Alla inlägg under augusti 2010

Av Natalja - 18 augusti 2010 22:10

Härmed utfärdar jag en myggvarning!!


  


De är överallt och dom är törstiga.... BLODtörstiga!

Jag har bett överallt och de kliar värre än värsta sommarklådan.

Stackars hästar är också utsatta. Svansarna räcker inte till och ikväll tog dom sig in i stallet (myggorna alltså) Ja, det är väl inte så svårt eftersom dörrar och fönster är öppna men hästarna har ju fått vara i fred i stallet tidigare.


Vi tog en ridtur vid Färskesjön idag. Ture med matte hängde med.

Latin var kort i steget till en början och lite småsnubblig. Efter halva rundan hade ben och kropp mjukat upp sig och han gick på riktigt bra. Han var säker på foten på den smala stigen och snubblade inte en enda gång.


Så klart har vi två tävlingar här i närheten in helgen, å vi kan inte vara med på någon av de   

Det är dressyr i Jämjö och Maratonkörning i BräkneHoby.

Ja ja, vi får vara glada att vi får skritta en timma om dagen i alla fall.

Det hade kunnat vara värre...


Jag ber om ursäkt för lite kortare inlägg och dåligt med svar på kommentarerna, men jag försöker undvika datorn nu under semestern och gör istället andra nyttiga saker. Blir det lite tid över lovar jag långa bildinlägg men många kommentarssvar och även en uppdatering i länklistan.


Må väl mina vänner!

Av Natalja - 17 augusti 2010 22:09

Latin är påklädd och redo för en runda i tömmarna!


  


Han gick bättre efter en stund i tömmarna.

Fick mana på honom lite för att få med den bakre delen. Han tycker det är mycket roligare att jobba lite än att bara gå bakom mig.


Ett märkligt fenomen visar sig ibland när jag tömkör Latin.

Han kan helt plötsligt bli lite "stimmig". Det går inte stanna eller svänga, vet inte varför detta bara händer när han tömkörs, har aldrig sett honom sådan framför vagnen eller när jag rider. Har ingen bra förklaring på varför??!?

Självklart blev han sån idag just när det kom en bil bakom oss. Jag skulle styra ut honom till kanten men han börjar istället gå på tvären med huvudet rätt upp.

Helt okontaktbar var han ett par meter, bilen fick stanna bakom oss.

Jag röt till på honom och då vaknade han ur sin psykos och gick snällt till sidan och stod helt still tills bilen kört förbi.

Sen gick han på som ingenting hade hänt...



Av Natalja - 16 augusti 2010 22:57

Vi åkte i Fredags, Jag, Roger och doggelidoggsen.

Latin fick vara kvar hemma hos de andra i stallet.


Resan gick norrut och målet var Fagersta.

Där hälsade vi på Pappa Paavo och Carina.

Trots kort tid hann vi bland annat med att besöka Sala Silvergruva, gå på Herrgårds-loppis och se en slussöppning.

Mer om detta en annan dag   


Jag fick rapport hemifrån. Snälla Malin har tagit med Late Latin på promenad i dagarna två (jag traskade en runda innan jag körde i fredags och gick en sväng så fort jag kommit hem i kväll)


Vet inte om han är trött eller uttråkad   


  


Det är nog den klibbiga värmen som gjorde honom dåsig. Ja vem blir inte påverkad av detta väder?? Luftfuktigheten är så hög den kan bli utan att det regnar!!


Tycker han var stel som attan idag   

Direkt ser han sämre ut. Bogen är helt låst, halsen är stenhård och han böjer knappt benen.

Ska tömköra honom i morgon och se om han kan bli lite mjukare av det.

Men först ska jag sova..... Zzzzzzz

Man blir rätt slut i huvudet av att köra ca 100 mil på en helg.

Min möra rygg mår inge vidare av att sitta i bilen så länge heller, så jag förstår hur stel och öm Latin känner sig nu när han inte rör på sig som vanligt.

Vi är ett klent ekipage   


Av Natalja - 12 augusti 2010 23:09

Idag har jag skrittat Latin (som vanligt) men idag satt jag i sadeln   

Vi fick dessutom sällskap av Babsan och Ture!!

Det gick lugnt och städat men vi fick slå oss blodiga mot alla mygg. Det är verkligen hur mycket mygg som helst nu för tiden. Jag tror Latin är glad att han får sova inomhus   


  


Efter skrittrundan band jag Latinen utanför stallet. Tog av sadeln och borstade honom. Vände ryggen mot honom ca 1 sekund och när jag sen tittar på honom igen... Ja vad ser jag då?


Jo detta!!


  


Är det Rudolf med röda mulen?


  


Hi hi, han har kliat mulen mot den röda stallväggen och den färgade visst av sig!!


Har varit på ridklubben också, möte med Dressyrkommittén.

Kul att träffa alla nu efter sommaren. Lite tråkigt bara att planera hösten tävlingar och veta att jag förmodligen inte kommer att kunna delta   

Får väl vara funktionär istället, det är jag ju så bra på.... speciellt i sekretariatet!! Drömmer fortfarande mardrömmar om den där ponnytävlingen i våras då ALLT gick fel   


Av Natalja - 12 augusti 2010 01:02

Ja, ni andra får också gärna njuta av denna härliga skåning   


Av Natalja - 11 augusti 2010 23:58


Vi gå över daggstänkta berg, fallera,
Som lånat av smaragderna sin färg, fallera.
Och sorger har vi inga,
Våra glada visor klinga
När vi gå över daggstänkta berg, fallera.

  


  


  


  


  


 


  


     


  


  



Av Natalja - 10 augusti 2010 23:52

Idag tog vi en dagsutflykt till High Chaparral, mitt i mörkaste småland.


  


 


  


  


  


  


  


  


 


        



 


   


    



   


  


 


    


 


  


  

Av Natalja - 9 augusti 2010 17:21

Ja det blev hästar för hela slanten i söndags.

Masserade en jobbarkompis distanshäst på förmiddagen.

Åkte sen till Fia och red lilla Calypsen.

Tillbaka hem, äta och sen vidare till stallet för att hinna till stallmötet kl 18.

Ja, sen var dagen slut...   


Ninas fina arabvalack Junior gick en 5 milare förra helgen. Med tanke på det tycker jag han kändes oförskämt bra i hela musklaturen. Han var visserligen något öm i sadelläget men vem hade inte varit det efter en 6 timmars ritt!!


Calypen som egentligen heter Apocalypse, är en riktig krutgumma.

För att vara en 22 åring så är hon väldigt fin och och i toppenform.


      


Vi fick sällskap av matte med den nya stjärnan "Är"


  


Fast jag känner mig som en jätte på detta lilla sto på 158 cm så tycker att det gick riktigt bra att rida. SÅ roligt att kunna rida lite riktigt och galopperat!!! Tjihoooo, det var inte dumt!! Calypsen har jag ridit så pass mycket innan att jag inte kände mig det minsta rädd. Skönt tycker jag!!


Men vilken kort hals hon har!!


  


När jag kom till "mitt" stall hade Latin och flickvännen fått ett spel i hagen. Latin sprang i sin lilla ruta och Bella öste på i sin hage. Vi tog in dom innan stallmötet för att skona Latins ben. Han ska ju inte springa.


När vi var klara och jag gick ut för att mocka och även ta bort bandagen, hade båda lugnat ner sig. Latin var glad att få av sina benvärmare, jag såg till o med att han försökt bita bort tejpen!!

Det gick lättare att få i honom Metacamet, jag har nog kommit på hur jag ska göra för att han inte ska lyckas spotta ut det.

Det var frid och fröjd när jag lämnade stallet runt 21:00


MEN..... i morse åkte vi på dagstur till BilTema.

Plötsligt får jag ett mms av Babsan.

Hon skriver

-"Är det inte din häst som ska ta det lugnt"? med denna bilden bifogad!


  


JA! Det är Latin som har bakbenen i luften!!!

Han ska akta sina framben, förstår han inte det!!!


Sen kommer det en bild till...


  


HJÄLP!! Han har blivit GALEN!!

Han verkar inte ha så ont i benen just nu i alla fall   


Snart ska jag köra ut och ta honom i örat!! Ska han kuta runt så där får han inte gå i stor hage. Visserligen sprang han inte så mycket och han var nog mest glad att slippa sjukhagen.

Vi ska även skritta en timma idag, då gör han väl av med lite "uttråkhet"


Åh så har Sara ringt idag.... Helena kommer på lördag. Det är alltså träning i helgen å jag kan inte vara med   

Jag vågar inte heller ta en fast träningsplats i höst.

Vet ju inte än om han är bra tills dess eller inte.

Och även om han är ok vet jag ju inte hur pass mycket jag kan rida honom i höst.

Vi får avvakta och se helt enkelt och hoppas på det bästa...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards