Alla inlägg under december 2010

Av Natalja - 6 december 2010 21:58

Eller ska jag kalla honom bråkstake?

Vem? Jo Latin så klart!! Han stökade som en ouppfostrad unghäst när jag kom till stallet i morse. Muckade med boxgrannen, bankade och grymtade. När han väl kom ut i hagen kastade hans sig ner för att rulla. Ha ha, det tror jag aldrig han gjort innan. Sen reste han sig med ett skutt, pep som bara en gammal valack kan göra och for iväg i galopp. Han tog ett varv runt halmbalen medans Bella stod och glodde på honom. Han tog ett varv till i trav innan han gick till sin frukost-hö-hög.


Han var ganska tjock och varm i benen så det blir lindor ett tag till.

Tog in honom och de övriga runt 18. Gick över honom med massageborsten och det var såååååååååååååååååå skönt!! Mulen var i vädret och han vred och vände på sig för att jag bara skulle ta där det var som skönast.

Skapet såg inte nice ut. Tänkte om jag gick upp på ridbanan och låter honom skritta en stund kanske han får igång kroppen lite.


Jag tränsade med fintränset och knäppte fast longerlinan.

Kom upp på den snöiga banan och lät Latin gå iväg runt mig, Han tog inte många steg innan han började trava med svansen i vädret och knäna strax under hakan.

Ha ha, så söt han var!!! Så lycklig och glad för att få vara med och visa upp sig.

Jag försökte få honom att skritta men han for istället iväg i galopp. Han kände väl att underlaget var att lita på och någonstans i den bruna kroppen finns det nog lite överskottsenergi.


Det blev ett par varv i trav i båda varven och när han inte sen fick trava mer, ville han inte skritta heller... Bushäst!!


  


Jag tog med honom ner till stallbacken istället och gick 10 varv runt garaget istället. Där var det bara lite halt, inte tung snö.


Väl inne i stallet fick han hoppa i sitt tjocka gröna täcke och jag lindade frambenen. Tänk att denna ganska lata och bekväma häst blev överlycklig för att få röra lite på sig.


  


Jag tog en kik på inlägget som jag skrev för exakt ett år sen.

Tittade på träningsfilmerna.

Tänk va fin han var då, min Lille Pojk



Jag tror vi saknar dressyrträningarna lika mycket nu...

Frågan är om vi någonsin kommer att kunna träna tillsammans igen.

Av Natalja - 5 december 2010 21:35

Ja, man kan säga att den här veckan har präglats av snö.

Ofta, inte alltid men nästan jämt, kommer all nederbörd på tvären i Blekinge. Detta pga all vind! Är det då dessutom ett par minusgrader så blir vädret ohyggligt hemskt.


Jag har lagt om mina rutiner denna vecka och för att underlätta för en viss brun har jag kört direkt till stallet efter jobbet. Han har fått komma in runt 17 och har sen varit lindad hela natten. Benen är bättre och han verkar både piggare och gladare. Dock har skapet återigen svullnat och han har fått ett regält klockspel. Jag har skottat i hagen vid grinden och försöker hålla marken slät.

Ska ringa Hovis i morgon å höra vad han tycker om skor, sulor och broddar i jämförelse med att vara barfota. Ska det vara snö hela vintern är det nästan bättre han går utan skor, men blir det barmark behöver han nästan ha skor...

Hoppas hovis även är en hobby-metrolog!


Eftersom jag inte lägger så mycket tid på ridning och träning just nu, hinner jag med lite annat. Denna helgen har vi gjort ett ansiktslyft i köket.


  


Se så bedrövlig Roger ser ut framför den gamla tapeten.


  


Xera har nästan tappat huvudet där hon äter sin frukost vid den fd fjärilsväggen.


  


Lexie ser lite moloken ut framför det gamla risiga kylskåpet.


Trots att det var tidigt på förmiddagen så var det alldeles mörkt i köket.


  


Nä, så här kan vi inte ha det!!

Fram med täckpapp och maskeringstejp. Här ska det målas!!


  


Å vi målade....


  


å målade!


  


Det tog ganska många timmar, ja hela helgen innan vi kunde skymta det färdiga resultatet.


  


  


Här nedan till höger ser man även det nya fina kylskåpet!


  


Stolarna ska kläs om i samma tyg som gardinen,

än så länge är det bara en som bytt färg.


  


  


Alla blåa fjärilar är borta!!


Roger är glad igen, ha ha!


     


JÄTTEGLAD!!


Å så var helgen slut och mörkret kröp fram...


  


Nä hä mina vänner, nu är det bäst att skynda i säng.

Det är min tur att släppa ut hästarna i morgon så det blir att ställa klockan i ottan!! Har inte lindat Latins ben ikväll, tänkte kolla hur de är efter en natt utan.

Är han tjock i morgon så blir det lindor ett tag till....

Bläk för snö när man har en trasig häst. Tänk förra året var vi ute i ur och skur, nu skyndar vi in och istället för att vara i toppkondis har vi fått varsin trivsel mage med tillhörande gäddhäng.



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards