Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Både kallt och halt

Av Natalja - 27 januari 2011 22:31

Igår fick Latte blatte vila sina ludna ben men hans matte låg inte på latsidan minsann. Nä, jag släpade runt på snabeldraken (läs dammsugare) i hela huset och fick säkerligen upp ett par kubik hår, HUNDHÅR! Undra om det hjäper att sätta hårnät på de där djuren, slipper man håret på golvet då?


Idag tänkte vi ta en skrittrunda och till vår stora glädje ville Malin och Bella göra ett försök att följa med ut. Bellis har ju inga skor bak och det går inte så bra att promenixa på isgator då.

Sadlade Tiinen och hängde på oss ett par reflexer. Insåg att jag nog får göra ett inköp. har visst tappat båda reflexerna bak nu!

På med hjälm och träns, sen var vi redo.


  


Hu, det känndes direkt att det var riktigt kallt ute, tror det närmade sig -10 grader. Vi klarade oss bra fram till Torhamnsvägen men sen blev det värre. Traktorvägen var inte skottat utan den hårda buckliga snön var jätteknölig.

Vi gick ut i kanten på åkern istället och gick på skaren. Jo det gick ju bra, tills vi kom till en annan åker som var plöjd, Gissa om den var bucklig   

På andra sidan vägen ser vi lite stubb sticka upp ur snön (dock inte sånt stubb som växer på orakade kvinnoben) Den åkern blev vår räddning och vi tog oss helskinnade fram till den andra grusvägen. Det var isfritt i mitten av vägen men det gjorde också att den var stenhård. Inte lämplig att trava på med broddar.


Så vi skrittade fram där i mörkret med våra pannlampor och frysna tår.

Kom fram till den där skottade vägen som jag försökte rida på när jag såg älgen. Den vägen var lika knölig idag. Vi försökte rida i kanten på åkern men här höll inte skaren och hästarna sjönk ner för mycket. Upp på vägen igen och med lite tålamod tog vi oss bort till ladorna. Sen var det bara rak och fin väg hem.

Tyvärr hittade vi ingen sträcka alls där vi kunde trava. Den långa skritten gjorde gott för hästarna men vi tvåbenta höll på att frysa ihjäl. Fötter, händer och kinder var de värst utsatta. Jag släppte stigblyglarna och försökte vifta på tårna. Lite varma blev de nog allt.


Skyndade av med alla prytlarna och avslutade kvällen med att fodra, stänga och släcka. Nu sitter jag här hemma och försöker få upp kroppsvärmen lite.  Är snart uppe i 28 grader   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards