Direktlänk till inlägg 15 februari 2011

Det är kallt..... ISKALLT!

Av Natalja - 15 februari 2011 22:01

Men om man hoppar i ett par ridbyxor, yllestrumpor, en långärmad underställströja, en t-shirt, en ylleväst, en stickad bommuls tröja, ett par termobyxor och en tjock vinter jacka.... Då överlever man de kalla ishavsvindarna som envisas med att kyla ner södra sverige.


Nakdelen är att man knappt kan röra sig med så mycket kläder, he he.

Jag hade tur för snälla Malin hade reda mockat till Latin när jag kom till stallet.

Det var en tillräcklig utmaning att packa hö i michelingubbe-dressen. Fick hälla i varmt vatten i vattenkoppen också i hopp om att den skulle tina lite.


Jag trotsade väder och vind och bestämde mig för en liten runda med Tiinen. Han fick reflextäcket på sig och vi skrittade iväg i vindarnas riktning.

Han var framåt och rörde sig bra. Tror trots att det var kallt och blåsigt, att han tyckte det var trevligt att komma ut och röra på benen. Nu har snön försvunnit så pass mycket i hagen att det mest är knölig lera att gå omkring på. Inte bra för trasiga ben....


Hittade en kant med snö längst vägen och kunde trava lite. Latin var jättepigg och det var ingen idé att försöka få honom att gå i någon vidare form. Han höll huvudet högt och tog ut stegen. Jag lät honom sträcka lite på benen och gjorde inte så mycket åt formen. Vi travar ju dessutom inte många meter.

När jag kommit en bit på fyllevägen fick jag ett ryck och busade till rundan lite genom att svänga av bland husen. Vi tog en genväg genom ett kvarter och kom ut till ett grönområde. Där var vägen snöig och perfekt att trava på, men innan vi satte fart la Latin en stor hög med gödsel... precis brevid en hund-latrin..

PINSAMT!! Ja ja, den får väl ligga där och skämmas, tänkte jag.

Vi travade på tills vi mötte 3 människor och en hund i skummet. Skrittade förbi dessa och hälsade fint! Men nej!!! De kommer ju att komma ut precis brevid bajsberget!!! Men vad skulle jag göra??? Jag hade ju ingen påse med mig å även om jag hade haft en hundbajspåse... vad hade den kunnat göra åt berget?   


Nå väl, vi fortsatte vår busrunda längst cykel och gångvägen. Fötterna började bli lite väl kalla och jag försökte få upp värmen i dem genom att släppa på stigbyglarna och vicka på tårna. Det hjälpte föga.

Dock var vi ganska snabbt hemma igen. Rundan tog väl cirkus 35-40 minuter. Ja det var precis så lång tid man klarade att vara ute utan att frysa till is.

Minusgrader och en maffig vind på det är något nerkylande.


Ställde in Tiinen i sin box och började klä av honom. När sadel och träns hängde på rätt plats, fick han täcket på sig igen. Sen var det kvällsmat!

Alla blir lika glada när det vankas mat och gladast var nog Latin!


Efter god-natt-pussen släckte jag och begav mig hemåt. Men jag tog en liten omväg förbi bajshögen. Jag kunde helt enkelt inte låta den ligga där. Är väldigt noga med att plocka upp efter hundarna, då kan jag inte istället sprida hästskit!


En ICA-kasse hade jag till hjälp. Det var så kallt att bollarna redan var stenhårda. Lite knepigt var det att få i hela högen i påsen och när det var klart, knöt jag ihop och slängde den i hund-latrinen.  Ha ha, tänk om någon ser den. De måste fundera på hur stor DEN hunden var   


En härlig sommarbild kanske kan ge lite värme.


  

 

Första tävlingen efter benbrottet, 2009


 
 
Aramis - en dressyrblogg

Aramis - en dressyrblogg

16 februari 2011 22:01

Vilken underbart härlig sommartävlingsbild! Ååhhh vad jag längtar!!!

Hihi - jösses vad jag skrattade när jag läste om den lilla bajshögen som fick ligga där och skämmas, för att sedan plockas upp i en icakass :o) Du är ju bara för rolig ;o) KRAM

http://aramise.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Natalja

16 februari 2011 22:43

Aramis: Ica-kassar är bra till mycket, ha ha
Jag vågade inte riskera att hamna i tidningen under "dagens ris" så då var det bara att städa efter Mr Brun! kramkram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Skapa flashcards