Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Lite ojämn

Av Natalja - 24 maj 2010 22:29

Söndagen tog slut lite för snabbt. Jag tränade hemma på ridbanan kl 18 och när jag väl var hemma så var helgen över...   


Hur som helst... Jag red ut en sväng innan träningen för att värma upp. Tog ett par varv på banan och han kändes helt ok. Lite ojämn någonstans men jag kan inte sätta fingret på vart det är! 

Har märkt det även när jag kör. Gissar att det är vänster bog.


Men i söndags var han ganska jämn. Rumpan föll in lite i vänster varv, undra om det har något samband!?

Vi fick börja med att rida på en fyrkant och gjorde massor av övergångar skritt-trav. Gjorde avsaktningarna i vändningarna och det var verkligen supernyttigt för Latin. Fick ihop honom bra och han kom igång med hela kroppen.

Efter detta var det en baggis att fatta galopp och både öka och minska tempot. Det som helt plötsligt blev ett problem var att han blev så loss och ledig att han kändes vinglig. Jag hade nästan ingenting i handen och han var ÜBERkänslig i munnen. Jag fick verkligen hålla tungan rätt i mun för att inte vingla med.


Vi avslutade med öppna på 3/4 linjen. DÅ kunde man verkligen se hur vi vinglade, ha ha   men vi fick rätsida på det!! Tjihoooo!!

Dock har jag jättesvårt att rida när han är som han ska.

Jag är så van att han är långsam och tung i munnen. När han sen är mjuk och går av sig själv.. .ja då vet jag ju inte vad jag ska göra...   

Snurrigt värre!! Nu ska jag bara hålla honom så här mjuk och fin tills på söndag!


Latin blev i alla fall ganska svett å jag tycker nog att han ser rätt trött ut också.


  


  


  


Innan träningen firade vi årets andra "sommar"dag med att luncha ute på verandan. Det var inte alls dumt efter att ha ränsat ogräs hela förmiddagen.

Jag slet upp mobilen för att fota Roger mitt-i-middagen! Tokstolle, han ska då alltid göra sig till   


  


Han gjorde ett försök att se vanlig ut... men jag vet inte om det lyckades, he he


  


Xera ser i alla fall ut precis som vanligt (näää hon tigger inte alls   )

Lexie däremot spanade efter flygfän, eller nått!


  


Ovanligt att hon var så långt ifrån matbordet!


Idag började jag kvällen med ett dressyr-möte.

For sedan till stallet och tänkte tömköra Latin för att hitta den där ojämnheten.

Han fick skritta fram läääänge, ja nästan 20 minuter innan jag kortade in honom och började jobba honom. Samlade honom och travade bara korta sträckor. Ville ha in rumpan under honom så han kunde komma upp med manken och framdelen.

Han såg riktigt maffig ut i sin nacke och runda rygg.

Traven såg inte lika kul ut. Den var kort och vänster varv såg väldigt ojämnt ut.

Det är inte benen. Det är inte huvudet som det är när jag kör (då nickar han ibland i vänster varv) och det är inte ryggen. Kan inte se något i rumpen heller...


Forstsatte att jobba honom i massor av övergångar och tempoväxlingar. Det gick bra att samla men omöjligt att få fram honom. Det blev bara korta korta B-ponnysteg. Flyttade ner tömmarna ner mellan frambenen som en graman.

Då lossnade han mer och jag såg skillnaden på varven bättre.

Är fortfarande inne på att det är vänster bog, alternativt vänster armbåge. Latins kroppsform gör att alla gjordar hamnar så nära frambenen och han verkar inte alls trivas när han slår i armbågen i gjorden. Men vem klandrar honom. Jag hade också linkat om jag hade gjort det....

Jag har en hög med luddigt tyg, får väl stoppa "sadelgjordstunneln" så den blir mjukare.


I slutet (efter nästan 50 minuter) tog han ut steget och han så ut som en häst igen. Han tuggade på bettet och var lite småsvettig.

I morgon trimmar vi nog i skogen, sen får det nog bli massage innan söndag. Det kanske kan hjälpa vänster bog så den blir lika fin som höger   

 
 
Therre

Therre

25 maj 2010 09:25

Fy sjutton vad han är söt, Hihi! Han blev nog väldigt trött efter ert träningspass :)
Kram

http://therre.bloggagratis.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

25 maj 2010 09:34

Hoppas ojämnheten snart är ett minne blott! Är säker på att den försvinner när dina massagehänder får känna igenom honom. Tävling i helgen? Ohh - spännande :o) Nu sopar ni banan - efter den senaste träningsvideon kan jag bara säga WOW!!!!! Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

25 maj 2010 23:23

Therre: Jaaa, visst är han!! Han blev trött, fick jobba mycket med de stela bakbenen, hihi Kram

Aramis: Tror du det? Ja, det hoppas jag verkligen!! Oj, jag är inte lika övertygad om att det kommer gå så vidare bra. Det är dock utomhus och det passar oss bättre : )
Tack snälla du!! Superbra pepp inför söndagen.
Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards