Alla inlägg under juni 2010

Av Natalja - 3 juni 2010 22:55

Värmen håller i sig och visst är det nästan brottsligt att jobba en hel dag inomhus en dag som denna   


Kunde inte bestämma mig för vad jag skulle hitta på med Latin idag.

Köra? Nje, har lite jag måste justera innan jag vill köra, plust att banan var lite upptagen och på varje grusväg i hela södra sverige är det Traktor-rejs. Antingen kör dom med stora vagnar med gräs, eller bal-maskiner... Å jag vill inte möta någon av dem på en smal grusväg med stenmurar...


Det fick helt enkelt bli sadel och träns istället för sele och vagn.

Har ju inte ridit på banan tidigare i veckan och på lördag är det träning för Helena igen. Lika bra att tjuvträna lite.


Latin var ju superfin igår, hoppades att han skulle kännas åtminstone lite bra idag. Tog de nya stövlarna på mig, blomm-sporrarna och hoppspöet. Vanliga tränset och dressyrsadeln.

Skrittade ut 15-20 minuter innan jag red upp på ridbanan.

Fortsatte att jobba honom i skritt och försökte få honom lite i form.

Latin såg mest ut som en uppblåst balong. Det lilla gräs som har kommit upp i hagen har verkligen fastnat runt midjan (det är precis likadant för hans matte när det handlar om godis)


försökte börja trava men betongklumpen under mig hade helst bara stått stilla. Söte Göte, vilken Åsna!!! Tapper som jag är för det mesta försökte jag med alla konstens regler att få ordning på honom men jag tror det hade varit lättare att få in en kamel i ett nålsöga   

Galopp då... det brukar ju vara lösningen på allt. Jo visst fattade han galopp men det fanns ingen kroppsdel på den bruna hästen som böjde sig över huvudet taget. Benen var spikraka, halsen var stenhård och tunnan till kropp gick inte att påverka alls.... Jag kunde inte skänkla, det lilla korta spöet dissade han som om det vore en fjäder. Jag kände mig som den där lilla ryttaren på ridskolan som fått en lite större slöare ponny och hur den än försöker få fart på ponnyn så lyckas det inte. Men när en större och äldre elev sätter sig på ponnyn, går den som en klocka... Ni förstår känslan va!

Nu hade jag ingen annan äldre elev att ta till och mitt tålamod var slut för länge sen. Arg som ett uppretat bi red jag ner i stallet, fick draaaa in kräket i stallet och satte fast honom i stallgången. In i sadelkammaren och bytte stövlarna och sporrarna, lämnade det lilla korta spöet och tog med ett längre i bara farten.

Ut med Latin igen, drog igen nosgrimman och höjde bettet. Nu så!! Försök maska nu om du kan   


Naturligt vis gav han sig inte utan strid... Det blev lite skutt och hopp men han kände nog att ett litet hopp till och han hamnar på Blocket i morgon.

Ja men då kunde han väl helt plötsligt trava på om ens lite vingligt och på tvären.

Nu fungerade mina hjälper igen och jag kunde känna vinden i ansiktet igen.

Inte konstigt att jag inte kan rida på tävling utan spö när jag inte ens kan rida hemma med ett kort hoppspö. Å det löjligaste är ju att jag inte ens behöver använda det, det räcker med att ha det i handen....


lika röd som en tomat kunde jag fortsätta ritten utan större bekymmer, ja... jag fick ju passa den late så han inte gick och slappade till, Det fick bli många övergångar, skolor och tempoväxlingar.


Testade för skoj skull en diagonal sluta i galopp med ett byte vid spåret. Det gick och det var rena byten   

Fortsatte en 5-6 gånger och han var lika fin varje gång och i VARJE varv!! Annart har han ju svårare för att byta från höger till vänster.

När galoppen kändes super så lämnade jag banan för att ta en tur i skogen.

Travade på framåt och han var såååå fin nu.

Galopperde över en äng vid "masten" och kom sen ut på Fyllevägen. Där fortsatte jag trava och plötsligt, efter en halvhalt, kom gödselkänslan!!

Ja det är sant, jag vände mig om och han lämnade ingen hög efter sig utan det var ryggen som kom upp!!   

Kunde inte rida honom så hela vägen hem men vi fick båda smaka på lite "riktigt" arbete. Nu gäller det bara att få till det JÄMT!!


Skrittade hemåt och hade fortfarande en irriterande känsla i magen. Det är ju så tråkigt att behöva jaga igång honom för att kunna röra sig. Tänk att byta honom mot något med mer energi i...


För den lilla energin jag jagade fram, den tog slut i samma sekund som jag satt av. Undra om Latin har gått på semestern nu? Det känns nästan så....



Trött, varm och svettig (gäller även mig)


     


Han blev till o med skummig i huvudet!


  


Annars var det nog bara huvudet som inte var plaskeblött.


  


Blev så illa tvungen att svampa av den svettiga valacken och sen skjuss in i ugnen. Nej jag menar boxen   


Pust, jag vet inte vem av oss som var tröttast, jag var i alla fall argast.

Undra vem som ridit in honom... den måste ha missat lektionen i framåtbjudning.


Tack vare den där "gödselkänslan" låter jag bli Blocket i morgon...


men vänta lite nu... det är ju jag som ridit in Latin och tränat honom sen ugnhäst. Jag kan bara skälla på mig själv   

Av Natalja - 2 juni 2010 23:07

I tisdags när jag släppte ut hästarna ösregnade det. Klädde på alla regnkläder.

I dag när jag släppte ut hästarna var det 11 grader varmt och SOL!!

Till och med min fryskyckling fick gå naken   

Tror dock inte att han frös idag!!


Det varma vädret höll i sig hela dagen och även en bra bit in på kvällskvisten.

Jag bestämde mig för ett dressyrpass... i skogen!


Det blev dressyrsadel med tillhörande ljusblåa schabrak. Det vanliga tränset med aachengrimma. De nya stövlarna med "blom"sporrarna och gramanen. Lämnade spöet hemma, tycker att han ska lära sig gå ändå.


Skrittade iväg mot Hammarby. När jag kommit en bit på vägen, kortade jag tyglarna och gramanen och la honom ganska låg. Började trava och han var lite framtung och kort i steget. Jag dämpade tempot och var noga med att rida i rätt takt. Han hängde på och efter bara ett par meter tog han ut steget mer och jag fick en lättare känsla i handen.


Han kom igång riktigt snabbt idag. Första galoppen var lite kantig men så var det lite nerförsbacke och ganska stenig grusväg.

Inne i skogen travade vi på i en låg form och ett ganska lågt tempo.

När det blev uppförsbacke fick han gå på lite och han tog i ända nere i från tårna.


Skrittade förbi ett par hus, sen bar det av i galopp igen.

Han gick super i höger galopp men konstigt i vänster. Jag förstår inte vad det är som är skevt eller svagt. Han ramlar in med rumpan till vänster och får en lustig takt i galoppen. Jag får tänka öppna hela tiden, då blir det bättre.


Skrittade genom byn Åby och förbi systrarna Dahls stall. Skulle trava lite men han fick nys om något och frös till is. Vet inte om det var en Bambi eller två, anfallet gick över och vi kunde rida vidare.

Jag satt mig ner och oj, jag kunde sitta, riktigt bra till och med!!


Stannade upp en sekund för att beundra kvällsutsikten.


  


Latin passade på att titta bakåt ifall det där farliga skulle förfölja honom.


  


Såg inte skymten av några monster så vi fortsatte vidare in i skogen. Efter en stund fick jag stanna till igen. Kunde tömma ut en halv familj med flygfän ur ögon, näsa och mun! Sommar i all ära men insekterna kan man vara utan   


Vägen genom Bokskogen gick i en rasande fart, vet inte om han plötsligt fick bråttom till kvällsmaten. Jag fick hejda ångloket genom att rida öppna och skänkelvikning. Det stoppade knappt honom, däremot blev han mjuk som smör och när jag väl travade rakt fram igen hade jag en trav som heter duga!!

Å jag satt på rumpan fortfarande!! Det var jag nästan mest impad av   


När vi passerat islands-häst-gården blev det galopp igen och nu försökte jag samla honom lite. Det fungerade fint och bara för skoj skull testade jag att byta galopp på rakt spår. Å vet ni, det funkade   

Bytet var dessutom från höger (den lätta galoppen) till vänster (den kantiga galoppen) och ändå fungerade det!!

Ökade sen vänster galoppen, fortfarande i "öppna-tänk" och han frustade som en hel älgflock!  Sen var min lilla bruna häst som nykokt spagetti. Han hade svårt att hålla styr på de där sladdriga benen   


Travade bara en liten bit till, sen fick han skritta... ville gärna att han skulle torka till!

Rundan var på cirka milen och det tog nog 1 timma och 4 minuter   


Av Natalja - 1 juni 2010 22:24

Jag har ju fullständigt glömt bort att berätta om Latins flytt!

Nä, han har varken bytt stall eller box, däremot har han efter 2,5 år bytt hagsällskap. Ture har fått en yngre lekkamrat och Latin har flyttat in till Bella.

Ja, Ture och Gold fick bekanta sig med varandra redan i lördags och har gått med varandra sen dess. Latin var ju borta större delen av söndagen men när han kom hem fick han gå ut en stund tillsammans med Bella.

Hon blev helt överlycklig över att få in en så stilig kille i hagen. Latin var dock mest intresserad av att äta gräs och hälsade knappt på det ivriga lilla stoet. Hon sprang och visade upp sig, men han lyfte knappt huvudet från marken.


Hoppas att Latins lugn kan smitta av sig lite på Bella som är lite halvstirrig. För jag tror inte att hon kan jaga upp honom på något vis   


Magen min har mått ganska bra idag men jag har ändå ätit med försiktighet och jag känner mig som en pigg åttioåring. Har svårt att låta bli ridningen även när jag känner mig vissen, så det fick bli en lugn runda med damsällskap.


      


Vi tog Grisarundan med mycket skritt. Jag hade hoppat i de nya stövlarna och de kändes väldigt bra idag. Får nog ta och rida på banan någon dag snart å se om de funkar även där   


Med tanke på att Latin vilade igår så kändes han rätt fin ändå. Lite stel i hals och nacke men när rundan nästan var slut... ja då var han uppvärmd och fin fin i formen. Ja ja, även han kan behöva en kort runda ibland. Man behöver ju inte alltid jobba ihjäl sig.


Å vad stod det egentligen på det där dressyrprotokollet som jag fick i söndags.

Jo på första sidan fick jag en hög med 5or. Fick bara en enda 4a och resten 6or. De sista bedömningsgrupperna är också intressanta eftersom de visar helheten.

På gångarter fick jag 6

Framåtbjudningen fick jag 5, å det var ju sant. Han var ju dö-seg!!

och då blev det även en 5a på lösgjordheten

Eftersom mina hjälper inte gick igenom blev det även en 5a på sitsen

Men jag fick en 6a på korrektheten   


Kollentaren från domaren var:
Öppen i formen, mer samling önskas, bättre i galopp. Prydligt!


Inte så illa va? Jag är i alla fall dunder-nöjd och tänker inte gå i pension än!!


Resultaten från finalen har kommit ut på Smålands Ridsportförbund och jag hade varken gissat fel eller räknat tokigt.

Vi kom 3:a   


1. Ostkustens Dressyrryttare          24p             
2. Ölands Ryttarförening               16p

3. Karlskrona-Lyckå Ridklubb    13p

4. Wisby Ridklubb                         11p

5. Växjöortens Fältrittklubb           9p

6. Ridklubben Udden                      8p

7. Hakarps Ryttarförening              2p


Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards