari 2010 21:34

Det blev en lång "häst"-dag idag.

Först utsläpp, sen massage i Lyckeby, hem och äta, tillbaka till stallet, mockning och ridning.


Jag hade så gäääärna tagit ett pass på en ridbana som inte har snö upp till knäna, men hur hittar man en sån!?!? Köra till ridhuset hade jag varken tid eller lust till. Eftersom gårdagens runda bestod av långa sträckor med djupsnö, ville jag inte plumsa idag också.


Under tiden jag packade hö och mockade såg jag många hurtiga motionärer gå grisarundan. Tänkte som så att då är det nog ganska upptramap där det inte är plogat så man lättare tar sig fram.

Bestämde mig därför för att ta den rundan.

Hade fått en idé som jag ville testa.


Idén handlade om kandaret och den där tungan som gärna hamnar fel.

Jag har tidigare haft problem med att han lagt tungan över körstången när han går framför vagnen. På en av temakvällarna fick vi lära oss varför körhuvudlagen sitter fast i sidostyckena.

Jag hade inte använt nosgrimman som tillhör huvudlaget just på grund av tungan så jag var ju tvungen att testa det.


Till min stora lycka funkade det perfekt. Han gillade stången när den var fäst i nosgrimman (vet inte om den kallas nosgrimma eller bara nosrem??!)

Han har faktiskt inte lagt tungan över körstången en enda gång.


Tänkte att det måste ju gå att få dit den på kandaret och skippa den breda snygga vitfodrade nosgrimman   

Efter lite trixelifix fick jag dit den.


Latin såg inte besvärad av den, snarare tvärtom.


  


  


Den är inte alls fodrad med något mjukt och mysigt så jag har satt dit ett nackskydd i neopren.


Vi red iväg tog rundan i flygande fläng. Mötte barn i pulka, tog tillflykten i kanten. Vågade inte chansa på om han höll sig lugn eller om han skulle kasta sig som igår. Det gick bra när det var lite distans till barnet.

Han rörde sig riktigt trevligt och han gick kanon på kandaret.

Red övergångar och tempoväxlingar så när vi närmade oss Folkets Hus var han som en smörklick!!


Förbi en farlig fotbollsplan. Vet inte om det var målen eller snövallarna som var farligast, för något annat kunde jag inte se i alla fall   

Kom till stället där det var så mycket snö sist. Ja visst hade folk tramat upp en stig, men den var så smal och vinglig att vi hade jättesvårt att hålla oss till den.

Testade att gå vid sidan om och där var det mycket bättre.


Vi galopperade med stora kliv i snön och Latin frustade flera gånger.

Travade en bit sen på vägen och stannade för att ta en kik på kandaret.


  


Jo då, det såg bra ut!

Det vita skummet tyder på att han faktiskt accepterar det idag!


Upp igen (vig som ett kylskåp) och de där termisarna gjorde inte saken lättare.

Skrittade ett par steg sen bliv det eld under hovarna. Vet inte om det osade gris i skogen för vi var precis där jag såg hela familjen Svin springa förbi.

Försökta lugna honom men han var väldigt uppjaga. Travade lite igen men det slutade med tvärstopp.... av någon anledning som han inte nämnde för mig.

Så det blev skritt resten av vägen och INGA långa tyglar på det där vilddjuret till häst!!

Nä, så farligt är det inte. Snarare tvärtom!! Nu är han ju rooolig och JÄTTEpigg!!   


Hemma igen.


  


Nosgrimman fungerade ju    (frågan är ju bara om man får tävla på den!?)


Snöiga benlindor!


  


I morgon är det en ny dag, en ny vecka och jag har bestämt mig för att sluta gnälla!! Från o med nu är allt bra och trevligt (å är det inte det... så får man väl helt enkelt göra det trevligt)

Börjar veckan och dagen med utsläpp så jag får ställa klockan tidigt tidigt!!




Av Natalja - 7 februari 2010 21:16

Ett stort tack till Ylle för denna nominering.

Kan inte välja sju stycken att sända den vidare till så jag säger att alla ni som vill ha den får ta den!   


  


7 saker om mig som ni kanske inte visste:


*Jag har haft 8 olika bilar

*Köpte hus som 22 åring

*Är egentligen jätteblyg    

*Mitt "flicknamn" är Kotoneva

*Jag är grymt åksjuk, speciellt i bussar

*Mitt höjdrekord i hoppning är 140 cm

*Har jobbat som Croupier


Så spännande är jag!   


Av Natalja - 6 februari 2010 19:41

Lördagar är inte dumma! Det är så skönt att gå upp när man vaknar (även om det är vid halv åtta) och äta frukost i lugn och ro.


Vi började dagen med att packa in oss i bilen och köra till Vinberga. Parkerade Silver utanför Farmors hus och släppte ut doggsen. Dom blev sååå lyckliga!!!

Vi traskade på längst den vita vägen som var skottad en bit men sen fick vi plumsa i snö som på vissa ställen gick över knäna.

Hundarna skuttade och hoppade hit och dit! Det tog på krafterna minsann och vi kunde inte gå så långt in i skogen. Vi skulle ju gärna orka gå tillbaka också   


Innan vi vände kastade vi pinnar och grävde i snön. "Valpen" Lexie blev heltokig och var stundtals helt vit av snö. Xera är lite mer mogen och busade lite mer försiktigt.


Vi tog oss tillbaka utan att svimma av utmattning, men hundarna var nog rätt trötta i benen dom också. Båda gick så lugnt och sakta sista biten mot bilen.


Efter en tur till Lyckeby och fika hos Rogers föräldrar körde jag till stallet.

Det blåstet ganska hårt och det var nog -1 eller -2 grader.

Jag tänkte tar turen till Åby och Boket. För att testa vad Latin egentligen tycker om stången så tog jag den tjocka stången och skippade bridongen. 

Lät nosgrimman vara ganska lös så han lätt kan lägga över tungan om han absolut vill det. Jag ville liksom kolla om han kan känna sig bekväm med det över huvudet taget.


Red iväg och han accepterade stången bra. Började trava och gjorde en mängd övergångar, tempoväxlingar och skolor längst vägen. Han var jätteduktig och det bara sprudlade energi om honom. Jag försökte sitta ner i trav... men det var tokskumpigt så jag höll mig till lättridning.

Red förbi hästgården med islänningarna i Byfallet och vidare in i skogen. Samlade galoppen lite och så ökade jag. Han svarade fint och var sååå lydig.


Kom  till en nerförsbacke och jag saktade av till skritt. I en kurva ligger det ett hus och rätt vad det var så var jag och Latin på väg baklänges in på deras uppfart. Vad hände?!? Jo, det var ett barn i snödrivan!!!   

Barnet hade gjort en häftig grotta och satt där inne alldeles stilla och tyst.
Latin blev fullkomligt livrädd!!

Jag pratde med honom, han stod still, men då rörde sig barnet och vi var ännu en gång på väg in på tomten. Den här gången tänkte inte Latin stanna utan dra gärnet hemåt... genom skogen! Jag tog tag i tyglarna STOPP liksom, å då tyckte han plötsligt att stången var döskarp. Det visade han genom att ställa sig på bakbenen men jag fick i alla fall stopp på galningen.

Jag fick be barnet krypa ut och när pojken till slut sa hej, slappnade Latin av lite och vågade ta ett steg framåt. Med stor tvekan kunde vi äntligen fortsätta vår färd men gissa om han var hispig sen?


Jag försökte skritta (han gick i någon piaffliknande gångart) och andades lugnt för att Latin skulle komma ner på jorden igen. När han började sansa sig kom vi fram till en annan hästgård med 4 nyfikna hästar och ett oroväckande lågt staket. Jag trodde nästan att vi skulle få dom efter oss men som tur var valde dom att stanna kvar i hagen.


Vägen från Åby mot Boket var helt igensnöad. Där hade ingen plogat, inte ens gått! Latin fick plumsa fram med stora kliv. Ja, det var så mycket snö att det på vissa ställen nådde upp till magen   

Tur att jag valde benlindor idag istället för benskydden. Dom hade aldrig suttit kvar i den här snömassan. De höll på att lossna igår på banan och där var det bara hälften så mycket snö. Kardborreband och snö är ingen bra kombination tydligen...


Det tog längre tid än vad jag trodde att ta sig fram här. Latin var duktig och kämpade sig fram. Det gick bara att skritta, hade vi travat eller galopperat här så hade vi garanterat gjort en kullerbytta eller två.

Äntligen kom vi ut på plogad väg igen och Latin svävade fram!!!

Han var så mjuk och pigg att jag nästan gissat att jag satt på någon annans häst.


Skrittade av honom sista bilen och då gick det inte längre så fort...

Lille plutt var trött!!


Tyvärr blev det inga nya Latin-bilder idag... 

jag glömde min telefon hemma   


  



Av Natalja - 5 februari 2010 23:09

Trots fredag så blev det ingen vilodag för Tiinen.

Nä, han har redan fått två slödagar denna veckan så idag tog en sväng på banan.

Jag hade tänkt att rida igenom honom ordentligt, en riktig genomkörare liksom.

Tog fram ett rent och fint schabrak och hängde fram kandaret.

Sadlade och gjorde honom klar, hoppade ur termisarna och svingade mig upp.

Red upp på banan och insåg att ingen hade ridit där efter förra snöovädret.

Snön räckte upp till framknäna, där det var som lägst   

Där det var som mest nådde det upp till magen.


Då kan man inte rida igenom hästen, nä man kan inte ens rida en timma!! Jag fick helt enkelt lägga om min planering.

Jag skrittade runt banan för att göra ett spår, fick traska runt ganska många varv innan det var någolunda upptrampat.

Började trava och han lyfte högt på benen. Så mjuk och fin han var i sidorna! Har nog aldrig kännt det så här tydligt innan.


Det blev ett par varv och det kändes inte som om han tyckte det var jobbigt alls. Bytte varv och fortsatte trava. Då märkte jag att han ville springa på lite mer och jag anade att han började bli trött. Det är ju kanon att han ökar farten då istället för som innan... stannar!!

Pausade i skritt ett par varv sen testade vi galopp.

Det tog inte många språng innan han la tungan över bettet. Fick sakta av och låta honom lägga tillbaka tungan. Hum... inte bra. Hur jag ska få bukt på detta. Kan det vara för att jag bytte till min gamla stång och inte hade den tjockare ihåliga stången. Får fundera lite mer på det...


Efter galoppen travade jag bara ett par varv till innan jag skrittade av på vägen. Då var allt plötsligt farligt, ha ha. Va rolig han är min gamle man   



Har tittat lite på årets tävlingar.

Målet är som bekant MSV och det blir att lösa Regional licens direkt.

Nu är det hårdträning som gäller, både för mig och Latin.


Ta en titta på denna underbara häst, Bork Olle!!!

Den ger i alla fall mig inspiration, kan en Nordsvensk travare gå så här bra, då ska väl ett halvblod med en Elit-premierad mamma klara av att gå en MsvB utan att skämma ut sig   



Trevlig Helg Gott Folk




Av Natalja - 5 februari 2010 22:58

En gång var hon så här liten och hade hängande öron


  


Sen växte hon och ett öra reste sig


  


Det trodde vi hon ärvt av pappa Lexter


 


Men hon fortsatte att växa och vips stod båda öronen upp!!


       

  

Det har hon INTE ärvt av mamma Xera   


  


Idag fyller Lexie 7 år!!


Av Natalja - 4 februari 2010 22:35

Det blir allt svårare att hitta en parkeringsplats i stan nu, speciellt om man är lite sen och har bråttom in till jobbet   


Även om komunen nu har börjat forsla bort snö så är det fortfarande stora hårde snövallar och många parkeringsplatser som inte är skottade över huvudet taget.


Så här ser det ut utanför mitt jobb.


  


Ja, det är en parkeringsplats framför Görans Ford men just nu har en snöhög långtidsparkerat där.


Bredgatan, här stod jag igår   


  


På Kyrkogatan brukar bilarna stå i långa rader. Nu är det bara ett fåtal bilar som lyckats tränga sig fram och parkera i snömassorna.


  


Men det är vackert med snö också, speciellt när solen är framme och himlen är blå. Som på lunchen idag. Här ser vi Stumholmen.


  


Ja, det är vatten man ser, fast det är lika vitt som allting annat.


SOLEN!!!!!

  


Kustbekvakningens parkering (för både bilar och båtar)


  


Aspöfärjan har precis kastat loss och ger sig iväg bland isflaken.

Jag tänker genast Titanic men förhoppningsvis stöter dom inte på några isberg på vägen.


  


Den stora parkeringen nere vid hamnen har blivit en samlingsplats för alla bilar som inte vill chansa och köra fast i någon driva. Här finns det nog inte P-lisor eller så har dom gett upp. Det står bilar överallt åt alla håll och hade dom kunnat så hade dom parkerat PÅ varandra också. Jag såg till o med en tant som fick hjälp av två killar för hon hade hamnat i mitten av 3 rader parkerade bilar.

Tror hellre jag väljer en snödriva då... den kan man åtminstone skotta bort. En Saab är det svårare att flytta på   


  

  

Fler insnöade bilar


  


Dessa två kompisar måste ta ett jätteskutt om dom ska klara den vallen!!


  


På torget har dom försökt skotta undan så mycket som möjligt. Det resulterar i gigantiska snöberg!


  


Någon har humorn i behåll och har gjort en snögubbe framför Karl XI.


  


Jag har förstått varför man har bilar i den här stoleken.


  


Men jag fick en rätt hyfsad p-plats idag så jag behåller lilla Silver ett tag till.

I söndags firade vi 2 år tillsammans, otroligt va tiden går fort!!!


  


Vägarna i stan har blivit "enkelspåriga" Det är besvärligt att mötas och har man otur står det någon på tvären in på en p-plats.... å kommer ingenstans.

Detta är vintern vi alla kommer att minnas (om inte nästa vinter bli värre   )


Tyvärr hann solen gå hem tills jag skulle ut på tur med Latinen. Temperaturen föll drastiskt från -1 när jag körde hem från stan till -8 när jag parkerade utanför stallet.

Malin och Bella hängde med ut och vi började med att skritta fram en bit. Sen kom vi fram till trav och försökte samla traven så mycket som möjligt för att hästarna skulle jobba lite istället för att kuta runt och glo på allt. Vi höll samma tempo, inga problem med någon bakbensaktivitet inte. Tyckte till och med att Latin hade lite gest på frambenen   

Vi tog inte tiden men travade hela vägen fram till Folkets Hus. Skrittade runt parkeringen och travade hemåt.

Jag gissar att vi kanske travade i 10 minuter i sträck dit och 10 minuter hem och oj va fina hästarna var på vägen hem. Så avslappnade och rörde sig fjäderlätt! Latin blev till o med lite trött, det var bra för det är ett tecken på att han jobbat på bra!


Vi var noga att spara en lång avskrittningssträcka, det behövs efter ett "maraton pass" Dom hade rimfrost i skägget när vi kom hem men trots kylan tror jag nog att dom uppskattade att få röra lite på sig på en skottat väg!


Latin fick stå med BoT medans jag mockade. Vet inte hur mycket den hinner ge effekt men bättre 10 minuter än ingenting ting alls. Å jag tycker den varkar vara effektivas när hästen har rört på sig och är varm.


Kvällsfodrade innan jag körde hem och nu verkar Latin ha lärt unghästen i boxen brevid att man ska kissa innan maten (undra vem som lärde Latin det, hi hi) 

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards