Alla inlägg under februari 2011

Av Natalja - 14 februari 2011 19:33

Länk till Tidningen Ridsport


  Minnet av dig lever vidare


  


Åsa och "Tjalle"

Finalen i Div I på Öland 2010





Av Natalja - 13 februari 2011 13:28

Trots strålande sol var det igår mycket svårt att känna någon glädje.

Tror många med mig fortfarande inte kan förstå det tragiska som hänt.

Beskedet kom som en chock, vi har förlorat vår coach, vår lagmedlem och klubbkamrat. Saknaden är redan enorm....  

Sänder här en varm TANKE till familj och vänner!


Vardagen är svårt att hantera efter en sådan här händelse. Livet är så skört.


Istället för en massa text kommer här istället lite bilder från gårdagens ritt.

Solen sken men det kändes ändå så kallt och tomt inombords.


  


  


           


  


               


Ta hand om varandra!


Av Natalja - 10 februari 2011 21:25

Lika säkert att det var vår i luften häromdagen, lika säkert var det idag att våren är LÅNGT borta!


Jag hann gå en runda med hundarna i morse innan det började SNÖA!

Sen körde jag till stan och jobbade nästan hela dagen. Skyndade mig hem och hoppade i lite mer lämpliga kläder för att ta en tur med vovvarna igen. Det hade inte blivit mörkt än men för säkerhets skull tog jag på alla inblandade reflexvästar.

Vi kom inte långt innan SNÖN gjorde sig påmind igen  

Dessutom blåste det halvt orkan så vi var alla eniga om att det inte blev någon långrunda...

Jag lovar att det fanns ingen milimeter på varken mig eller hundarna som inte var blöt när vi kom hem.

Jag hoppade ur mina blöta kläder, tog av vovvarna sina reflextäcken och satte dem med varsin handduk i hallen. Sen fick de sitta där en stund och torka till medans jag bytte kläder.


  


Mat är aldrig fel. Roger hade middagen klar och när vi var någolunda torra förflyttade vi oss mot köket.


Hipp som happ var maten slut och jag var på väg ut igen. Ingen rast, ingen ro.

I fyllan och villan hade jag lovat att rida ut med Babsan idag.

Förresten, jag tror det var just på grund av detta det snöade   

Nå väl, jag är inte den som brukar gnälla pga vädret men nu hade jag ju redan blivit blöt en gång idag. Trodde jag var smart och tog på mig regnkläderna istället för tjock jacka och termobrallor.


Packade höet och bytte vatten, sen hämtade vi in flodhästarna. De gick på tvären in för att undkomma regnet/snöblasket. OM Latin hade haft ett sånt där litet ihopfällbart paraply i sin handväska så hade han garanterat fällt upp det en dag som denna.


Ett kort sammanträde slutade med att vi bestämde oss för att rida trots väder och vind. På med reflexer, sadel och träns. Jag passade även på att byta batterier i pannlampan och oj vilken strålkastade det blev.


Vi klättrade upp och gav oss i väg. Det blåste så regnet kom på tvären men Latin den lille räven traskade på med långa raska kliv. Ture hängde knappt med.

När man bara skrittar så får man inte upp speciellt mycket värme. När temperaturen ligger runt nollan så är det lite för kallt att ha regnkläder trots långkallingar och ridbyxor under.


När vi kom in bland husen på Fyllevägen blåste det inte så mycket.

Då envisades Babsan med att säga att det var SKÖNT att komma ut!!! SKÖNT!! Hon måste vara tokig eller så vet hon helt enkelt inte vad som är skönt, ha ha!

Jag kunde hålla med om att det inte var så farligt att ge sig ut som vi trodde det skulle vara..... men SKÖNT var det då inte!!


När vi hade vänt hemåt och Latin hade lagt i en växel till, började jag tappa känseln i låren och jag huttrade som en liten hund. Istället för att sitta där och skaka hoppade jag av och gick brevid pållen istället. Då fick jag upp lite värme. Tänkte att jag skulle behöva det för att överleva kvällen. Kvar i stallet väntade ju en omockad box.


Hästarna verkar inte ha någonting alls emot våran skrittrunda. De såg båda nöjda och glada ut när vi stannade utanför stallet. Eller så var det för att vi äntligen var hemma igen..

Jag öppnade stalldörren och ser att min omockade box inte är omockad längre!!!

Å va glad man blir när man har snälla och omtänksamma stallkompisar (jag misstänker starkt att det var Malin som var dagens hjälte)


Det var bara att släppa in Latin i den rena boxen och börjad arbetet med att ta av all blöt utrustning. När allt var upphängt, natt-pyamasen var på, gav vi hästarna sin kvällsmat och begav oss hemåt.


Nu ska jag bara få upp lite värme och liv i mina ben igen....    



  



Av Natalja - 9 februari 2011 22:20

...mitt fina stallblock som jag antecknar flitigt i varje dag?


  


Här är en ÅTERBLICK från 2009


Jag har tagit en kik i blocket och kan meddela att Latin under år 2010 har:


* ätit 2711 kg hösilage/hö

* sovit på 40 st torvbalar

* tömt endast 2 säckar betfor

* knaprat i sig 18 säckar havrekross

* fått nya skor 7 gånger


Jag har ridit honom (riktiga ridturen, inte bara skritt på lång tygel) 114 gånger.

Han har gått 15 gånger framför vagnen (trodde faktiskt att det var fler)

Av dessa gånger har vi tävlat 8 gånger och tränat 11 gånger.


Om man ska vara riktigt petig så har jag ju inte ridigt "riktigt" sen den 15 Juli när vi var i Stenestad för första gången. Efter det har jag mest "åkt" häst och promenerat åtskilliga mil brevid hästen.



Idag var jag tidigt i stallet och släppte ut djuren.

Passade även på att mocka och packa hö så Latinen fick semester från sin matte ikväll. Hoppas bara att han är ok (det borde han vara annars hade jag säkerligen fått en felrapport från stallet)

Han var nämligen lite låg i morse. Nä inte deppig men han höll huvud och hals väldigt lågt när jag gick ut med honom.

Det brukar han göra om han "fastnat" med huvudet i backan.

Tror det får bli en massage inom det närmsta.

Jag har varit lite slarvig med det sista tiden, tyvärr....



ps. ni såg väl Fuskbyggarna ikväll? Det var ju från Ramdala, vår lilla by   



Av Natalja - 7 februari 2011 21:49

Vilket underbart vårväder vi hade i Blekinge igår, söndag! Solen sken och gjorde allt vad den kunde för att smälta den snö som finns kvar.

Vi bestämde att vi skulle ta en tur med Bella plus matte.

Klockan 16 träffades vi i stallet men då hade redan solen gjort sitt och dragit sig tillbaka. Nå väl, det var fortfarande ganska varmt och vägarna var mjuka och relativt isfria.


Vi red sida vid sida mot Byfallet. Hela vägen fram till Islands-häst-stallet var isfri och Bella slapp halka hit och dit. Vi testade att fortsätta fram trots lite snö och vi tog oss hela vägen bort till Åby. Väl där kunde vi ta en svängom förbi systrarna Dahls stall och vidare hemåt igen. Hästarna var så nöjda och vi njöt av väder och att det nästan inte ens var mörkt.


På vägen hem travade vi en bit och Latinen kändes väldigt fin och fräsch! Jag var noga med att han inte fick häva sig framåt och fick så sitta tillbaka lite för att samla upp och ihop hans energi. Det resulterade lite senare i träningsvärk!!!! Hjäääälp va jag är otränad   


När vi var tillbaka igen hade det hunnit bli mörkt. Tur att vi red först och mockade sen. Nu var det bara att tända lampan och mocka, lite svårare att få den stora lampan att tändas, he he


Eftersom Mr Tiin fått gå hela tre dagar på raken, tänkte jag idag låta honom vila. Men ett massage-uppdrag på tisdag fick mig att ändra planer.

Kom iväg ganska tidigt till stallet ikväll och snabbe blixten (läs jag) packade hö, bytte vatten och mockade på tre röda sekunder!

Sen kom Fröken Malin och vi gick ut i hagen för att hämta våra djur.

Vi hittade dom inte, däremot stod det två andra skitiga, lerig hästar vid grinden och ville in. Vi tog de så länge och upptäckte till vår fasa att hagen sen var tom!!

In i stallet och började klä av de leriga täckerna. Hum... jag känner igen de där öronen och den vita mulen.


  


Jag hittade en Latin under all lera!! Åh, va jag var glad att han har ett täcke med hals, annars hade jag stått där än och bortat damm.


Sadlade pojken och gjorde mig klar för en kortis på ridbanan SOM ÄNTLIGEN ÄR RIDBAR! Den är ca 75 % snöfri och det räcker gott och väl när man mest ska skritta.


Jag tog spö och ett par korta ponnysporrar bara för att underlätta för mina möra ben. Det ska tydligen bli storm i natt och det hade redan börjat blåsa en hel del. Jag valde att inte skritta på helt långa tyglar. Istället började jag jobba honom lite, ställde honom lite i nacken, flyttade rumpan ett par steg, Gjorde halt, satte igång igen och så vidare. Han svarade bra och tyckte nog att det var helt ok att bli lite ordentligt riden.


Testade att trava ett halvt varv i vänster varv. Han är ju lite stel och aningens långsam men absolut inte halt!! Bytte varv och efter att ha skrittat lite kom jag fram i trav även i höger varv. Där var han än lite stelare men fortfarande helt ren!!! Fortsatte att skritta en stund till innan vi gav oss och gick ner från ridbanan. Tror vi höll på ca 30 minuter.

Precis lagomt för en halvtidspensionerad dressyrhäst!


 


I morgon ska han få en VÄLFÖRTJÄNT vilodag!

Å jag ska börja jaga den nya hovslagaren igen.

Det har redan gått 6 veckor sen han var å skodde. 

Otroligt va tiden går fort när man har roligt!



Av Natalja - 5 februari 2011 19:42

Oj, det är nästan så jag skäms   

Flera dagar utan uppdatering å det är inte pga att jag inte har något att skriva om. Tvärtom, det har hänt en massa spännande saker. Kommer att gå närmare in på det så småningom.


Hur som helst har vi, jag och Latin, varit ute och skrittat med boxgrannen Ture två kvällar. Babsan har varit pilot och det har självklart regnat båda gångerna.

Sist vi skulle ut, igår var det, så blåste det värre än värst. Till och med Latin var stimmig att ta in från hagen. Trodde det skulle bli livat att skritta ut men inte då. Båda pojkarna uppförde sig mycket bra!!


Idag hade jag morgonfodring och utsläpp. Jag passade på att göra lite nytta i stallet när jag ändå var där tidigt. Krattade upp en massa blött hösilage. Nu är det inga frysgrader längre utan ett gäng plusgrader och allt är jätteblött.

Tvättade ett par schabrak också, men de skötte sig själva i maskinen nästan hela tiden..


Innan jag tog in Lille Tiin gjorde jag något som jag borde ha gjort för länge sen.


  


Han har ju breddat sig en hel del och nu är det ett par månader sen jag köpte ett nytt järn till sadeln. Det är lathet och tidsbrist som gjort att jag inte har bytt det tidigare.


Lossade skruvade i sadeln.


  


Tog ut det röda järnet och la det på golvet för att jämföra med det vidare vita.


  


Det syns kanske inte så stor skillnad så men det gör mycket i sadeln.

Plockade fram de andra järnen jag har också bara för att jämföra.


  


Det översta är svart = medium sen går det mot det vita som är x-vid.

Jag har inte de två smalare järnen. Även om Latin har varit tunnare vissa vintrar så har han aldrig behövt smalare än det blåa.


Satte fast det vita järnet och skruvade ihop allt.

Nu är sadeln klar att användas igen.


  


Tog in Latin och gjorde honom klar för ridturen.

Testade sadeln och det såg fin fint ut! Nu får han plats lite bättre, he he


  


Sen gav vi oss ut i stormen och duggregnet.

Marken är mjuk och vi kunde både testa trav och ett par språng i galopp.

I skogen ligger snön kvar.


  


Men på åkrarna är snart allt borta!


  


Latin kändes riktigt bra idag. Han var ridbar och lyssnade bra på alla hjälper. Kunde inte känna av någon knackighet i traven och han var hela tiden väldigt pigg och framåt! Det blev nästan en riktigt ridtur idag, inte bara skritt på långa tyglar!!


  


-"Är vi redan hemma igen" sa Latin när jag hoppade av utanför stallet.

Idag hade han nog gärna varit ute en stund till, men jag började känna mig som en isglass trots 5 plusgrader, vindarna är kallare än kallast. Lite regn på det, ja då blir man en isglass   





Av Natalja - 1 februari 2011 21:44

Ja som ni ser på inlägget från förra året så har det här blivit min förra häst Max alldeles egna dag.


  


Tanken var att jag skulle ge mig ut en sväng på Latinen ikväll.

Det gick väl så där med den tanken (men det är väl ändå tanken som räknas)

För det första så kom jag inte iväg hemifrån i tid. Kom till stallet strax efter 19.

Sen pratade jag bort säkerligen 30-45 minuter med de andra stallkompisarna.

Dessutom märkte jag att det blåste ishavsvindar och klockan hade verkligen skenat iväg.

Nä, det fick bli en noggrann rykt istället. Tror inte han gråter över att vi inte gav oss ut bland vindarna. Hoppas på bättre väder i morgon för nu börjar faktiskt grusvägarna komma fram ur isen!!! Tänk, snart är det vååååååår!!!

Vi är redan inne i februari.. jag som nyss tyckte det var oktober   



Presentation


En stor, en liten
å så en mittemellan!

Latin

    

Svenskt Halvblod 1995 - 2015

e: Tamburin ue: Lansiär 

"Walle" Amazing Warrior

        

Svenskt halvblod född 2011

e: Warsteiner ue: Highlight

"Jojje" Little George

Shetlandsponny född 2008 

okänd härstamning  

Frami fra Ekeberg

  

Islandshäst född 2010

e: Nökkvi fra Efri-Raudalaek

Tidigare år

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Fråga mig

19 besvarade frågor

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards