Alla inlägg under april 2010

Av Natalja - 6 april 2010 22:40

Idag har jag inte sett min brune Pojk, men tack vare en sms-rapport från stallet kan jag trots detta sova lugnt i natt. Snälla Malin har bäddat ner Latin och gett honom kvällsmaten.


Jag åkte istället till Småland direkt efter jobbet och med mig i bilen hade jag Martina, Malin (en annan Malin) och Birgitta från Ridklubben (KLRK).

Långasjö Hästsportklubb hade en föreläsning om Ryttarens sits med Birthe Vogelius.

Kommer ni ihåg att jag köpte hennes bok "Spänst & harmoni i ryttarens sits" tidigare i år?


  


Ett sånt tillfälle får man helt enkelt inte missa.

Det var mycket intressant och många av oss fick vara med och testa och känna på hur vår kropp fungerar och vad som inte fungerar.

Är lite för trött för att skriva något vettigt om det. Återkommer med mer fakta.

Däremot måste jag säga WOW! vilken anläggning! Så rent och fint det var!

Det blir spännande att rida i morgon. Man vill ju liksom testa allt   

Jag tänkte ta ett par varv på ridbanan för på lördag är det programridning igen.

Här har vi tiderna:

kl 14.00 Erica Carlsson LB1

kl 14.20 Elin Mattsson LB2

kl 14.40 Malin Andersson LA4

kl 15.00 Johanna Wikdahl LA4

kl 15.20 PAUS

kl 15.40 Viktoria Löfgren FEI mästerskaps klass

kl 16.00 Natalja Karlsson MSVC5

kl 16.20 Susanne Karlsson MSVB3

kl 16.40 Sara Lidback MSVB4

Nu ska jag sova   

Av Natalja - 5 april 2010 14:02

Vi tänkte ta en mysig påsk-tur i strålande vårsol och lyssna på fåglarna.

Å visst började det ganska för mig och Malin när vi satt där på vagnen bakom Latin...


  


... men sen kom regnet.

Det opålitliga aprilregnet och vi blev så blöta man kan bli   


Gissa om Tiinen blev glad när han fick syn på vagnen och förstod att vi skulle ut på tur.

Lagomt tills vi skulle spänna för kom två hästtransporter in på gårdsplanen.

Jag gick ett par varv runt gararaget med honom innan vi satte honom mellan skaklarna.


När allt såg ut att vara fastspänt skrittade vi iväg mot Boket/Åby. Över Torhamnsvägen utan bekymmer. Vilken härlig häst jag har. Trots att han inte haft vagn sen någon gång i höstas så är det absolut inga problem att spänna för honom. Han gillar verkligen det här   


Traven var fin och han klev på med raska kliv. Det finns ju inte så många bra rundor att köra för de flesta vägarna jag rider är för smala på vissa ställen så där kommer man inte förbi med vagn. Vi fick helt enkelt köra bort till bokskogen och vända där.


Allt gick lysande men det var lite svårt att svänga. Tror att jag var mer ringrostig än Latin, ha ha! När jag glömde att vi hade en yttersida så böjde han bara halsen och gick vidare rakt fram   Tog ingen galopp eftersom han lätt fastnar i den gångarten, ha ha!


Burr va vi frös när vi nästan var hemma igen. Ridbyxorna var genomblöta och min jacka hade även börjat släppa in vatten.

Självklart tittade solen fram så fort vi hoppar ut vagnen.


  


Nu kan vi ta upp körningen på allvar igen.

Det finns ingen snö i vägen och det är ljust om kvällarna   


Tror ni han blev glad för överraskningen?


        

Av Natalja - 4 april 2010 22:43

... och jag har lite blandade känslor från tävlingen.

Självklart är det inte roligt att få bottenpoäng och komma sist.

Det har varit perioder då jag har gett upp och tanken på att byta häst har snurrat i huvudet.... men inte nu!

Jag skulle aldrig ge upp nu när vi ändå har kommit så här långt!

Det räcker att jag tänker tillbaka ett par år och tänker på hur Latin var att rida då, hur han rörde sig och hur jag red.

Då har det ju faktiskt hänt en hel del   



Det gäller bara att ta tag i problemen och jobba på det.

Men jag är inte dum, självklart inser jag att vi aldrig kommer att vinna en medelsvår klass. Därför tävlar jag i första hand mot mig själv och med dessa två bottenplaceringar i ryggen kan det bara bli bättre   


Idag fick det bli tömkörning igen. 

Jag ville fortsätta med travarbetet och se hur han rör sig på volt.

När vi klev upp på ridbanan öppnade sig himlen och regnet blötte ner oss.

Det gjorde att han fällde ner huvudet alldeles frivilligt för att undkomma regnstänket.

Han var mycket mer sammanbetsvillig denna gången. Jag sa nog bara nej 8 gånger när han hellre ville galoppera. För att han inte ska komma undan den jobbiga traven så låter jag honom inte galoppera alls när jag tömkör. Galoppen funkar så pass bra från ryggen så det får bli fortsatt träning så.

Höll väl på ca 20 minuter och de sista varven gick han väldigt bra! Kul att se.



I morgon har jag en överraskning till Latin   

Av Natalja - 3 april 2010 23:55

...på att komma sist!!         


Men som jag brukar säga, någon ska ju göra det också.   

Inget att hänga läpp för. Tvärtom! Jag är jättenöjd med vår ritt idag. Han var inte alls så öppen i formen som förra helgen. Skolorna var snäppet sämre men den övriga travdelen flöt på bra. Jag tyckte även galoppen var 100 gånger mer samlad men domaren höll inte riktigt med mig. Sista kommentaren på protokollet var "För svag samling för klassen"  Hum.... märks det SÅ väl         


Så nästa träning är det skolor och samlig som står på önskelistan.

Dock förbättrade jag min procent från förra veckan med hela 3 %

Fick 48,14 % och kom..... SIST!   

RESULTATLISTAN


        


Man blir trött av att tävla

        


JÄTTETRÖTT    

  


Å så här såg ritten ut.... Visst är han fin trots de låga procenten         





Två som det däremot gick väldigt bra för idag var Nina & Rolex.

Nina är en sån där tokig hoppryttare men med lite tjat gick att få henne till att tävla dressyr.

Å det visade sig vara en bra idé. Hon kom 5:a i LB:2.


GRATTIS NINA!!! 


Av Natalja - 2 april 2010 16:23

Är det någon som kommer ihåg vad jag pysslade med långfredagen förra året?

Jag kommer ihåg det som om det vore igår.

Roger var då som nu på Elmia i Jönköping och tittade på bilar.

Jag hade foten i ett vitt paket och kunde inte göra så mycket alls.

Hade inte träffat Latin på ett par dagar och att få åka till stallet var en enorm lättnad för mig då.

Därför var jag extra glad i morse när jag själv kunde sätta mig i bilen strax efter sju och köra de 7 kilometrarna till stallet. Fodra hästarna och sen släppa ut dom, en efter en. Fåglarna kvittrade och solen tittade fram bakom träden.

Jag minns hur besvärligt det var för mig förra året när jag försökte mocka... det tog ett par veckor innan jag hade kommit på en teknik som fungerade.

Idag kunde jag utan problem mocka och köra ut skottkärran på gödelsstacken.

Jag kunde gå ner i hagen och hämta min bruna kompis och ställa honom i gången. Jag behövde inte be någon om hjälp idag    det behövde jag förra året.

Försökte ta in honom själv en gång, kommer jag ihåg, men jag välte så klart  


Eftersom det är tävling i morgon och han gick så dunderbra igår, hade jag inte riktigt någon bra plan för dagen. Jag hade en fundering på att tömköra och så fick det bli. Jag tog fram däckeln, pisken, ett träns och tömmarna.

Borstade en mycket lerig häst (tur att han hade halstäcket, då var det inte så mycke yta att borsta av)  Han såg lite skeptisk ut när jag spände däckeln och trädde in svansen.

Fäste tömmarna som man fäster en graman bara för att få lite hjälp med formen. Sen gick vi ut.

Latin stegade på med långa kliv i solen. Vilket väder!!   


  


Han var lätt att ställa och böja och svarade snabbt när jag bad honom trava ett par steg. Nu kunde jag studera hur han ser ut bakifrån. Ja, han har fått regäla lårmuskler i alla fall   Rumpan är rund och go och ryggfiléerna rörde sig fint i skritten.


Stannade ett par minuter bara för att njuta av våren.


  


  


  


Vi traskade omkring ute ca 20 minuter sen gick vi upp på ridbanan.

Ville ha honom på en mindre volt i en långsam trav. Där blev vi genast oense. Han ville gå på en större volt i galopp...

Jag fick verkligen vara dundernoga med honom och säga nej 382 gånger för att han skulle trava och inte galoppera. Han ville verkligen inte trava idag.

Därför fick han inte galoppera alls men det gjorde inget, för efter en stund var traven fin fin!!

Roligt att se honom röra sig så bra. Det har ju hänt att han sett både halt och lytt ut på volt i lina. 


Skrittade av honom och gick ner till stallet.

Han hade inte blivit varm så jag borstade bara bort ett par hekto hår sen fick han ett regntäcke utan hals ovanpå det tunnare termotäcket.

Han får väl skita ner sig om han nu måste. Tänkte att han behövde sola halsen lite nu, inte bara gömma den i ett rutigt täcke   


Gjorde klart i stallet och körde hemåt. Tryckte i mig en kaffe och några mackor. Återigen märkte jag hur lätt det var att bära en kaffemugg från köket till soffan. Det gick inte heller förra påsken.


Sen gick jag och flickorna ut för att göra lite trädgårdsarbete. Eller ja... det var mest jag som fick jobba. De där luddiga solade bara   


  


  


Passa på att njuta av våren så länge ni kan!

Av Natalja - 1 april 2010 18:52

Har väl aldrig hunnit med så mycket som idag på en och samma dag.

Jobbade fram till tolv.

Hovslagaren kom halv ett.

Tränade klockan två.

Var hemma vid fyra.

Gick en timma med hundarna.

Lagade oätbar lasange.

å nu ska jag strax till Ridklubben och färdigställa starlistorna.


Träningen gick lysande!

Det var länge sen jag red för stallägaren pga all snö. Nu är padocken helt ridbar igen och jag kände att vi behövde en genomkörare inför tävlingen.

Han var till en början ganska springig men det fick jag genast hjälp med och resten av passet gick kanon!!

Vi fick faktiskt en hel del beröm och tips hur vi ska genomföra tävlingen utan att bli lika låååååång som i Kalmar.

För övrigt gjorde han två perfekta byten (när det inte skulle vara byten   ) och jag kände en tendens till längning!!

Måste bara plugga in LA:6 programmet också.

La ju det längst bak i arkivet när MsvC:2 skulle tränas in  





GLAD PÅSK!

 

 

 

 

  



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards