Alla inlägg under januari 2011

Av Natalja - 3 januari 2011 13:08

Fy bubblan va tråkigt det är att skritta ut själv!! Visst är väl Latin trevlig men han säger ju inte så mycket... Å kallt är det också, trots massor av varma vinterkläder.

Vi gav oss ut efter frukost idag (jag är ledig heeeeeeeeeeeela långa veckan) och det var nog -8 grader plust ishavsvindar.


  


  


Grusvägen var rena isbanan men bortanför islandshästarna fanns det en väg som var lite mindre använd och där var det perfekt att testa några travsteg. Latin klev på bra framåt och kändes väldigt fin.

När vägen tog slut, vände vi tillbaka och skrittade hela vägen hem (han blev nämligen SVETT på de få travkliven)


  


Då vi vände möttes vi av solen. Den värmde och skrittpromenaden blev mycket trevligare.


    


  


Vi var nog ute i en timma och innan Latin fick gå ut i hagen igen, bjöd jag honom på lite ljummet vatten. Mums sa han och slukade halva hinken.


Tyckte nog att han såg lite trött ut efter promenixen. Vart är kondisen Latin?


  


Plockar klart i stallet och gör mig klar för hemfärd när jag slänger ett getöga ut mot hagen. Men... vart är Latin?


  


Jo, det är han som är högen till vänster   

Det ser inte bra ut. Hästar brukar inte ligga å sola magen i snön...


Jag går ner till hagen med raska steg. Där ligger han på sidan med benen rätt ut.


   


Han har rullat sig och hela hans tunga kropp har sjunkit ner i snön så han får inte in benen under sig. Han tittar på mig med en vädjande blick, Hjälp mig matte!!


Jag är nog inte ensam om att inte tänka innan man handlar i en sån här situation utan jag bara agerade... Tog tag i grimman och drog! Han hjälpte till så gott han kunde och med ett par bensprattel fick han fram frambenen och lyckades resa sig med ett skutt. Tyvärr träffade ett av frambenen mitt ben i tumultet.

Aj aj, det var en rätt regäl smäll.


Latin såg rätt chockad ut när han väl kom upp.


    


Han skakade på sig flera gånger..


  


  


Sen stod han bara still vid grinden, jag ledde honom ett par steg för att se så han kunde röra sig (det kunde dock knappt jag) och allt såg ok ut.


Hoppas han inte rullar sig så fler gånger, vad hade hänt om jag inte hade sett honom?? Jag tror han var lite trött efter skrittrundan, annars borde han ha orkat sprattla sig upp.


Han får vila från promenaderna i två dagar för nu vi har fått långväga gäster   


Av Natalja - 2 januari 2011 11:56

  

Av Natalja - 1 januari 2011 18:00

Det är alltid lika spännande att se hur det ser ut i Latins box efter nyår.

Visst var det stökigt men inte så farligt som jag trodde. Jag körde ut 2 kärror med en hel del hö blandat med nedtrampad bajs och lite torv.

Sen la jag in en ny bale torv, den har stått i sadelkammaren på tining nästan en hel vecka. Annars är de som stora iskuber när man lägger in dem. Latin tycker de är så hårda att sova på då   


Eftersom folk inte kan låta bli smällarna trots att 12:slaget redan är över, så tänkte vi bara ta en lugn skrittrunda.

Nattens regn och plusgrader hade smällt en hel del snö, sen blev det kallt igen och allt förvandlades till is.

Latin hade inga problem att gå med sina broddar men stackars lilla Bella är bara skodd fram och kasade därför lite på baktassarna.


Vi tänkte ta grusvägen mot Hammarby, men den såg alldeles för blank och hal ut. Vi valde istället att skritta på gångvägen en bit och sen vända. Men vi hann inte långt förrens första smällen kom. å sen andra och då var Latin igång. Han trippar och småspringer. Snygg är han, det går inte att förneka med hög nacke och lyft svans. Ingen som kan tro att han är sjukskriven....


Vi vände ganska omgående och försökte skritta hemåt lika lugnt som rundan började. Det gick väl så där men vi råkade inte ut för några halk insidenter och jag satt kvar trots termobrallor och skuttig häst.


Han ser lite lugnare ut nu, trots lite pang i buskarna.


  


  

Av Natalja - 1 januari 2011 10:45

  

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards