Direktlänk till inlägg 22 maj 2010

Efter regn kommer sol

Av Natalja - 22 maj 2010 23:55

Visst känns luften mycket bättre när åskovädret är över   

Precis så har det känts sen igår...

Å äntligen kunde jag köra en sväng   

Selade Latin i fredags och skulle köra fram. Då kom de två minstingarna i stallet och ville åka med. Visst fick dom det. Lugnt och försiktigt gick Latin först ett varv runt garaget och sen på ridbanan. Barnen tyckte det var jättekul, speciellt när vi gick genom en stor vattenpöl, hi hi

Risken är nu stor attt vi kommer att få vara barnvakter varje kväll!


När barnen hade klivit av kunde jag öka temot och jag har nog aldrig haft en sån lydig häst mellan skaklarna innan. Han lyssnade på minsta lilla kommando.

Kunde galoppera i båda varven, både volter och längst spåret. Ville inte köra några koner för banan var ganska tung efter allt regn.

Jag behövde inte köra speciellt länge innan Tiinen var svett,


Idag lördag tänkte jag ta en lång runda i skogen.

Jag tog ett ihåligt egg bett och ett träns med pullarnosgrimma. De nya stövlarna som faktiskt börjar bli rätt bekväma, fick hänga med ut.

Latin fick skritta lääääänge innan jag kortade tyglarna och bytte växel.

En kort bit fick gå längst en asfalterad väg. Då mätte vi polisen, å det första jag tänker är "har jag bälte" En yrkesskada sen jag körde tidningar...   


Latin kändes fin men jag fick ändå ryta till lite. Allt för ofta lägger han ALL tygnd på frambenen och bogarna. Om marken då är lite ojämn snubblar han överallt, inte bra! Jag ville flytta tyngden bakåt, vilket är näst intill omöjligt på Latin. Vi tog vägen över kalhygget och efter det var han mycket bättre under sig. Det är som om han tvingas att jobba om han ska ta sig över utan att stå på näsan.


Bettet fungerade utmärkt. Han var mjukare i munnen och verkade nöjd med kombinationen. Antingen passar bettet toppenbra eller så är det nyhetens behag.


Efter att ha korsat vägen som vi tidigare följde, kom vi ut till den lååååånga galoppsträckan. Den byter riktning ett par gånger så den är perfekt om man vill öva naturliga och lätta galoppbyten.

Latin har dock lärt sig när jag vill byta så jag behöver bara tänka byte så byter han.... om han inte gör det själv, ha ha


Efter en lång och framför allt nyttig galopp kom vi fram till Färskesjövägen. Där blev det skritt ett slag, sen vek vi av vid badplatsen. Latin fick syn på en familj som skulle bada. Jag tyckte det var tidigt,,, *burr* Det måste ju vara jättekallt i vattnet nu!! Latin tyckte dom var läskiga   


  


Ja, det var nära att han tänkte vända! Märklig häst... det kan passera polisbilar, traktorer och bilar utan att han rör ett öra, men familjen Anka rör sig ja då är det bäst att fly!!

Jag fick honom att gå lite närmre, men absoluuuut inte ner i vattnet!!


  


Vi fortsatte in i Sherwoodskogen. Såg tyvärr ingen Robin Hood eller någon av hans män. Men å andra sidan är de duktiga på att göma sig.


Ser ni någon??


  


  


Rundan var runt en mil. Första rundan i t-shirt dessutom

   Sommaren är hääääär!! Underbart!


I morgon är det träning hemma för Angelika   (till häst alltså   )

 
 
Ylle

Ylle

23 maj 2010 09:40

ja familjen Anka är skrämmande.. tänk bara på Anna dito! Härlig skog ni har!!!!!!!! Kul att Latin gillar körningen så skarpt!!!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Pernilla

Pernilla

23 maj 2010 12:02

Åh vilken härlig runda det lät som :) och så vackert ni verkar ha det runtikring er. Lite nyfiken - hur lång tid tog den milen?

http://hastliv.blogspot.com

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

23 maj 2010 13:25

Åhhh vad ni har vackert!!!! Blir SÅÅÅÅ avundsjuk på era underbara skogar! Själv sitter man bara och kuskar runt på en platt åker :-S Blir glad för varje litet träd som visar sig :o) Härlig runda ni hade! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

24 maj 2010 23:03

Ylle: Ja, Anna Anka... HON är skrämmande, hi hi
Visst är skogen häftig! Jag förstår varför Blekinge ofta omnäms som Sveriges Trädgård.

Pernilla: Visst är det vackert! Rundan var verkligen perfekt. Hur lång tid den tog? Hum... jag kollade nog inte på klockan så exakt men någonstans runt 1 timma och 15 minuter kanske. Får klocka den nästa gång.

Aramis: Åkrar har vi massor av också men skogen är oslagbar! Här finns allt (utom ett ridhus förstås) Kram kram

 
Therre

Therre

25 maj 2010 09:20

Men gud vilken härlig skog ni rider i!!! Jag blir ju avundsjuk, här uppe avverkar de bara skogen runt omkring på alla ridvägar så det blir kalhygge. Avundsjuk, avundsjuk, avundsjuk!
Kram :)

http://therre.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards