Alla inlägg under november 2010

Av Natalja - 15 november 2010 22:41

Idag har Latin fått vila.

Latin har ju alltid varit en väldig lugn och ganska tung häst, lite som en:


  


Därför är det inte jätte-lätt för mig att rida BellaBus.

Hon är ju liksom lite mer som en:


  


I bland går det lite hit och lite dit. Idag gick det lysande!!

Hon var kanonfin, vilken smidig liten Donna hon är när vi vill åt samma håll.

Jag försökte rida "osynligt" och det var en metod som passade mycket bra på henne.

Osynlig kan man inte vara på Latin, då skulle han somna.


KLRK mingelsida kan man beskåda fler bilder från Lördagens party.


Jag misstänker att det är Ann som varit paparazzifotograf   

Hon lyckades först fånga mig mitt i ett intressant samtal...


  


Sen sprang jag på henne när jag fyllt tallriken med gosaker.


  


Hi hi, måste bara visa denna härliga bilden på Erica och Malin också.


  


Nää hä, nu ropar sängen på mig...

Sov gott alla Novembertrötta människor!

Har upptäckt att det inte bara är jag som känner mig som ett suddgummi...

Det är nog som Ylle säger, hösten tar musten ur oss!

men jag tror att så länge men är medveten om det så överlever man!


Försöker pigga upp med lite musik.

Veckans favorit är Broken Door








Av Natalja - 14 november 2010 21:49

Det var inte bara jag som var trött i morse...   


        

Två av mina älsklingar myser i soffan!


Latinen fick vila både torsdag och fredag.

Det har verkligen varit piss-väder hela veckan och självklart var det ingen ändring på det idag. Lagomt tills jag ska lägga på sadeln så börjar det regna och det brukar hålla på...


Vi fick sällskap av Malin och Bella både idag och igår. Vi skrittade en liten sväng i skogen men sen höll vi oss på ridbanan. Då kan jag jobba Latin och Bella får ha en högre växel än bara skritt.

Latin går bättre och bättre för varje dag. Han rör sig bättre och har lättare att böja och svänga.


Innan vi var helt klara idag så bytte vi häst och jag fick rida lite riktigt.

Det behövs kan jag säga, man blir lite som en sengångare när man bara sitter och skrittar.


Här kommer lite bilder från helgen:


  


  


    


  


   


   


    


  


Nöjd och glad!! Trots att klockan bara var 15:30 när vi var klara så släppte vi inte ut hästarna igen. Det regnade konstant och båda djuren var väldigt blöta.


Nä hä, nu är det hög tid att sova... måste upp tidigt i morgon igen.

Utsläpp och arbetsdag    

Av Natalja - 14 november 2010 21:25

Jag har "bara" varit medlem sen augusti 1998 men självklart är man på plats när det är fest   


Platsen var Marinmuseet i Karlskrona och jag hörde någon nämna att det var ca 120 klubbmedlemmar på plats.

Vi fick god mat, kaffe och tårta. Bjöds på underhållning, tävlingar och dans.

En mycket trevlig kväll som slutade långt in på småtimmarna.


ps. vem har påstått att dressyrtanter är tråkiga??


  


    


  


Vitt vin var det som konsumerades mest borta hos Dressyr-Huliganerna!


            

Suss påstod att hon inte kunde se normal ut på kort...


     


Malin visar hur man lyckas på kort.


Titta så bra det blev!


 


Vårat bord


    


Prisutdelning, de blev så glada att de började dansa


  


Christina kom 2 på tipspromenaden och vann många goda klubbor


 


Alla fick vi smaka!


  


  


Sara, en annan dressyr-tant


Sen blev det dans igen


       


Fast än jag sa till ungdomarna att de inte fick dansa med klubba i munnen!!


  


Ann med kameran i högsta hugg!


Sen blev det en lektion i bugg.


  


Det gick väl så där, ha ha ha!!!


Se och le



Oj, vilken afton!!


Vårt gäng magrade av men vi som lyckades hålla oss vakna efter midnatt, rundade av kväll med ett besök på "Harrys"

Sen sov jag som en stock en bra bit in på förmiddagen idag   




Av Natalja - 10 november 2010 22:12

Blääääk va jag är less på det mesta just nu   

Om jag inte jobbar ihjäl mig så lär jag väl snart drunkna i en vattenpöl eller så fryser jag fast i grepen.

Det känns som dygnets timmarna inte räcker till...

Det är bara mörkt och kallt och mörkt... å kallt   

Kläderna passar inte, håret är gräsligt å huvudet värker.

Är trött och tjurig å glömsk... Får nog försöka ta det lite piano ett tag innan det brister. Men det är svårt, mycket svårt när man vill så mycket men hur man än försöker så räcker man inte till.

Denna höst har varit ju varit ganska så upp och ner. Det tar på krafterna...

Tur att jag har en förstående Älskling, två glada hundar och en underbar Pålle!


Igår tog i alla fall jag och Malin en skrittrunda med djuren. Vi hade planerat att rida på banan men där var det upptaget med ridlektion. Vi travade 20 meter x två och Latin kändes väldigt fin. Grusvägen var spikrak och lagomt mjuk och sviktande. Perfekt!


Idag tog jag en tur på banan själv. Naturligtvis började det regna...

Jobbade Tiin så gott det går i skritt med stora volter och flyttar honom aningens försiktigt för skänklarna. Han svarade fint och jobbade på bra. Var helt skummig i munnen efter bara en kort stund. Det var dock lite läskigt längst bort i hörnet, ha ha, gamle man skyndade förbi emellanåt.


Förresten så har jag ju glömt att berätta om Kalle och Anki, våra oväntade gäster!

Kalle satt utanför dörren i torsdags kväll. Han var ganska smutsig och lätt förvirrad. Vi bjöd honom på en brödskiva och han stannade kvar hela natten.

I fredags morse åkte jag till Stenestad och Roger till jobbet.

Vem var kvar på eftermiddagen om inte Kalle!!

Han hade även fått sällskap av Anki   



Roger gick till ett av grannhusen som har höns för att höra om de saknade ett par ankor. Visst gjorde de det!! Räven hade varit framme i torsdags. Kalle hade lyckats fly bort till oss och på någotvis hade väl även Anki undkommit honom.

Deras ägare kom och hämtade paret och ordningen var återställd.

Lite märkligt dock att dom valde vår inhängnade trädgård med tillhörande hundar och hur tog de sig in?? Myskankor brukar ju vara vingklippta.


Tid att sova... upp tidigt i morgon för att släppa ut hästarna   

Av Natalja - 8 november 2010 22:23

Idag gav inte ens jag mig ut i ovädret.

Jag brukar inte banga för lite regn men idag kom det på tvären plus att stormen gjorde allt för att välta det mesta i sin väg.


Istället stannade jag inomhus och gav Latin en välbehövlig massage.

Det tyckte han var toppen.


Här är gårdagens RESULTATLISTA


ps. Galet va jag har träningsvärk i magen idag   

Av Natalja - 7 november 2010 21:11

Klockan 21:55 igår hade jag sommardäck på bilen.

Klockan 22:55 igår satt det dubbadäck på bilen.


Klockan 06:30 i morse hade jag inte dubbdäck på släpet, men

klockan 07:30 i hade jag dubb-däck på alla hjulen!!


Vilken tur att min Älskling är så snäll att han först byter däck på bilen och sen på släpet bara för att jag ska ut å köra preciiiiiis den dagen då de varnar för frosthalka. Det hade regnat större delen av lördagen och sen frös det på.

Det var verkligen halt i morse så det var tur att jag inte chansade och körde med sommardäcken. Däremot var ju allt fastfruset, jag menar verkligen ALLT!!


Hämtade upp E-K och Angelo runt 8 snåret och fortsatte färden till Nybro.

Gjorde som man alltid gör när man anländer till en tävlingsplats... går på toa, anmäler sig och kollar in konkurrenter, läktare och framridning.

Hann precis titta på klubbkamraten Fia och Air. 

Lastade sen ut lille Gul och lät honom sträcka på benen en stund innan framridningen.


Myser med matte


  

(ps. Kolla in det übersnygga rundsydda OS"kandaret" som han precis har fått)


När jag var ombytt och klar så var det dax att sitta upp. Vi skrittade fram i den stelfrusna ridbanan (det lilla ridhuset var JÄTTElitet)

Det var inte så inbjudande att trava där ute så vi gick så småningom in i ridhuet.


  


   


Jag lyckades vara ivägen HELA tiden (kändes det som) men men, det var lika trångt där inne för alla. Fördeln för mig var att Angelo var så liten och lättsvängd så vi krockade aldrig.... även om det var nära någon gång! 


När vi kom in på banan blev helt plötsligt Angelo seg och tyckte att hörnen var läskiga!!! Oj, hur gör jag nu!! Vi har ju inte tränat på sånt här, he he


Fick starsignal och så bar det iväg..



Galoppen är såååååå jobbig tycker han inne på banan! Speciellt när den där dumma piloten vill ha ner huvudet samtidigt.


Han var dunderduktig som gjorde sitt bästa! Ja, det är ju bara hans andra dressyrtävling och jag har ju bara ridit honom 5-6 gånger. Otroligt att det bara går.


Trodde knappt det var sant när vi gick bort till protokollen. Vi hade fått en hel del 6or, någon 5a och en del 7or sammanlagt blev det 62,66 % och då låg vi på 4 plats (7 placerade)

Efter oss kom det ett par favoriter och petade ner oss till 6 plats, eller ja, det var två 5:or som fick samma så de delade på plats 5 och vi blev då 7a!!

Tvärr fick vi inte ta in hästarna på prisutdelningen utan jag fick gå in till fots och sen fotade vi när vi kom ut.

Undra om Angelo var lite sur pga detta för när vi skulle fota, ville han inte alls stå fint och böja på nacken   


  


Sen körde vi hem och sen var det Latins tur att bli motionerad.

Självklart fick han prova det nya pannbandet.


    


Han var mer vild än tam idag!!

Han var väl glad för att det både var uppehåll OCH fint väder samtidigt.


Kan inte annat än säga att han rör sig väldigt bra i skritt... på långa tyglar!


God natt och sov gott! Det ska jag göra för nu är jag helt slut i rutan!!

Av Natalja - 5 november 2010 20:07

     


-"Hallååååå, jag är hemma igen!!" gnäggar Tiinen


Klock-uslingen ringde 05:00 i morse   

Släpade mig ur sängen och försökte vakna till liv i trappen ner.

Medans jag försökte ta på mig ansiktet så fixade Roger mackor och kaffe.

Fick släpa ut hundarna i mörkret och lyckades naturligtvis möta grannen och dens rottistik = fullt liv på gatan!

Äntligen klar, iväg till stallet.

Fodrade, bytte täcken och började släppa ut hästarna lagomt till mitt resesällskap kom. Gjorde Latin redo för åkturen och gick ut med honom.

Jag hann knappt slänga över grimskaftet över ryggen förrens han klev in i släpet.

Stängde luckan och så körde vi mot skåneland. Klockan var 06:55


Färden längst E:22an gick bra, vi börjar kunna den här vägen nu. Skillnaden var att alla löven nästan var borta och vi upptäckte många hus och bygnader som inte har synts till innan.


Jag hade tid på Stenestad kl 10:30 men vi var framme runt kl 10 så vi fick komma in direkt.

Det var en annan häst på löpbanan så vi gick direkt in i ridhuset.

Bytte grimskaft mot longerlina och släppte iväg Latin. Han kan det här nu och tyckte det var onödigt med skritt, började trava direkt och med tanke på att han bara hunnit gå 10 steg från stallet till släpet och lika många steg från släpet till kliniken så rörde han sig väldigt bra. Jag fick inte stopp på djuret heller utan fick hala in honom för att få ner honom i skritt.

Att han "frivilligt" travar är ett mycket gott tecken!!

När han skrittat något varv fick han trava. Det syns lite lite höger fram fortfarande och när vi bytte varv så var det samma sak där.

Mycket stelhet kommer från kroppen också även om han har blivit betydligt smidigare denna veckan. Vi tyckte även att han höll in magen för han såg inte alls så rund ut som han normalt sett är nu för tiden.

Han var nästan lite laddad och såg ut som en yster unghäst emellanåt.


När vi sen travade rakt fram på löpbanan så satte han svansen i vädret och visade upp sin allra bästa sida   Han kan om han vill!


Veterinären ville inte sticka honom i någon led, hon tyckte inte att han behövde mer Butte heller. Istället fick han en spruta med Hyonate och en spruta med Penthosan i halsen. Det är en dunderkur för ALLA hans leder.

Sen fick jag tre stycken tuber med pasta (Conquer) som också ska smörja igång lederna. 


Vi skulle fortsatta vårt skrittarbete varvat med skogspromenader. Han får trava lite under på bra och rakt underlag. Pastan ska väl räcka ca 1 månad och efter 2 månader ska jag ringa igen.


Det går åt rätt håll med STORA kliv!!

Jag är överlycklig, Latin var superglad att få komma hem och gå ut i hagen utan bandage! För att inte tala om hur tacksam han är för att han slipper stå i någon sjukhage!!


På vägen hem stannade vi på Eko.

Hittade då en perfekt present till Tiinen! Han förtjänar något fint nu efter många långa veckor som sjukskriven. Även om han visar lite humör om morgona så har han hållt sig bra på mattan. Tänk många andra konvalicent-hästar blir ju fullständigt odrägliga av att vila!


Tuberna med pasta plus Latins fina present!! Tror ni han blir finast i stan??

 

Dagens undran....

Hur kan en liten Golf få dra ett stort boggisläp??

 

Tro det eller ej men detta är fullt lagligt även om det ser heltokigt ut. 
Bilen i fråga får dra hela 1500 kg, till skillnad från min STORA Passat som bara får dra 1300 kg. 

Av Natalja - 4 november 2010 22:20

Tänk, för nästan precis, ja EXAKT för ett år... förberedde jag mig för en skåneresa. Då skulle jag och Latin ner till kära Liv och hennes fina hästar Aramis och Rigoletto. Hon hade fixat så Latin fick bo i en stor fin halmad box, jag inhystes i den mysigaste lägenheten i stan och vi fick även låna hennes tränare i dagarna två.

Det var en mycket lärorik dressyr-helg och vi tog ett stort steg i vår utbildning på bara några timmar.


  


        


Läs om det äventyret HÄR och HÄR.


Morgondagens resa handlar inte om varken samling eller förvänd galopp. Morgondagens resa är mer en fråga om överlevnad.

Jag är väl ganska nollställd inför veterinärbesöket, eller nej. Jag är rätt nervös.


Försöker vara förberedd OM han är sämre, men ändå positiv och redo att kämpa mer. Jag menar... vet ju hästar döms ju ut på 6 veckor, vi har hållt på i 3 månader!!

Kan inte tänka mig att veterinären drar ut på det om det inte finns hopp om att han kan bli ok! Han kanske inte har någon fortsatt framtid på tävlingsbanorna men kan han hålla sig bra i benen så gör det inget om han får gå i pension nu. Bara han inte mår dåligt av det!!


Han blev i alla fall väldigt glad ikväll när jag borstat bort all lera och la sadeln på hans rygg. Vi gick upp på ridbanan och skrittade fram jämsides med Malin och Bella. Latin skrittade på bra framåt och rörde hela kroppen!


När Bella gick över i trav så småningom fortsatt vi skritta. Jag kortade tyglarna och jobbade lite försiktigt på stora volter och försökte växla tempo i skritten.

Flyttade honom lite, gjorde halt, ryggade osv osv.

Han tuggade fint på bettet så skummet yrde. Han var ganska mjuk i halsen trots allt och framför allt... han var väldigt glad och arbetsvillig.

Flera gånger var han på väg att börja trava men jag stoppade honom och vi fortsatte att skritta.

När han sen fick långa tyglar igen sträckte han ut sin låååååånga giraff-hals.

Han skrittade på med långa kliv och i skritten finns det ingen hälta i alla fall.

Vi får se hur han ser ut i linan i morgon....


Kanske lika bra att börja hålla tummarna redan nu så kanske vi kan få uppleva fler dressyr-helger!



  

Bild från första besöket i somras.

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards