Direktlänk till inlägg 27 mars 2010

Snart söndag!

Av Natalja - 27 mars 2010 22:01

Hej. Har ni saknat oss?

Ni kanske tror att vi svimmat av nervositet inför helgens tävling? Ja, man skulle nästan kunna tro det    Men riktigt så illa är det inte!


I torsdags körde jag och Latin till Orranäs för att trimma på programmet en sista gång. För att det skulle bli så likt tävlingen som möjligt tog jag på pojken Tävlingstränset! (bild från förra året)

 

  

 

I övrigt red jag i de gamla stövlarna och hade "snälla" sporrar + dressyrspö.

Jag började med att rida honom rakt som uppvärmning. Sen försökte jag böja honom i bålen och forma honom runt min innerskänkel. Red långt ut i hörnen och la volter lite här och där. Han svarade fint och tuggade bra på bettet utan att vara irriterad.


Red vidare och jobbade med skolorna.

Slutan gick lite för lätt så där gjorde jag nog något fel   

När jag sen började galoppera märkte jag att det inte ville sig i vänster varv. Han rätade ut sig och ville inte allt böja/ställa sig åt det hållet.

Jag la då till spöet på ytter bog. Gjorde halvhalter på yttertygeln och försökte svänga med hela framdelen istället för att bara svänga nosen liksom.

Det funkade!! Han frustade ett par gånger, sen gick han som en dröm!!

Jag kunde i princip göra vad som helst. Ingenting kändes svårt eller jobbigt.


Passade då på att jobba på de enkla byterna. Red upp på medellinjen mot spegeln och vid mitten av ridhuset, saktade jag av, skrittade 3-4 steg och ny galopp. Svängde åt andra hållet och sen fortsatte jag så.

Jag tror vi fixade 4-5 enkla byten utan problem, han var SÅ rak och mycket lydig. Men sen började han vingla, satte upp huvudet i övergångarna och fick en märklig takt i galoppen.

Testade att igen ta hjälp av spöet och petade på ytter bog. Ja det räckte med ett ynka pet och sen gick han kanon igen.

Jag kunde lägga en 8 meters volt i galopp utan att han ens blinkade   


Jag hade nästan ridit en timma och avlsutade med att trava av honom. Vet inte om han var less på dressyren då eller om han bara var lite trött för han ville inte kliva på framåt. Nä det var segt som kola och han la all vikt fram.

Fick ännu en gång ta hjälp av spöet och peta till och sen kunde vi trava av i en vettig form.


När vi var klara och skulle gå in i släpet kom Ridhusägarna och frågade om jag kunde hjälpa dem att lasta en häst som mådde dåligt.

Visst! Självklart ville jag hjälpa till. Deras lilla gråa häst hade tidigare råkat ut för något traumatiskt i samband med hästsläpet så han ville INTE gå in i släpet frivilligt! Vi ändra lemmen (Ifor Williams släp) så att det blev två dörrar istället för en ramp. En del hästar föredrar ju faktiskt att kliva upp i släpet istället för att gå på en ramp som lutar.


    


Inom en timma stod han i släpet och kunde påbörja sin resa mot Helsingborg.

Lite fantastiskt eftersom han inte gått att lasta sen han blev skrämd!!

Klockan var väldigt mycket så av förklarliga skäl bloggade jag inte när jag kom hem...   


Fredag morgon och jag tog med Silver till BilBesiktningen!

Han rullade igenom med en stjärna i kanten. Besiktningskillen kunde se att mycket var nytt och bytt! Jag bad honom kolla dragkroken en extra gång.

Vill ju inte tappa hästsläpet för att kroken är rostig eller nått!

Efter jobbet fick det bli vilodag för hela slanten.

Ja det var så illa att jag slocknade (som vanligt) i soffan strax efter Skavlan....  


Lördag (idag)

Började dagen med invägning (ner 0.1 kg  ) och en lååååång hundrunda.

Sen var det mötesdags med Tävlingskomittén i Lyckeby. Vi var en liten skara, en del var iväg på annat. Malin bland annat var i Kalmar och plockade rosetter   GRATTIS!!


Vi lyckades trots detta få ihop allt inför tävlingen den 3 april.

Jag har nu lärt mig TävlingsDataBasen och kan göra startlistor och PM

Om ni inte tror mig så ta en titt på KLRKs sida!


Sen körde jag hem för ombyte och lite mat i magen. Vidare till stallet där jag och Malin städade stallbacken och sadelkammaren. Å sen vi hann ut en runda i naturen mellan regnskurarna och INNAN det blev mörkt! Inte illa va!


Jag red Latin på tävlingstränset, snälla sporrar, hoppspö och fusksnöret. (ja, jag hade ju naturligtvis även sadel och sånt) Han gick kanon från steg 1 till sista klivet in i boxen! Så mjuk och fin hela rundan och rörde sig så lätt!

Är det bra eller dåligt inför morgondagen?

Jag tror det är bra (hoppas på det i alla fall)


Det blir ingen tidigt tävlingsdag trots att vi ska ställa om klockan.

Jag startar 15:33!!


Ja kolla själv!    STARTLISTOR


Trots detta tog jag det säkra före det osäkra och putsade sadel, träns och stövlar ikväll. Sen är det bara Latins frissa och inpackningen kvar i morgon...

Det reder jag nog trots nervositet.

Fast ska jag vara helt ärlig så är jag inte ens lite nervös just nu     



  




 
 
Ingen bild

Christina

27 mars 2010 23:33

LYCKA TILL imorn!
Rid och tänk positivt så som vilken FANTASTISK fin häst lilla Latin är!
Njut av ritten!
/Christina

 
Emily

Emily

28 mars 2010 08:44

Lycka till idag! :)

http://emiiily.blogspot.com

 
Sara

Sara

28 mars 2010 10:29

Jättemycket lycka till!
Jag ska med tävla idag, LC:trav på en ridskolehäst jag knappt har ridit på flera år. :P

http://helgur.blogg.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

28 mars 2010 13:55

All lycka önskar vi er :o) Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Izza

28 mars 2010 16:05

Det kommer att gå toppen! Väntar med spänning på att läsa ditt nästa inlägg :)

 
Ingen bild

Scilla

28 mars 2010 20:38

Hihi och jag fick ta emot beröm för din last hjälp.. B trodde att jag var du när jag var där i lördags:-)

 
Therre

Therre

28 mars 2010 21:07

Väntar med spänning på hur det har gått :)

http://therre.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

28 mars 2010 23:19

STORT TACK och KRAM till er ALLA för de fina lyckoönskningarna!


Scilla: Hoppsan, är vi så lika ; ) (eller är det hästarna kanske)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards