Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

Torsdag, fredag, lör.....

Av Natalja - 20 februari 2011 11:07

Vet inte riktigt vad som händer! Det är någon som stjäl dagarna för mig.

Nyss var det måndag å vips är det söndag   


Ska se om jag kan minnas tillbaka vad som hänt sen sist...


Jo just det, TORSDAG:

 

Möte på klubben kl 18:00

Vilken toppentid när man jobbar till 17:00. OM man vill skaffa en släng av stress, hjärtinfakt eller bara bränna ut sig lite, ja då sätter man sig i bilen, skyndar hemåt, byter om samtidigt som man äter, rastar hundarna på väg till stallet (de kan springa brevid bilen) för att sen slänga in hästen. Mocka hinner man inte så det får vara tills nästa dag. Så vänder man på klacken och kör in till stan. Förmodligen kommer man trots en snitthastighet på 1000 km/h ca 14 minuter för sent...

Eller så stannar man kvar i stan, går på Lindex, tar en kycklingbaguett på ett fik för att sen i lugn och ro köra till ridklubben. Denna metod kräver dock att man har en sambo som är snäll och rastar hundar och frivilligt äter ensam plus en snäll stallkamrat som är villig att mocka, mata och plocka in ens bruna dressyrhäst.


Denna torsdag körde jag på metod nr 2.

Det var inte så många som kom på detta möte (kan det vara fler än mig som har ont om tid kanske??) Kristina (bossen på klubben) höll i trådarna och berättade bland annat om de olika lagen och reglerna.

Div III går i LC:1 och LB:1 med startdatum 19 Mars.

Div II går som vanligt i LB:2 och LA:4 och det äger rum i höst

Div I innehåller MsvC:2 och MsvB:4 också start i Mars.


Frågan är OM jag passar in i något lag och i så fall med vilken häst.


FREDAG: Äntligen fredag kan man säga utan att ljuga!!

Kom iväg ganska tidigt till stallet och gjorde min pålle klar för en ridtur.

Det var massor av minusgrader och vinden var mer än måttlig. På med så mycket kläder det går och så gav vi oss iväg. Jag testade Grisarunda och den var farbar trots att det FORTFARANDE finns massor av snö kvar i skogen.

Hittade en åker med gräs och ett lagomt lager snö där vi travade en bit. Latin kändes mycket fin, han tog ut steget och var helt taktmässig. Det var nog också min räddning, jag fick upp lite värme och överlevde resten av skrittrundan. Vi var ute i hela 50 minuter och Latin såg ut som en kung när vi var tillbaka. SÅ nöjd!


LÖRDAG: Lördag = städdag. Eftersom jag knappt hinner peta mig i näsan under veckorna, hinner jag än mindre med att ta hand om hus och hem. För att minska risken att Roger plötsligt tröttnar på mig och alla hundhår så tog jag tag i dammtrasan och sugaren och gjorde "rent hus".

Skakade mattor, torkade bänkar, diskade, tvättade och plockade iordning så gått det gick. Sen fick jag utlopp för min kreativa sida då jag lagade fågelbordet och satte ihop IKEA-pallen som vi köpte för ett par veckor sen.

När allt var i tipp-topp bytte jag om till Polar-utrustningen och begav mig till stallet.

Där stod en raggig brun och väntade. Vinden var lika kall som den envist har varit den senaste veckan. När jag plockat in Latin började Bella-Bus springa. Inte bra... tog in henne också. På med sadel och träns, sen var det bara hjälmen som fattades innan jag kunde sitta upp.


Härligt att kunna ge sig ut i DAGSLJUS för en gång skull. Vi tog grusvägen mot Byfallet, ja den som är så fin med utsikt över havet = BLÅSIGARE än BLÅSIGAST. Marken var stenhård men jag hittade även på denna runda en åker med gräs och ett lagomt tunnt lager snö där vi kunde trava cirkus 50 meter.

Fortsatte sen vägen fram och kom till en sträcka där det fortfarande var ganska isigt. Latin har ju broddar runt om så han går på utan bekymmer men han har på sistone blivit väldigt vinglig. Bakänden kasar både hit och dit. Speciellt om jag begär lite form och fason på pojken. Likadant reagerade rumpan här där jag kortade upp tyglarna. Vips så var höger bakben utanför gruset och han trampade igenom isen (det fanns inget under) Å så skyller djuret på MIG!

Kastade med huvudet och grymtade. Jag fick ryta till på honom och säga åt honom att det helt och hållet var hans eget fel. Med ett par tydliga skänklar på var sida och en stadig kontakt med munnen fick honom att börja jobba i en väldigt bra form i skritten. Han var inte tung och jag kände inget motstånd.

Bra!! Men måste man alltid bli arg först!?!?


Vi fortsatte och hittade en till sträcka där vi kunde trava. Han kändes bra rakt fram men svänga är inget vi ska ägna oss åt på ett tag, tror jag...

Red en liten svängom och kom så småningom tillbaka till Islands-häst-gården. Där mötte vi en söt liten socka! Jag hade precis innan haft ytterligare en diskusision med Latin. Han tyckte nämligen att vi skulle leka bowlingklot ner för en mindre backe. Fälla in benen och rulla!! Jag tyckte han kunde bromsa sig och kliva under sig. Visst jag köper att det just är den rörelsen han har svårt för i och med hans pålagringar på halskotpelaren men har samtidigt MYCKET svårt att tro att det skulle vara bättre för någon kroppsdel att häva sig fram på bogar och framben....
Till min hjälp i diskisionen tog jag en ynklig pinne, det räcker för att vinna striden. Petade bara lite på höger bog och vips satt jag på en kort och högrest brun häst, inget bowlingklot.

Så han var riktigt tjusig när vi skrittade förbi den isländska fuxen   


Sen blev det skritt hela vägen fram till den gräs/snöklädda åker. Travade en kort bit sen fick han gå på heeeeelt långa tyglar hela vägen hem.

Såg då att jag var alldeles prickig. Ja det var Latin också. Kan hästar få rabies eller vad är det frågan om??!? Nej, han har tuggat och suttat på bettet. OJ man kan nästan säga att han har arbetet en stund, ha ha!!


kolla in skumtomten!


  


Det hör inte till vardagen!! Nä, han har alltid varit snål med "tuggandet"


När vi väl var hemma i stallet igen, var det mockning som stod på schemat.

Tog både Latin och Bellas box och fortsatte sen med höpackning och mat-upp-hällning.


Innan jag åkte hemåt till den väntande middagen, svängde jag förbi Ica och handlade lite godis!! Lördagsgodis... Tänkte börja jobba på dressyrkroppen nästa vecka   


 
 
Ingen bild

Kicki Malm

21 februari 2011 19:55

Hahaha, vilken underbar blogg! Skriven på ett mycket underhållande sätt. Gillas :)

 
Ingen bild

Natalja

24 februari 2011 22:32

Kicki: Tack för titten, å välkommen tillbaka : )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Natalja - 25 maj 2018 19:45


I veckan hade vi besök av Hovslagaren. Han tyckte vi skulle plocka av skorna på Walle. Näää, tänkte jag, jag får ju snart börja rida igen!!Men min Hovis är en klok gubbe som själv gjorde en stor operation för några år sen och han tyckte jag skulle ta...

Av Natalja - 21 maj 2018 20:07


    Den här våren blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. En misstanke ledde till ett besök på vårdcentralen som sen skickade mig till gynmotagningen. Tre veckor senare operation...Läkarna hittade en gigantisk cysta på ena äggstocken. De har a...

Av Natalja - 15 mars 2018 11:51

När stressen tar över och sätter kroppen i obalans finns det en hel uppsjö av metoder att bli lugn igen. Jag har jobbat mer eller mindre aktivt mot detta i snart två år. Det är en lång tid och jag känner mig inte helt 100 än. Jo tankarna har jag gans...

Av Natalja - 19 februari 2018 11:58

VAB för 4:e veckan!!!       Hästarna vilar sig i form....       Å det gör jag med      Men det ska vi strax ta å ändra på!! Har insett hur viktigt bloggen faktiskt är. Både för mig och andra    Så nu kör vi igång igen!!Häng ...

Av Natalja - 4 januari 2018 22:21

    Vi klarade nyår helskinnade!! Det är väl enda nackdelen med lösdrift, att det blir lite bökigt att få in alla hästar under tak vid tolvslaget.  Jag hade klurat ett tag på hur vi skulle lösa det hela och min plan fungerade.  Jojje och Fr...

Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards