Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Takt taktik

Av Natalja - 27 maj 2010 23:36

Aj aj aj... min rumpa är öm   


Jag vet EXAKT vart sittbenen är idag efter gårdagens barbacka ritt!!

Men men, det går väl över innan jag gifter mig   


Dagens ritt fick fokusera på form och takt.

Jag tänkte ta rundan runt medelhavet, den är verkligen toppen! Inget hindrade mina planer och jag valde hoppsadeln idag.


  


På huvudet fick han det matchande tränset och fusksnöret. Jag tog bara det korta hoppspöet och de allra kortaste sporrarna jag har. De är i princip osynliga!


Klättrade upp och vinglade iväg. Tur att sadeln är så mjuk och skön som den ändå är, annars hade min rumpa hoppat ur sadeln tror jag.

Latin var pigg idag och skrittade på bra framåt. Vi hann inte långt förrän vi stötte på Fru Bambi. Hon stod kvar länge när vi kom skrittande, men till slut trippade honom iväg in i en dunge.


 


Jag misstänkte att hon hade gömt en bäbisBambi någonstans och mycket riktigt låg det en liten på vår vänstra sida.


    


Under eltråden hade den krypit ihop i väntan på att mamma skulle komma tillbaka! Vi smög snabbt iväg för att inte störa...


Gick förbi en vall som någon precis hade kapat av....

Nu är det sommar (enligt almanackan i alla fall)


  


De första travstegen Mr Tiin tog idag var ett par stapplande steg i framstupa sidoläge. Så kan man ju inte gå när man ska föreställa en dressyrhäst.

Jag lät honom ha ganska långa tyglar och istället hjälpte jag honom med en tydlig takt. När man rider ut så är det faktiskt lättare i hoppsadeln när man har kortare stigläder. jag har svårt att visa takten när jag sitter ner, men i lättridning går det bra.


Han följde min takt och efter en bit kortade jag honom en aning. Bestämde mig för att vara benhård med takten idag plus att jag tänkte bestämma formen. Det kan jag ju lättare göra när jag har fusksnöret på   


Ja, vi tog den vanliga stigen genom skogen, travade lite längre innan jag fattade galopp. Han kändes fin men vänster galopp var inte lika bärig som höger.

Vi kom snabbt fram till vattenpölen, tänk att kunna rida till Medelhavet   

Det kan vi göra varje dag om vi vill   


Stämningsfull kvällssol.


  


  


Vi fortsatte vår runda och jag tänkte ta långgaloppen som vi brukar. Men nu var vänstergaloppen jättekantig och inte alls ok. Så istället gjorde jag sisodär 64 enkla byten. Galopp-skritt-ny galopp. Jag var mycket noga med min posision och hans form. Böjde och ställde och varierade tempot så gått det gick.

När han kändes helt liksidig fortsatte jag i vänstergaloppen. NU så, det var som en helt ny häst!! Han hade alla benen under sig. Inge rumpa som kasade eller ett huvud på sne.

Han frustade ut en massa spänningar och när vi kom ut på asfaltsvägen tog vi en skrittpaus.


Inne i skogen fortsatte träningen på den smala krokiga stigen. Han lyfte fint på benen men efter ett tag blev han snubblig och stark. Upptäckte då att jag hade slutat rida, jag hade tappat fokuset   Så lätt är det...

Skärpte till mig och fick också ihop djuret.

Galopperade sista grusvägen på en häst som var helt mjuk i sidorna, lite stel i nacke och hals, aningens rak i haserna och med en rygg som gott och väl kunde jobba på bättre. Men han var lika i höger och vänster galopp och han gjorde sitt bästa.


Avslutade med en låg avslappnade trav i ett friskare tempo. Han gick där utan att bli framtung, precis som en häst som kan bära sig själv   

Då fick jag lite ordning på honom och trots att han fortfarande är stel så höll han takten bättre (tack vare mig) och jobbade på bra trots att jag var lite sträng.


Tillbaka i stallet... jag tror någon försöker rymma   


  


STARTLISTORNA till söndagens tävling har ÄNTLIGEN kommit ut!!

Jag kan sämst komma på 13:e plats och laget 4:a


 
 
Ylle

Ylle

28 maj 2010 21:27

Det beror förstås på NÄR Du gifter Dig.... aj aj barbackaritt kan ge (dålig) eftersmak... härligt att kunna rida till Medelhavet varje dag...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Aramis - En dressyrblogg

Aramis - En dressyrblogg

28 maj 2010 22:20

Åhh ni har så himla vackert där uppe i Blekinge! Är sååå avundsjuk på er natur! Ja men visst är det superlätt att man tappar fokus och blir passiv i sin ridning :-/ Suck!!! Alltid ska man behöva hålla sig själv i örat *fniss* Kram kram

http://aramise.bloggagratis.se

 
Patricia

Patricia

29 maj 2010 10:38

haha, rolig att vi alla reagerar över samma sak. Jag börjar nämligen bli lite avis på de fina ridvägarna. Verkar hel mysigt! Och visst är barbacka ridning lömskt. Ont i rumpa och helst en sträckning i jumsken också - outsh! hihi. Jag håller tummarna för er i morgon! Hejja hejja hejja!

http://www.rallybabe.blogg.se

 
Ingen bild

Natalja

31 maj 2010 20:21

Ylle: Eller OM jag gifter mig över huvudet taget, he he.

Aramis: Visst är här fint!! Men man får akta sig för man blir lätt hemmablind och ser inte det fina till slut. Fokus är A och O men uuuuh så lätt att tappa! kram kram kram

Patricia: Ja, Blekinges natur tilltalar de flesta. Tack tack för lyckönskningarna : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards