Direktlänk till inlägg 29 april 2010

Vart sitter takten?

Av Natalja - 29 april 2010 23:00

   Var lite inne på att vi skulle ta ett pass på ridbanan ikväll.

Hoppsan! Jag hade redan glömt att jag skulle ge Latin en lugn vecka med roliga rundor i skogen...! så jag ändrade min tanke och bokade in en runda till Boket istället.


Klädde Latin i sadel och tränset med pelhamstången. Det var varmt och skönt i luften så han slapp ländtäcke. På benen fick han benskydd och jag hoppade i de nya stövlarna. Hi hi, jag kan knappt gå i dom, än sämre går det att sitta upp i sadeln. Tur att vi har en pall till hjälp.

Jag hade inga hjälpverktyg för att kunna reglera farten... tänkte att det skulle gå ändå.


  


Latin är ingen pigg häst av sig själv. Han är Latmasken själv   

Så eftersom jag varken hade pinne i handen eller sporrar på fötterna, gick det sååååå  sakta.

Vi skrittade länge som uppvärmning och jag tyckte att han även idag tar kortare steg med vänster fram. Är det en låsning i bogen igen eller är det höger bak som är stelt igen? Hur som haver blev det bättre ju mer han skrittade och strax innan vi började trava gick han helt som vanligt. Traven däremot var HEMSK!

Ja, hade jag inte vetat bättre så hade jag gissat på att Latin var 46 år gammal!!!

Han travade iväg i snigelfart helt rak i hals och kropp och hade ingen takt över huvudet taget. Jag försökte trycka på honom men mina ben kunde inte styra stövlarna och Latin dissade mina menlösa hjälper.


Tänkte att även om jag inte får fram han just nu, så måste han åtminstone runda ner nacken. Så jag bad om att få in nosen och genast fick han tillbaka sin takt i traven. Bra!! Då har jag hittat vart takten sitter, då ska jag bara hitta vart gasen sitter också. Tills dess tog jag hjälp av änden på tyglen, ett litet klatch och vi var genast mer igång.


Jag travade på gräsvägen över åkrarna och fattade sen galopp när vi kom ut på grusvägen. Jag fick jobba ganska mycket för att få honom lite smidigare och i bättre form. Han var kort i steget och väldigt framtung.

Han gick bra på stigen genom bokskogen och vidare ut på vägen som går längst åkrarna. Fick passa honom lite för idag ville han inte ställa till vänster igen. och om jag ens lyckades lite så rumpan in istället.

Han knorrade lite, jag gnällde lite men sen..... sen var han finare. Inte helt ok men mycket mycket bättre. Avslutade med en långgalopp i ett friskare tempo. Han sökte sig framåt/neråt utan att för den skull hamna på bogarna. Han frustade och började bli mer och mer loss i kroppen.


  


På plats hemma igen fick han stå i stallgången en stund medans jag mockade. Han stod där och sov med BoT värmaren på rygg och rumpa. Sen stapplade han in i boxen igen... Hu, denna stela häst. Jag kanske måste ta ett pass på ridbanan i alla fall. Han behöver komma till arbete så han blir riktigt lösgjord.


Tur förresten att Latin inte är vit....

för då skulle man kunnat tro at han färgar av sig   


  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards